Sivu 1/4

Kylmäkäynnistyminen

Lähetetty: 18.1.2006 20:02
Kirjoittaja =Shiguli=
Onko teillä tullut kokeiltua ennätyksiä, että kunnon pakkasilla ilman roikkaa lähtee tulille? Itse kokeilin äsken, kun oli -28 mittarissa ja auto oli seisonut päivän. Kerrasta tulille :D

Lähetetty: 18.1.2006 20:04
Kirjoittaja ladoilla radalle
aina on lähteny ilman roikkaa käymään.. ja lähtee.. mitähä sitä ois ollu -25

Lähetetty: 18.1.2006 20:06
Kirjoittaja RussianTUNER
Ei Lada mitään roikkaa tartte. Aina se ilman lähtee. :wink:

Lähetetty: 18.1.2006 20:13
Kirjoittaja tahko
Nyt oli aamulla -17 ja tuossa illalla -21. Kyllä se lähti. Muistelisin että -29 on minulla ennätys. Sitten jos on pakkasta paljon ja auto seisoo muutaman päivän niin kyllä tekee tiukkaa.

Lähetetty: 18.1.2006 20:15
Kirjoittaja RussianTUNER
tahko kirjoitti:Nyt oli aamulla -17 ja tuossa illalla -21. Kyllä se lähti. Muistelisin että -29 on minulla ennätys. Sitten jos on pakkasta paljon ja auto seisoo muutaman päivän niin kyllä tekee tiukkaa.
Pitää paikkansa, tuo sanomani oli ehkä hiukan liioiteltua. Tosi on että jos monta päivää seisoo pakkasessa niin tiukille menee, eikä oikein sitten enää viitsi edes ilman alkaa käynnistelee. Tekee huonoa koneelle.

Lähetetty: 18.1.2006 20:18
Kirjoittaja LadaRacingTeam
Eipä tuo kylmäkäynnistys oikeen gutaa tee Ladankaan moottorille että kannattaa pistää roikan päähän näin talvella aina kun pystyy...

Lähetetty: 18.1.2006 20:28
Kirjoittaja destor
Tästä uudesta ruiskupelistä en tiedä lähteekö niin kylmässä käyntiin mitä vanha nappis. Äskön kävin hakemassa nappiksen hallilta pihaan seisomaan, kunnes pääsen aloittamaan koneen vaihdon siihen. Onneksi siinä on veivi niin voi veivailla ennen käynnistystä jos on kovasti pakkasta tai seissyt pitkään. Kerran veivailin sen käymään 15C pakkasessa, ei mikään paha homma kun osaa tekniikan.

Lähetetty: 18.1.2006 20:32
Kirjoittaja Jokari
Aamulla oli -14 ja lähti ekalla kun oli ollut piuhan perässä. Ja pyöritti tosi hyvin. Mitäpä sitä vanhaa kiusaamaan, ainahan tuo on piuhassa kun on alle +5.

Kuitenkin lata seiso 4½ tuntia koulun pihassa, pakkasta noin -15 ehkäpä...sinne meinattiin jäädä kun ei meinannu jaksaa pyörittää :oops: Alkuun pyöri jotenkin, mutta ei lähteny, kohta pyörikin enää about 1-2 kierrosta/s mutta ladahan hörähti tulille lopulta. Paljoa enempää ei olis akku kyllä enää kestänyt.

Johtuu vaan siitä että tuossa on tuon vanhan ladan akku, joka on kyllä ihan pätevä, mutta kun sitä ei ole paljoa käyttelty ja pätkäajoa tulee paljon, niin näinhän siinä sitten käy. Onneksi ei tartte ladalla ajaa vasta kuin ehkä ens maanantaina, pitää jossain välissä nykästä akku irti ja laittaa laturin perään sisälle....

Lähetetty: 18.1.2006 20:37
Kirjoittaja Jokari
Niin ja kyllähän tuon -20 asteen pakkasen huomaa selvästi Ladassa. Jarrupoljin välillä aivan kivikova, ei mitään tuntoa. Loota tahmaa ihan mielettömästi alkuun vaikka on täyssynteettiset lootaöljyt, en edes viiti kuvitella mitä tapahtuisi huonojen mineraalien kanssa :shock: Ja rattiakin sai vääntää paikallaan niin paljon kuin äijästä lähti. Lada on oikein kelpo talvipeli, kunhan vain akussa piisaa virtaa. Melkein siis jo jäätiin koulun pihalle :oops:

Niin ja alustakin on kuin ferrarissa :lol: Onneksi ei sentään tarvinnut palella...

Lähetetty: 18.1.2006 20:56
Kirjoittaja jta
Tänään työharjoittelusta lähtiessä pakkasta oli jotain 23 astetta. 11 tuntia auto seissyt hallin pihalla. Hyvinhän tuo käyntiin lähti. Akku tosin alkaa pikkuhiljaa antautua mutta jaksoi kuitenkin hyvin pyörittää. Omasta viasta johtuen tosin sai vähän aikaa pyörittää kun menin kaasua painamaan starttauksen aikana vähän. Nostin kaasun ylös niin hörähti heti tulille. Eihän tuo mitenkään terveellistä ole koneelle mutten jaksanu jäähä ootteleen enää hallille jos olis roikkaan laittanu.

Lähetetty: 18.1.2006 22:15
Kirjoittaja Jaakkima
Taitaa tuo ruutta olla hieman herkempi pakkasille. Muutaman kerran vouas 8 tunnin seisomisen jälkeen, mutta kun pääsi yhden puristuksen yli niin samantien pärähti tulille. Akussa ei pitäisi olla vikaa koska on juolukuussa vaihdettu.

Lähetetty: 19.1.2006 0:47
Kirjoittaja Ricerider
Yllätyinpä kun ajoin äskettäin Samaralla (pakkasta n.20). Ryyppy päälle, 1 polkaisu kaasuun ja koneen pyörähdettyä pari kertaa ja käymään. Näillä keleillä täyssynteettiset Mobilin lootaöljyt pääsevät oikeuksiinsa. Hyvillä öljyillä ja kovalla pakkasella laatikko tuntuu jopa täsmällisemmältä kuin lämpimällä. :o

Lähetetty: 19.1.2006 2:12
Kirjoittaja ,_,/ukka
Jaakkima kirjoitti:Taitaa tuo ruutta olla hieman herkempi pakkasille. Muutaman kerran vouas 8 tunnin seisomisen jälkeen, mutta kun pääsi yhden puristuksen yli niin samantien pärähti tulille. Akussa ei pitäisi olla vikaa koska on juolukuussa vaihdettu.
ettei vaan auto purkas sitä seistessään?

,_,/ukka

Lähetetty: 19.1.2006 7:39
Kirjoittaja Lada-Jussi
Tänä aamuna lähti ruiskusamara kylmästä tallista, ulkona -22 astetta.

eilen illalla mitä mahtoi olla parikymmentä astetta, lähti 2107 pihalta käyntiin. Ekalla starttauksella startti vaan rääkäs, sitten seuraavalla lähti käyntiin. Ei kyllä vähään aikaan pysynyt tyhjäkäynnillä ryypynkään kanssa ja vaihteisto oli ihan jäässä. Hetken kuluttua kävi hyvin.

vois se tollasilla keleillä vähän vähentää bensan kulutusta ja koneen kulumista jos olis lohkolämppäri, mut kyl takapotku tarttis myös laatikonlämppärin. Noilla 10W30 öljyillä ei taida moottori saada kylmänä voitelua ennen ku on ajellut sellainen 10 km. Mutta ei kämpän sähkövarat riitä (eikä riittäis Lada-Jussin varatkaan) autojen lämmittämiseen asunnon lisäksi.

Lähetetty: 19.1.2006 8:24
Kirjoittaja AI
-32 oma ennätys ilman lohkolämmitintä, kun Ladassa ei sellaista ollut. Muutaman sekunnin pyöritys startilla ja käynnistyi ja sammui noin sekunnin päästä, toinen starttaus tuotti saman tuloksen, kolmannella jäi käymään. Sittemmin on tullut lohkolämmitintä käytettyä kun on joku -15 lämpömittarissa, paljon mukavampi lähteä liikkeelle ja alkaa lämpöäkin tulla sisälle nopeammin. Tuon -71:n uusi kaasutin on kumma kapistus, jos se on ajamatta pari päivää, vaatii se 10-15 sekunnin pyörityksen ennen kuin lähtee käymään, on pakkasta tai ei, lohkolämmitin tai ei, kesä tai talvi. Jokapäiväisessä ajossa se lähtee heti käymään. Pitäisi kai veivata ensin, bensapumpun käsivivulla pumppaus ei vaikuta käynnistysaikaan. Farmarissa ei samanlaista ilmiötä ole.