Kanttilammppuun maasto-ominaisuuksia

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Valtzu

Kanttilammppuun maasto-ominaisuuksia

Viesti Kirjoittaja Valtzu »

Elikkäs miten saisin kanttilamppu korotettua, uudet jouset olis tietenkin, mutta mistä sopivat???

Ja sitten rengastus, kuinkas suuret baarumit mahtais saada alle (lue laillisesti)?

Nivaan ei juuri nyt ole rahoja, joten sen vaihtoehdon voi unohtaa... :)
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Mersun tai combi saabin jousta eteen, taakse taitaa käydä nivan vakio jouset, samalla pidemmät iskarit. En tosin ymmärrä miksi. :?:
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
oikku

Viesti Kirjoittaja oikku »

Vanteita saa kasvattaa tuumalla.. Eli jokku 6j 14 vanteet.
Isompia saa muutoskatastamalla. ja nii isot kummit päälle ku pyöränkotelo ja vanne antaa myöten. Pyöränkoteloo saa muokata.

Kattele jostain nivan tekniikka ja pulttaa se kiinni siihen kanttilamppuusi. Eikö se siitä sitte, ala nousta..
Valtzu

Viesti Kirjoittaja Valtzu »

Juuh, tommoset jo kävi mielessäkin, mut tarvi vaan hakee varmistusta :)

Mitenköhän jos tosta koettais tehdä nelivedon, mahtaiskohan olla mahdollista, nivasta vahdelaatikko, jakolaatikko ja akselit... Mahtaiskohan onnistua, kyll varmaa...
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kyllä siinä vaan kauhee homma olisi ja paaaaljon halvemmaksi tulisi ostaa toimiva Niva ;).

Vaikka takapotkun maavaraa kuinka korottas on se kuitenkin vajaavetoinen, joten lähinnä korotus heikentäs ajettavuutta maantiellä. Takavedon maavara kummiskin on yhtä suuri kuin jossain citymaastureissa joten kai sillä mökille pääsee.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
jaakko85

Viesti Kirjoittaja jaakko85 »

Eikös se nivakin ole vajaavetoinen, eihän siinä ole lukkoja edessä eikä takana? (nusnus) :D
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No on, siinä on vaan se akselien välinen lukko.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Nonnis kirjoitti:Takavedon maavara kummiskin on yhtä suuri kuin jossain citymaastureissa joten kai sillä mökille pääsee.
Ja rohkenen väittää että takaveto Ladassa on suurempi maavara kuin joissain citymaastureissa. Ja varmasti mökille pääsee kyllä tälläkin maavaralla. Kun pääsee umpeenkasvanutta mettä autotietäkin pitkin aika hyvin.

Ja sitten vielä korottamisesta niin henkilöautoa saa korottaa 10 senttiä ja maastohenkilö- ja maastopakettiautoa saa korottaa sen 15 senttiä.
Avatar
ladoilla radalle
Viestit: 883
Liittynyt: 12.8.2005 20:20
Paikkakunta: Joutsa/Heinola

Viesti Kirjoittaja ladoilla radalle »

lukko perä ja jotkut oikee karkeet kumit.. tai piikit ni kyl menee kovemmaski lumes.. ja sit vauhtia..!!! meidä farmari lata meni hanges perkulee hyvi ku oli pari hiekkasäkkiä peräkontis ja karkiat kumit ja paljon vauhtia... tuttaval oli piikit hirvimetäl ja näytti tietä maastureille kun eivät uskaltaneet ajaa... :lol: :lol:
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Jta liioittelee hieman, eli henkilöautoa saa korottaa 51 mm ja maasturia 77mm (siis akselin ja korin välinen korotus) ja lisäksi renkaan halkaisijaa saa suurentaa 51 mm.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Valtzu

Viesti Kirjoittaja Valtzu »

Noh, eihän mun tarkotus ole mitään maastohirmua tehdä, tää on vaan tämmönen hullu kokeilu...

Ja onhan näissä ladoissa jo ennestäänkin hyvät maasto-ominaisuudet, tänäänkin tulin melko jyrkkää rinnettä alas, jopa niin jyrkkää että jotkut ei olis uskaltanu tulla maasturilla... Vähän krohisi ja silleen, mutta eipä tullut silti mitään vaurioitakaan... Hatunnosto itänaapurin insinööreille :)

Toim. Huom.
Kyseisestä muutoksestahan ei aiheudu vauriota autolle joten senkin puolesta uskaltaa yrittää... ;)
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Toveri Sladimir kirjoitti:Jta liioittelee hieman, eli henkilöautoa saa korottaa 51 mm ja maasturia 77mm (siis akselin ja korin välinen korotus) ja lisäksi renkaan halkaisijaa saa suurentaa 51 mm.
Ainakin aken sivuilta löytyneessä pdf tiedostossa "Soveltamisohjeita Liikenneministeriön Päätökseen Auton Rakenteen Muuttamisesta" löytyy tuollaiset arvot.
Avatar
Toveri Sladimir
Viestit: 853
Liittynyt: 13.7.2004 20:16
Paikkakunta: Pöljä

Viesti Kirjoittaja Toveri Sladimir »

Tuo tarkoittaakin kokonaiskorkeutta ts.renkaat+jouset+rungon korotus jne. Jousien muutokset kuten mainitsin, kts Ajoneuvon rakenteen muuttamisesta 15 pykälässä.
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Toveri Sladimir kirjoitti:Tuo tarkoittaakin kokonaiskorkeutta ts.renkaat+jouset+rungon korotus jne. Jousien muutokset kuten mainitsin, kts Ajoneuvon rakenteen muuttamisesta 15 pykälässä.
Okei. Eli olen siis ymmärtänyt asian väärin.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Tee siitä nelikko vaan saman tein!!

Oleellista eroo Nivaan ei oo muuta kuin akseliväli joka on takapotkussa pitempi, sekin on sen verran vähän että kartaanit riittää varmaan yhdellä jatkopalalla.

Mettästä jostain Nivan raato jossa about kaikki tekniikan palaset tallella.

Muutoksiakaan ei tarvi paljoo tehdä.
Takapotkun kartaani ja kannatin pois, vaihdelaatikon välikartaani vaihtaa Nivan malliin, jakis paikalleen.

Taka-akseli joko Nivasta jolloin jako muuttuu 5x5,5" ja vanteet min. 15" tai sitten pidät takapotkun akselin, ei o väliä kun eroa ei oo kuin leveydessä, vetarin vahvuudessa ja jaossa.

Etupalkki Nivasta tai soveltaa Samarasta pyöränripustuksen.
Nivan öljypohja niin saat etuperän mahtuun.
Koneenkorvat Nivasta.
Kartaanit kiinni ja kovaa ajoo - jarrut kerkee rakentaa sit joskus :wink:

Do it, Do it, Do it!!!
Kuva
Vastaa Viestiin