Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Näkemyksiäni etanolista olenkin jo kertonut toisessa ketjussa. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... 29#p295129 Mutta sanotaan sekin, että etanolin ja veden sekoitus ei voi olla hyväksi peltiselle tankille -> ruostuu. Etanoli kun imee sitä vettä ilmastakin. Siellä on melkoiset liemet tankin pohjalla, varsinkin autossa jolla ajetaan vain vähän.
Siksikin haluan käyttää mahdollisimman vähän etanolia sisältävää polttoainetta.
Siksikin haluan käyttää mahdollisimman vähän etanolia sisältävää polttoainetta.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Mistäs se etanoli sitä vettä kehittää? Se vesi ja kosteus mikä siellä tankissa on kondensoituu tankin pohjalle joka tapauksessa ennen pitkää. Joko etanolin kanssa, tai sitten pelkkänä vetenä. Etanolin kanssa on mahdollisuus että se vesi jopa joskus poistuukin sieltä tankista polttoaineen joukossa.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Kun pääkaupungissa näytti mittari -20 astetta, niin meinasi lada hyytyä ensimmäiseen mäkeen liikkeellelähdön jäkeen. Kone tuntui paikallaan käyvän jotenkuten kylmänä. En nyt ole enää ihan varma mikä on normaalia käyntiä Actec:ille kylmänä. Kun en ole oikein tottunut siihen, että katalysaattorilla varustettu auto käy ryyppy päällä niin paksulla, että lumihanki muuttuu mustaksi.
Kun siihen mäkeen matkanteko hyytyi, niin kaasua sopivasti tarjoilemalla kytkin pohjassa, matka jatkui.
Tässä nyt ihmettelenkin, että olisiko syynä tähän epämääräiseen käyntiin/toimintaan kylmänä sittenkin mutu tuntumalla säädetty ryyppy. Kun ei tuon kaasuttimen kasaamisen jälkeen ole ollut mahdollisuutta aloittaa ryypyn säätöä +20 asteen lämmössä, kuten ohjeet neuvoo, niin olen jäänyt odottelemaan jo ovella olevaa tulevaa kesää säätämisen kanssa.
Myös nopea joutokäynti on korvakuulolla säädetty, ja joskus kylmemmällä kelillä tuntuu, että se olisi liian alhainen. Kunpa olisi joskus nähnyt pakasta, taikka deltasta juuri repäistyn -94 1500S:n, niin olisi normaalin toiminnan suhteen viisaampi.

Tässä nyt ihmettelenkin, että olisiko syynä tähän epämääräiseen käyntiin/toimintaan kylmänä sittenkin mutu tuntumalla säädetty ryyppy. Kun ei tuon kaasuttimen kasaamisen jälkeen ole ollut mahdollisuutta aloittaa ryypyn säätöä +20 asteen lämmössä, kuten ohjeet neuvoo, niin olen jäänyt odottelemaan jo ovella olevaa tulevaa kesää säätämisen kanssa.
Myös nopea joutokäynti on korvakuulolla säädetty, ja joskus kylmemmällä kelillä tuntuu, että se olisi liian alhainen. Kunpa olisi joskus nähnyt pakasta, taikka deltasta juuri repäistyn -94 1500S:n, niin olisi normaalin toiminnan suhteen viisaampi.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Terve!
Muutamia kommentteja:
Häiriönpoistovastukselliset sytytystulpat kestävät mainiosti myös kärjettömien yms. sytytysjärjestelmien tuottaman energian. Niiden vika-alttius ei ole sen kummempi kuin vastuksettomienkaan tulppien.
Häiriönpoistovastus voi sijaita 1) tulpassa 2) tulpanhatussa 3) tulpanjohdossa 4) virranjakajan pyörijässä. Tavallisesti vastus on vain yhdessä edellämainituista. Jos vastuksia on useita, voi seuraksena olla käyntihäiriöitä.
Jos tulppa ns. pimenee, ei vika suinkaan välttämättä ole tulpassa, vaan jossain muualla, kuten edelläluetelluissa osissa. Tulpan vaihto ei luonnollisestikaan korjaa esim. jakajan kannen halkeamaa.
Usein vika löytyy, kun moottoria käyttää pimeässä, jolloin vuotovirrat saattavat näkyä.
Bensiinin 5...10 % etanolilisäyksellä ei ole höykäsen pölähdyksen vaikutusta tulppiin.
Sytytysennakon kasvattaminen nostaa tulpan käyntilämpötilaa, Normaalimoottoreilla ja tavanomaisilla ennakonmuutoksilla ei kuitenkaan ole käytännön merkitystä, paitsi nakutustapauksissa.
menestystä
SvS
Muutamia kommentteja:
Häiriönpoistovastukselliset sytytystulpat kestävät mainiosti myös kärjettömien yms. sytytysjärjestelmien tuottaman energian. Niiden vika-alttius ei ole sen kummempi kuin vastuksettomienkaan tulppien.
Häiriönpoistovastus voi sijaita 1) tulpassa 2) tulpanhatussa 3) tulpanjohdossa 4) virranjakajan pyörijässä. Tavallisesti vastus on vain yhdessä edellämainituista. Jos vastuksia on useita, voi seuraksena olla käyntihäiriöitä.
Jos tulppa ns. pimenee, ei vika suinkaan välttämättä ole tulpassa, vaan jossain muualla, kuten edelläluetelluissa osissa. Tulpan vaihto ei luonnollisestikaan korjaa esim. jakajan kannen halkeamaa.
Usein vika löytyy, kun moottoria käyttää pimeässä, jolloin vuotovirrat saattavat näkyä.
Bensiinin 5...10 % etanolilisäyksellä ei ole höykäsen pölähdyksen vaikutusta tulppiin.
Sytytysennakon kasvattaminen nostaa tulpan käyntilämpötilaa, Normaalimoottoreilla ja tavanomaisilla ennakonmuutoksilla ei kuitenkaan ole käytännön merkitystä, paitsi nakutustapauksissa.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Itselläni axtekki kulkee melko mukavasti kylmänä, kunhan ei polje kaasua pohjaan. Kokemus osoittaa, että yli puolikaasun on turha mennä.E.P. kirjoitti:
Myös nopea joutokäynti on korvakuulolla säädetty, ja joskus kylmemmällä kelillä tuntuu, että se olisi liian alhainen. Kunpa olisi joskus nähnyt pakasta, taikka deltasta juuri repäistyn -94 1500S:n, niin olisi normaalin toiminnan suhteen viisaampi.
Ite säädin ton nopean joutokäynnin kierroslukumittarin avulla, kun huomasin sen liian alhaiseksi. Ryyppy päälle, auto tulille ja säädin kierrosluvun sellaiseen 2600 rpm.
Vaikuttaa pirusti käynnistyvyyteen, jos on vähänkin kovempi pakkanen.
Nyt lähtee tulille iloisesti.
Ohjeen mukaanhan se pitäs säätää silleen, että ryypyn päälläollessa pitäs kaasuläpän ja kurkun seinämän välinen olisi 1,2 mm.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
jos nyt lähdetään faktoista että aina samasta pytystä menee kynttilä niin johtoja ja tulppia saa vaihtaa mailman tappiin.
öljy sen tulpan yleesä tappaa.
ja kaikki ladathan ovat alle sata tuhtatta ajettuja... vaikka todelisuudessa mittari on pyörähtänyt kerran tai kaksi ympäri. joisain tapauksissa usemammankin kierroksen.
ja ladassa myös mielenkiintoisena ominaisuutena on ennen paria sataa tuhatta palava pako ventiili. tästä on moni talttahammas vängänyt vastaan. mutta asia on sen verta monesti jo toisessa polvessa nähty että pakko se on itsekkin uskoa, muutaman kannen olen avannut mistä yhden pytyn pakoventiilistä puuttuu pala. yleensä kylläkin 2 tai 3 pytty. joku väitti että johtuu liiasta polkemisesta, olen käyttänyt kannen auki parin eläkeläisen ja oma tädinkin ladasta, kaikissa oli sama homma
ja jos joku epäilee voidaan kaivella tallin perukoilta havainto väline tahi tarpeen vaatiessa useampikin.
syytä en ole vielä tähän keksinyt, muuta kuin ventiilin laadun huonous.
ja ennen kuin kukaan vetää herneitä. en väitä että kyseinen vika on juuri tässä ladassa, mutta jos öljy ei tapa tulppaa niin orastava ventiili vika on toinen vaihto ehto
ja mitä atsteekiin tulee niin hyvä että jollain on sen verran uskoa että viitsii niitten kanssa touhuta. mutta on luonteeltaan sellainen kaasutin että mitään ei voi tehdä mutu tuntumalla(tai oikeastaan ei minkään kaasuttimen kanssa). ja onhan se hyvä niin kauna kun toimii ja kelpaa päästöistä. yleensä toimimattomuuden iskiessä aihetuutta ainuastaan harmaita hiuksia ja maha haavan alun.
itse olen amerikan autoissa päässyt perehtymään rochesterin sähkötoimiseen kaasutimeen, pidän tätä atsteekkin verrattuna helpompana, osin siksi ettei tarvitse vähä päästöisyyden kanssa touhuilla. mutta silti omaankin käyttö lintaan laitoin normi kaasarin ja jakajan, on säästänyt hermoja kummasti
ja vielä kun r tulppia haukuttiin niin vuosia on veteraani crossi pyörien kanssa tullut puljattua ja yhtä lailla ovat toimineet niin kärellisissä kuin kärettömissä. tämä esimerkki siksi että 2t moottori on hiotusen ronkelimpi tulppien suhteen.
öljy sen tulpan yleesä tappaa.
ja kaikki ladathan ovat alle sata tuhtatta ajettuja... vaikka todelisuudessa mittari on pyörähtänyt kerran tai kaksi ympäri. joisain tapauksissa usemammankin kierroksen.
ja ladassa myös mielenkiintoisena ominaisuutena on ennen paria sataa tuhatta palava pako ventiili. tästä on moni talttahammas vängänyt vastaan. mutta asia on sen verta monesti jo toisessa polvessa nähty että pakko se on itsekkin uskoa, muutaman kannen olen avannut mistä yhden pytyn pakoventiilistä puuttuu pala. yleensä kylläkin 2 tai 3 pytty. joku väitti että johtuu liiasta polkemisesta, olen käyttänyt kannen auki parin eläkeläisen ja oma tädinkin ladasta, kaikissa oli sama homma
ja jos joku epäilee voidaan kaivella tallin perukoilta havainto väline tahi tarpeen vaatiessa useampikin.
syytä en ole vielä tähän keksinyt, muuta kuin ventiilin laadun huonous.
ja ennen kuin kukaan vetää herneitä. en väitä että kyseinen vika on juuri tässä ladassa, mutta jos öljy ei tapa tulppaa niin orastava ventiili vika on toinen vaihto ehto
ja mitä atsteekiin tulee niin hyvä että jollain on sen verran uskoa että viitsii niitten kanssa touhuta. mutta on luonteeltaan sellainen kaasutin että mitään ei voi tehdä mutu tuntumalla(tai oikeastaan ei minkään kaasuttimen kanssa). ja onhan se hyvä niin kauna kun toimii ja kelpaa päästöistä. yleensä toimimattomuuden iskiessä aihetuutta ainuastaan harmaita hiuksia ja maha haavan alun.
itse olen amerikan autoissa päässyt perehtymään rochesterin sähkötoimiseen kaasutimeen, pidän tätä atsteekkin verrattuna helpompana, osin siksi ettei tarvitse vähä päästöisyyden kanssa touhuilla. mutta silti omaankin käyttö lintaan laitoin normi kaasarin ja jakajan, on säästänyt hermoja kummasti
ja vielä kun r tulppia haukuttiin niin vuosia on veteraani crossi pyörien kanssa tullut puljattua ja yhtä lailla ovat toimineet niin kärellisissä kuin kärettömissä. tämä esimerkki siksi että 2t moottori on hiotusen ronkelimpi tulppien suhteen.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Noinkohan se öljy rikkoisi tulpan viikossa. Olen ajanut pahoillakin öljypolttimilla, eikä niissäkään tulppia viikon välein vaihdettu. Entä miten venttiilivika voisi korjautua tulpan vaihdolla? En tosin ole vielä lähtenyt paikallistamaan mistä pytystä tulppa menee, vaan olen vaihtanut kaikki kerralla. Katsastuksen päästölukematkin kertoivat mielestäni sen, että tämä kone on teknisesti kunnossa.
Sitäkin hiukan ihmettelen, että miten venttiilivika voisi oireilla vain kylmällä koneella, ja sitten vähän kaasua tarjoilemalla alkaa taas toimia normaalisti.
Uskon melko vakaasti, että tällä mun ladalla on ajettu sen 39tkm mitä mittarissa on tällä hetkellä. Sitä tukee katsastuskonttorilta saadut katsastuksen yhteydessä merkityt kilometrilukemat aina vuoteen 2004 asti.
Tämän hetken kokemuksen mukaan Axtec:ien ongelmat johtuvat enemmän asentajasta kuin järjestelmästä. Jos osaa käyttää jakoavaimen sijasta kiintoavainta, ja osaa lukea ja ymmärtää ladarompulta löytyvät ohjeet, pitäisi Axtec:in kuin Axtec:in toimia. Tietysti tältä foorumilta löytyvistä ohjeistakin oli suuresti hyötyä, joten kiitokset siitä foorumilaisille.
Sitäkin hiukan ihmettelen, että miten venttiilivika voisi oireilla vain kylmällä koneella, ja sitten vähän kaasua tarjoilemalla alkaa taas toimia normaalisti.
Uskon melko vakaasti, että tällä mun ladalla on ajettu sen 39tkm mitä mittarissa on tällä hetkellä. Sitä tukee katsastuskonttorilta saadut katsastuksen yhteydessä merkityt kilometrilukemat aina vuoteen 2004 asti.
Tämän hetken kokemuksen mukaan Axtec:ien ongelmat johtuvat enemmän asentajasta kuin järjestelmästä. Jos osaa käyttää jakoavaimen sijasta kiintoavainta, ja osaa lukea ja ymmärtää ladarompulta löytyvät ohjeet, pitäisi Axtec:in kuin Axtec:in toimia. Tietysti tältä foorumilta löytyvistä ohjeistakin oli suuresti hyötyä, joten kiitokset siitä foorumilaisille.
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
ei tuossa minun tekstissä mielestäni väitetykään että ventiili vika korjaantuisi tulpan vaihdolla. ainuastaan vaihto ehtoja jos alkaa enempi kiukuttelemaan...
ensimäinen tulppa oli tapettu väki vallalla, toinen voi olla huonoa tuuria mutta jos kolmas menee on vika jossain muualla kuin tulpassa tai johdoissa.
puristus mittari kertoo paljon taijos vielä haluaa tulpan piuhan tarkistaa niin siihen on yleismittari.
mutta jos johtuisi kylmänä rikkaasta seoksesta eikö tekisi muillakin tulpilla... kummaa bensaa jos ajattelee että mennääs enmepi tonne yhteen kanavaa.
ja päästö mittaushan ei öljyn palamista näytä.
ja miten ventiili vika oireilee kylmällä koneella. ladan koneessa en ole kyseiseistä ilmiötä nähnyt enkä usko moista olevan mutta esim, mersun vanhemmat diesel koneet vanhemiten kiukuttelevat kylmä käynnistyksessä ja tähän syynä kantavat ventiilit. tähän vikaan ei tosin syynä palanut ventiili, mutta esimerkki nyt kuitenkin
no kerruta kokemuksia siitä atsteekista hiukan enempi niin katsellaan sitten mielipiteitä uusiksi, jos tänä vuonna kelpaa niin ensi vuonna voi olla ettei kirveeläkään.
enkä väitä että mahdoton kunnostaa. vaati vain aikaa ja hermoja huomattavasti enempi kuin normaali karburaattori.
tuskin tuon maine tyhjästä on syntynyt. saati miksei noita mikään korjaamo ota tänä päivänä työn alle jos päästöistä puhutaan.
no syy jälkimäiseen on ehkä että työ tunnit maksavat yli auton arvon.
niin ja toiminat ja kilometrit ei oo tähän päivään mennessä oleet uskon asioita.
ja edelleenkin ladassa on vika jos 98:sia tarttee tankata.
ongelmitta on terveissä 87:kin palanut
ei tämä ole ainua neuvosto kalusto foorum missä avataan utelu topikkeja. ja kun sattuu kirjoittamaan jotain negatiivista tai käytännössä koettua jonkun mitään mihinkään vaikuttamattoman kiillotus tai näpräys jutun sijasta niin heti nousee karvoja pystyy.... liekkö sitten kuuluu neuvosto vehje harrastukseen.
tästä syystä en itse harrasta vaan käytän.
ensimäinen tulppa oli tapettu väki vallalla, toinen voi olla huonoa tuuria mutta jos kolmas menee on vika jossain muualla kuin tulpassa tai johdoissa.
puristus mittari kertoo paljon taijos vielä haluaa tulpan piuhan tarkistaa niin siihen on yleismittari.
mutta jos johtuisi kylmänä rikkaasta seoksesta eikö tekisi muillakin tulpilla... kummaa bensaa jos ajattelee että mennääs enmepi tonne yhteen kanavaa.
ja päästö mittaushan ei öljyn palamista näytä.
ja miten ventiili vika oireilee kylmällä koneella. ladan koneessa en ole kyseiseistä ilmiötä nähnyt enkä usko moista olevan mutta esim, mersun vanhemmat diesel koneet vanhemiten kiukuttelevat kylmä käynnistyksessä ja tähän syynä kantavat ventiilit. tähän vikaan ei tosin syynä palanut ventiili, mutta esimerkki nyt kuitenkin
no kerruta kokemuksia siitä atsteekista hiukan enempi niin katsellaan sitten mielipiteitä uusiksi, jos tänä vuonna kelpaa niin ensi vuonna voi olla ettei kirveeläkään.
enkä väitä että mahdoton kunnostaa. vaati vain aikaa ja hermoja huomattavasti enempi kuin normaali karburaattori.
tuskin tuon maine tyhjästä on syntynyt. saati miksei noita mikään korjaamo ota tänä päivänä työn alle jos päästöistä puhutaan.
no syy jälkimäiseen on ehkä että työ tunnit maksavat yli auton arvon.
niin ja toiminat ja kilometrit ei oo tähän päivään mennessä oleet uskon asioita.
ja edelleenkin ladassa on vika jos 98:sia tarttee tankata.
ongelmitta on terveissä 87:kin palanut
ei tämä ole ainua neuvosto kalusto foorum missä avataan utelu topikkeja. ja kun sattuu kirjoittamaan jotain negatiivista tai käytännössä koettua jonkun mitään mihinkään vaikuttamattoman kiillotus tai näpräys jutun sijasta niin heti nousee karvoja pystyy.... liekkö sitten kuuluu neuvosto vehje harrastukseen.
tästä syystä en itse harrasta vaan käytän.
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Eikun nimenomaan ovat. Mulla oli usko koetuksella, kunnes selvittelin auton historiaa enemmän. Nyt elän vahvassa uskossa.Team perseauki racing kirjoitti:kilometrit ei oo tähän päivään mennessä oleet uskon asioita.

Päästömittauksista voi vetää jonkinlaisia johtopäätöksiä moottorin kunnosta. Tosin sekin meni uusiksi näiden nykyisten kurabensojen takia.
Ja edelleen siksi 98:a, että haluan tankkiini mahdollisimman vähän etanolia. Mikähän siinä on, kun tästä mun 98:n kokeilusta on tullut joillekin ongelma. Jos joku kokeilee suurempia etanolimääriä, niin niitä kokemuksia kyllä luetaan pää kallellaan. Siitä vedetään sitten johtopäätökset, että upeaa, kaikissa ladoissa voi käyttää etanolibensaa. Mutta jos joku uskaltaa kyseenalaistaa etanolin käytön, niin ei hyvä hytky sille.

Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Sain otettua kuvia noista tulpista. Vähän ihmeellisiltä nuo näyttää:
http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_4946.jpg
http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_4952.jpg
Toistan vielä, että autolla ajetaan melko lyhyttä matkaa. Tulpilla on ajettu enemmän kuin 200 km, muttei muistaakseni yli 500km kuitenkaan. Vaihdoin nuo pois, koska kävi kylmänä kolmella. Tankissa 98E, syt. ennakko 5 astetta ennen yläkuolokohtaa. Ryyppy säädetty mututuntumalla, kun ei ole kaasuttimen kasaamisen jälkeen ollut mahdollisuutta säätää ryyppyä +20 asteen lämmössä. Tänään säädin nopeaa joutukäyntiä isommaksi, joka paransi kylmäkäyntiä. Mun korviin tuo auto käy kylmänä paksulla, mutta vertailukohdetta mulla ei ole. Olen säätänyt viimeisimmän tulpanvaihdon jälkeen ennakkoa 7 asteeseen, siinä toivossa että tulpat saavuttaisivat toimintalämpönsä nopeammin, ja samalla pidän sitä "oktaanisäätönä".
Lämpimänä tuo auto toimii paremmin kuin hyvin.
Lisäys klo 19.10: Nuo pirun tulpat on tehty muuten Ranskassa! Eikö mihinkään voi enää luottaa.
http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_4946.jpg
http://i151.photobucket.com/albums/s140 ... G_4952.jpg
Toistan vielä, että autolla ajetaan melko lyhyttä matkaa. Tulpilla on ajettu enemmän kuin 200 km, muttei muistaakseni yli 500km kuitenkaan. Vaihdoin nuo pois, koska kävi kylmänä kolmella. Tankissa 98E, syt. ennakko 5 astetta ennen yläkuolokohtaa. Ryyppy säädetty mututuntumalla, kun ei ole kaasuttimen kasaamisen jälkeen ollut mahdollisuutta säätää ryyppyä +20 asteen lämmössä. Tänään säädin nopeaa joutukäyntiä isommaksi, joka paransi kylmäkäyntiä. Mun korviin tuo auto käy kylmänä paksulla, mutta vertailukohdetta mulla ei ole. Olen säätänyt viimeisimmän tulpanvaihdon jälkeen ennakkoa 7 asteeseen, siinä toivossa että tulpat saavuttaisivat toimintalämpönsä nopeammin, ja samalla pidän sitä "oktaanisäätönä".
Lämpimänä tuo auto toimii paremmin kuin hyvin.
Lisäys klo 19.10: Nuo pirun tulpat on tehty muuten Ranskassa! Eikö mihinkään voi enää luottaa.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Käy tulpista päätellen liian rikkaalla! Ajappas motarilla 20-30 kilometriä 100-120 km/h niin eiköhän ole sen jälkeen vähän erinäköiset tulpat!
Lada 1200L 1986
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Lada 1500S 1973
Volga GAZ 21 1967
Moskvitsh Elite 1500 1975
Opel Olympia Rekord 1700 1962
Ford Taunus 1.6 GX 1982
Mercedes-Benz 240D 1982
Mercedes-Benz 300D 1990
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Nokisiltä nuo minunkin mielestä näyttävät. Ja niin näyttää lumikasakin, kun kylmäkäynnistyksen jälkeen on kone sinne savujansa aikansa päästellyt. Motariajelu vaan ei ratkaise varsinaista ongelmaa, mikä se sitten ikinä onkaan. Saisi nuo tulpat pysyä kunnossa kaikenlaisessa ajelussa, kuten muissakin autoissa ja moottoreissa.
Hiukan haasteellista tuo nopean joutokäynnin säätely korvakuulolta. Kylmänä, jäykillä lootaöljyillä kun kierrokset säätää sopiviksi, niin seuraavan kerran kun Teboilin pihasta käynnistää, niin kone huutaa hullun lailla. Eikä ole sitä kiinteää kiekkamittariakaan tässä neekerimallissa.
Hiukan haasteellista tuo nopean joutokäynnin säätely korvakuulolta. Kylmänä, jäykillä lootaöljyillä kun kierrokset säätää sopiviksi, niin seuraavan kerran kun Teboilin pihasta käynnistää, niin kone huutaa hullun lailla. Eikä ole sitä kiinteää kiekkamittariakaan tässä neekerimallissa.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Ei todellakaan kestä laittaa eikä siitä ole mitään hyötyä. 10 asteen perusennakolla kärjettömän kokonaisennakko hyppää jo 40 asteeseen = teho laskee ja taatusti detonoi. Kaikki yli 36 asteen on turhaa.Lattarauta kirjoitti: Hyvältä nuo tulpat näyttävät, paitsi tuo yksi. Siinä pytyssä on jotain häikkää... Eiköhän 98:lla kestä laittaa ennakkoa heti 10 astetta. Minkä merkkiset tulpat?
Dynossa testasin kympin perusennakkoa kärjettömällä, tulos -1,5 hp ja -2 Nm.
Ja aika samoilta nuo näyttää kuin minun Weberöidyssä, toki posliinit ei ole vielä värjääntyneet, siinä kestää 5-10 tkm.
Mulla on kanssa kolmosen tulppa samannäköinen kuin tuossa tuo reunimmainen, mutta koneella on jo ajettu yli 40 tkm vaihdon jälkeen. Öljyä menee 1L/10 tkm, puristuspaineet virheettömät ja koneessa vedot tallella. En ole antanut asian vaivata mieltäni vaan keskittynyt painamaan sitä oikeanpuoleista mattoon ja paljon.
Venttiilinvarren kumi/kumit todennäköisesti hieman päästävät läpi yhdessä siinä pytyssä.
Kokemuksia on 1L/300 km kuluttavista moottoreista eikä tulppia silti pimennyt ikinä.
Mikä ei kestä, korjataan.

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Kokemuksia on 1L/300 km kuluttavista moottoreista eikä tulppia silti pimennyt ikinä.
Mikä ei kestä, korjataan.
[/quote]
tästäkin on 2 esimerkkiä. isäukon työautona oli 1200s vm 85. söi öljy pirusti ja savuttii siihen tahtiin että lähinnä pelotti että joku soittaa palokunnan. ei kyllä kulkenutkaan mihinkään vaan ei tulppien kanssa ongelmaa.
mutta taasen entisellä työkaverilla myöskin 1200s tosin jokusen vuoden uudempi. reilun 500km ja ykkös pytyn tulppa pimeäksi. tulppa oli kauttaaltaan karstoittunut, uudella tulpalla kävi hetken nätisti taas.
otettiin kansi pois ykkös pytty pahasti naarmuilla ja kun sitten konetta äimisteltiin tarkemmin oli tuosta pytystä öljyrengas ja alempi männän rengas entisiä.
hoonauksella ja rengastuksella tuli suhteelisen toimiva rompe. suhteelisella tarkoita että söi hiukan öljyä ja nokesi ykkös tulpaa mutta tulpan pimeneminen loppu.
mutta kyllä tuohon kattialdankin tulppa homaan vika löytyy, ei muuta kuin tutkiskelua...
niin ja en minä näitä juttuja lämpimikseni puhu. on leipäkin tullut pöytään autoasentajana
Mikä ei kestä, korjataan.

tästäkin on 2 esimerkkiä. isäukon työautona oli 1200s vm 85. söi öljy pirusti ja savuttii siihen tahtiin että lähinnä pelotti että joku soittaa palokunnan. ei kyllä kulkenutkaan mihinkään vaan ei tulppien kanssa ongelmaa.
mutta taasen entisellä työkaverilla myöskin 1200s tosin jokusen vuoden uudempi. reilun 500km ja ykkös pytyn tulppa pimeäksi. tulppa oli kauttaaltaan karstoittunut, uudella tulpalla kävi hetken nätisti taas.
otettiin kansi pois ykkös pytty pahasti naarmuilla ja kun sitten konetta äimisteltiin tarkemmin oli tuosta pytystä öljyrengas ja alempi männän rengas entisiä.
hoonauksella ja rengastuksella tuli suhteelisen toimiva rompe. suhteelisella tarkoita että söi hiukan öljyä ja nokesi ykkös tulpaa mutta tulpan pimeneminen loppu.
mutta kyllä tuohon kattialdankin tulppa homaan vika löytyy, ei muuta kuin tutkiskelua...
niin ja en minä näitä juttuja lämpimikseni puhu. on leipäkin tullut pöytään autoasentajana
ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Tarkistin nyt kuitenkin ryyppyläpän perussäädön. Hiukan liian vähän se aukesi. Säätövara loppui jostain syystä kesken, mutta aika lähelle ohjearvoa sain sen silti säätämällä. Nyt yhden kylmäkäynnistyksen perusteella kone toimi paremmin, eikä ehkä käynyt niin rikkaalla. Jännittää ihan hirveästi, että miten toimii seuraavalla kerralla.
Nopean joutokäynnin perussäätö olisikin sitten suurempi juttu. Taikka ilmeisesti pitäisi kaasutin irrottaa, kun en keksinyt miten yläkautta pääsisi rakotulkilla välystä mittailemaan. Pakkasen takia jäi tänään tekemättä. Olkoon toistaiseksi korvakuulolla säädettynä.

Nopean joutokäynnin perussäätö olisikin sitten suurempi juttu. Taikka ilmeisesti pitäisi kaasutin irrottaa, kun en keksinyt miten yläkautta pääsisi rakotulkilla välystä mittailemaan. Pakkasen takia jäi tänään tekemättä. Olkoon toistaiseksi korvakuulolla säädettynä.