Jokari kirjoitti:Auton omistaja voi mutuilla tänne kanssa jotain jos haluaa

Joo.
Otin ihan asiakseni kokeilla kuinka kauan/kauas menee, ennenkuin lämmöt on normaalissa.
Lämppäri oli säädetty niin, että kuumallakin koneella tuli haaleaa, eli melkein kiinni.
Startin jälkeen käytin n. minuutin tyhjäkäynnillä, ajo oli paikallis-/ maanteitä, nopeus oli 50:n ja 60:n ja kierrokset 2-3 tonnin välillä. Ulkolämpötila noin 10`C.
Lämpöä sisään alkoi tulla reilun kolmen kilometrin paikkeilla.
Matkaa ehti kertyä n. yhdeksän (9!) kilometriä siihen, että mittari oli jo lähes normaalissa. Tämän jälkeen tyhjäkäyntiä pari minuuttia, sen aikaa, että hain laserlämpömittarin jolla mittasin lämpöanturin vierestä n. 75´C lukemia, kannen sisäpuolella varmaan 10-15 astetta enemmän.
Syyläri on ehjä, lämmöt ei nouse kesälläkään normin yli.
Kahta muutakin termostaattia on tosiaan kokeiltu, kuten avausviestissä kerrotaan.
Toisella upouudella (80´C) jää alle normaalin, toisella uudella (91´C) mittari nousee melkein punaiselle jolloin kannen ulkolämpö oli jo n. 95´C!
Alkuperäisellä (80´C) lämmöt pysyvät keskellä asteikkoa, niinkuin pitääkin.
Kaikilla noilla kone kuitenkin lämpiää yhtä hitaasti käyntilämpöön, eli termarivuodosta ei voi olla kyse.
Alkaa myytit murtumaan, ei se Lada olekaan (ollut 20 vuoteen) enää muita paremmin lämpiävä.
Edith: Korjasin orkkistermarin asteet.
2102 16V ex.
2103 -75