Sinne ja takaisin; siis Toljattiin; ploki
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Sinne ja takaisin; siis Toljattiin; ploki
Aikahan on erilainen käsite eri instansseille, täällä aika on +5 GMT, eli kaksi tuntia Suomen aikaa edellä. Olemme Idässä; vaikkakin Uralille on vielä matkaa.
Hieman teistä vielä. Maantie M7 Moskovasta Kazaniin ja Ufaan oli melko ruuhkainen ja "tylsä" tie. Rekkoja ja hyvinkin hitaita ajoneuvoja riitti; ja monttuja. Paikoitellen tie oli ihan siedettävää. Tie A151 M7:ta suoraan etelään olikin sitten hieno. Ei paljon liikennettä eikä rekkoja. Maisemat aukenivat laajoiksi aroiksi. Näkyvyys kaukaisuuteen oli vaikuttava; ja muutenkin oli vähän "siistimpää".
A151 tien molemmille puolille on istutettu noin 50 metrin päähän tiestä puita noin 10 metrin kaistaleelle tiheästi suojaamaan kulkuväylää. Muutamassa kohdassa kun puita ei ollut huomasi tuulen vaikutuksen autossa; täällä välillä taitaa tuulla.
Risto kirjoittikin valvonnasta. Eilen kysyttiin kaksi kertaa papereita. Täällä jossain pisteissä oikeasti on pysähdyttävä ja sitten taas jatketaan matkaa. Valvonnan tarkoitus ja hyöty on jotenkin kyseenalainen; ehkä on tarkoitus työllistää tuhansia ihmisiä. Pietarissakin valvontapisteillä ukot seisovat, mutta koskaan ei ole kysytty mitään.
Kuvitteli etukäteen ennen matkaa, että mitä kauemmas itään mennään, sitä "primitiivisempää" on. Jotenkin on: hanhet, lehmät ja kanat kävelevät vapaina pitkin maita ja mantuja. Näille alueille on keskitetty jo Neuvostoaikoina kaikki strategisesti tärkeät teollisuuden alat. Kun vertaa näkymiä Pietari-Moskova välillä, on täällä jotenkin enemmäm äksöniä. Kaupungitkin ovat melko persoonallisia. Tänne asti eivät saksalaiset päässeet 40-luvulla. Vanhoja keskustoja ei ole tuhottu.
Pysy kanavalla!
Hieman teistä vielä. Maantie M7 Moskovasta Kazaniin ja Ufaan oli melko ruuhkainen ja "tylsä" tie. Rekkoja ja hyvinkin hitaita ajoneuvoja riitti; ja monttuja. Paikoitellen tie oli ihan siedettävää. Tie A151 M7:ta suoraan etelään olikin sitten hieno. Ei paljon liikennettä eikä rekkoja. Maisemat aukenivat laajoiksi aroiksi. Näkyvyys kaukaisuuteen oli vaikuttava; ja muutenkin oli vähän "siistimpää".
A151 tien molemmille puolille on istutettu noin 50 metrin päähän tiestä puita noin 10 metrin kaistaleelle tiheästi suojaamaan kulkuväylää. Muutamassa kohdassa kun puita ei ollut huomasi tuulen vaikutuksen autossa; täällä välillä taitaa tuulla.
Risto kirjoittikin valvonnasta. Eilen kysyttiin kaksi kertaa papereita. Täällä jossain pisteissä oikeasti on pysähdyttävä ja sitten taas jatketaan matkaa. Valvonnan tarkoitus ja hyöty on jotenkin kyseenalainen; ehkä on tarkoitus työllistää tuhansia ihmisiä. Pietarissakin valvontapisteillä ukot seisovat, mutta koskaan ei ole kysytty mitään.
Kuvitteli etukäteen ennen matkaa, että mitä kauemmas itään mennään, sitä "primitiivisempää" on. Jotenkin on: hanhet, lehmät ja kanat kävelevät vapaina pitkin maita ja mantuja. Näille alueille on keskitetty jo Neuvostoaikoina kaikki strategisesti tärkeät teollisuuden alat. Kun vertaa näkymiä Pietari-Moskova välillä, on täällä jotenkin enemmäm äksöniä. Kaupungitkin ovat melko persoonallisia. Tänne asti eivät saksalaiset päässeet 40-luvulla. Vanhoja keskustoja ei ole tuhottu.
Pysy kanavalla!
Re: Sinne ja takaisin; siis Toljattiin; ploki
Moi, pysytään kanavalla. Saanko olla vähän tungetteleva ja kysyä matkan tarkoitusta?. Kahvillako vain käytte siellä Toljatissa?
Vai liittykö matka Lada merkkisiin kulkuneuvoihin?
Vai liittykö matka Lada merkkisiin kulkuneuvoihin?
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Sinne ja takaisin; siis Toljattiin; ploki
Tervehdykset toivottelen.
Käykää katsomassa patoa, vesivoimalaa ja kanavia, jotka ovat autotehtaalta Volgaa alaspäin. En muista kilometrejä mutta niissä mittakaavoissa ei muistaakseni ole kaukana. Kun näkee laitokset niin tulee tunne, että isossa talossa on isontalon meininki. -70 luvun puolivälin kieppeillä pyörittiin viikko tehtaalla ja ympäristöön tutustuen. Silloinkaan tahdas ei ollut pieni mutta senjälkeen sitä on laajennettu useampaan kertaan. Googlen kartalta se näkyy erittäin hyvin. Tehtaalaisten siirtolapuutarhapalstojen toiminta oli silloin vasta alullaan, jos mahdollista, niin tutustukaa.
Käykää katsomassa patoa, vesivoimalaa ja kanavia, jotka ovat autotehtaalta Volgaa alaspäin. En muista kilometrejä mutta niissä mittakaavoissa ei muistaakseni ole kaukana. Kun näkee laitokset niin tulee tunne, että isossa talossa on isontalon meininki. -70 luvun puolivälin kieppeillä pyörittiin viikko tehtaalla ja ympäristöön tutustuen. Silloinkaan tahdas ei ollut pieni mutta senjälkeen sitä on laajennettu useampaan kertaan. Googlen kartalta se näkyy erittäin hyvin. Tehtaalaisten siirtolapuutarhapalstojen toiminta oli silloin vasta alullaan, jos mahdollista, niin tutustukaa.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
!Q
Tuossa Jouska kyseli miksi on lähdetty tänne.
No on vähän tutkailtu kaupunkia, käyty kumartamassa ja koskemassa maailman ensimmäistä Ladaa Auto-Vazin pääkonttorin ala-aulassa; olemme siis suorittaneet pyhiinvaellusvelvollisuutemme! UGH!
On vähän osteltu muutama varaosakin; täältä niitä saa, onhan kyseessä Venäjän Motor City.
Olen yrittänyt saa selville kontaktihenkilöä Lada Kerhon vierailua varten. Tännehän tullaan vielä Ladoilla isommalla porukalla. Aikaa on silloin vain varattava noin kaksi viikkoa koko matkaa varten.
Ladasta aamulla vinkaisi tuulettajan hihna. Karttavalo oli jäänyt yöksi päälle ja ajattelimme vinkaisun johtuneen suuresta latauksesta. Hihna vinkaisi päivällä useamman kerran ja iltapäivällä aloin tutkailemaan hihnaa, kun Risto kävi asioilla varaosa helevetissä/paratiisissa entisessä isossa tallissa kerrostalon pohjakerroksessa. Kävikin ilmi, että laturin alapultti oli irronnut kokonaan jonnekin välille Vladimir-Toljatti. Emme lähteneet etsimään pulttia. Risto osti uuden, maksoi Euron kaikki tilpehööreineen. Kannattaa lähteä Toljattiin.
Illalla hotellille ajaessa Riston mielestä etujarrut ääntelivät. No ajoimme lähimmälle korjaamolle, jossa auto nostettin ylös ja todettiin jarrupalojen vaihtotarve. palat maksoivat 10 euroa ja työ 4,3 euroa; annoin 10 ruplaa ylimääräistä; noin 30 centtiä. Kannattaa lähteä Toljattiin.
Jos tuntuu, että Pietarissa ei enää Ladoja näe, niin täällä niitä sitten on. Autokanta varmaankin/ainakin 95 % Ladoja. Täällä Lada-Jussi sekoaisi tyyppikilpien variaatioiden määrästä.
Aamulla kävimme tutkailemassa autoliikkeessä uutta Prioraa lähemmin. Auto on luonnossa muotoilultaan ja ensivaikutelmaltaan onnistunut kokonaisuus. 110:hän on tunnetusti hyvä ajaa, nyt auto on myös todella tyylikäs. Sisätilat ja mittaristo on hyvin päivitetty "eurooppalaiselle" tasolle. Samassa liikkeessä myytiin myös uutta 2107 Ladaa nelipisteruiskulla. Tuolla ruiskulla auto varmaankin jo hyväkäytöksinen tehokas paketti. Samaa moottoria taidetaan kaupata uudessa Nivassa Suomessa.
Testailin Toljatin karting radat. Toinen rata oli pomppuinen kuten venäläiset tiet. Toisessa ajoin ensimmäistä kertaa karting autoa, mikä meni koko ajan mutkissa sladissa.
Ukki kirjoitti padoista. Huomenna ajamme padon kautta kohti Moskovaa M5 tietä. Silloin näemme sen.
Pysy kanavalla!
No on vähän tutkailtu kaupunkia, käyty kumartamassa ja koskemassa maailman ensimmäistä Ladaa Auto-Vazin pääkonttorin ala-aulassa; olemme siis suorittaneet pyhiinvaellusvelvollisuutemme! UGH!

On vähän osteltu muutama varaosakin; täältä niitä saa, onhan kyseessä Venäjän Motor City.
Olen yrittänyt saa selville kontaktihenkilöä Lada Kerhon vierailua varten. Tännehän tullaan vielä Ladoilla isommalla porukalla. Aikaa on silloin vain varattava noin kaksi viikkoa koko matkaa varten.
Ladasta aamulla vinkaisi tuulettajan hihna. Karttavalo oli jäänyt yöksi päälle ja ajattelimme vinkaisun johtuneen suuresta latauksesta. Hihna vinkaisi päivällä useamman kerran ja iltapäivällä aloin tutkailemaan hihnaa, kun Risto kävi asioilla varaosa helevetissä/paratiisissa entisessä isossa tallissa kerrostalon pohjakerroksessa. Kävikin ilmi, että laturin alapultti oli irronnut kokonaan jonnekin välille Vladimir-Toljatti. Emme lähteneet etsimään pulttia. Risto osti uuden, maksoi Euron kaikki tilpehööreineen. Kannattaa lähteä Toljattiin.
Illalla hotellille ajaessa Riston mielestä etujarrut ääntelivät. No ajoimme lähimmälle korjaamolle, jossa auto nostettin ylös ja todettiin jarrupalojen vaihtotarve. palat maksoivat 10 euroa ja työ 4,3 euroa; annoin 10 ruplaa ylimääräistä; noin 30 centtiä. Kannattaa lähteä Toljattiin.
Jos tuntuu, että Pietarissa ei enää Ladoja näe, niin täällä niitä sitten on. Autokanta varmaankin/ainakin 95 % Ladoja. Täällä Lada-Jussi sekoaisi tyyppikilpien variaatioiden määrästä.
Aamulla kävimme tutkailemassa autoliikkeessä uutta Prioraa lähemmin. Auto on luonnossa muotoilultaan ja ensivaikutelmaltaan onnistunut kokonaisuus. 110:hän on tunnetusti hyvä ajaa, nyt auto on myös todella tyylikäs. Sisätilat ja mittaristo on hyvin päivitetty "eurooppalaiselle" tasolle. Samassa liikkeessä myytiin myös uutta 2107 Ladaa nelipisteruiskulla. Tuolla ruiskulla auto varmaankin jo hyväkäytöksinen tehokas paketti. Samaa moottoria taidetaan kaupata uudessa Nivassa Suomessa.
Testailin Toljatin karting radat. Toinen rata oli pomppuinen kuten venäläiset tiet. Toisessa ajoin ensimmäistä kertaa karting autoa, mikä meni koko ajan mutkissa sladissa.
Ukki kirjoitti padoista. Huomenna ajamme padon kautta kohti Moskovaa M5 tietä. Silloin näemme sen.
Pysy kanavalla!
- Lada-Jussi
- Viestit: 10251
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Sinne ja takaisin; siis Toljattiin; ploki
Takavetojen ruiskukoneet on joko 1,5 (mallit 21053-20 ja 2107-20) tai 1,6 (21074-20) moottorien tyypit kai jotain 2104 ja 21067, tutkikaas olenko oikeassa, tämä on vähän mutua. Toisaalta noissa on noita mallivariaatioita, eli voi olla myös paremmalla varustelulla kuten 21074-21 tms. Noita on varmaan mielenkiintoista tutkia ihan livenä, mutta ei tollaseen reissuun uskaltaisi lähteä, kumma miten paljon kaikkia pikkuvikoja on sattunut noinkin lyhyellä matkalla, ei mullakaan parin viikon työmatkojen aikana olen laturit irtoillu yms. Onko ne tiet tosiaan niin huonoja vai onko joku yrittäny pölliä laturin, mutta jääny yritykseksi?

Re: Sinne ja takaisin; siis Toljattiin; ploki
En nyt muista nimeä kuka tunnettu venäläinen kirjailija tiivisti, että "Venäjän kirous on aina ollut huonot maantiet ja typerät johtajat"
Valtatieltä M9 (Moskova-Riika):
http://ziza.ru/2007/03/28/trassa_m9_4_foto.html
M2 (Moskova-Kiova):
http://ziza.ru/2007/08/31/2_bedy_duraki ... _foto.html
tuollakin se todetaan:
Venäjällä on kaksi ongelmaa: "дураки и дороги" (typerykset ja maantiet)
- itse kuvat on tosin Ukrainan puolelta.
Kyllä Puolassakin oli ainakin aikoinaan tosi kehnoa pätkää monttuineen ja rekkojen kaivertamia todella syviä uria, koko ajan oli vähän pelko persuksissa mitähän irtoo tms. Muistona jostain 94 vuodesta Puolan teistä on vieläkin tossa Transitissa yhdessä pahassa reiässä valtatiellä vääntynyt olka-akseli - josta syystä oikean puolen rengas kuluu toispuoleisesti.

Valtatieltä M9 (Moskova-Riika):
http://ziza.ru/2007/03/28/trassa_m9_4_foto.html
M2 (Moskova-Kiova):
http://ziza.ru/2007/08/31/2_bedy_duraki ... _foto.html
tuollakin se todetaan:
Venäjällä on kaksi ongelmaa: "дураки и дороги" (typerykset ja maantiet)

Kyllä Puolassakin oli ainakin aikoinaan tosi kehnoa pätkää monttuineen ja rekkojen kaivertamia todella syviä uria, koko ajan oli vähän pelko persuksissa mitähän irtoo tms. Muistona jostain 94 vuodesta Puolan teistä on vieläkin tossa Transitissa yhdessä pahassa reiässä valtatiellä vääntynyt olka-akseli - josta syystä oikean puolen rengas kuluu toispuoleisesti.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Sinne ja takaisin; siis Toljattiin; ploki
Jussi: teiden kunto on täällä surkea. Täällä normaalikuntoista tietä ei Suomessa ole.
Ajettu tänään yli 1000 km ja vielä vaan ajetaan. Toljatti-Moskova = 1000. Nyt olemme matkalla Pietariin M10 tiellä noin 100 km Moskovasta pohjoiseen.
Tänään on virkavalta sitten rankaissut oikein urakalla. Johdan pisteissä selvästi ja erissä 2-1.
Tämä on poliisivaltio; ainakin Moskovasta itään. Ajokortti on kohta rikki niin monesta lompakosta kaivelusta.
Pysy kanavalla, nyt alkaa olla laptopin akku lopussa.
Ajettu tänään yli 1000 km ja vielä vaan ajetaan. Toljatti-Moskova = 1000. Nyt olemme matkalla Pietariin M10 tiellä noin 100 km Moskovasta pohjoiseen.
Tänään on virkavalta sitten rankaissut oikein urakalla. Johdan pisteissä selvästi ja erissä 2-1.
Tämä on poliisivaltio; ainakin Moskovasta itään. Ajokortti on kohta rikki niin monesta lompakosta kaivelusta.
Pysy kanavalla, nyt alkaa olla laptopin akku lopussa.
Re: Sinne ja takaisin; siis Toljattiin; ploki
Tänään varmaan jo Vaalimaalla. Tervetuloa vaan takaisin 

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
-
- Viestit: 1384
- Liittynyt: 23.9.2003 20:41
- Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala
Re: Sinne ja takaisin; siis Toljattiin; ploki
No niin nyt tämä ploki alkaa olla lopussa, jatkotarinat ilmestyvät 36-osaisena jatkosarjana Lada Pravdassa!
Suomessa ollaan matkalla kohti Helsinkiä.
Vähän kuitenkin maistiaisia etukäteen.
Eilen aamulla kun lähdimme Toljatista ajelemaan klo 6 Moskovan aikaa, emme tienneet minne päivän matka päättyisi. Ajattelimme etsiä jostain majapaikan.
Moskovassa olimme illalla noin klo 21 jälkeen. Matkaa oli taitettu tuolloin noin 1000 km.
Jatkoimme matkaa kohti Tveriä, josta aioimme etsiä majapaikkaa. Ei löytynyt vapaata tilaa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi lähteä kohti Pietaria. Vaihdoimme kuljettajaa parin tunnin välein ja olimme Pushkinissa aamulla klo 8. Matkaa Toljatista tuli noin 1750 km Pietariin. Vähän jäi yöunet nuokkumiseksi.
Nukuimme pari tuntia Pushkinissa ja lähdimme Ajotietokoneita metsästämään. Nyt sitten niitä voi Shopista tilailla. Saimme Nivaankin sopivan yleismallin hankittua.
Niitä on vain yksi kpl testaukseen, nýt nopein saa laitteen. Hankitaan jatkossa lisää, jos ovat toimivia.
Yöunien jälkeen auto oli valuttanut vähän öljyä maahan. Kampiakselin stefa ilmeisesti otti nokkiinsa lähes yhtäjatkoisesta pitkästä ajosta. Öljyä piti lisätä ainakin litra, auton takaluukkuun on jäänyt öljystä likakerros. Ilma pyörii siinä ilmeisesti sen verran.
Matka-autona 110 on erittäin hyvä kapine, on tullut "asuttua" tässä majassa muutama tunti viimeisen viikon aikana. Ajotuntuma on hyvä ja auto vakaa ajettava. Penkit ovat ehkä vähän pehmeät, mutta Venäjän röykkyisille teille varsin hyvät.
Nyt alkaa olla aika väsynyt, lisää tarinaa Pravdassa, kannattaa kuulua kerhoon.

Vähän kuitenkin maistiaisia etukäteen.
Eilen aamulla kun lähdimme Toljatista ajelemaan klo 6 Moskovan aikaa, emme tienneet minne päivän matka päättyisi. Ajattelimme etsiä jostain majapaikan.
Moskovassa olimme illalla noin klo 21 jälkeen. Matkaa oli taitettu tuolloin noin 1000 km.
Jatkoimme matkaa kohti Tveriä, josta aioimme etsiä majapaikkaa. Ei löytynyt vapaata tilaa. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi lähteä kohti Pietaria. Vaihdoimme kuljettajaa parin tunnin välein ja olimme Pushkinissa aamulla klo 8. Matkaa Toljatista tuli noin 1750 km Pietariin. Vähän jäi yöunet nuokkumiseksi.
Nukuimme pari tuntia Pushkinissa ja lähdimme Ajotietokoneita metsästämään. Nyt sitten niitä voi Shopista tilailla. Saimme Nivaankin sopivan yleismallin hankittua.
Niitä on vain yksi kpl testaukseen, nýt nopein saa laitteen. Hankitaan jatkossa lisää, jos ovat toimivia.
Yöunien jälkeen auto oli valuttanut vähän öljyä maahan. Kampiakselin stefa ilmeisesti otti nokkiinsa lähes yhtäjatkoisesta pitkästä ajosta. Öljyä piti lisätä ainakin litra, auton takaluukkuun on jäänyt öljystä likakerros. Ilma pyörii siinä ilmeisesti sen verran.
Matka-autona 110 on erittäin hyvä kapine, on tullut "asuttua" tässä majassa muutama tunti viimeisen viikon aikana. Ajotuntuma on hyvä ja auto vakaa ajettava. Penkit ovat ehkä vähän pehmeät, mutta Venäjän röykkyisille teille varsin hyvät.
Nyt alkaa olla aika väsynyt, lisää tarinaa Pravdassa, kannattaa kuulua kerhoon.
Re: Sinne ja takaisin; siis Toljattiin; ploki
No totapa meinasin pitkin plokin etenemistä kysellä, mutta tiesin että kyllähän teittiin voi luottaa!ladamaster kirjoitti:Nyt alkaa olla aika väsynyt, lisää tarinaa Pravdassa, kannattaa kuulua kerhoon.