BK-10, BK-40 ja BK-16 ajotietokoneet

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina, myyty Suomessa vuosina 1986-2007
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tämmöisiäkin tietokoneita on Ladaan tehty:
http://www.apel.ru/auto/dk_ee.html
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Jaska HKI kirjoitti:Tämmöisiäkin tietokoneita on Ladaan tehty:
http://www.apel.ru/auto/dk_ee.html
Tuon DK mallin näköjään saisi asennettua mittariston "sisään" jos on tupla lcd näyttöinen mittaristo! Jos kerho tilaa koekappaleen testiin, niin kuka asentaisi autoonsa? Jaska? Sinulla tuntuu tuo virittäminen sujuvan.
hoobee110

Re:Bk-10

Viesti Kirjoittaja hoobee110 »

Lada-Jussi kirjoitti:
hoobee110 kirjoitti:Asensin ajotietokoneen paripäivää sitten, asennuksessa ja toiminnassa ei ole ollut mitään moitittavaa (kulutuksia en ole laitteelle opettanut). Nyt haluaisin tietää vikakoodin 0443 hiilisäiliön tuotokset, mikä mahtaa olla tuo säiliö/tuotokset. Polttoainetankin korkin olen tarkistanut pitäisi olla hyvin kiinni. Vika nollattu kerran ja tuli takaisin jonkun ajan päästä. Ei lienee mitään vaarallista moottorille? Kiitos.
vika viittaa siihen polttoainehöyryjen puhdistus järjestelmän aktiivihiilipönttöön, sellainen musta tynnyri konehuoneessa. Käsittääseni niitten venttiileissä on ollut ihan jotain tyyppivikaa?
ok,

Onko muuten kellään kokemusta tuottaako ongelmia jos kytken valkoisen johdon ryöstäjällä obd-pistokkeen taakse, tarkoitan että sekottaako ajotietokone esim. muita obd-mittauksia esim. katsastuksen yhteydessä.
mam
Viestit: 204
Liittynyt: 17.10.2004 16:31
Paikkakunta: "paska kaupunni"

Viesti Kirjoittaja mam »

Saatta olla, että sotkee huollon diagnostiikkalaitteen. Parempi tökätä vain se liitin paikalleen niin voi irrottaa tarvitessa.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

on muuten todella syvältä jostain ton BK-10:n asennus kun autoon on asennettu stereot käyttäen tietsikan liitintä. Isälle olen tota asennellua ja siellä on suurin osa liittimen johdoista vaan katkottu ja liitetty autostereolle. Ala sieltä sitten tekemään omia liitoksia kun johdot on lyhyitä eikä ulotu kojelaudan sisältä ulos ja purkamatta koko kojetaulua ei kädet ja työkalut tahdo mahtua sekaan. Diagnoosijohdon liitin on liian leveä tohon OBD-II pistokkeeseen ja eihän isällä ollu sivuleikkureita, viilaamalla hajos koko liitin :evil:

Nyt alkaa toi asennusohje paremmin avautumaan kun itseasentaa, ihan kuin tota ohjetta olisi vähän parannettukin sitten sen joka kerhon tarpeisiin suomennettiin. tarvii katsoa jos olisi päivitystarvetta. Kun tossa jossain välissä laittais Samaraan ton BK-21 tietsikan niin voisi laittaa siitäkin ihan kokemusperäisiä ohjeita. pelkän ohjepaperin perusteella ei tule valmista.

mites autostereot voi toimia noin ohkaisilla virtajohdoilla? noi 110 kojelaudan johdot on hyvin ohkaista tavaraa verrattuna stereoiden omiin johtimiin, eikös sellaiset aiheuta tehon puutetta kovemmassa soitossa?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Kyllähän soitin toimii ohuellakin narulla, mutta vähänkin suurempia powereita käsitellessä kannattais jo johtoihinkin jotain panostaa.
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Huomenna mobiliassa myynnissä BK-10 koneita!
esses

Viesti Kirjoittaja esses »

Vikakoodeja Bosch M1.5.4N/JANVAR 5.1

P0103 Ilmamäärämittarin signaali liian korkea
P0117 Jäähdytysnesteen lämpötilatunnistimen signaali liian matala
P0118 Jäähdytysnesteen lämpötilatunnistimen signaali liian korkea
P0122 Kaasuläpän asennontunnistimen signaali liian matala
P0123 Kaasuläpän asennontunnistimen signaali liian korkea
P0131 Happitunnistimen signaali liian matala
P0132 Happitunnistimen signaali liian
P0134 Ei happitunnistimen signaalia
P0171 Laiha seos
P0172 Rikas seos
P0325 Nakutustunnistimen virtapiiri avoin
P0327 Nakutustunnistimen signaali liian matala
P0328 Nakutustunnistimen signaali liian korkea
P0335 Kampiakselin asennontunnistimen signaali virheellinen
P0340 Nokka-akselin asennontunnistimen signaali virheellinen
P0501 Ajoneuvon nopeudentunnistimen signaali virheellinen
P0505 Joutokäynnin säätömoottorin virhe
P0562 Järjestelmän jännite liian matala
P0563 Järjestelmän jännite liian korkea
P0601 Jatkuvan muistin virhe
P0603 Ohjelmoitavan muistin virhe
P1600 Ei kytkeydy ajonestolaitteeseen
P1603 EEPROm vika
P1612 Prosessorin nollausvirhe
zetagi

Viesti Kirjoittaja zetagi »

Tämmösiä koodeja löyty (mut en löytänyt ollut tuossa suomennoksessa)
Joku voi sitten korjailla teknistä sanastoa paremmaksi (osa on aika suoria käännösiä venäjästä)

http://chiptuner.ru/err_m797e3.php

M7.9.7 EURO III


elikkä 0130-0135 ovat ennen kattia olevalta lambdalta ja
0136-0141 avat katin jälkeen olevalta lambdalta

130 = 136
131 = 137
132 = 138
133 = 139
134 = 140
135 = 141

0112 Sisäänotto ilman lämpötila - signaali liian matala
0113 Sisäänotto ilman lämpötila - signaali liian korkea

0116 Jäähdytysnesteen lämpötilatunnistimen signaali ei sallitulla alueella

0133 Happitunnistimen signaali liian hitaasti saatavilla
0135 Happitunnistimen "lämmitin ei toimi" ?????? En ymmärrä mitä tarkoittavat mutta tuo on suora käännös.

0300 Useita virheitä sytytyspiirissä
0301 - 0304 Sytytys virhe sylinterissä 1-4


Siinähän noita



http://www.ladakerho.fi/info/muut/moottorit.htm#006
HEH tuoltahan nuo löytyy .... no tulipahan harjoitusta venäjänkieleen.
Ja mitä tuosta nyt kattelin niin ei noi pahasti metsään mennyt.
:o
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

siskon autoon asensin uuden BK-10:n ja huomasin joitain asioita

liittimet on helpompi yhdistää, kun tekee sen keskikonsolin alasivuverhoilun kautta (oikea puoli), tietokoneen johto on sen verran pitkä että ylettyy sinne ja auton johdot sen verran lyhyet että vaikea saada yläkautta ja kun kellon aukosta on vaikea saada käsi mahtumaan sekaan. diagnoosi johdon ja lämpöanturin johdon olen vetänyt vasemmalta puolelta samaisen verhoilun takaa.

huomasin että uudessa laitteessa on lisää toimintojakin ja ohjeissa tarkennuksia.

laitteessa on lisätoiminto jolla ilmeisesti tarkkaillaan tulppien antamaa kipinää, tällä siis varmaan pääsee selvyyteen onko vikaa mm. tulpanjohtimissa (näistä kun ei vikakoodia tule) laitteeseen pitää vain tehdä jotain asetuksia, eli käytännössä syöttää sylinterien määrä, se ei kyllä äkkiseltään onnistunut, täytyy tutkia asiaa. asia on kaikinpuolin hämärän peitossa vielä....

lisäksi ohjeissa oli kulutuksen kalibrointi käsin, ennemmin oli mielestäni vian automaatti kalibrointi, tutkin tuotakin kun ehdin ja saan mahdollisuuden tutustua käytännössä.

tässä viime viikkoina olen taas pari BK-10:ä asentanut autoon ja näissäkään ei tullut pelättyä häiriötä ajonestolaitteeseen. kumpainenkin auto oli tyyppiä 2112-S00-130 toinen 2001 ja toinen 2003 mallia.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
zetagi

Viesti Kirjoittaja zetagi »

Lada-Jussi kirjoitti:siskon autoon asensin uuden BK-10:n ja huomasin joitain asioita

l

huomasin että uudessa laitteessa on lisää toimintojakin ja ohjeissa tarkennuksia.

laitteessa on lisätoiminto jolla ilmeisesti tarkkaillaan tulppien antamaa kipinää, tällä siis varmaan pääsee selvyyteen onko vikaa mm. tulpanjohtimissa (näistä kun ei vikakoodia tule) laitteeseen pitää vain tehdä jotain asetuksia, eli käytännössä syöttää sylinterien määrä, se ei kyllä äkkiseltään onnistunut, täytyy tutkia asiaa. asia on kaikinpuolin hämärän peitossa vielä....
Siis tarkoititko sitä että voi syöttä sytytysvirtaa tulpille (1-3 ja 2-4).
Se siis on tulppien (kynttilöiden :wink:) mahdollista kastumista varten.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Lada-Jussi kirjoitti:siskon autoon asensin uuden BK-10:n ja huomasin joitain asioita

liittimet on helpompi yhdistää, kun tekee sen keskikonsolin alasivuverhoilun kautta (oikea puoli), tietokoneen johto on sen verran pitkä että ylettyy sinne ja auton johdot sen verran lyhyet että vaikea saada yläkautta ja kun kellon aukosta on vaikea saada käsi mahtumaan sekaan. diagnoosi johdon ja lämpöanturin johdon olen vetänyt vasemmalta puolelta samaisen verhoilun takaa.

huomasin että uudessa laitteessa on lisää toimintojakin ja ohjeissa tarkennuksia.

laitteessa on lisätoiminto jolla ilmeisesti tarkkaillaan tulppien antamaa kipinää, tällä siis varmaan pääsee selvyyteen onko vikaa mm. tulpanjohtimissa (näistä kun ei vikakoodia tule) laitteeseen pitää vain tehdä jotain asetuksia, eli käytännössä syöttää sylinterien määrä, se ei kyllä äkkiseltään onnistunut, täytyy tutkia asiaa. asia on kaikinpuolin hämärän peitossa vielä....

lisäksi ohjeissa oli kulutuksen kalibrointi käsin, ennemmin oli mielestäni vian automaatti kalibrointi, tutkin tuotakin kun ehdin ja saan mahdollisuuden tutustua käytännössä.

tässä viime viikkoina olen taas pari BK-10:ä asentanut autoon ja näissäkään ei tullut pelättyä häiriötä ajonestolaitteeseen. kumpainenkin auto oli tyyppiä 2112-S00-130 toinen 2001 ja toinen 2003 mallia.
Jussilla on viimeisintä versiota ajotietokoneesta; mikäli joku innostuu ko. laitteesta, on niitä saatavilla Lada Shopista nopeaan toimitukseen 40 €/kpl.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Onkohan se sit mullakin tuota uutta versiota kun huomasin edelliseen malliin nähden valikoiden muuttuneen ja taustavalo on myös sininen.
Pakkauksessakin on joku teippi mitä ei ole entisessä. Kyseessä kuitenkin BK-10.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

larssi21074 kirjoitti:Onkohan se sit mullakin tuota uutta versiota kun huomasin edelliseen malliin nähden valikoiden muuttuneen ja taustavalo on myös sininen.
Pakkauksessakin on joku teippi mitä ei ole entisessä. Kyseessä kuitenkin BK-10.
minun asentamat uudet laitteet oli toinen normaali vihree näyttöinen ja toinen oli sinisellä näytöllä (tämä siskon versio) sinisestä väristä kerrottiin paketin päällä olevalla mustavalkoisella tarralla.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Kannattaa 110:ssä vaihtaa konsolin järjestys, eli kun normaalisti tavarat on seuraavassa järjestyksessä: lämppärin hanikat - kello / ajotietokone & infotaulu - radio. Konsolin järjestys kannattaa kääntää seuraavaan järjestykseen: lämpärin hanikat - radio - kello / ajotietokone & infotaulu. Tällä menettelyllä saa enemmän tilaa johdotustöitä ajatellen, ainakin itse huomasin sen ja olen tehnytkin niin jo myymääni 110:n ja äidin autoon.

Muuten, mikä on vikakoodin E - 1606 selitys? Sellainen tuli näyttöön, kun tuossa äsken asensin äidin autoon ajotietokoneen. Auto on Euro-3 16V 110.
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Vastaa Viestiin