Sivu 1/1
Nivan öljynpaineet?
Lähetetty: 14.5.2006 10:34
Kirjoittaja Igla
Öljynpainemittari näyttää tyhjäkäynnillä nollaa, mutta kierroksilla ihan oikeita lukemia. Mikähän voisi olla vikana vai onko vikaa ollenkaan?
Lähetetty: 14.5.2006 12:08
Kirjoittaja Jaska HKI
Unkarin Ladakerhon nettisivuilla oli topiikki,missä kalibroitiin Ladan öljynpainemittari ilmanpaineella ja vertailumittarilla.Ongelma voi olla siinä että alapaineilla mittari näyttää väärin ja keskipaineilla oikein tai lähes melkein -.Yleensäkin Ladan mittarit (jännite,öljynpaine,polttoaine)ovat lähinnä viitteellisiä.
Lähetetty: 14.5.2006 12:37
Kirjoittaja liero
kyllä se öp-mittarin neula kokolailla sielä nollassa tyhjäkäynnillä mököttää mullakin , valo sammuu kumminkin niin ei jaksa puuttua asiaan... ajossa muistaaksen 3.5-4 tienoilla paineet
Lähetetty: 14.5.2006 12:51
Kirjoittaja TOVERI NIVA
Sama täällä, ollu oikeestaan kaikissa Nivoissa jota oon ropannu eli tyhjäkäynnillä nollissa paitti kun kone oikein kylmänä, kierroksilla sit sen 3-4, pääasia että ö-p:n merkkivalo ei pala.
Lähetetty: 14.5.2006 13:55
Kirjoittaja larssi21074
Jos öljynpainevalo ei pala tai vilku niin kaikki OK. Öljynpainevalo saa palaakin tyhjäkäynnillä. Se on sallittua. Väljässä koneessa aika yleistä, tosin kannattaa silloin välttää tyhjäkäyntiä, etenkään nokka-akseli ei tykkää.
Lähetetty: 15.5.2006 10:17
Kirjoittaja Stefa
Mekaanisella mittarillahan noita voisi kurkistella hieman tarkemmin. Ei ole edes iso homma asentaa ja maksaakin jotain 15e. Kuitenkaan jos ei valo pala tyhjäkäynnillä, niin asiaan ei kannattane puuttua. Välttää vaan turhaa joutokäyntiä. Jos kyseessä olisi vaikkapa jumittava ylipaineventtiili, niin paineet olisivat totaalisen hukassa matalilla kierroksilla. Palaahan öljynpainevalo kun moottori ei ole käynnissä?
Lähetetty: 15.5.2006 11:18
Kirjoittaja Nonnis
Nivan käyttöohjekirjassa lukee että öljynpainevalo ei saa palaa PAITSI tyhjäkäynnillä
Mulla se paloi tyhjäkäynnillä lämpimällä koneella kunnes vaihdoin öljyt. Mutta nytkin on kyllä nollissa paineet.
Lähetetty: 15.5.2006 18:52
Kirjoittaja Turbiini
juu samoin myös 1600sl turbo joutokäynnillä mittari ei heilahdakaan ja kuumila öljyillä valo vilkkuu.
Lähetetty: 15.5.2006 19:36
Kirjoittaja Stefa
Onkos sulla Turbiini muuten öljyjäähyä tuossa? Tai mittaria että missä öljynlämmöt pyörii?
On se vaan aika tuho koneelle jos ei paineita ole laisinkaan vaikka kone olisi käynnissä

Tuo on kyllä ongelma lähes kaikissa ladan koneissa.
Lähetetty: 15.5.2006 22:02
Kirjoittaja Turbiini
Öljynjäähy on ja kohtuu iso eikä öljynlämmöt kadulla kovin suureksi nousekaan, mutta radalta kun tulee pois niin silloin ei voi pitää alle 1500 kierrosta. Eikä ne paineet aivan täysin häviä sen verran jää että jokapaikkaan öljyä menee eli eimitään varsinaista vaaraa koneelle mutta turbon takia sais olla enemmän.
Lähetetty: 16.5.2006 0:56
Kirjoittaja LENNY
Mulla Nivassa ollu kaks eri öp mittaria (koko mittaristoa).Ja ne näytti TÄYSIN eri lukemia.Eli melko viitteellisiä noi Ladan öp mittarit taitaa olla.
Otin koko öp mittarin pois.Pistin pelkän merkkivalon siihen viereen.Täytin reiän volttimittarilla.Oli kuin tehty kokonsa puolesta.Se kun on tuolla mettässä paljon hyödyllisempi kuin öljynpainemittari.
Lähetetty: 16.5.2006 11:55
Kirjoittaja Igla
Valo ei pala tyhjäkäynnillä, mutta virrat päällä kyllä palaa ku moottori ei ole käynnissä. Ei siis ole aihetta huoleen, kovaa ajoa vaan!