Teoria

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Oskar

Teoria

Viesti Kirjoittaja Oskar »

Mietiskelin että olisiko mahdollista lisätä tehoa syöttämällä puhdasta happea tavallisen ilman seassa moottoriin jos samalla lisäisi bensan märää???
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Kyllä, palaminen perustuu hapen yhtymiseen palavaan aineeseen (bensa) jos molempien määrää saadaan lisättyä moottorin tehon nousee tietysti. Puhtaan hapen syöttäminen vaan on vähän vaarallista puuhaa, siinä mossahtaa helposti koko lada jos käy mäihä. Laita mieluummin turbo, ja ota se vaikka leiman ajaksi pois jos pitää saada reilusi lisätehoa ja ei välttämättä niin laillisesti.
Oskar

Viesti Kirjoittaja Oskar »

Mistä tämä räjähdysvaraa sitten johtuu, koska samalla periaatteellahan turbokin toimii, eli antaa lisä happea.

Onko kukaan kokeillut tällaista??
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Olisko baltiarallaa sellainen juttu, että kun puhtaassa hapessa metallikin palaa aikas iloisesti...
Aikas paljon tietysti saa syöttää, jos meinaa puhtaalla hapella sylinterin täyttää...
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
lärssön

Viesti Kirjoittaja lärssön »

Jos öljysille haalareille puhaltaa puhasta happea niin saattaa haalarit räjähtä. Sen takia likasia haalareita ei sais puhistaa paineilmalla. Eli on aika räjähys altista touhua.
RTJN65
Viestit: 1617
Liittynyt: 29.9.2003 7:46
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja RTJN65 »

Kun syöttää puhdasta happea koneeseen niin palamisnopeus kasvaa. Jos likkaa happea=> motti palaa. Jos liikaa happea ja bensaa=> liaan kova räjähdys ja motti laukeaa.

Toki voi ilmanpuhdistimeen syöttää happea esim jäärataautossa. Tosin vain esim 2-5 l/min. Ja tyhjäkäynnillä hana kinni.
Lada rules
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Oskar kirjoitti:Mistä tämä räjähdysvaraa sitten johtuu, koska samalla periaatteellahan turbokin toimii, eli antaa lisä happea.

Onko kukaan kokeillut tällaista??
Turbo, kuten muutkin ahtimet lisäävät sylinterin täytöstä, eli sinne menee ilmaa ja bensaa enemmän mitä ahtamattomassa moottorissa. Ei suinkaan pelkkää happea.
Rizhto
Viestit: 221
Liittynyt: 9.9.2004 8:23
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Rizhto »

jep jep. Ilmassa on 21% happea ja 78% typpeä, joka taas ei pala ja hillitse osaltaan palamista. Muistakaapa miten kävi Tsernobylissä kun prosessinrajoitussauvat päätettiin ottaa kokeeksi pois käytöstä.
ladoholisti
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Niin, ehkäpä ei kannata tätä teoriaa käytännössä kokeilla?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Miksi se olisi muka vaarallisempaa kuin ilokaasu? Ilokaasukin on hapetin.
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
samovaari

Viesti Kirjoittaja samovaari »

Ilokaasun eli dityppihapon kaava on N2O. Hapen ja typen suhde ilmaan verrattuna on melkein päinvastainen. Ilokaasu auttaa palamiseen hyvinkin paljon, mutta puhtaalla hapella leikkiminen saattaa tosiaan "räjäyttää Ladan pois".
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jos ilman happipitoisuutta nostetaan 2% (21%:sta --> 23%:iin) niin palamisnopeus tuplaantuu. Samoin käynee palamistapahtumassa lämpötilalle. Kun ilmassa on riittävästi happea ja lämpöä, niin metallitkin palaa. Johtuisko tuo ilokaasun turvallisuus siitä, että Ilokaasussa happi on sidottu typpeen(kuten ilmassakin), eli ei ole niin "agressiivista" ainetta?

,_,/ukka
Autoton on huoleton
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

,_,/ukka kirjoitti:Jos ilman happipitoisuutta nostetaan 2% (21%:sta --> 23%:iin) niin palamisnopeus tuplaantuu. Samoin käynee palamistapahtumassa lämpötilalle. Kun ilmassa on riittävästi happea ja lämpöä, niin metallitkin palaa. Johtuisko tuo ilokaasun turvallisuus siitä, että Ilokaasussa happi on sidottu typpeen(kuten ilmassakin), eli ei ole niin "agressiivista" ainetta?
,_,/ukka
Näinhän se on, oikea termi on reaktiivisuus.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

jätkät näyttää tietävän aika paljon kaikesta 8) kaikki insinöörejä ?? :)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Oskar

Viesti Kirjoittaja Oskar »

Ok, asia selvä :D

Entäpä miten eetterin eli starttisprayn kanssa toimis, jos laittais vaikka letkun ohjaamosta kaasarin kurkkuun ja aina tarvittaessa ruuttais??
Vastaa Viestiin