Maatto siellä jännite täällä

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Maatto siellä jännite täällä

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Auton sähköjärjestelmän häiriöt ovat tuttuja jossain muodossa kaikille auton käyttäjille.Kun auton kori on terästä,jonka sähkönjohtavuus on 1/10 osa kupariin verrattuna on tämä kriittinen paikka sähköhäiriöille.Vaikka koko kori on paluujohdinta on maadoitusliittimet ja niiden kontakti heikoin lenkki.Nyt saa tarvikeliikkeistä tehdastekoisia sarjoja tähän tarkoitukseen.Kaapeleiden paksuudet ovat jotakuinkin akkukaapelin paksuisia.
Viisi kaapelia liitetään säteittäisesti akun miinuksesta:
1. moottoriin
2.vaihteistoon
3.sylinterin kanteen
4.vasempaan lokasuojaan
5.oikeaan lokasuojaan
Näillä kaapeleilla eliminoidaan epäjatkuvuuspisteet auton korin liitoksissa ja näin sähköhäiriöt.Akun varautuminen ja purkautuminen (käynnistys)paranee.Samalla koko sähköjärjestelmän jännite tasaantuu.
Kun tekee kaapelit itse säästyy huomattava summa rahaa ja kaapelit ovat täsmälleen halutun pituiset.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jeps

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei muuten kannata liikaa käyttää lasikuitua korin tuunaamiseen ja keventämiseen ja kaikki ruostepaikkauksia ei kenntata vaan pakkeloida umpeen. Tulee pian sähkönkulkuhäiriöitä :lol:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Maadoitus

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Ihan asiallista on kyllä lisämaadoittaa moottori ja parantaa akusta runkoon menevää johtoa. Mutta varsinaista hyötyä ei saavuta vaikka vetää johdot lohkoon, vaihteistoon ja sylinterikanteen erikseen.

Maadoitusta ei tarvita sellaisissa paikoissa joissa ei ole sähkön kulutusta ja sylinterikansi sekä vaihdelaatikko ovat sähkönkulutuksen kannalta merkityksettömiä.

Lisäksi sylinterikansi sekä vaihdelaatikko ovat erittäin tukevasti isoilla pulteilla kiinni moottorilohkossa ei näiden välille pääse potentiaaleroa syntymään edes muutaman tuhannen amppeerin virroilla ja mikäli pultit on auki on ihan hyväkin jos vaikka startti ei enää toimi...

Hintahyötysuhteeltaan paras vaihtoehto on kytkeä tukevat johdot akun maanavasta runkoon sekä moottorin lohkoon ja myös tukeva johto plus-navasta starttimoottorin solenoidille (alunperin melko pieni).
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Tietysti lohko ja kori ovat tärkeimmät.Loput ovat vähän varmuuden maksimointia ja kaapelin myyntiä.
Vastaa Viestiin