Jouset

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
lata

Jouset

Viesti Kirjoittaja lata »

Käykö MB 123 jouset heittämällä 1200l ja tietääkö joku minkalaises alusta menee :?
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

123 jouset hiukan pitkät eli saa pätkiä sopiviksi. Noi kun ostin motonetista oli myös tiukahkot alapäähän sisäreunastaan mutta pysyy hyvin paikallaan kunhan saa ne sinne :lol: Yläpäähän laitoin sen jousen tasaisen pään ja laitoin alle muovirinkulan ettei hankaa peltiä suoraan, eli toi jousen toinen pää "normaali" ja toinen hiottu tasaiseksi ja normaalipäästä otin pois ja laitoin sen tukivarteen päin.

Ite en halunnut mitään matalaa ja vedin nyt alkuun ihan samanpituiseksi (irtonaisena) kuin alkuperäisen ja auto on aika korkealla ja tarkoitus onkin vielä kieppi leikata pois jotta saa lähemmäksi alkuperäistä. Takana on Farmin takajousi mutta tossa 75 valmistetussa on ilmeisesti ollut lyhyempi takajousi kuin mitkä motonetin listassa farmariin eli tuli aika maastoauton näköinen. Auto on ihan balanssissa korkeuden suhteen eli keula aavistuksen matalampi.

Ominaisuuksista en tiedä kun ei ole parempia iskareita vielä mutta ainakaan liian jäykkä se etupää ei ole ainakaan noin pitkällä jousella, ja auto ei enää "kaadu" :wink:
124/2101 practical beauty
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kyllä löytyy jousista juttua haulla, mutta onko ainut tapa madaltaa jousitusta jousien katkominen, kaikkii W123 jousia on kirjoituksissa, mutta aina pitää katkoa, onko valmiita madaltavia jousi, jäykkyydellä ei kai niin ole väliä?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
destor
Viestit: 1206
Liittynyt: 19.6.2005 19:08

Viesti Kirjoittaja destor »

Katkominen on halvin ratkaisu, valmiit alusta- tai jousisarjat maksaa niin tuhottomasti ettei sellaisen hankinta sovi tavallisen ladailijan budjettiin. Katkomalla tulee ihan hyvä kun tekee sen huolellisesti.
Avatar
kapa
Viestit: 1206
Liittynyt: 26.9.2003 21:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja kapa »

Esim. Vallilan Takomo tekee sellaiset jouset kuin haluat, hinta 4:llä jousella muutama vuosi sitten oli 250e luokkaa. En sitten tiedä tekeekö mikään jousivalmistaja Ladaan madallusjousisarjaa, en ole itse moiseen vielä törmännyt?
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Kertokaas jousigurut, että miten tuo katkaistun jousen pää pitää oikein muotoilla että se pysyy kupissaan? Rautalankaa kiitos...

Meinasin että tuossa keväämmällä voisi pätkäistä noita takajousia kierroksen verran, kun jurppii tuo kärryn liiallinen etunoja (mitkälie ylipitkät jouset siellä ovatkaan, en tiedä)...pitäis saada alemmas noin 3-4 cm että oltaisiin vakioladan lukemissa.
Viimeksi muokannut Jokari, 3.4.2006 21:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Noita w123 jousiakin on erimoisia mootorin mukaan, mulla on 300d jouset, niihin kun jättää noin 8-9 kierrosta niin on aika lähellä vakio korkeutta. Itse jätin 7 kierrosta niin ei tarvinnu jousipuristimiakaan ja keula laski sopivalle korkeudelle, tosiaan alapäähän on aika tiukalla sovitteella. Ajettavuus mielestäni erinomainen asfaltilla soralla liian jäykkä, 200d jouset vois soveltua jotenkin sora tiellekin.

jousi katkaistuna
ja
tämän korkuinen siitä tuli
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10250
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Turbiini kirjoitti:Noita w123 jousiakin on erimoisia mootorin mukaan, mulla on 300d jouset, niihin kun jättää noin 8-9 kierrosta niin on aika lähellä vakio korkeutta. Itse jätin 7 kierrosta niin ei tarvinnu jousipuristimiakaan ja keula laski sopivalle korkeudelle, tosiaan alapäähän on aika tiukalla sovitteella. Ajettavuus mielestäni erinomainen asfaltilla soralla liian jäykkä, 200d jouset vois soveltua jotenkin sora tiellekin.

jousi katkaistuna
ja
tämän korkuinen siitä tuli
olisko 123 coupessa matalammat, tai saako kyseiseen autoon matalia tuning jousia edullisesti, jotka sitten mahd. kävis myös Ladan kuten orkkisetkin?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Lada-Jussi kirjoitti:olisko 123 coupessa matalammat, tai saako kyseiseen autoon matalia tuning jousia edullisesti, jotka sitten mahd. kävis myös Ladan kuten orkkisetkin?
Vaikka olisi matalemmat niin tuski riittävän, jos en väärin muista niin noissa jousissa oli alunperin 13 kierrosta (saattoi olla enemmänkin)

Eli jos mersuun sais noin 200mm madallus jousia niin ne voi olla ladaan semmoisenaan hyvät :wink: tosinw123 maavara ei vakiona aivan noin paljoa taida olla joten ei varmaan semmoisia jousi ole.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

W123 coupessa on samat jouset kuin sedanissa eli ei laskusarjoja.
Avatar
larssi21074
Viestit: 1941
Liittynyt: 14.10.2004 10:22
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja larssi21074 »

Ja saisvat olla coupessa 15cm lyhemmät.. :lol:

Ois mese tontissa! :D
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Pari kierrosta edestä tekee ihmeitä. Näin ainakin tuossa omassa coupessani, takaa ei tarvinnut tehdä mitään aika on huolehtinut niiden jousien laskun. :wink:
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Jokari kirjoitti:Kertokaas jousigurut, että miten tuo katkaistun jousen pää pitää oikein muotoilla että se pysyy kupissaan? Rautalankaa kiitos...

Meinasin että tuossa keväämmällä voisi pätkäistä noita takajousia kierroksen verran, kun jurppii tuo kärryn liiallinen etunoja (mitkälie ylipitkät jouset siellä ovatkaan, en tiedä)...pitäis saada alemmas noin 3-4 cm että oltaisiin vakioladan lukemissa.
Kyllä ne sieltä laskeutuu ajan myötä itestäänkin, tyhmäähän se on alkaa pätkimään toimivaa jousta ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Nonnis kirjoitti:
Jokari kirjoitti:Kertokaas jousigurut, että miten tuo katkaistun jousen pää pitää oikein muotoilla että se pysyy kupissaan? Rautalankaa kiitos...

Meinasin että tuossa keväämmällä voisi pätkäistä noita takajousia kierroksen verran, kun jurppii tuo kärryn liiallinen etunoja (mitkälie ylipitkät jouset siellä ovatkaan, en tiedä)...pitäis saada alemmas noin 3-4 cm että oltaisiin vakioladan lukemissa.
Kyllä ne sieltä laskeutuu ajan myötä itestäänkin, tyhmäähän se on alkaa pätkimään toimivaa jousta ;)
No ei tasan laskeudu ihan hetkessä...varmaan ole autostakaan mitään jäljellä enää siinä vaiheessa kun jouset ovat kuoleentuneet lähelle orkkismittoja.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja aon »

Jokari kirjoitti: No ei tasan laskeudu ihan hetkessä...varmaan ole autostakaan mitään jäljellä enää siinä vaiheessa kun jouset ovat kuoleentuneet lähelle orkkismittoja.
Mutta sitten on varalla seuraavaan autoon oikean mittaiset jouset :D
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Vastaa Viestiin