destor kirjoitti:Jauhetaan vielä katista sen verran että voiko sillä pelastaa leiman näissä vanhemmissa (-85) jos nokasta tekee liian "hyvän" valekatilla katsastettavaksi. Toisin sanoen, saako katilla päästöt aisoihin lähes kaikenlaisilta nokilta, vai meneekö raja juuri tuossa kohdilla mitä Stefa puheli? Toki kadulla käytettävyys voi heikentyä jos tuosta lähtee vielä rankentamaan, mutta kai siinä vähän on vielä varaa.
Katti ei toimi ellei seossuhde ole stökiömetrinen, tähänhän ei oikein päästä tavan kaasutinmoottoreissa. Tämä siis kolmitoimikatille. Päästöihin vaikuttaa myös palotilan muodot, paljerako jne jne. Toki päästöt saa katilla putomaan, mutta sitten pitäisi olla vähintään atsteekki kehissä. Noista kateistahan oli tarinaa Pöhön vertailumoottori-topicissa
http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... c&start=90
Kadulla riittää kyllä melkoisen pitkälle tuollainen joku miedompi nokka reiluhkolla nostolla. Eli jotain 270-280-astetta ja 10-11mm venttiililtä.
Tuo HC:han on palamattomia hiilivetyjä, eli olisiko vikana ollut liian pieni puristussuhde, iso mäntä-kansivälys, nokkien välinen kulma (overlap) tai ihan sytkäjohdot, tulpat, ilmansuodatin, muut perinteiset. Kaksinokkaisissa on sikäli helpompaa, että tuota overlappia pystyy säätämään, jolloin myös päästöjen hallinta on helpompaa. Myös todella isoilla venttiilivälyksillä voi nokkaa "kesyttää" leimalle. Myös reilu loraus jäänestoa tankkiin parantaa palamista vaikkei moottorille hyväksi olekkaan. Itse etsisin ratkaisun muulta kun katin laitosta.
Edit: sytkäennakko, seokset, imuvuoto... onhan näitä.