Takavedon lämpeneminen
Re: Takavedon lämpeneminen
Eilen aamulla +5 astetta lämmintä. Heti lähdin liikkeelle ja 3,7 km jälkeen oli lämmöt normi käyttölämpötilassa, eli siinä valkoisen ja vihreän rajalla, jossa tässä yksilössä tuppaa normaalisti lämpömittari olemaan. Aikaa meni noin 6 minuuttia ja vajaan minuutin venttailin liikennevaloissa, nopeus keskimäärin jotain 50 km/h. Lämppärin hana oli hieman auki, lämppärin puhallinta en pitänyt päällä, koska ikkunat eivät olleet huurussa. Raitisilmaläppä oli puolivälissä.
Kokeilin vielä toisen kerran lämppärinhana täysin auki ja puhallin ykkösasennossa. Ulkolämpö noin +10 astetta ja mutkaista soratietä ajelin noin kuuttakymppiä. Nyt meni 5km että oli motti käyttölämpöinen. Oli kyllä ohjaamokin.
Termostaatin asteita en ole tsekkaillut, todennäköisesti alkuperäinen. Auto on 1500cc takaveto ja alkuperäisellä kengurukaasuttimella varustettu. Sähköflekti myös löytyy.
Kokeilin vielä toisen kerran lämppärinhana täysin auki ja puhallin ykkösasennossa. Ulkolämpö noin +10 astetta ja mutkaista soratietä ajelin noin kuuttakymppiä. Nyt meni 5km että oli motti käyttölämpöinen. Oli kyllä ohjaamokin.
Termostaatin asteita en ole tsekkaillut, todennäköisesti alkuperäinen. Auto on 1500cc takaveto ja alkuperäisellä kengurukaasuttimella varustettu. Sähköflekti myös löytyy.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Takavedon lämpeneminen
Niin ja piti vielä sanomani, että lämppärin hana molemmissa kokeiluissa kiinni ja läpivirtausläppä myös.
Tuollaisessahan on sellainen vanhemman mallinen mittaristo, jossa ei ole niitä valkoisia vihreitä ja punaisia.
Tuollainen mittari saattaa hämätä. Taisihan siinä olla se punainen sentään. Lehta lähtee pyörimään vasta lähellä punaista, joten onko se kone sitten silloin kovin lämmin kun se on siinä normaalissa ajolämmössä? Tätäpä ei tiedetä, ennenkuin mittaillaan kuumemittarilla myöhemmin.
Tuollaisessahan on sellainen vanhemman mallinen mittaristo, jossa ei ole niitä valkoisia vihreitä ja punaisia.
Tuollainen mittari saattaa hämätä. Taisihan siinä olla se punainen sentään. Lehta lähtee pyörimään vasta lähellä punaista, joten onko se kone sitten silloin kovin lämmin kun se on siinä normaalissa ajolämmössä? Tätäpä ei tiedetä, ennenkuin mittaillaan kuumemittarilla myöhemmin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Takavedon lämpeneminen
Ukki otti tuolla esille kaihtimen, joka olisi edelleenkin minunkin mielestä todella hyvä varuste Suomessa varsinkin jos jäähdytysnestetilavuus on hiemankin "5L suurempi". Tätä kaihdinta olisin monta kertaa kaivannut Transitissa, jossa lämpöjen nousu kestää pakkasella turhan kauan.
Mainituissa Mossessa, Volgassa ja Pobedassa (ym. neuvostoautot jne.) kaihtimen tyyppi oli vielä erinomainen ns. sälekaihdinmalli - jolloin kabiinissa olevassa olevan vivulla voi pykälillä lämpötilaa säätää milteipä "asteen tarkkuudella".
Volga M21:n kaihdin
Mainituissa Mossessa, Volgassa ja Pobedassa (ym. neuvostoautot jne.) kaihtimen tyyppi oli vielä erinomainen ns. sälekaihdinmalli - jolloin kabiinissa olevassa olevan vivulla voi pykälillä lämpötilaa säätää milteipä "asteen tarkkuudella".
Volga M21:n kaihdin
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Takavedon lämpeneminen
Kyllä tällainen hieno kaihdin on minun NIET! -tattori Komandirskyssäni ja sen toiminta on moitteetonta. Sitä voi käyttää Kabiinista tai ulkoa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Takavedon lämpeneminen
Niin ja teinpä minä tuon ensimmäisen 21073 1700i TIINEen kanssa, joka muuten lämpiää erinomattaisesti, sen virheen, että laittelin siihen etumaskin eteen vähän peittoja. No, menihän se hyvillä pakkasilla, mutta kun mentiin vähän lämpimämpiin niin onkelmaa esiintyi.
Ruisku kun ei saa lämpeillä liikaa. Elektroniikka ei tykkää. Siellä on vähän vaarallisessa paikassa muutama osanen. Seurauksena nykäyksiä, jatkuvaa lehtapörinää ja... Enpä niihin enää laittele mitään pleksejä lehtan eteen.
Ruisku kun ei saa lämpeillä liikaa. Elektroniikka ei tykkää. Siellä on vähän vaarallisessa paikassa muutama osanen. Seurauksena nykäyksiä, jatkuvaa lehtapörinää ja... Enpä niihin enää laittele mitään pleksejä lehtan eteen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
-
- Viestit: 2035
- Liittynyt: 30.6.2005 19:58
- Paikkakunta: Öllölä,Tuupovaara Joensuu
Re: Takavedon lämpeneminen
Jees,jees ja jees!Poikana en vielä näiden Paapan autojen hienouksia ymmärtänyt,mutta kun hankin n. vuonna -79 Tipparellun vm.69,aloin tajuamaan,ettei autoilun tarvitse olla naapurin matkimista!Syylärin kaihdin toi tosiaan mieleen isän kymmenet 40-50 -luvun autot.Rellun märkäputki-rakenne moottorissa sekä etuveto saisivat isävainaan voimaan pahoin.samarai kirjoitti:Ukki otti tuolla esille kaihtimen, joka olisi edelleenkin minunkin mielestä todella hyvä varuste Suomessa varsinkin jos jäähdytysnestetilavuus on hiemankin "5L suurempi". Tätä kaihdinta olisin monta kertaa kaivannut Transitissa, jossa lämpöjen nousu kestää pakkasella turhan kauan.
Mainituissa Mossessa, Volgassa ja Pobedassa (ym. neuvostoautot jne.) kaihtimen tyyppi oli vielä erinomainen ns. sälekaihdinmalli - jolloin kabiinissa olevassa olevan vivulla voi pykälillä lämpötilaa säätää milteipä "asteen tarkkuudella".
Volga M21:n kaihdin
Olen muninut katkerasti näiden keulapahvien kanssa niin Relluilla kuin myös Ladalla.Kaihtimet kunniaan!
2112,-04,hopea
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
1117,-09,punainen
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
1119,-07,harmaa
1119,-08,hopea
1117,-09,punainen
ex:2105x3,2107x3,2104x2,2109x2,2110x2,2108,2111x3,2112x3,1119.
Vielä kun pääsis Popetan kyytiin!
Re: Takavedon lämpeneminen
Kun kerran muistakin takavedoista kun Ladoista saa puhua niin mainitaan omia kokemuksia. Ajoneuvo FSO Polonez 1.5 SLE, lämmönsäädin täysillä (vesi kiertää aina kennossa, säädin vaikuttaa läppään joka ohjaa ilman kennoon tai sen ohitte). Kun ulkolämpötila oli 6+ astetta, niin n. 1,5km taajama-ajamisen jälkeen lämmöt 50 astetta, ja 3km kohdalla lämmöt 90 astetta. Aikaa matkaan menee n. 4 min liikennevalojen kanssa. Lämpöä alkaa tulemaan ohjaamoonkin tossa 50 asteen kohdalla, kun puhallin ykkösasennossa. Jäähdytysjärjestelmä on erittäin likainen, tiedä sitten vaikuttaako se.
Daewoo-FSO Polonez Atu Plus 1.4 GLI 16V | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.5 SLE | FSO Polonez 1.6 SLE ja kauden mukaan vaihtuvia huumoriautoja
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
1980-luvun EdustusPoloneesi.
Entistäkin enemmän katetta hinnalleen.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Takavedon lämpeneminen
Terve!
Pari kommenttia moottorin lämpiämisestä:
1)
Moottori jäähtyy ajoviiman vaikutuksesta myös suoraan sylinterilohkosta, sylinterinkannesta, öljypohjasta ja niin edelleen.
Jos moottorin kuormitus on riittävän pieni, ajoviimaa tarpeeksi ja ulkolämpötila alhainen, ei moottori lämpiä, vaikka termostaatti olisi minkälainen tahansa.
Avuksi on kaihdin tai muu vastaava.
2)
Monen nykyauton jäähdytinnesteen lämpömittari on "stabiloitu". Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lämpömittari näyttää jämäkästi 90:ää astetta, olipa nesteen lämpötila mitä tahansa välillä 75...115 astetta.
Tämä ominaisuus on tehty hyvin moneen autoon, jotta vältettäisiin käyttäjien valitukset "kiehumisesta" yms.
(tätä ominaisuutta ei kokemukseni mukaan ole Ladoissa, tosin aivan uusimmista en tiedä)
Nykymoottoreissa (esim. etuveto-Ladat) on jäähdytysnesteen kiehumapiste noin 125 astetta. (Paineenalainen 50/50-vesi-pakkasnesteseos.)
3)
Autonvalmistajat vieroksuvat käsikäyttöistä kaihdinta, sillä sen käyttö ylittää nykyautoilijan kyvyt.
Sen sijaan termostaattiohjattuja "kaihtimia" (eri tyyppisiä säleikköjä) on monessakin pelissä, varsinkin niissä, joilla ei ihan kääpiöautoyhdistyksiin liitytä.
menestystä
SvS
Pari kommenttia moottorin lämpiämisestä:
1)
Moottori jäähtyy ajoviiman vaikutuksesta myös suoraan sylinterilohkosta, sylinterinkannesta, öljypohjasta ja niin edelleen.
Jos moottorin kuormitus on riittävän pieni, ajoviimaa tarpeeksi ja ulkolämpötila alhainen, ei moottori lämpiä, vaikka termostaatti olisi minkälainen tahansa.
Avuksi on kaihdin tai muu vastaava.
2)
Monen nykyauton jäähdytinnesteen lämpömittari on "stabiloitu". Se tarkoittaa esimerkiksi sitä, että lämpömittari näyttää jämäkästi 90:ää astetta, olipa nesteen lämpötila mitä tahansa välillä 75...115 astetta.
Tämä ominaisuus on tehty hyvin moneen autoon, jotta vältettäisiin käyttäjien valitukset "kiehumisesta" yms.
(tätä ominaisuutta ei kokemukseni mukaan ole Ladoissa, tosin aivan uusimmista en tiedä)
Nykymoottoreissa (esim. etuveto-Ladat) on jäähdytysnesteen kiehumapiste noin 125 astetta. (Paineenalainen 50/50-vesi-pakkasnesteseos.)
3)
Autonvalmistajat vieroksuvat käsikäyttöistä kaihdinta, sillä sen käyttö ylittää nykyautoilijan kyvyt.
Sen sijaan termostaattiohjattuja "kaihtimia" (eri tyyppisiä säleikköjä) on monessakin pelissä, varsinkin niissä, joilla ei ihan kääpiöautoyhdistyksiin liitytä.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Takavedon lämpeneminen
Tässä voi olla yksi syy hitaaseen lämpiämiseen kun ladassa kuitenkin lohkoon menee jo tuo n.4,5 litraa mikä on japseissa jo melkein koko järjestelmän tilavuus. Jäähdyttimeen menee se toiset 4 litraa ja paisuntasäiliöön ja lämppärin kennoon se melkein pari litraa. Kestää kuitenkin aikansa tuolla vesimäärällä lämpiäminen verrattuna siihen mitä pienempi tilavuuksiseen.samarai kirjoitti:Ukki otti tuolla esille kaihtimen, joka olisi edelleenkin minunkin mielestä todella hyvä varuste Suomessa varsinkin jos jäähdytysnestetilavuus on hiemankin "5L suurempi". Tätä kaihdinta olisin monta kertaa kaivannut Transitissa, jossa lämpöjen nousu kestää pakkasella turhan kauan.
Ja noihin kaihtimiin niin krazissa ja muistaakseni zilissähän kans on tuollaset.
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
2107 -94, 1200L -88, Peugeot 307 -05
Re: Takavedon lämpeneminen
Tervehdykset toivottelen.
Lämpiämisnopeutta hidastaa sekin asia, että monet jättävät moottoritilan alasuojapellit tai pellin pois. Etuvetoisissa tämä poisjättö on aivan huomattavissa lämmönnousun hidastumisena.
Lämpiämisnopeutta hidastaa sekin asia, että monet jättävät moottoritilan alasuojapellit tai pellin pois. Etuvetoisissa tämä poisjättö on aivan huomattavissa lämmönnousun hidastumisena.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Takavedon lämpeneminen
Hyviä pointteja, mut Kymenlaaksossa™ moottoreita kuormitetaan aina kunnollaSdelano v SSSR kirjoitti: Jos moottorin kuormitus on riittävän pieni...

Tuo on ja kanssa yks asia mitä olen kelaillut ja joka on varmasti yksi osatekijä.jta kirjoitti:Tässä voi olla yksi syy hitaaseen lämpiämiseen kun ladassa kuitenkin lohkoon menee jo tuo n.4,5 litraa mikä on japseissa jo melkein koko järjestelmän tilavuus. Jäähdyttimeen menee se toiset 4 litraa ja paisuntasäiliöön ja lämppärin kennoon se melkein pari litraa. Kestää kuitenkin aikansa tuolla vesimäärällä lämpiäminen verrattuna siihen mitä pienempi tilavuuksiseen.
Ei ainakaan takavedossa vaikuta millään lailla, topikin toisessa kulkineessa ei mitään peltejä ja toisessa vakio pohjapelti + öljypohjan peittävä panssari.Ukki kirjoitti:Lämpiämisnopeutta hidastaa sekin asia, että monet jättävät moottoritilan alasuojapellit tai pellin pois.
Jossain välissä toi pohjapelti on pakko jättää pois kun kaikki jengat on sileänä auton puolelta. Omien kokemuksien mukaan se ei tunnu kestävän montaa irrotuskertaa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Takavedon lämpeneminen
Mullakin kävi mielessä sama juttu vaikken uskokaan, että se siihen auttaa.Ukki kirjoitti:Lämpiämisnopeutta hidastaa sekin asia, että monet jättävät moottoritilan alasuojapellit tai pellin pois.
Voisihan tota piruuttaan kokeillakin.
Kuormitushan toki vaikuttaa lämmöntuottoon, mutta tässäkin topikissa on luettavissa laitteesta joka lämpenee tyhjäkäynnilläkin nopeasti.

2102 16V ex.
2103 -75
2103 -75
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Takavedon lämpeneminen
Pohjapellin pois jättäminen saattaa sitten aiheuttaa sen, että moottoritila on kovilla tuiskuilla ja irtolumisilla teille enemmän ja vähemmän täynnä lunta. Tämä nyt ainakin vaikuttaa lämpenemiseen ja jäähtymiseen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Takavedon lämpeneminen
Takavedon lämpenemistä vois nopeuttaa laittamalla 2 kpl lohkolämmittimiä ns. haaroittimella. Vesitila on sen verran iso, että yks 500 wattinen lohkolämppäri on turhan pieni ainakin kovemmilla pakkasilla. Lohkossa on ainakin paikkoja useammalle lämmittemelle, eri asia kestääkö talonyhtiön sulakkeet taulussa 

Re: Takavedon lämpeneminen
Kyllä noi lohkolämppärit lämmittää kovalla pakkasellakin lohkon liemet pitkän matkaa plussalle, kunhan vaan malttaa pitää päällä sen pari tuntia. Ja sehän jo riittääkin. Pienemmillä pakkasilla liemet lämpiää n. 30-40-asteiseksi ja se on jo hyvin.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™