Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mihin puskuriin? :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
sakke
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1019
Liittynyt: 26.9.2003 0:02
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakke »

Nonnis kirjoitti:Mihin puskuriin? :roll:
Esim noihin?
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No eipä nuo nyt tähän hätään auta enkä kyllä maksa 50 euroa puskureista.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Toi vetopistehommakin nyt taas riippuu paljon siitä sun puskimesta että mihinkä kohtaan saa sen kestävästi kiinni, ei tullu Mobiliassakaan sen tarkemmin katottuu sitä puskinta.
Mulla ittellä on vetopisteet hitsattuna kiinni niihin orkkispuskurin kiinnitysputkiin jotka on sit taas runkopalkeissa kiinni 2 pulttia per puoli (orkkis vaan yks puristava kiinnitys).
Puskuri onkin sit rakennettu niitten vetopisteitten ympärille.

Otakko vaikka kuvia siitä sun puskimesta ja sen kiinnityksestä niin on helpompi miettiä sopivat vetopisteet siihen tai jos ajelet Tampereella päin sillä (tai sattumalta huomenna Nokialla - tiimin ajopäivä Koukkujärvellä) niin soittele ja katotaan sitä livenä tarkemmin että mitä sille keksis!!!
Kuva
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Vetopiste

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Siellä edessä kun on kaksi vetopistettä, niin niistä ajattelin vetää tuet Nivan vakiopuskurin sisäpuolelle ja ulkopuolelle sen kummin päälle 20X40 seinämävahvuus 3mm kotelopalkin. Tää läpipulttaamalla kiinni puskuriin ja kaksi renksua kiinni puskurin alkuperästen kiinnikkeiden kohdalle uuteen palkkiin ja siihen kettinkisakkelit vetoliinan kiinnitykseen. Tämän jälkeen etupää kestää aika mukavia kolautuksia.

Jyrki-boy
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Edestä löytyikin pari valmista vetopistettä, mutta ne on aika piilossa etuhelman alla eli silleen huono paikka. Galleriassa on kuva. (Nonnis/Niva-80)

Takapäässä yksi mahdollisuus olisi kiinnittää vetokoukkuun, onko se huono idea? Myös auton peräpäästä löytyy kuva galleriasta.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Ne orikinaalit vetopisteet ei kyllä kestä minkäänlaista vetoa, tullu kokeiltua ja vääntyy paskaks ennenkuin auto liikahtaakaan.
Toi etupuskinkin näyttää olevan sen verran hepposesti kiinni että siitäkään ei kyllä kannata vedellä.
Takana ne vetopisteet (jos on tallella) on vielä onnettomammat kuin edessä ja ne takarunkoaisat on monesti niin mädät että repee koko palkki kun rupee kiskoon.
Vetokoukku taitaa olla kiinni samoissa runkopalkeissa, muutenkin tollanen koukku on maastossa melkonen kantotutka, jumittaa nousuissa.

Eteen sais tehtyä ihan asialliset vetopisteet kun ensin vahvistais niitten puskuriputkien kiinnitystä niin että laittaa yhdet vaakapultit per puoli.
Se orikinelli kiinnityspultti ei yksinään kauaa riitä ottaan vetoja vastaan koska se ei oo edes runkopalkista läpi.
Ottaa ne orkkisvetolenkit pois kokonaan ja tiukkaa sen pultin oikein kunnolla ja sitten tosiaan poraa vielä yhdet 10mm pultit vaakaan ja mahdollisimman eteen. Orkkispultit + yhdet runkopalkin läpimenevät 10mm pultit vaakassa on kestäny uskomattomia vetoja/nykäsyjä.

Sitten ne itte vetopisteet, helpoimmalla pääsis kun taivuttais 12-14mm rautatangosta lenkin jonka päät sulattais mikkiliimalla kunnolla kiinni niihin puskuriputkiin. Jotenkin näin:

Kuva

Kuva

Takapuskimeen + vetokoukkuunkin ois idea mut kattoo sitä myöhemmin :wink:
Kuva
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Kuva

Siis onko tämä orkkis vetopiste?

Vetokoukusta en aatellut luopua, kun jollainhan se asuntovaunukin täytyy kytkeä perään ;). Eli vähän citymaasturiksi tää jäänee :roll:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

On orkkis vetopiste.
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Vetokoukku

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Edellisessä jutussa olevasta kuvasta näkyy alkuperäiset vetolenkit.

Noiden vääntyneiden vetovehkeiden välille paksuseinämäinen putki, jonka sisään kierretanko, joka mahtuu vetolenkistä läpi ja sinne päähän kierretankoon mutterilla kulmarauta, josta tuki alkuperäisen puskurin sisäpuolelle, jonne lattarauta (tai kulmarauta) poikittain ja puskurin ulkopuolelle toi 20x40 mm kotelopalkki, joka vedetään kiinni pulttamalla, niin että alkuperäinen puskuri jää kotelopalkin ja latan, tai kulmaraudan väliin. Kierretangon päälle jääneen paksuseinämäisen putken voi hyödyntää kiinnittämällä siihen pohjapanssarin etureunan. Tolla periaatteella olisi tarkotus tehdä, ja jos näyttää heikolta, niin vahvistetaan. Joo ja vetolenkit kiinni hitsaamalla puskurissa olevaan koteloon, tai pulttaamalla läpi.

Asia on niin, ettei mikään kestä, jos ei ole älliä päässä. Olen ollut paikalla, kun seitkytluvun Cherokee Chiefistä lähti natoköysihinauksessa repeämällä takapään runkopalkki irti. Oli kuin juustoa.

Jyrki-boy
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Rengaslaskuri

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Löytyi tuommoinen rengaslaskuri mikä tuntee myös nivan 6,95R16 pyörän, siitä vaan laskemaan. Helpottais tosin jos ymmärtäisi nuo tekstit mittojen vieressä :lol:

http://www.kilometr.com/naprawiam-t-3.html
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Vasemmalla puolella on ilmeisesti tuumamitat, eli renkaan korkeus, leveys, vanteen halkaisija, kokonaismitta, renkaan profiilin korkeus mm

Keskellä metrisen järjestelmän mukaan renkaan leveys, profiili, vannekoko, kokonaismitta ja kokonaishalkaisija mm.

Oikeanpuolimmaiset rivit jäi sitten vähän hämärän peittoon :oops:

Puolaako toi oli?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Palataas vielä tohon rengasasiaan.

Nyt on STRO-kirjasta varmistettu mitat.

6,95-16 = halk. 686-696mm ja leveys 178-185mm

225r16 = halk. 764mm ja leveys 228-238mm

Jos sais lapun AKE:sta varustettuna niitten leimoilla ja allekirjotuksilla että toi 6,95-16 vastaa 225r16 niin sitten sais Nivaan isot pyörät leimattua.
Muistaakos Lada_VFTS minkänimisen hepun kanssa juttelit, jos vaikka voisit soittaa uusiks sinne ja sanoo että tarvis saada mustaa valkosella kun ei kattastusmiehet tahdo uskoa!?!? Sais isommat pyörät laillisesti alle sit kun joskus hamassa tulevaisuudessa voimansiirto sen sallii :wink: :wink:

225r16:
- halkasija 764mm + 51mm = 815mm
- leveys 238mm + 102mm = 340mm
Max. mitoilla vastaa esim. 32x13,5-15 rengasta :!: :!: :!:

EDIT: STRO-kirjasen mukaan 6,95-16 vastaa kokoa 175/82r16
Kuva
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Vai vielä isompia pyöriä, kun ei jaksa oikeen mennä noilla 235:llakaan :lol: :lol:
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

TOVERI NIVA kirjoitti:Sais isommat pyörät laillisesti alle sit kun joskus hamassa tulevaisuudessa voimansiirto sen sallii :wink: :wink:
Tehoo ja vääntöö saa kyl lisättyä ja välityksiä vaihdettua :lol:
Kuva
Vastaa Viestiin