veivaus

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
tupac1200l

veivaus

Viesti Kirjoittaja tupac1200l »

Miten on...mulle on annettu vähän ristiriitaista tietoa siitä voiko nappiksen panna veivaamalla käyntiin vai onko se tarkoitettu vain moottorin notkistamiseen pakkasilla :shock:
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No voihan sen. Varoo vaan sormiaan. Kyllähän se startilla käy helpommin jos virtaa riittää ja startti toimii ;)
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

tässä pätkässä näytetään malliksi, miten nappis laitetaan veivillä käyntiin. Sisältää myös paljon muuta faktaa nappiksesta (venäjäksi):

http://k-m-c.ru/video/RTR2101.wmv
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

tehkää joku suomeks näit videoita :)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
Midi^
Viestit: 404
Liittynyt: 10.10.2004 22:34
Paikkakunta: Fiskari

Viesti Kirjoittaja Midi^ »

Kiva video, ompaha priima nappis.
Niva-79
2xFiat, 3xAlfa, 1x Lancia
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10246
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

samarai kirjoitti:tässä pätkässä näytetään malliksi, miten nappis laitetaan veivillä käyntiin. Sisältää myös paljon muuta faktaa nappiksesta (venäjäksi):

http://k-m-c.ru/video/RTR2101.wmv
aivan mahtava pätkä ja toi venäjänkieli tuo lisää tunnelmaa, itse asianhan voi lukea suomennettuna vaikka Lada kerhon sivuilta :wink:

autoon oli kyllä tuunattu keskikonsoli ja jarrunestesäiliö anturilla arvelutti vähän, mutta olisiko auto ollut viimeisiä 80-lukuisia versioita, niissähän oli jotain modernisointia
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Hemmetin hieno nappis, ja kylläpä lähtee kevyesti veivillä käyntiin!
tupac1200l

Viesti Kirjoittaja tupac1200l »

No johan lähti hereästi käyntiin tuo täytyy kokeilla :lol:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ettei ois Lada ollut lämmin tuossa videossa... :)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Hazka
Viestit: 189
Liittynyt: 30.5.2005 12:10
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja Hazka »

Näytti myös rattiputken muovit olevan kanttimallista, joska on tuo hätävilkun katkaisija.
Avatar
pena
Viestit: 207
Liittynyt: 14.10.2003 8:58
Paikkakunta: Pine Ridge (Mäntyharju); Vantaa

800

Viesti Kirjoittaja pena »

Mahtava esitys!

Näytteestä myös selvisi, kuten venäjän taitoiset ehkä huomasivat, kuinka monta muutosta tuo Ladan malli sisältää vastaavaan Fiatiin verrattuna.

Niitä näkyy olevan peräti 800.

Monet nykyajan automerkit taitavat olla keskenään enemmän samanlaisia, vaikka erilaisemmilta näyttävätkin.
Lada - liikkumisväline ja osa elämänkatsomusta. - Se keltainen nappisilmä oli autojen auto...
Mikojan

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Mikojan »

No niin, nyt se on sitten kokeiltu.

Ajelin tänään töihin Nappiksella ja poikkesin kotiin tullessani kaupassa ostoksilla. Kun olin saanut ostokset kyytiin ja pahaa aavistamatta väänsin virta-avaimesta, ei startti jaksanutkaan pyörittää moottoria puristusten ympäri ja kojelaudan merkkivalot himmenivät uhkaavasti. Hetken siinä mietin harmissani mitä tehdä, napatako ostokset kantoon ja kävellä jäljellä oleva kolmen kilsan matka kotiin ja tulla myöhemmin yrittelemään Laatokkaa tulille, vai soittaako velipojalle ja pyytää apuun. Sitten vasta tuli veivi mieleen. Tällaisia tilanteita vartenhan se muun muassa on olemassa. Hieman tosin arvelutti ruveta yrittämään, sillä en ole koskaan veivannut mitään autoa käyntiin, ainoastaan notkistanut pitkän seisonnan jälkeen ennen normaalia starttausta.

No, ei muuta kuin veivi esiin takaloosterista ja paikalleen. Ensin muutama harjoituspyöritys virrat katkaistuna, sitten "contact" ja ripeä tempaisu puristusten yli. Ei lähtenyt vielä. Yritin pari kolme kertaa ja sitten alkoi hieman jänskättämään, sillä ei oikein haluttaisi saada veivistä ranteeseen. Olin jo luovuttamassa, tässä vaiheessa ohitse käveli alkoholistin oloinen ukkeli Valintatalon muovikassi kädessä ja kyseli, eikö lähde ja pitäisikö työntää. Vastailin vältellen, että eiköhän tässä pärjäillä. Ukko meni menojaan, ja minä päätin yrittää vielä kerran. Nyt konepelti auki, käsipumpulla lisää soppaa kaasariin, sitten vielä pari pyöritystä veivistä ilman virtaa. Uudelleen virrat päälle ja äkäinen tempaisu kammesta.

Hyrähti nöyrästi käyntiin.

Ei ehkä järin kummoinen suoritus, mutta kummasti sai suupielet ylöspäin. Ja voipahan todeta senkin, että näiden uudempien autojen kanssa olisi jääty siihen paikkaan tai saatu nöyränä pyytää virtaa toisesta autosta. Lada-mies pärjää omillaan.

t. Mikko
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Morris Minorin olen useamman kerran pistanyt veivilla kayntiin kun akku alkaa olla sen verran huono etta viikon seisomisen jalkeen ei jaksa enaa startilla lahtea. Ekan kerran hieman jannitti kokeilla ja yritin isoisan ohjeita muistella etta miten pain ne sormet pitikaan olla siina kammella jos se jotenkin potkaisee takaisin tms. Ainakin Morris lahtee veivilla kayntiin niin helposti ettei uskoisikaan.

Tuli muuten mieleen etta armeijassa meilla oli linkkiautona semmoinen tylppanokkainen venalainen kuorma-auto bensa V8:lla ja joskus keskella metsaa se ei jostain syysta startti ei pyorittanyt ollenkaan ja otettiin jo veivi esille. Alkuunsa ei meinannut loytya porukasta ketaan kuka olisi sita jaksanut veivata. Lopulta paikalle saatiin joku bodarin oloinen luutnantti joka sita jaksoi sita ihan kevyen oloisesti veivata. Kayntiin tosin se ei lahtenyt.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Ladaa en ole koskaan kammella käynnistänyt, GAZ 66:n (se tylppänokkainen ven. maastokuorma-auto) kylläkin ja useasti, vaikka olinkin aikanaan hartiaton ruipelo tykkimies, en bodari luutnantti. GAZ 66:ssa on 4,3 litran V8.

Kampikäynnistys tehdään seuraavasti:

- käsijarru päälle
- tarkista kahteen kertaan, että vaihde on vapaalla
- laita ryyppy sopivasti päälle (enemmän kuin normaalisti)
- pyöräytä kammella kaksi kertaa, kuten alla selostan
- vähennä ryyppyä sopivaksi
- kytke vasta nyt sytytysvirta
- pyöräytä kammella

Jos kaikki on kunnossa ym, moottori käynnistyy ongelmitta.

ERITTÄIN TÄRKEÄÄ:

Käynnistä aina nostamalla kampea, älä koskaan painamalla kampea alas!

(Jos moottori potkaisee takaisin, kyynärpääsi tai kampi halkaisee pääsi.)

Pidä peukalo samalla puolella kampea kuin muut sormet!

(Jos moottori potkaisee takaisin, saat etsiä irronneen peukalosi lähimaastosta.)

Aloita käynnistyspyöräytys siten, että kampi osoittaa alaviistoon. Pidä käsivarsi hieman koukussa, jos suinkin jaksat. Kyykisty ja ota tarvittava voima reisilihaksistasi (jotka ovat aivolihaksen jälkeen ihmisen toiseksi vahvimmat).

Suotavaa on, että sytytyksen perusennakko ei ole liian aikaisella.

***

Tiesithän, että vasta neuvostoinsinöörit kehittivät kammen nykyiseen mutkamuotoon. Kapitalistinen insinööri ei välittänyt työläisen oloista ja pakotti käyttämään esimerkiksi suorakampista tahkoa. Kyllä se nöyryytti proletaaria!

***

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
pressa
Viestit: 10465
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: veivaus

Viesti Kirjoittaja pressa »

itse olen suorittanut ladan käynnistyksen seuraavasti:
vaihde vapaalle ja käsijarru päälle
pensapumpulla pumpataan kaasutin täyteen
kolme painallusta kaasupolkimella että kiihdytyspumppu antaa polttoainetta valmiiksi imuun
virrat päälle ja kammesta reipas nykäisy
Vastaa Viestiin