turvakaaret

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
lada 1500s
Viestit: 107
Liittynyt: 31.10.2004 12:35
Paikkakunta: alavus

turvakaaret

Viesti Kirjoittaja lada 1500s »

olisko kellään vinkkejä turvakaarien tekoon? ja kuviakin voisi laittaa :wink: fiat uno
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Turvakaarista on paljon juttua viritysfoorumissa, hakuakin kannattaa käyttää.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Katto pois niin helpompi tehä paikalleen :)


Kuvissa oleviin autoihin on tehty kaaret paikalleen katto irroittamalla.....
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... m=21&pos=4
http://ladakerho.fi/ladagalleria/displa ... m=21&pos=1
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Lada110 kirjoitti:Katto pois niin helpompi tehä paikalleen :)
Onnistuu myös tekemällä reikiä pohjaan... :roll: Tai tekemällä reikiä kattoon... Noi pohjan reiät kohtuu helppo vetää kiinni, eikä ole niin tarkkaa sen ulkonäön suhteen... Ite tein niin etä sovitin noi paikalleen ja alapuolet kiinni, sitten irrotus väliaikaisista kiinnikkeistä ja tiputus alas jolloin toi hitsaus päältäpäin on kohtuu helppoa...

Kuva
124/2101 practical beauty
rhmotor

Viesti Kirjoittaja rhmotor »

Kyllä noi reikien tekemiset sopii hyvin noihin jokkishommiin. Itse olen seuraavalla tavalla tehnyt kaaria. Kasaa kaaret sisälle niin että kiinnität ne väliaikaisesti. Jätä irti lattiasta joku 5-10 cm. Kun kaaret on kasassa pudota ne lattialle ja hitsaa yläpuolen saumat. Kun Kaaret on yläpuolelta hitsattu nosta ne ylös takaisin ja tee 3-5 mm. plootusta kotelot kaarien alle. Näin ei tarvitse tehdä mitään reikiä mihinkään. Tulee hyvät ja siistit... Toi reikien tekeminen pohjaan on kans yks vaihtoehto.

Tuossa sääntökirjasta virallisia kaarimalleja...

http://www.akk-motorsport.fi/saannot/liite_j.htm#turva
Jallu

Viesti Kirjoittaja Jallu »

Juu jos ei ole ulkonäon väliä, niin ne putket saa yläpuoleltakin hitsattua, kun vetää sauman kohdalle kattoon palkeenkielen, josta sitten räkii kiinni. Ittellä näin jokkisautosa. :lol:
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

Jallu kirjoitti:Juu jos ei ole ulkonäon väliä, niin ne putket saa yläpuoleltakin hitsattua, kun vetää sauman kohdalle kattoon palkeenkielen, josta sitten räkii kiinni. Ittellä näin jokkisautosa. :lol:
Ei niitä räkiä kannata, kannattaa kaariin panostaa että säilyttää sen henkensä jos kaataa.
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Milläs muuten arpati teit noin siistit reiät noille putkien alapäille?
Vauhdin tae - alamäki
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Siistejä reikiä saa mm. rasiaporalla. On muuten hyvä värkki johonkin 2mm paksuuteen asti.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Stefa kirjoitti:Milläs muuten arpati teit noin siistit reiät noille putkien alapäille?
70 mm reikäterällä :wink: Muutama hammas tippui kuuden reiän teossa :lol:

Kuva
124/2101 practical beauty
estate

Viesti Kirjoittaja estate »

Rhmotor kirjoitti:... ja tee 3-5 mm. plootusta kotelot kaarien alle. Näin ei tarvitse tehdä mitään reikiä mihinkään. Tulee hyvät ja siistit... Toi reikien tekeminen pohjaan on kans yks vaihtoehto.
Tulee sanomista jos kaaret eivät ole lattiaa vasten vaan ovat jonkun "tornin" päällä. Tiedän muutaman tapauksen joissa jokkisautossa oli tehty kaarien alle tornit ja ne eivät menneet läpi katsastuksessa. Jos auto tulee johonkin rokkiralliin tai peltokäyttöön niin ei niin suurta väliä kun ei sille tehdä turvatarkastusta. Pitää olla aika pitkiä pultteja jos meinaa saada kaaret pultattua pohjan läpi kiinni kun kaaret ovat 10 cm korkean tornin päällä.
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Siinähän se rasiapora onkin kuvassa.
ladaracing pori
Viestit: 672
Liittynyt: 17.2.2005 8:01
Paikkakunta: Dresden,Saksa

Viesti Kirjoittaja ladaracing pori »

estate kirjoitti:
Rhmotor kirjoitti:... ja tee 3-5 mm. plootusta kotelot kaarien alle. Näin ei tarvitse tehdä mitään reikiä mihinkään. Tulee hyvät ja siistit... Toi reikien tekeminen pohjaan on kans yks vaihtoehto.
Tulee sanomista jos kaaret eivät ole lattiaa vasten vaan ovat jonkun "tornin" päällä. Tiedän muutaman tapauksen joissa jokkisautossa oli tehty kaarien alle tornit ja ne eivät menneet läpi katsastuksessa. Jos auto tulee johonkin rokkiralliin tai peltokäyttöön niin ei niin suurta väliä kun ei sille tehdä turvatarkastusta. Pitää olla aika pitkiä pultteja jos meinaa saada kaaret pultattua pohjan läpi kiinni kun kaaret ovat 10 cm korkean tornin päällä.
Kyllä ainakin rallissa toi koteloitten tekeminen on sallittu ja menee katsastuksessa läpi,kunhan ne on oikeasta materiaalista tehty ja ei mikään "heppari helsingistä hei" tyyliin kasattu.
joissain autoissa ei ole edes mahdollisuutta tehdä niitä suoraan päin lattiaa poljinten takia.
Vastaa Viestiin