Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Vinssi

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Mitenkä olette toteuttaneet vinssin kiinnityksen nivan keulalle? Olisi tarkoitus hommata ComeUp DV6000 nivaan :shock:. Mietityttää vaan miten tuon saa riittävän kovaan kiinni, ettei irtoa puskuri autosta kun vähän nykii.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Mulla ei oo vinssiä vielä mutta kiinnityksen aion tehdä niin että rällään runkopalkkien välistä hiekkapellin ja sen kotelon pois ja hitsaan siihen vahvaseinämäisen palkin ja vielä kolmiotuet runkopalkkeihin. Sitten hitsaan hiekkapellin takasin ja vinssipeti tulee siis takaosastaan kiinni siihen palkkiin ja etuosastaan puskuriin - läpipulteilla ja samalla saa etupuskurin kiinni niihin läpipultteihin.

EDIT: Tosta puskurin kiinnityksestä vielä, mä tein puskurin kiinni niihin orkkisputkiin, lisäsin vaan vielä yhdet kiinnityspultit eli nyt puskuri on kiinni niillä kahdella orkkispultilla pystysuorassa + kahdella vaakasuoraan palkin läpi menevällä 10mm pultilla ja pysyy kuin tauti, on tullu kiskottua painavempiakin autoja syvältä mudasta irti ja niissä nyppäsyissä on todella joutunu käyttään voimaa repästessä.
Kuva
¤Offi-Osku¤

Viesti Kirjoittaja ¤Offi-Osku¤ »

osassa on alkuperäisesti yhdellä pultilla per puoli etupuskuri kiinni.. tai ainakin isän nivassa oli ja niistäkin vain toinen kiinni ja puskuri irtos ja etukulma solmuun.. no nyt on puskuri kii kun ei ollut puskurin putken reijäs pultti ollenkaan.. :?
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Minä hitsasin sen orkkis putken paikalle 35mm:sen umpirauta pötikän. Luulis kestävän....
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Hieman muuttuikin suunnitelmat tuleekin come up dv9000, ei löytynyt pienempää mallia varastosta. Kyllähän nuo alkuperäiset paikat kestää hyvin eteenpäin vetoa, on tosin tarkoitus vielä kierrättää vaijeri rullilla perään. Pitäisi saada tuettua johonkin korkeussuunnassa, etupalkkiin saisi hyvin hitsattua tuet voi tosin katsastusmiestä kiinnostaa jos jää liian näkyville hitsaukset :roll:.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
Nivaismi
Viestit: 174
Liittynyt: 16.9.2004 12:53

Viesti Kirjoittaja Nivaismi »

Mersu126, olisiko sinulla rattaista vaikka tuotenumeroa? Hitaanpuolen välitykseksi siis tulisi 2,7-2,8? Hitaampikin se voisi olla... Ehkäpä B-suunnitelmaksi. Mitenkä olet auran kiinnittänyt Nivan noukkaan? Omavalmiste? Sähkövinssillä ylös ja alas?
mersu126

Viesti Kirjoittaja mersu126 »

Eipä tullut katsottua niitä numeroita. Oli niin kova into asentaa ne paikoilleen. Välitys on todella hyvä, hitaalla puolella automaatti kelaa kaikki kolme vaihdetta. Metsässä saa ajaa kakkosella, piukan paikan tullen automaatti vaihtaa itse ykkösen kun vauhti laskee. Tein auran kiinnitykseen korvat runkopalkkien kylkeen jousenkorvan eteen. Aura on tehty öljytynnyristä halkaisemalla ja vahvistamalla kevyesti. Kestää ihme kyllä. Ja nousee vinssillä, rissapyörä karjaraudan yläputkessa. Laitan muutaman kuvan hökötyksestä kunhan ehdin joskus ottamaan kuvat.
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Äkkiähän tuommoset löytyis luettelosta, kun tietäis vain jakolaatikon akseleiden välin, jos ois intoa selvittää...
mersu126

Viesti Kirjoittaja mersu126 »

se väli oli muistaakseni noin 190mm. helppo tarkistaa jos on jakolaatikko aukinaisena. laitoin kuvia lumiaurasta ym--> http://kuvablogi.com/
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

mersu126: laitoitko sinne jakikseen suurimman mahollisen rattaan eli kaivoitko rattaalle lisätilaa koteloon vai oliko nää sun rattaat suurimmat mikkä mahtu koteloon ilman työstämistä??

Tällä ajan takaa sitä että mikä mahtaa olla vuurin välitys minkä tohon Nivan jakiksen koppaan saa mahtuun. Kyllä päälle 3:1 pitäis meinaan päästä että helpottuu oleellisesti manuaalina ajo. Suzukin jakis ois kova sana kun siihen saa pikkupuolen välityksiä aina 8:1 saakka mut muuten sen sovittamisessa on vähän liikaa hommaa.

Automaatillahan homma helpottuis oleellisesti kun voi kokonaisvälityksen kertoa kahdella - periaatteessa.

Noi Nivan orkkiskokonaisvälitykset muuten menee näin:
vm.78-84 29,74
vm.84-92 32,13
vm.92->> 30,56

Erilaisilla osakokonaisuuksillahan niitä sit pystyy muutteleen:
-vaihteistot
2101 1-vaihde 3,75
2105 1-vaihde 3,67
2106 1-vaihde 3,24

-perät
4,44
4,3
4,1
3,9

Mulla itellä on nyt 2105-laatikko ja 4,3 perät eli kokonaisvälitys tällä hetkellä 33,69

Lennyn Nivaan vaihettiin 2101-laatikko kun sillä ei niin paljoo tuu tota maantieajoo kun mulla ja siinä on nyt 34,43 välitys

Tosta jos nyt laskee vaikka mulle ton kokonaisvälityksen olettaen että jakiksen pikkupuolen välitys muuttuu siihen 2.8:1 niin:
3.67 x 2.8 x 4.3 = 44.19 eli nippanappa riittävä pikkukivikkoon ja suohiipimiseen mutta vielä tarvis kyl isompiin lukemiin päästä, ei auta kun ruveta viritteleen turbiinia sinne kytkinkoppaan tai sit tehä tuplalaatikko!!
Kokonaisvälitys ois hyvällä mallilla kun oltais jossain 65-100:1 tienoilla :wink:
Kuva
sds500

Viesti Kirjoittaja sds500 »

Just tuon takia on etsinnässä edullinen 5,3 välitys (kun ei oikeen vain toiseen päähän kannata laittaa) sillä pääsis vakio jakiksella ~42:1 ja välitetyllä ~55:1 8)
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Vinssi kiinni

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Nyt on lopultakin come up dv-9000i kiinni nivan nokassa, eilen käytiin testailemassa pikaisesti ja tuntuu voima riittävän hienosti. Viikonloppuna pitäisi lähteä ihan tositoimiin kokeilemaan onko tuosta mihinkään ja samalla otetaan vähän offaus videoo/kuvia.

Pistän tuosta vinssi paketista kuvia galleriaan heti kun ehdin.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
mersu126

Viesti Kirjoittaja mersu126 »

joutui kaivamaan jakotoosan alapinnan melkein puhki, hivenen kaventamaan isompaa ratasta ja viemään sitä syvemmälle eli lähemmäs takaseinää sekä keskitasauspyörästöä joutui sorvaamaan että iso ratas sopii pyörimään. otan kuvia kun se on seuraavan kerran auki, en ala sen takia avaamaan. pian pitäisi saada fiiun kitkalukko, pitää katsoa miten se sopii etuperään ja voiko sitä hiukan kiristää piukemmaksi. ja sitten alkaa diiselöinti, kunhan lumen tulo lakkaa. ai niin ja insa saharat on kanssa tilauksessa. kesällä vois lähteä johonkin vaikka ajamaan offia.
¤Offi-Osku¤

Viesti Kirjoittaja ¤Offi-Osku¤ »

Olisko kuvia vinssien asennuksista?
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Kuvia lisätty

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Vastaa Viestiin