DIISSELI LARPA SUOMEEN!!!

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Veltto

heh

Viesti Kirjoittaja Veltto »

Kannattaa sit huomioida myöskin painorajat. Saa laittaa max 20% painavamman kun painavin vertailumoottori. Ja jos 10% ylittyy niin kompensoitava siirtämällä painoa etuakselilta pois. Yleisestihän dieselit aikas paljon painavempia kun bensakoneet. 300td= :shock:
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Lisää pilkunnussintaa...

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jankos kirjoitti:Dieselinä kulutus olisi seka-ajossa n. 6l / 100 km ja bensana kulutus pyörii noin 8l/100km. Eli noin 3,5 euroa / 100 km halvempi ajaa eli vaatisi 343/3,5= n. 10tkm jotta vero kuolettuisi.

Vuodessa tulisi 20 tkm mukaan säästöä 350 euroa.
Ladan välityksillä ei polttoaineenkulutusta välttämättä saisi laskettua kovin alas. Suoralla vaihteella (4) moottori kiertäisi satasen vauhdissa noin 4000rpm, mikä on dieselmoottorille jo aika kova arvo. Tarvittaisiin pidemmät välitykset ja viisivaihteinen laatikko. Ladan vitoslaatikko tuskin kestää dieselin vääntöä, joten se menee vaihtoon. Toisaalta Ladan lootaan sopivaa dieselmoottoria tuskin löytyykään. Ritmossa on ollut 1,7 litraista dieseliä, mutta se lienee kovin harvinainen.

Esimerkkilaskelmassani käytin keveimpiä malleja (alle 1400 kg). Jos kokonaispaino menee yhdenkin kilon yli 1400 kg:n, alkavia satoja kiloja on 15, ja vero on 1,005 €/vrk ja 366,825 €/vuosi.
Lada-Jussi kirjoitti:ja miten olis jos rekisteröi Ladan pakettiautoksi ja dieselöi, sitten tulisi matalampi pakun dieselvero? Sitten ajelu olisikin lähes ilmaista.
Tässä olisi jo järkeä. Lada 2104:n kok.paino on 1510 kg. Pakettiauton käyttövoimavero on 0,9 senttiä jokaista alkavaa sataa kiloa kohti päivässä, joten:

0,009 € X 16 = 0,144 €/vrk

0,009 € X 16 X 365 = 52,56 €/vuosi.

Oma Ladani (21023) kok.paino on vain 1450 kg, joten vastaavat luvut olisivat 0,135 € ja 49,275 €. Tämähän olisi jo edullista... :D

Farmi-Ladaan tarvitsee tuskin tehdä kattokorotustakaan, kun pösö 205:nkin saa rekisteröidä pakuksi. Takapenkki vain mäelle ja tasainen lattia takakonttiin.

Mitenkähän olisi Mazdan kaksilitrainen diesel lava-auton (B2200) viisivaihteisella laatikolla? Moottorissa on muistaakseni 64hp ja vääntöä jotain likemmäs parisataa Nm. Laatikko voisi olla sopivasti välitetty, koska B2200sen perävälitys on 4,7 ja huippunopeus 125 km/h. Ladan perävälitys on mallista riippuen 4,44-3,9 joten se menisi lujempaa kuin B2200. Mööpeli ei ulkoisesti ole juurikaan Ladan moottoria suurempi, tuskin paljoa painavampikaan ja pakoputkikin tulisi oikealle puolelle... :?




APUVA! Tässähän alkaa itsekin hourailemaan. Kohta tuolla larpan nokalla raksuttaa joku perkeleen nokivasara...
max40w

Viesti Kirjoittaja max40w »

Henkilöauton rekisteröiminen pakettiautoksi ei ole ihan yksinkertaista. Vanhojen sääntöjen mukaan tehdyissä oli tietyt tilavaatimukset, mm.korkeus. Tällä tavoin on tehty mm. vaneritakapenkkisiä pösö 205 ja vw golf 2 "pakuja". Nykyään lain mukaan henkilöauton pakuksi katsastaminen vaati valmistajan tyyppihyväkysynnän pakettiautoksi jossain eu-maassa, eli esim. volvo v70 ja passat tdi on eu-alueella hyväksytetty myös pakettiautoksi.

tuossa keskutelua ffp foorumissa: FFP motorsport
1500

DIIESSELLI

Viesti Kirjoittaja 1500 »

TOTTAKAI pakuksi larpa... Kyytiläisiä ei kummiskaan oo aina niin palioa. Ajaminen olis melkein ilmaista.. Vuoden vaihteen jälkeen pakuksi rekisteröinti on vissiin tullut taas mahdolliseksi, hetken hiljasen jälkeen. Mb 200 (tdi) ois varmaan riittävä peli larpan keulille... Käympä tuos viikol katastus asemal ottaan selvää asiasta onnistuuko.. P,s, 5000km kuussa ku ajaa ni ois ihan kiva toi riisseli ja viel paku, TOTTAKAI!!! :D :D Taitaa kilometrit nousta 10000 kuussa ku diisselöin tuon :shock:
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Onko se pakettiautoks muuttaminen taas muutettu lakitekstiin. Viime Kesänä vielä onnistu henk autoon josta on täydet verot maksettu maahan tuonnissa tehdä paku ilman takapenkkiä, takapenkin jos halusi niin sitten piti täyttää niitä tilavuus vaatimuksia.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Vastaa Viestiin