Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Nyt tulee säästövinkki kaikille köyhille nivan omistajille.

Kun laikkaat ne etukaaret veks että etunakit mahtuu pyörimään, niin äläpäs heitäkkään niitä sisälokareita suoraan tunkiolle.

Näppäränä jätkänä sovitin sisälokareista levikkeet etupäähän ja vaikka itse sanonkin, niin niistä tuli ihan törkeet... vieläkin on vaikee olla nauramatta :shock:

Näin tehtynä ei tartte hitsata sitä takaosan reikää umpeen, kun se muovislerba peittää senkin.

Eli tarvikkeemme ovat: Sisälokarit, hyvät peltisakset, tussi, porakone poniittejä, metrimitta, jotain liimatiivistemömmöä (jonka serkkupoika oli käyttänyt loppuun), poraruuveja ja mikä tärkeintä parit asennusoluet ja aikaa pari kolme tuntia.

Porailin muutamat reiät valmiiksi etukaariin ja sit mallasin siäloksua paikoilleen. Ekaks on viksuinta leikata se tasanen osuus pois ni on helpompi kattoo leveys kohdalleen.

Sit vaan etupäästä alkaen reikä kerrallaan ja ruuveilla ekaks heppiin. Tussilla sit vetäsee viivat ja leikkaa ylimääräset veks, kannattaa kattoo tarkemmin se kohta jossa tarvii peittää se aukko siellä takaosassa. Sen "alueen" kiinnitin poraruuveilla.

Heh repikää siitä 8)

http://static.petrisimolin.com/gallery/ ... levike.gif

Edit: Kuva muutettu linkiksi
Viimeksi muokannut Arska tehtaalta, 10.4.2006 15:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Niva vinottaa

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Nyt kun auto on ylhäällä ja kunnon gummit alla, niin näyttää kuskinpuoli olevan ylempänä, kun apukuskin rahi. Oikeneeko auto pidentämällä panharttia kymmenen senttiä?

Mulla oli Lada 1300 deluxe, jossa oli monta lamppua edessä ja listoja vallan rutosti. Laitoin silloin autoon takajarrut uusiksi. Ei ollut ongelmia. Nyt kun Nivaan teki saman homman, niin kyllä tökki. Onkin myönnettävä itselle, että olen sairaseläkkeellä ja niska paskana, josta johtuen kädet ei enää pelaa kuten ennen. Voimat eivät ole samanlaiset, kun 80-luvun alussa. Tämä täytynee ilmeisesti tiedostaa ja hyväksyä, ettei ota itelle sellaisia urakoita, joiden krapulaa saa potea viikkokaupalla.

Jyrki-boy
matti-x

Viesti Kirjoittaja matti-x »

Kenottaa minunkin niva aika roimasti hanttarin puolelle ja akseli on reilusti sivussa kun vaihdoin vakio panhardin paikalleen. Omatekemä oli ehkä vajaan pari senttiä pidempi ja sillä oli vahän suoremmassa. Täytyy katsastuksen jälkeen tehdä vielä pari senttiä pidempi että saa akselin keskelle, sitten näkee senki että oikeaako kori vaateriin.

Melkosta pastaa nuo alkuperäiset tukivarret. Oletteko tehneet noita ite uusia ja millä puslilla? Ladan orkkis tukivarsista lenkit ja puslat vai? Mulla oli entisistä tukivarsista osasta hitsaukset revenny ja päistä menny lenkit, joissa pusla on, soikeaksi. Eikä ole edes saanu suuremmin sikaa.

Kävi kyllä mielessä että täyttäis ne pidemmät tukivarret uretaanilla, jäykistää kuulemma reilusti. Taidan kuitenkin tehdä kokonaan uudet. Liikenneturvallisuus siitä tuskin huonontuu; alkuperäisiä heikompia on vaikea tehdä
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Panhartin pidennys

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Jos vetäsee phtangon poikki. Laittaa sen sisään kierretangon ja kaksi mutteria keskelle näkymään. Välilevyt mutterien ja panhartin väliin. Siitä vaan kiertämällä pituutta lisää tankoon ja pois jos tartteepi.
Miltä vaikuttaa?

Mulla on takajousien yläpäässä 70 mm korkeat keskireikä 85 ja ulkohalkaisija 125 mm korotuspalat. Tämän päällä on 10 mm paksu keskireijältään 65 mm ulkohalkaisija 145 mm "pikku" prikka. Alkuperäinen jousi elää, kun mielettömän mulkku hullun persiissä. Siksi laitoin sen prikan ympärille kuusiokolokiristeisen 140-150 mm letkunpuristajan. Nyt kestää jousi pikkusen paremmin paikoillaan, kun prikan reunassa on noin 15 mm korkea uloke. Sisäänlyöntikuminkartio pitää kyllä jousen, ettei se kauas karkaa, mutta nythän sekin on varmistettu. Iskarit on Ranchot. Ne rajoittavat sisäänjouston. Metässä näkee toimiiko tarpeeksi hyvin, ettei gummi ota kiinni sisälokariin.

Pettääkö pätkätukivarsista takaa hitsaukset lenkinkiinnityksestä. Meinasin vaan tossa tulevaisuudessa pistää ne poikki ja tehdä jengat ja ainesputkesta uusi varsi, jossa toisessa päässä vasen ja toisessa päässä oikeankätiset kierteet, eli säädettävät tukivarret. Jos se hitsaus ei pidä niin täytyy keksiä uusi judenssi siihen.

Seuraavaksi tulee muututtua Tapolan mainokseksi. Ruostesuojaus autoon. Alla kun makailee ja mörjää terva liinaöljy teräketjuöljy ja koteloainesekoituksella pohjaa, niin hipiä muuttuu mustaksi kun perärööri lakritsinsyönnin jälkeen. Noooh eihän se ruusunnuppu koskaan sinisilmäinen ole . . . ? ? ? ! ! !

Muuten takakorotuspalat on yhteensä 80 mm, joka johtuu siitä, että alkuperäistä jousikorotusta jää yli 5 mm korotusrenkaan sisään. Täten kokonaiskorotus on tuon sallitun 75 mm rajoissa.

Jyrki-boy
matti-x

Viesti Kirjoittaja matti-x »

Siitä hitsauksesta se lyhempi ainaki mulla porsi. Ja lisäksi ne lenkit veny muodottomaksi.
Onko sulla Jyrki-boy kuinka perästä pystyssä se kottero? Ite laitoin taakse jotain vajaan 4senttiä kalikkaa ja nostin keulaa, että on koko ajan topparikumissa josta on puolet pätkitty pois, niin tuntuu ja näyttää olevan melkosesti persaus ylempänä. En tiiä onko siitä haittaa mutta ei kai liiemmin hyötyäkään.

En saa päähäni miten se sinun panharttitanko hoitaa vetoa. Puristustahan se kyllä pitää.. Piirrä tyhmälle kuva. Säädettävä olis kyllä hyvä, niin ei tarvis kovin montaa eri mitoilla tehä.

Eikös ne iskarit tykkää kyttyrää jos ne on siellä pohjailee rajottimen virkaa toimittamassa? Saattavat luovuttaa sielunsa ennen aikojaan.
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Nivatsko

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Kyllä toi aika suorassa on. Ei ainakaan silmiinpistävästi pylly pykyssä.

Noi Ranchot on pikkusen järeämpää tekoa olevat öljyvaimentimet, joten eivät ota nokkiinsa pohjaamisesta. Aijemmin olivat toisina vaimentimina Plymouth Traildusterissa. Otin pois, kun olivatten niin kovat tuplana.

Ajatusvirhe Jokisella ton phtangon suhteen. Vaikuttikin niin helpolta, ettei se voinut olla totta. Jos tekee säädettävän niin uniboll systeemillä ne on tehtävä, tai ainakin se säätöosa on hankittava, jossa on vasen ja oikeakätinen kierre, josta voi säätää pituutta. Löytyy rallikiesejä valmistavista pajoista.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Oonkohan mä tähän topicciin laittanu noi kuvat tosta säädettävän panhard-tangon teosta.... voipi olla että laitoin ne vaan offipalstalle, no tässä tulee.

Kuva
Elikkä siinä tarvikkeet, katkastu panhard-tanko josta laikkasin n. 3cm vielä tavaraa pois sekä M16 vaarnapultti ja pari mutteria.

Kuva
Pultista kanta pois, tankoon sisälle ja mikkiliimalla kiinni.

Kuva
Tangon toiseen puoliskoon mikkiliimaillaan mutteri kiinni.

Kuva
Toimii.

Kuva
Siistittynä ja maalia vaille valmis.

Tää "säätö" siis toimii niin että panhard otetaan toisesta päästä irti, pyöritellään oikean mittaseks ja takasin kiinni ja kiristys toisella mutterilla. Jos siitä haluais sellasen paikallaan säädettävän niin sitten tarvis kikkailla kierteitten kanssa ja kun sitä ei tarvi säätää kun sen kerran kun auton on korottanu niin enpä viittiny ruveta kikkaileen.

Ne alkuperäset tukivarret on mulla nyt kestäny ihan hyvin kun niitä aikanaan "vähän" vahvistin. Ylätukivarret tosiaan porsii niin että tanko irtoo pallosta, se "hitsisauma" on sellanen räkäpallo siinä tangon ympärillä. Ylätukivarsille en tosiaan tehny muuta kuin rälläsin sen orkkissauman vähän pienemmäks ja sulatin sitten oikeen kunnolla tangot kiinni palloihin ja pitemmältä matkalta.
Alavarret on mulla porsinu niin että putki on menny poikki, niille tein niin että hitsasin putken alapuolella 4mm L-profiilin ja samalla tavaralla yhdistin pallot kunnolla kiinni. Yläpuolella vahvistin vain sen pallon hitsauksen.

Kuva
Ei tosta kuvasta kyl paljoo erota miten on tehty :?
Nää varret on kestäny tosiaan ihan hyvin viime keväästä saakka ja uskokaa pois ne on saanu iskuja :lol:
Panhard-tankohan on ihan samaa sontaa kuin alatukivarretkin ja se onkin mulla vääntyny useemmankin kerran.

Tällä hetkellä kun on vahvistettu taka-akseli rakenteilla (aikasempi akseli väänty niin pahasti että rupes perä paukuttaan) niin samalla muuttuu tukivarsien paikat akselilla ja tulee vahvemmat varret sekä panhardi.
Tukivarret teen ainesputkesta Ladan puslilla, laikkaan noista orkkisvarsista ne pallot irti, sovitan siihen päälle vahvemmalla seinämällä olevan putkenpätkän ja sit hitsataan varsiin kiinni. Panhardille sama homma. Täytyy vaan vielä käydä hakeen inssin siunaus omavalmistevarsille.

Noi vahvistetut tukivarret sekä säädettävä panhardi oli kiinni viime leimalla eikä inssillä ollu niistä mitään moitteen sanaa.
Kuva
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Hyvä esitys !

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Kiitoksia kovin Toveri Niva hienosta esityksestä, jolla takapään saa kestämään.

Jyrki-boy
Arska tehtaalta

Re: Panhartin pidennys

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Jyrki-boy kirjoitti:
Muuten takakorotuspalat on yhteensä 80 mm, joka johtuu siitä, että alkuperäistä jousikorotusta jää yli 5 mm korotusrenkaan sisään. Täten kokonaiskorotus on tuon sallitun 75 mm rajoissa.

Jyrki-boy
Eikös tohon korotukseen lasketa myös rengaskoon muutoksen aiheuttama korotus?
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Gummin korkeus

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Ei lasketa. Jousia saa nostaa 75 mm renkaiden halkaisijaa suurentaa ilman AKE:n lupaa muutoskatsastuksella 51 mm(korotus 25,5 mm) ja jos olisi runko, niin sitä koria siitä päältä 75 mm, kuitenkin kaikkia yhteensä korkeintaan 150 mm. Jos on varsinainen maastoauto M1 luokka, jos en väärin tota muista. Jos sulla on näyttää, että omistamaasi auton mallista autoa on varustettu korkeammilla renkailla, kuin sinun autosi rekisteriotteeseen merkatut renkaat, joloin 51 mm lasketaan siitä renkaasta, joka on korkein mahdollinen siinä automallissa todistettavasti ollut rengas. Kokonaiskorotusta laskettaessa alkaa laskeminen autosi rekisteriotteessa olevasta rengaskoosta.
Esimerkki Jeep Wagoneer: Otteessa 29" korkeat, maksimi 31", mutta mallia Chief on tehtaalta tullut 31" renkailla, jolloin 33" on maksimi, minka voi katastaa. Kokonaiskorottava vaikutus lasketaan 29" - 33", joten kokonaiskorotusta laskettaessa vaikutus on 2" eli 51 mm.
Sen pituinen se.

Jyrki-boy
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Juuri näin paitsi toi maastohenkilöautoluokka on siis se M1G.
M1 on normaali henkilöauto.

Lainausta tuolta muutama sivu aiemmin:
TOVERI NIVA kirjoitti:Juu ja muistetaan nyt sitten vielä että otteessa pitääpi seistä että M1G/maastohenkilöauto jotta korotusta sallitaan se 150mm, joka tosiaan siis muodostuu näistä max. arvoista:
- jousitus 77mm
- kori rungolta 77mm
- renkaan halkasija 51mm (jolloin korotusta tulee 25,5mm)

Jos auto on merkitty M1/henkilöauto niin korotusta sallitaan vain 100mm, periaatteessa kaikki Nivat pitäis olla M1G mutta näitä merkkausvieheitä on kuitenkin ollut.
Ja sitten jos tarvitsee konttorilla todistaa että paljonko on korotusta tullut esim. 235/75-15 renkaalla niin tässä mitat:

Otteessa lukeva, alkuperäinen rengaskoko 6,95-16:
- halk. 686-696mm
- leveys 178-185mm

235/75-15
- halk. 733-747mm
- leveys 235-244mm

Nää mitat löytyy STRO-kirjasta joka konttorilla.
Kuva
Jyrki-boy
Viestit: 308
Liittynyt: 7.10.2005 15:13
Paikkakunta: Hamina

Pikku juttu

Viesti Kirjoittaja Jyrki-boy »

Jos sulla on rengasraamattu käytössä, niin siitä katsotaan se varsinainen korkeus, eikä käytetä liukumia lainkaan. Näin ovat ainakin meitin seudun katsastajat asian tulkinneet.

Jyrki-boy
Kamrat

Viesti Kirjoittaja Kamrat »

Tuli ostettua Niva. Nivasta on tullut luettua foorumilta paljon, mutta muutama asia avoimena.

Voiko Nivaa ajaan jarrudynometrillä ilman että nostaa toisen akselin ilmaan? Nelivetoohan ei saa pois päältä kokonaan.

Onko jakolaatikoissa ollut ongelmia? Mun Nivan jakolaatikkoo on korjattu hitsaamalla. Samoin nelivedon lukko on vaikea saada pois päältä

Kuuluuko etuperän kardaania pyöritettäessä olla enemmän välystä kun takapään(en tarkoita ristiniveliä)?
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Kamrat kirjoitti: Voiko Nivaa ajaan jarrudynometrillä ilman että nostaa toisen akselin ilmaan? Nelivetoohan ei saa pois päältä kokonaan.

Onko jakolaatikoissa ollut ongelmia? Mun Nivan jakolaatikkoo on korjattu hitsaamalla. Samoin nelivedon lukko on vaikea saada pois päältä

Kuuluuko etuperän kardaania pyöritettäessä olla enemmän välystä kun takapään(en tarkoita ristiniveliä)?
Nivan voi käyttää jarrudynossa ihan normaalin auton tapaan kunhan jakolaatikon lukko on pois päältä.

Ainoot ongelmat mitä oon kuullu jakolaatikon suhteen on että ne on ajettu kiviin rikki eli sen takia sit kuorta on varmaan hitsailtu.
Kiinnitys on vähän turhan heppoinen ja päästä jakolaatikon "pompottaan"

Saman verran välystä kuuluu olla niin etu- että takakartaanissa tai oikeastaan pinjoneissa.
Selvitä nyt ensin että onko se "liika" välys kartaanin liu´ussa, boorit meinaan kuluu, vaiko jakolaatikon akselissa vai etuperän pinjonissa!
Kuva
Arska tehtaalta

Viesti Kirjoittaja Arska tehtaalta »

Kamrat kirjoitti: Samoin nelivedon lukko on vaikea saada pois päältä
Pidä auto liikkeellä, paina keppiä kevyesti eteenpäin ja välillä paina kytkin pohjaan tai laske moottorijarrutukselle jolloin lukko saattaa vapautua.

Voimaa ei tarvi käyttää!!!
Vastaa Viestiin