Nappis projekti

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Siperia_Motorsport

Viesti Kirjoittaja Siperia_Motorsport »

pappa- igor kirjoitti:puhallin koneen kylkeen vaan!! garretin kolmonen tai joku muu alhaalta ahtava pikku puhallin :twisted:
no en mä ny tierä onko tuo kovin pieni mihinkää 1200 koneeseen.... :wink:
Avatar
OSmo
Viestit: 164
Liittynyt: 9.2.2006 12:57
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja OSmo »

Kestää tasan siihen asti kunnes hajoaa.. :roll:
ei ihan hukas ol, mut ei kaukaa käy..
Kontio

Viesti Kirjoittaja Kontio »

Turbiini osaa varmaan arvioda minkä ahtimen tommoseen vois laittaa... Garrett TO-3 olis mun mielestä sopiva :roll:
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

no pienihän toi kolmonen on.. tai mistä kukakin tykkää toiset äidistä toiset tyttärestä :? mulla oli 1500 ja garretin kolmonen max.ahdot muistaakseni n.3700rpm... vaikkaisin 1200 olis tappi paineet jossain 4000rpm:n pintaan :roll:
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Siperia_Motorsport

Viesti Kirjoittaja Siperia_Motorsport »

pääasia on se että siitä tulis sellanen suht luotettava.... ei tarttis olla koko ajan ropaamas... :roll:
mut ainahan niis on joku vikana... :wink:

jos sinne sais parikytä hevoosta lisää ja vääntö lisää... :roll:
onko mahdollista..?
ja kuinka suurella budjetilla?
ja mitä tosiaan sinne koneeseen joutuu teherä et se kestäis.....?
Avatar
pappa- igor
Viestit: 1099
Liittynyt: 12.4.2005 18:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pappa- igor »

Siperia_Motorsport kirjoitti:pääasia on se että siitä tulis sellanen suht luotettava.... ei tarttis olla koko ajan ropaamas... :roll:
mut ainahan niis on joku vikana... :wink:

jos sinne sais parikytä hevoosta lisää ja vääntö lisää... :roll:
onko mahdollista..?
ja kuinka suurella budjetilla?
ja mitä tosiaan sinne koneeseen joutuu teherä et se kestäis.....?
Omaan pataani en tehnyt mitään muutakun hommasin kylmemmät tulpat, toisenlaisen kaasarin, puhaltimen, pakosarjan(tein itse),coolerin, ruiskun pensapumpun ja säädettävänpainesäätimen, mittareita lambdan yms pikku sälää :) kyllähän sillä muutaman hyvän hevosen saa lisää ja vääntö kasvaa toosi paljon... :roll: omaani meni rahaa joku 200 e mutta sain aika paljon osia ilmaseks 8)
Lada 1200L ***** TURBO IC -89
Siperia_Motorsport

Viesti Kirjoittaja Siperia_Motorsport »

pappa- igor kirjoitti:
Siperia_Motorsport kirjoitti:pääasia on se että siitä tulis sellanen suht luotettava.... ei tarttis olla koko ajan ropaamas... :roll:
mut ainahan niis on joku vikana... :wink:

jos sinne sais parikytä hevoosta lisää ja vääntö lisää... :roll:
onko mahdollista..?
ja kuinka suurella budjetilla?
ja mitä tosiaan sinne koneeseen joutuu teherä et se kestäis.....?
Omaan pataani en tehnyt mitään muutakun hommasin kylmemmät tulpat, toisenlaisen kaasarin, puhaltimen, pakosarjan(tein itse),coolerin, ruiskun pensapumpun ja säädettävänpainesäätimen, mittareita lambdan yms pikku sälää :) kyllähän sillä muutaman hyvän hevosen saa lisää ja vääntö kasvaa toosi paljon... :roll: omaani meni rahaa joku 200 e mutta sain aika paljon osia ilmaseks 8)
no mä aikoosin remontooda tuon koneen... :roll:
siis mitä kaikkee osaa siihen pitää ny hankkii sen ahtimen lisäks?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Jos oman mielipiteeni tuon julki, niin noille garretin kolmosille on vain yksi oikea paikka. Tainno kaksi oikeastaan: romulava tai museo.

Moderni pikkuturbo on kuulalaakeroitu ja jos oikein herkästi heräävän tahtoo niin säätyvillä johdesiivillä. Näitä löytyy kun seurailee diesel-foorumeita ja viriahtimien alta pois vaihdettuja turboja. Matalapaineturbo Saabeista löytyy myös kivoja pikkuturboja ja vähän isompia sitten T-volvoista ja aero-saabeista. GT-garretteja ja mitsuja. Asiallisia löytää parhaillaan alta 200e.
Vauhdin tae - alamäki
jaakko85

Viesti Kirjoittaja jaakko85 »

Joo vaan vertaappas kuulalaakeriahtimen hintaa tuohon garretin to3 niin kyllä sitä hintaeroakin on. Ihan hyvä perusahdin se on, joskin ehkä liian iso johonkin 1200:seen. Tietysti pakopesän koollakin on _aikapaljon_ väliä ehkä sillä 0.36 pienimmällä pesällä vois jotenkin ehkä herätäkin, muttei nyt isompaa pakopesää ainakaan?

Diiselin ahtimen sopivuudesta pensakoneeseen voi olla montaa erimieltä...
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

jaakko85 kirjoitti:Joo vaan vertaappas kuulalaakeriahtimen hintaa tuohon garretin to3 niin kyllä sitä hintaeroakin on. Ihan hyvä perusahdin se on, joskin ehkä liian iso johonkin 1200:seen. Tietysti pakopesän koollakin on _aikapaljon_ väliä ehkä sillä 0.36 pienimmällä pesällä vois jotenkin ehkä herätäkin, muttei nyt isompaa pakopesää ainakaan?

Diiselin ahtimen sopivuudesta pensakoneeseen voi olla montaa erimieltä...
Voit toki verrata uuden gt-sarjalaisen hintaa vanhaan t03:een. Kuten sanoin niin tuota gt-sarjaakin saa pariin sataan, onko tästä muka vielä järkeä säästää?

Kerroppas miksi dieselin ahdin ei kävisi pieneen bensakoneeseen?
Vauhdin tae - alamäki
jaakko85

Viesti Kirjoittaja jaakko85 »

Nojoo, taitaa diisselikoneiden ahtimissa pakopesät olla erikokoa kun pensakoneisiin tarkoitetuissa + siipikoot ovat hiukka erilaiset kuin pensakoneeseen tarkoitetuissa. Liekkö sitten saavutetaan paras toimivuus ym diisselin ahtimella pensakoneen kyljessä..?

Kyllähän turbon mukaantulon pitää sitäpaitsi perseessä tuntua, esim 3000-3500 puhaltamaan lähtevä on mun mielestä vielä semmonen "alhaalta heräävä".
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

jaakko85 kirjoitti:Nojoo, taitaa diisselikoneiden ahtimissa pakopesät olla erikokoa kun pensakoneisiin tarkoitetuissa + siipikoot ovat hiukka erilaiset kuin pensakoneeseen tarkoitetuissa. Liekkö sitten saavutetaan paras toimivuus ym diisselin ahtimella pensakoneen kyljessä..?

Kyllähän turbon mukaantulon pitää sitäpaitsi perseessä tuntua, esim 3000-3500 puhaltamaan lähtevä on mun mielestä vielä semmonen "alhaalta heräävä".
Dieselien ahtimissa on yleensä pienemmät pakopesät, eli rupeavat ahdistamaan nopeammin mitä "bensakoneen" ahdin. Noita ahtimia vertaillessa kuutiotilavuutta parempi kriteeri on haluttavat hevosvoimat. Eli jos ahdin puskee dieselissä noin 150hv niin suurinpiirtein sama sillä irtoaa myös bensakoneesta. Mutta 2-litraisen dieselin ahdin on auttamatta pieni 2-litraiseen bensakoneeseen.

Eihän nuo mitään optimoituja kisa-ahtimia tietenkään bensakoneisiin ole, mutta eipä ole juuri mitkään suoraan hyllystä koneeseen pultatut. Mielestäni todella hyviä vaihtoehtoja pieniin bensakoneisiin joista ei hirveitä tehoja tahdota irroittaa. Paljon ennemmin moinen mitä vanha t03.

Itsellä on nyt gt17 garretti, kuulemma saabin 2-litraisessa tuo antaa täydet ahdot noin 1800 kierroksen kohdalla, ja puhkua riittää 260hv asti. Mitä tuolla t03:lla olisi vastaavat? 3000 ja 220hv? Nuo potkivat turboautot ovat vähän 80-lukua, eli juuri sitä aikaa kun t03 oli uusi ahdin.
Vauhdin tae - alamäki
Vastaa Viestiin