Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

JOUSET KOHDALLEEN

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Range Roverissa on samanlainen ongelma, kun sulla Arska ja kun sulla on niin varmaankin myös mulla on.
Mie tein sen tahallaan ton yläpään alastuksen (alapään ylöstys ja yläpään alastus). Varsinainen rinkula on tukevasti paikallaan, mutta halkaisijaltaan 145 mm ja keskireijältään 65 mm "rikka" sallii jousen elämisen aika hyvin. Jos jousi alkaa kiukutella, kuten sinulla, niin pari reikää isoon rikkaan ja lattaraudalla jousenpää sidoksiin. Taas mennään. Jos sekään ei pelaa, niin sen jälkeen alkaa alapään ylöstys. Näin olen Rangessa nähnyt tehdyn.

Jyrki-boy
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Niin helpommalla pääsen kun teippaan sen orkkis (pelti/kumi) ohjurin kiinni siihen jouseen, joten se seuraa mukana ja jousi keskittyy hyvin.

Laiska selviää helpommalla :shock:
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Mulla menee jousi nätisti takasin paikalleen vaikka irtookin yläpäästä n.100mm, jousi on alapäästään lukittu lautaseen ja tietenkin oikeaan asentoon, jousen paukkuminen loppui kuin seinään. Yläpään muovikäikäle on sopivasti jumahtanu paikalleen.

Jos yläpäähän tekee ton korotuskäikäleen niin samalla kannattaa jatkaa sitä pohjaamiskartioo sieltä paksummalta osalta koska joustoo täytyy kuitenkin rajoittaa, samalla paranee jousen paikalleen osuminen ja korotuspalikan paikallaanpysyminen.

Jarruletku tosiaan jää lyhyeksi ja koska siihen ei saa pidempää letkua Ladan kierteillä niin jää pari vaihtoehtoa.
Joko laittaa tuplaletkun tai sitten nostaa t-haaraa banjosta ylemmäs.

Jarrupaineen säätimen tankokin tosiaan jää lyhyeks ja äkkiä käy niinkuin Lennylle että toisesta jarrusta menee melkein kaikki mahollinen rikki: jarrusylkky halki, rumpu puhki, kengät paskaks, jouset ja välikappale kaikki kaput.
Kannattaa jatkaa sitä akselin ja paineentasaajan välihaarukkaa.
Helpoiten sen saa oikeaan mittaan kun korotuksen jälkeen ottaa sen haarukan irti tangosta, tässä kohtaa täytyy huomioida laittaa autoon kaikki "painava" kuorma mitä auton perässä normaalistikin mukana kulkee, ja sitten mittaa haarukan ja tangonpään välisen matkan, säätimessä voi olla väljää jolloin tanko kannattaa nostaa klapin yläpäähän ennen mittausta.

Jos lisää ulosjoustoja niin haarukan toisen pään kiinnitys kannattaa tehdä sillain nopeesti irrotettavaks koska se tanko vääntyy liikaa joustoissa.
Ite teen haarukan yläkiinnityksen 6mm pultilla ja kahdella siipimutterilla jolloin se on melko nopea irrottaa mutta saa tarpeeks kireelle käsivoimin.

Käsijarruvaijerikin kannattaa vapauttaa akselikiinnikkeistään koska sekin rupee kinnaan joustoissa. Iteltä rälläköin akselikiinnikkeet kokonaan pois ja nyt ei ole mitään ongelmaa käsijarruvaijerin kanssa.

Jos akseli siirtyy sivuun korotuksen jälkeen niin KANNATTAA pidentää panhardia tai muuttaa kiinnikettä niin tukivarret ei suotta rasitu niin paljoa.

Jos meinaattaa ruveta korottaan alalautasta niin kattokaa tarkkaan sen lautasen uus asento koska akselihan kääntyy kun sen matka koriin kasvaa, omalla kohdalla muutin lautasen kulmaa melko paljon alkuperäseen verrattuna.

Ottiko Jyrki-boy kuvia korotuspalikasta+asennuksesta jos sais käyttää ohjeistuksessa??
Kuva
Avatar
liero
Viestit: 524
Liittynyt: 22.3.2004 10:26
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja liero »

http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa4.jpg
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa5.jpg
tommoset irtoaa vakio iskari paikoilla ja pikkusen eril. iskareilla ...
ei tarvi pakosti muutella kannakkeita jos joustoo haluaa...
ei muutoksia jarruputkiin / säätäjään ...
miksi mulla toimii???
kymysys
"apriiliaman miten konit pelaa"??
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Komeet on joustot Lierollakin.
Sehän on varmuuden maksimointia pidennellä letkut ym.. :wink:

Loppuviimeks kun tänään ton jarrun laitoin kuntoon totesin,että vika ei johtunut kuormajarrusta,vaan käsijarru vipu oli jostain syystä irronnut rummun sisällä.Sit se väänsi kengät irti.Sylinteri poikki ja rumpu kulu 10km:n kotimatkalla puhki :D .Että voihan viddu..



Tässä TOVERINIVAN selvitys kuormajarrun modifioinnista.

Omalla kohdalla se oli 30mm, tein niin että katkasin sen haarukan keskeltä ja hitsasin siihen palojen väliin 30mm pitkän latanpalan. Se haarukkahan ei joudu mitenkään kovien vääntöjen alle joten luulisin sen kestävän tollain hitsattuna ja jos tuntuu että se vääntyilee niin pystyyhän siihen hitsaan tukipalan.

Eihän se paha rasti ois tehdä kokonaan uus ja oikean mittanen haarukka ja jos ei ole hitsausmahdollisuutta niin voihan sen tehdä esim.
pulttiliitoksilla, jotenkin tohon tapaan:
Kuva
Kannattaa tosiaan miettiä sitä haarukan kiinnitystäkin niin että sen saisi tarvittaessa nopeesti irti toisesta päästä.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

UUSI LÄMMITYS

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Meille tuli uusi lämmitys taloon. Perkileen etupään korotus. Eilen meni muutama tunti ja tänään viisi. Täytyy sanoa, että norsumaisella notkeudella varustettu yli viiskymppinen ukko on tiukoilla tässä hommassa. Olisi ees kunnon paikka, mutta kylmässä autotallissa noin kuuskytsenttinen tila, jossa yli satakiloisen 187 cm pitkän pitäisi tehdä jotain. Kun sisälle tulee, niin rakas vaimoni (eilen perkeleen muija) taluttaa minua huoneesta toiseen, niin ainakin noin 8,2649 astetta nousee ilman lämpötila joka huoneessa. Nyt on toinenpuoli valmis. Ei tarvi kun alapallon saa kiinni tukivarsiin. Laitoin sen Saabin jousen eteen. Ne nappulat mitä aijoin laittaa jousilautasen ja tukivarsien väliin on minun autokorjaamossani paskat laittaa paikallee. Kyllä niitä kokeilin, mutta pois piti ottaa. Ei vaikuttanut hyvältä.
Valokuvat eivät tulleet mieleen hommia tehdessä. Eiköhän tässä ole jo itketty tarpeeksi, mutta tällä hetkellä käyrä on korkealla ja naama punanen, kun hillonuija. Kaiken lisäksi maakaasun hinta nousee, joten saahan taas ängetä rahaa asumiseen. kautta profeetan parran muutan igluun.

Jyrki-boy
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Tänään laitoin kuormajarrun kuntoon ja kappas,sielähän on oikeen säätö tohon hommaan.Ei tarvi enää pidennellä mitään vivustoja.Laitan kuvan tosta säädöstä kun kerkeen..
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

liero kirjoitti:http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa4.jpg
http://personal.inet.fi/business/liero/joustoa5.jpg
tommoset irtoaa vakio iskari paikoilla ja pikkusen eril. iskareilla ...
ei tarvi pakosti muutella kannakkeita jos joustoo haluaa...
ei muutoksia jarruputkiin / säätäjään ...
miksi mulla toimii???
kymysys
"apriiliaman miten konit pelaa"??
Siis konit toimii erittäin mukavasti ja kuten kuvista näkyy, joustoja piisaa vaikka muille jakais..Ja millä hinnalla sai noi joustot?Eipä ollu kalliit,siitä suur kiitokset lierolle :wink: . Oli muuten ihan kiva laittaa ne iskarit paikalleen.. Näin muuten liero sun nivas Jämsäs sunnuntaina sirkan kahvilan "portailla", hyvä ku et sisään ollu ajanu :P
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

Tässä kuormajarrun säätö:
Kuva

Kuvassa ei näy sitä kumipallukkaa,joka suojaa ton säätimen paskalta.Se on vedetty sivuun niin pitkälle ettei näy.Noi säätöpultit on just sen kumipallukan yläpuolella.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakke »

Nytton nettiautossa kaikkien himoama ruisku-Niva.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

sakke kirjoitti:Nytton nettiautossa kaikkien himoama ruisku-Niva.
Ja pari tiisseliä.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakke »

sakke kirjoitti:Nytton nettiautossa kaikkien himoama ruisku-Niva.
Onkos kukaan tamperelainen käyny vilkaseen tota että missä kunnossa se on ja sillee!?
Avatar
kapa
Viestit: 1205
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

sakke kirjoitti:
sakke kirjoitti:Nytton nettiautossa kaikkien himoama ruisku-Niva.
Onkos kukaan tamperelainen käyny vilkaseen tota että missä kunnossa se on ja sillee!?
Mä kävin tuota katsomassa tossa tammikuun ekoina päivinä, oli silloin tosin yksityisellä myynnissä. Tiiä sitten miten on tonne liikkeeseen päätynyt. Koriltaan ihan ok kunnossa, pieniä ruostekukkia mitä yleensäkin näissä vaaleissa ladoissa on, ei kuitenkaan mätää. Kytkimessä mun mielestä oli jotain outoa, mutta se oli seisontavakuutuksessa niin ei sillä paljon uskaltanut siellä kaupungissa ajaa. Ja vähän käynnissä jotain häikkää, tietty voi olla että kun se oli seissyt kuulemma jonkun aikaa niin sen takia. Ehkä liittimien ym. puhdistelua niin olisi auttanut, ei tullut vikakoodeja katottua olisko sieltä ilmennyt jotain. Pieni sellainen patenttisäätäjä vaikutelma autosta tuli, oli edesmennyt omistaja kuulemma ollut sellainen TeeSeItse-mies.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakke »

kapa kirjoitti:
sakke kirjoitti:
sakke kirjoitti:Nytton nettiautossa kaikkien himoama ruisku-Niva.
Onkos kukaan tamperelainen käyny vilkaseen tota että missä kunnossa se on ja sillee!?
Mä kävin tuota katsomassa tossa tammikuun ekoina päivinä, oli silloin tosin yksityisellä myynnissä. Tiiä sitten miten on tonne liikkeeseen päätynyt. Koriltaan ihan ok kunnossa, pieniä ruostekukkia mitä yleensäkin näissä vaaleissa ladoissa on, ei kuitenkaan mätää. Kytkimessä mun mielestä oli jotain outoa, mutta se oli seisontavakuutuksessa niin ei sillä paljon uskaltanut siellä kaupungissa ajaa. Ja vähän käynnissä jotain häikkää, tietty voi olla että kun se oli seissyt kuulemma jonkun aikaa niin sen takia. Ehkä liittimien ym. puhdistelua niin olisi auttanut, ei tullut vikakoodeja katottua olisko sieltä ilmennyt jotain. Pieni sellainen patenttisäätäjä vaikutelma autosta tuli, oli edesmennyt omistaja kuulemma ollut sellainen TeeSeItse-mies.
Kiitosta!

Mietin tässä juuri että lähtisköhän tosta hinnasta puolet pois jos oikein kerjäämään kävis. Tuskinpa, mutta yrittänyttä ei panna vai miten se meni.

Paljon muuten oli silloin yksityisellä pyynti?
Vastaa Viestiin