Nivan-modifiointi osio!!!
JOUSET KOHDALLEEN
Range Roverissa on samanlainen ongelma, kun sulla Arska ja kun sulla on niin varmaankin myös mulla on.
Mie tein sen tahallaan ton yläpään alastuksen (alapään ylöstys ja yläpään alastus). Varsinainen rinkula on tukevasti paikallaan, mutta halkaisijaltaan 145 mm ja keskireijältään 65 mm "rikka" sallii jousen elämisen aika hyvin. Jos jousi alkaa kiukutella, kuten sinulla, niin pari reikää isoon rikkaan ja lattaraudalla jousenpää sidoksiin. Taas mennään. Jos sekään ei pelaa, niin sen jälkeen alkaa alapään ylöstys. Näin olen Rangessa nähnyt tehdyn.
Jyrki-boy
Mie tein sen tahallaan ton yläpään alastuksen (alapään ylöstys ja yläpään alastus). Varsinainen rinkula on tukevasti paikallaan, mutta halkaisijaltaan 145 mm ja keskireijältään 65 mm "rikka" sallii jousen elämisen aika hyvin. Jos jousi alkaa kiukutella, kuten sinulla, niin pari reikää isoon rikkaan ja lattaraudalla jousenpää sidoksiin. Taas mennään. Jos sekään ei pelaa, niin sen jälkeen alkaa alapään ylöstys. Näin olen Rangessa nähnyt tehdyn.
Jyrki-boy
- TOVERI NIVA
- Viestit: 742
- Liittynyt: 2.10.2004 3:54
- Paikkakunta: Itä-Tampere
- Viesti:
Mulla menee jousi nätisti takasin paikalleen vaikka irtookin yläpäästä n.100mm, jousi on alapäästään lukittu lautaseen ja tietenkin oikeaan asentoon, jousen paukkuminen loppui kuin seinään. Yläpään muovikäikäle on sopivasti jumahtanu paikalleen.
Jos yläpäähän tekee ton korotuskäikäleen niin samalla kannattaa jatkaa sitä pohjaamiskartioo sieltä paksummalta osalta koska joustoo täytyy kuitenkin rajoittaa, samalla paranee jousen paikalleen osuminen ja korotuspalikan paikallaanpysyminen.
Jarruletku tosiaan jää lyhyeksi ja koska siihen ei saa pidempää letkua Ladan kierteillä niin jää pari vaihtoehtoa.
Joko laittaa tuplaletkun tai sitten nostaa t-haaraa banjosta ylemmäs.
Jarrupaineen säätimen tankokin tosiaan jää lyhyeks ja äkkiä käy niinkuin Lennylle että toisesta jarrusta menee melkein kaikki mahollinen rikki: jarrusylkky halki, rumpu puhki, kengät paskaks, jouset ja välikappale kaikki kaput.
Kannattaa jatkaa sitä akselin ja paineentasaajan välihaarukkaa.
Helpoiten sen saa oikeaan mittaan kun korotuksen jälkeen ottaa sen haarukan irti tangosta, tässä kohtaa täytyy huomioida laittaa autoon kaikki "painava" kuorma mitä auton perässä normaalistikin mukana kulkee, ja sitten mittaa haarukan ja tangonpään välisen matkan, säätimessä voi olla väljää jolloin tanko kannattaa nostaa klapin yläpäähän ennen mittausta.
Jos lisää ulosjoustoja niin haarukan toisen pään kiinnitys kannattaa tehdä sillain nopeesti irrotettavaks koska se tanko vääntyy liikaa joustoissa.
Ite teen haarukan yläkiinnityksen 6mm pultilla ja kahdella siipimutterilla jolloin se on melko nopea irrottaa mutta saa tarpeeks kireelle käsivoimin.
Käsijarruvaijerikin kannattaa vapauttaa akselikiinnikkeistään koska sekin rupee kinnaan joustoissa. Iteltä rälläköin akselikiinnikkeet kokonaan pois ja nyt ei ole mitään ongelmaa käsijarruvaijerin kanssa.
Jos akseli siirtyy sivuun korotuksen jälkeen niin KANNATTAA pidentää panhardia tai muuttaa kiinnikettä niin tukivarret ei suotta rasitu niin paljoa.
Jos meinaattaa ruveta korottaan alalautasta niin kattokaa tarkkaan sen lautasen uus asento koska akselihan kääntyy kun sen matka koriin kasvaa, omalla kohdalla muutin lautasen kulmaa melko paljon alkuperäseen verrattuna.
Ottiko Jyrki-boy kuvia korotuspalikasta+asennuksesta jos sais käyttää ohjeistuksessa??
Jos yläpäähän tekee ton korotuskäikäleen niin samalla kannattaa jatkaa sitä pohjaamiskartioo sieltä paksummalta osalta koska joustoo täytyy kuitenkin rajoittaa, samalla paranee jousen paikalleen osuminen ja korotuspalikan paikallaanpysyminen.
Jarruletku tosiaan jää lyhyeksi ja koska siihen ei saa pidempää letkua Ladan kierteillä niin jää pari vaihtoehtoa.
Joko laittaa tuplaletkun tai sitten nostaa t-haaraa banjosta ylemmäs.
Jarrupaineen säätimen tankokin tosiaan jää lyhyeks ja äkkiä käy niinkuin Lennylle että toisesta jarrusta menee melkein kaikki mahollinen rikki: jarrusylkky halki, rumpu puhki, kengät paskaks, jouset ja välikappale kaikki kaput.
Kannattaa jatkaa sitä akselin ja paineentasaajan välihaarukkaa.
Helpoiten sen saa oikeaan mittaan kun korotuksen jälkeen ottaa sen haarukan irti tangosta, tässä kohtaa täytyy huomioida laittaa autoon kaikki "painava" kuorma mitä auton perässä normaalistikin mukana kulkee, ja sitten mittaa haarukan ja tangonpään välisen matkan, säätimessä voi olla väljää jolloin tanko kannattaa nostaa klapin yläpäähän ennen mittausta.
Jos lisää ulosjoustoja niin haarukan toisen pään kiinnitys kannattaa tehdä sillain nopeesti irrotettavaks koska se tanko vääntyy liikaa joustoissa.
Ite teen haarukan yläkiinnityksen 6mm pultilla ja kahdella siipimutterilla jolloin se on melko nopea irrottaa mutta saa tarpeeks kireelle käsivoimin.
Käsijarruvaijerikin kannattaa vapauttaa akselikiinnikkeistään koska sekin rupee kinnaan joustoissa. Iteltä rälläköin akselikiinnikkeet kokonaan pois ja nyt ei ole mitään ongelmaa käsijarruvaijerin kanssa.
Jos akseli siirtyy sivuun korotuksen jälkeen niin KANNATTAA pidentää panhardia tai muuttaa kiinnikettä niin tukivarret ei suotta rasitu niin paljoa.
Jos meinaattaa ruveta korottaan alalautasta niin kattokaa tarkkaan sen lautasen uus asento koska akselihan kääntyy kun sen matka koriin kasvaa, omalla kohdalla muutin lautasen kulmaa melko paljon alkuperäseen verrattuna.
Ottiko Jyrki-boy kuvia korotuspalikasta+asennuksesta jos sais käyttää ohjeistuksessa??
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa4.jpg
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa5.jpg
tommoset irtoaa vakio iskari paikoilla ja pikkusen eril. iskareilla ...
ei tarvi pakosti muutella kannakkeita jos joustoo haluaa...
ei muutoksia jarruputkiin / säätäjään ...
miksi mulla toimii???
kymysys
"apriiliaman miten konit pelaa"??
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa5.jpg
tommoset irtoaa vakio iskari paikoilla ja pikkusen eril. iskareilla ...
ei tarvi pakosti muutella kannakkeita jos joustoo haluaa...
ei muutoksia jarruputkiin / säätäjään ...
miksi mulla toimii???
kymysys
"apriiliaman miten konit pelaa"??
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Komeet on joustot Lierollakin.
Sehän on varmuuden maksimointia pidennellä letkut ym..
Loppuviimeks kun tänään ton jarrun laitoin kuntoon totesin,että vika ei johtunut kuormajarrusta,vaan käsijarru vipu oli jostain syystä irronnut rummun sisällä.Sit se väänsi kengät irti.Sylinteri poikki ja rumpu kulu 10km:n kotimatkalla puhki
.Että voihan viddu..
Tässä TOVERINIVAN selvitys kuormajarrun modifioinnista.
Omalla kohdalla se oli 30mm, tein niin että katkasin sen haarukan keskeltä ja hitsasin siihen palojen väliin 30mm pitkän latanpalan. Se haarukkahan ei joudu mitenkään kovien vääntöjen alle joten luulisin sen kestävän tollain hitsattuna ja jos tuntuu että se vääntyilee niin pystyyhän siihen hitsaan tukipalan.
Eihän se paha rasti ois tehdä kokonaan uus ja oikean mittanen haarukka ja jos ei ole hitsausmahdollisuutta niin voihan sen tehdä esim.
pulttiliitoksilla, jotenkin tohon tapaan:

Kannattaa tosiaan miettiä sitä haarukan kiinnitystäkin niin että sen saisi tarvittaessa nopeesti irti toisesta päästä.
Sehän on varmuuden maksimointia pidennellä letkut ym..

Loppuviimeks kun tänään ton jarrun laitoin kuntoon totesin,että vika ei johtunut kuormajarrusta,vaan käsijarru vipu oli jostain syystä irronnut rummun sisällä.Sit se väänsi kengät irti.Sylinteri poikki ja rumpu kulu 10km:n kotimatkalla puhki

Tässä TOVERINIVAN selvitys kuormajarrun modifioinnista.
Omalla kohdalla se oli 30mm, tein niin että katkasin sen haarukan keskeltä ja hitsasin siihen palojen väliin 30mm pitkän latanpalan. Se haarukkahan ei joudu mitenkään kovien vääntöjen alle joten luulisin sen kestävän tollain hitsattuna ja jos tuntuu että se vääntyilee niin pystyyhän siihen hitsaan tukipalan.
Eihän se paha rasti ois tehdä kokonaan uus ja oikean mittanen haarukka ja jos ei ole hitsausmahdollisuutta niin voihan sen tehdä esim.
pulttiliitoksilla, jotenkin tohon tapaan:
Kannattaa tosiaan miettiä sitä haarukan kiinnitystäkin niin että sen saisi tarvittaessa nopeesti irti toisesta päästä.
UUSI LÄMMITYS
Meille tuli uusi lämmitys taloon. Perkileen etupään korotus. Eilen meni muutama tunti ja tänään viisi. Täytyy sanoa, että norsumaisella notkeudella varustettu yli viiskymppinen ukko on tiukoilla tässä hommassa. Olisi ees kunnon paikka, mutta kylmässä autotallissa noin kuuskytsenttinen tila, jossa yli satakiloisen 187 cm pitkän pitäisi tehdä jotain. Kun sisälle tulee, niin rakas vaimoni (eilen perkeleen muija) taluttaa minua huoneesta toiseen, niin ainakin noin 8,2649 astetta nousee ilman lämpötila joka huoneessa. Nyt on toinenpuoli valmis. Ei tarvi kun alapallon saa kiinni tukivarsiin. Laitoin sen Saabin jousen eteen. Ne nappulat mitä aijoin laittaa jousilautasen ja tukivarsien väliin on minun autokorjaamossani paskat laittaa paikallee. Kyllä niitä kokeilin, mutta pois piti ottaa. Ei vaikuttanut hyvältä.
Valokuvat eivät tulleet mieleen hommia tehdessä. Eiköhän tässä ole jo itketty tarpeeksi, mutta tällä hetkellä käyrä on korkealla ja naama punanen, kun hillonuija. Kaiken lisäksi maakaasun hinta nousee, joten saahan taas ängetä rahaa asumiseen. kautta profeetan parran muutan igluun.
Jyrki-boy
Valokuvat eivät tulleet mieleen hommia tehdessä. Eiköhän tässä ole jo itketty tarpeeksi, mutta tällä hetkellä käyrä on korkealla ja naama punanen, kun hillonuija. Kaiken lisäksi maakaasun hinta nousee, joten saahan taas ängetä rahaa asumiseen. kautta profeetan parran muutan igluun.
Jyrki-boy
Siis konit toimii erittäin mukavasti ja kuten kuvista näkyy, joustoja piisaa vaikka muille jakais..Ja millä hinnalla sai noi joustot?Eipä ollu kalliit,siitä suur kiitokset lierolleliero kirjoitti:http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa4.jpg
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa5.jpg
tommoset irtoaa vakio iskari paikoilla ja pikkusen eril. iskareilla ...
ei tarvi pakosti muutella kannakkeita jos joustoo haluaa...
ei muutoksia jarruputkiin / säätäjään ...
miksi mulla toimii???
kymysys
"apriiliaman miten konit pelaa"??


- Toveri Sladimir
- Viestit: 853
- Liittynyt: 13.7.2004 20:16
- Paikkakunta: Pöljä
Ja pari tiisseliä.sakke kirjoitti:Nytton nettiautossa kaikkien himoama ruisku-Niva.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Onkos kukaan tamperelainen käyny vilkaseen tota että missä kunnossa se on ja sillee!?sakke kirjoitti:Nytton nettiautossa kaikkien himoama ruisku-Niva.
Mä kävin tuota katsomassa tossa tammikuun ekoina päivinä, oli silloin tosin yksityisellä myynnissä. Tiiä sitten miten on tonne liikkeeseen päätynyt. Koriltaan ihan ok kunnossa, pieniä ruostekukkia mitä yleensäkin näissä vaaleissa ladoissa on, ei kuitenkaan mätää. Kytkimessä mun mielestä oli jotain outoa, mutta se oli seisontavakuutuksessa niin ei sillä paljon uskaltanut siellä kaupungissa ajaa. Ja vähän käynnissä jotain häikkää, tietty voi olla että kun se oli seissyt kuulemma jonkun aikaa niin sen takia. Ehkä liittimien ym. puhdistelua niin olisi auttanut, ei tullut vikakoodeja katottua olisko sieltä ilmennyt jotain. Pieni sellainen patenttisäätäjä vaikutelma autosta tuli, oli edesmennyt omistaja kuulemma ollut sellainen TeeSeItse-mies.sakke kirjoitti:Onkos kukaan tamperelainen käyny vilkaseen tota että missä kunnossa se on ja sillee!?sakke kirjoitti:Nytton nettiautossa kaikkien himoama ruisku-Niva.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Kiitosta!kapa kirjoitti:Mä kävin tuota katsomassa tossa tammikuun ekoina päivinä, oli silloin tosin yksityisellä myynnissä. Tiiä sitten miten on tonne liikkeeseen päätynyt. Koriltaan ihan ok kunnossa, pieniä ruostekukkia mitä yleensäkin näissä vaaleissa ladoissa on, ei kuitenkaan mätää. Kytkimessä mun mielestä oli jotain outoa, mutta se oli seisontavakuutuksessa niin ei sillä paljon uskaltanut siellä kaupungissa ajaa. Ja vähän käynnissä jotain häikkää, tietty voi olla että kun se oli seissyt kuulemma jonkun aikaa niin sen takia. Ehkä liittimien ym. puhdistelua niin olisi auttanut, ei tullut vikakoodeja katottua olisko sieltä ilmennyt jotain. Pieni sellainen patenttisäätäjä vaikutelma autosta tuli, oli edesmennyt omistaja kuulemma ollut sellainen TeeSeItse-mies.sakke kirjoitti:Onkos kukaan tamperelainen käyny vilkaseen tota että missä kunnossa se on ja sillee!?sakke kirjoitti:Nytton nettiautossa kaikkien himoama ruisku-Niva.
Mietin tässä juuri että lähtisköhän tosta hinnasta puolet pois jos oikein kerjäämään kävis. Tuskinpa, mutta yrittänyttä ei panna vai miten se meni.
Paljon muuten oli silloin yksityisellä pyynti?