Sivu 1/1

KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 23.8.2007 20:43
Kirjoittaja Jonsson
Semmosta pukkaa kun ykk:ssa oli männät ja nokkaa pyörittelin venttiilien ja keinujen kanssa,lasku väitti että 5-6mm joutuis jyrsiin pois jotta ei ota venttiilit mäntiin kiinni VAIKKA jakopää menisi sekaisin eli niin syvät kolot että saan olla missä asennossa tahansa ei ota kiinni.

No siitä sitten paljonko uskaltaa männistä jyrsiä pois? onkos kokelaita jotka saanu murtumaan omansa... 8)

Re: Männän jyrsintä???

Lähetetty: 24.8.2007 0:03
Kirjoittaja Pallokorva
Heti kun alat kantta tai lohkoa laskemaan otat samalla myös riskin siitä, että mahdollisen ketju /hihna vaurion tapahtuessa tulee tuho. Männän laki on noin 9mm paksu joten jos noita millimääriä kerrpitää pois ottaa niin an saat koneen lämpimäksi ja sen jälkeen on männässä reikä.

Riittävällä panostuksella jakopään huoltoon ja kunnostukseen voi vallan hyvin unohtaa tuon jyrsintähomman, sehän sitäpaitsi pudottaa puristussuhdetta ja eikös nyt ajatus ole pönkätä se sinne 12 pintaan.

Re: Männän jyrsintä???

Lähetetty: 24.8.2007 11:50
Kirjoittaja Jonsson
Juu mutta ottaa kiinni,täytyy siis jakopää laittaa kasaan ja pyörittää sitten mitata paljonko joutuu ottaa vanhassa koneessa oli 2-3mm otettu männistä.

Onko ideoita millä saa parhaiten mitattua? :D

ja jakopää on ketju uus,rullalaahain ja säädettävä nokkapyörä että uutta kamaa kaikki.

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 2.9.2007 17:43
Kirjoittaja Jonsson
Vastailen saman otsikon alle...

Nyt kun kerta männistä en ota poies tavaraa niin millai ootte mitannu järkevimmin että paljonko jää varaan venttiilin ja männän väliin? (paljonko turvaväli?)

Nääs katsos kun säädettävällä nokkapyörällä kokeilin ottaa kiinni ollenkaan ääriasento eli nokka menee edellä niin ei ottanu mutta säädin sitten myöhäselle kaikki niin sillon ottaa kiinni mäntään onko tällä merkitystä? ei tiä niin ei tiä :?

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 2.9.2007 18:30
Kirjoittaja pappa- igor
mikä nokka?? mitkä männät? mikä lohko? .... ei niihin mäntiin kannata mitään jyrsiä, laskee vaan puristukset.. jakopää roppaa jos roppaa, ei sille voi mitään... kyllä ne vikansa ilmottaa ja rahalla saa uusia :shock:

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 2.9.2007 21:48
Kirjoittaja Jonsson
Normi männät,joku kireempi nokka ei tietoo muusta oli valmiina kun ostettiin aikoinaan,1500 lohko...juu en jyrsikään mutta ajattelin että onko sillä merkitystä että jos säätöpyörän toisessa ääriasennossa eli nokka tulee myöhässä ottaa mäntiin kiinni mutta ei toisessa ja siitä kun se keskikohta melkeen haetaan en tiä si onko pelivaraa tarpeeksi?

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 5.9.2007 17:25
Kirjoittaja Jonsson
Noh noh eikö kukaan ole avautuvainen? ketkä nyt on pelannu virimottien kans varmaan kyllä tietää... :shock:

Kuinka ootte mitannu että venat ei hakkais kanteen? kai niitäkin on monia mutta innostaa tietää.

Ja paljonko saa jäädä venan ja männän väliin tilaa? että ollaan vielä turvallisissa mitoissa?

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 5.9.2007 19:39
Kirjoittaja Jankos
Jos tän kerran...

Asenna nokka kanteen ja vain ykköseen keinut. Virinokalla säädät välyksen 0,2-0,25 mm ja sitten kierrät nokan niin että imu 0,5-0,7 milliä enemmän auki kuin pako (lukema jolla nokka kuin nokka toimii varmasti). Tässä pitää huomata että pakovena yleensä seetipinnasta korkeammalla kuin imu. Eli ensin mittaat paon ja imun lautasen korkeuden palotilan pohjalta ne lukemat ylös sekä merkkaat kohdat joista mittasit.

Nyt siis tuo imu vähän enemmän auki kuin pako. Sitten samalla teet ajoitusmerkin nokka-akseliin ja nokkapukkiin. Seuraavaksi mittaat paljonko imu on kannen pinnasta ulkona. Lukema riippuu nokasta ja kannen laskun määrästä, ei mistään muusta.

Jos venttiilit on ulkona kannesta useamman millin niin suuria koloja kaivataan, koska venttiili ei ota mäntään ykk:ssa vaan imu hiukan ennen ja pako jälkeen Tähän tietysti vaikuttaa hirmu paljon mikä se nokka on, hitaalla vai nopealla rampilla. Jokatapauksessa jos mäntä tulee lohkon tasolle, kannesta höylätty pois, isommat venat ja virinokka niin koloa pitää tehdä. Jos saat kolot ihan oikeaan kohtaan niin imulle riittänee 3 milliset kolot ja paolle noin 2 milliset. (puhdas arvaus)

Käytännössä kunnon nokalla 1.6 koneissa riittää juuri ja juuri ne hihnakoneen kolot...

Ja kun kolot on tehty niin turvamarginaaliksi riittää se että kone pyörii oikealla ajoituksella ilman kansipahvia. Näin siellä on millin pelivara ja sen pitäisi hyvillä venajousilla riittää melko korkeallekin.

Mutta oikeita lukemia ei pysty kertomaan mitenkään jos ei ole tarkkoja arvoja jokaisesta osasta ja sittenkin arvailua. Vain mittaamalla ja tekemällä onnistuu. Nokka varsinkin oleellinen, jotain siitä kertoisi oikealla välyksellä mitatut nostot maksimissa (13,5 mm ?) ja overlap (6,5 mm ?) kohdissa.

Vakiomäntä kestää melko syvät venakolot koska ne ei tule keskelle mäntää jossa on 9,5 mm materiaalia vaan sinne reunalle jossa on matskua reilusti yli 10 mm.

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 5.9.2007 21:25
Kirjoittaja Pallokorva
Nyt kun vielä kerrot millä nuo mittaukset noinkin tarkasti voi suorittaa niin saattaa joku vielä kokea onnistumisen iloa.

Kuitenkin joku kokeilee jollain rullamitalla vääntää ajoitusta kohdalleen ja ihmettelee kun tunnu homma toimivan. Ne heittokellothan sitten maksaa joten ne ja niiden käytön voi unohtaa melko suosiolla.

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 6.9.2007 15:40
Kirjoittaja Jonsson
Kiitoksia paljon,tää homma selventy todella paljon.

("Jos venttiilit on ulkona kannesta useamman millin niin suuria koloja kaivataan") = eli meinaatko näin että kun oon saanut merkit nokka-akseliin ja pukkiin,niin pyöritän konetta jakopään kanssa siihen asti että merkit kohtaa pukissa ja akselissa? sen jälkeen kampiakseli on missä kohtaa sitten onkaan ja mittaan paljon venat tulee kannesta ja paljonko on lohkon pinnasta mäntään? tässä moottorissa männät eivät tule lohkon tasolle.

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 6.9.2007 16:25
Kirjoittaja Jankos
Jonsson kirjoitti:Kiitoksia paljon,tää homma selventy todella paljon.

("Jos venttiilit on ulkona kannesta useamman millin niin suuria koloja kaivataan") = eli meinaatko näin että kun oon saanut merkit nokka-akseliin ja pukkiin,niin pyöritän konetta jakopään kanssa siihen asti että merkit kohtaa pukissa ja akselissa? sen jälkeen kampiakseli on missä kohtaa sitten onkaan ja mittaan paljon venat tulee kannesta ja paljonko on lohkon pinnasta mäntään? tässä moottorissa männät eivät tule lohkon tasolle.
Jos kansi on lohkon päällä niin mites mittaat paljonko venat on kansitasosta ulkona? Eli irtokannessa ajoituksen merkkaaminen ja mittailut. Vasta kun on ihan varma riittävistä välyksistä niin laittaa kannen lohkon päälle ja pyörittää konetta. Jos lohkosta ei ole pois niin eipä venat kovin herkästi mäntää tapaile. Mutta eipä tuollaseen koneeseen mitään ihmeellistä nokkaakaan kannata laittaa jos ei puristuksiakaan ole...

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 10.9.2007 8:49
Kirjoittaja Stefa
Se on koko lailla hyväksyttävä, että jos jakopää menee sekaisin niin kone ei säästy. Eli on riitettävä, että kone pyörii ajoitus kohdillaan. Toisekseen, jos nokan ajoitusta kääntelee jälkeenpäin ja turvamarginaalia on milli, niin on hyvä tietää mitä tekee. Ja ettei sen säädettävän nokkapyörän säätö luista.

Välyksen voi mitata, kun on varmistettu että kone mahtuu pyörimään, laittamalla muovailuvahaa männän päälle ja pyöräyttämällä kone ympäri. Litistyneestä kakusta sitten voi mitata minimivälyksen.

Nyrkkisääntönä olen kuullut ainakin, että kun YKK:ssa on tilaa puolet nokan maksiminostosta, niin mahtuu pyörimään. Omalla vastuulla, ymmärryksellä ja harkinnalla voi soveltaa.

Toinen vähän tarkempi ohje:
HAP-Racing @ fiatforum kirjoitti:1.5mm on venttiili yleensä enemmän auki viritys nokka-akseleissa mitä Ykk arvo.
Siitä saa selville venakolotarpeen.
Eli jos Ykk 5.0mm ni n.6.5mm auki 10 astetta jälkeen ykk jolloin venttiili ja mäntä lähimpänä toisiaan.
Ja tähän se 1mm varaa.
Eli ykk arvo plus 2.5mm niin mahtuu liikkumaan ja ei ota kii.
Jos tietää nokan nostot eri asteilla, niin helppo temppuhan on nostaa kansi päälle parin venan kanssa ilman jousia. Konetta pyöritellen on helppo mitata venoista paljonko on tilaa missäkin kohtaa, ja vertaa tuota sitten nokan arvoihin.

Lisätilaa voi jyrsiä esimerkiksi tekemällä hieman isompaan venaan leikkaavat särmät, kansi päälle tuon leikkurivenan kanssa ja yläpuolelta pyörittelemään porakoneella. Maltilla ja harkiten jälleen. Tai jos ei ole isompia venoja uhrattavaksi, niin juottaa vakiovenan reunaan kovapalan sopivasti.

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 10.9.2007 19:33
Kirjoittaja Jonsson
Nyt on asioita saatu selville eli turvaväli männän ja venttiilin kanssa oli kannentiiviste eikö? no nyt kokeilin ilman ja sen kanssa niin ilman tiivistettä(kannenpultit löysällä) kansi nousi 0,20mm kun mäntä tapasi ventiilin.

ja kyselisin että onko se marginaali nyt liian pieni kun 0,20mm väheni siitä? vai jyrsinkö männästä millin pois?

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 11.9.2007 20:41
Kirjoittaja Stefa
Jos luotat tekemisiisi, ajoitus on kohdallaan ja venttiilikoneiston kiihtyvyydet ovat varmat, niin sehän riittää kunhan ei osu. Jos ei ole ihan varma, niin ehkä pieni lisäpelivara rauhoittaisi mieltä.

Re: KONEISTUKSESTA

Lähetetty: 11.9.2007 21:03
Kirjoittaja Jonsson
Juu kyllä nappaan palan pois männästä ettei käy huonosti ja että voi nokkapyörää säätää tarvittaessa. 2mm kolot taidan tehdä...kuhan sais semmosen venttiilin jolla ne tekee.