Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

kääk

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Vanja-eno kirjoitti:Jos ollaan oikeen tarkkoja, noi jarrulevytkin pitäis vaihtaa parittain kuten iskaritkin... 8)
nyt vasta kerroit, apua... toisella puolella oli kyllä ihan uuden karheen veroinen levy. Palat vaihdoin luonnollisesti molemminpuolin vaikka nekin oli toisella puolella lähes käyttämättömät.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

No mittaa sen vanhan levyn paksuus (mieluummin mauserilla jos on) ja vertaa uuden levyn paksuuteen. Alle puolen millin ero ei oo vielä oikeen mitään... ja 0,5-1 mm vielä menee nippa nappa. Yli millin ero, niin levy vaihtoon... ihan Hausjärveläistä maalaisjärkilogiikkaa saa käyttää tässäkin tapuksessa :wink:
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jess

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

käytiinpä Samaran kanssa katsastuksessa, vika listaa hakemassa. Jarrut oli nyt muuten ok, mutta käsijarru kaipaa säätöä. Sen kyllä tiesinkin mutta en ehtinyt säätämään.

toinen vika oli CO-päästöt jotka oli jotain 9,5 kun sallittu on 3,5 yli 6:den tulee ajokielto, eli ajokieltotuli päästöjen takia.

Sinänsä outoa että mitään muuta vikaa ei löytynyt, lähdin jo hakemaan pidempää listaa. Toisaalta jos päästöt johtuu jostai venttiiliviasta niin taitaa jäädä korjaamatta. Ehkä sitä yhtä johtoa ei olis pitänyt irrottaa.....

Katsastaja epäili että kone käy vaan 3:lla sylinterillä, mutta ei sitä ainakaan ajossa huomaa mitenkään. Kyllä Lada on laatu auto kun se kulkee vajailla sylintereilläkin ihan mukavasti.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

No se tyhjäkäynnin puute viittaa kolmella käymiseen. Ja kyllä auto sillonkin vielä kulkee, tein minäkin yhen Jyväskylän reissun kolmella käyvällä tanarilla... bensaa vaan kului pirusti.

Minkä johdon sä oot nyppässy irti? :shock:
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

öh

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

se on vaan se tyhjäkäyntiruuville menevä johto, sen kun irrotti niin tyhjäkäynti alkoi toimimaan.

oli mulla joskus linnussa ihan tietoisesti kaksi sylinteriä pois pelistä, se jo tuntui ajossa eikä sillai pitkään voinut, mutta kulki kuitenkin. työkaverin -98 peugeot veti ihan viimeisiään kun yksi sylinteri oli jäänyt pois pelistä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
uZu
Viestit: 192
Liittynyt: 26.9.2003 16:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja uZu »

Kyllä se kolmella vielä tyhjäkäyntiä käy. Siihen vaan tulee sellanen miehekäs hörskötys.
1500S -91 / 740 -87 / Cooper S -05 / Mondeo -99 / 900 -88 / 156 -99 / RX-8 -04
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Alkaa samara valmistumaan, eikä vikakaan kovin suuri

Kipinää tuli kivasti tulpille asti, testasin sellaisella kivalla Biltema kipinätunnistimella. Ostin kuitenkin uudet tulpat, ne kun kuuluu ihan perushuoltoon, en jaksanut edes tutkia niiden kipinöintiä.

testasin puristuspaineet ne oli tasaisin välein 8,75-10,25 barin välillä, eli hivenen kai jo väljyyttä, mutta ei mitään radikaalia.

laitoin takaisin sen ruskean johdon joka menee kaasuttimen tyhjäkäyntiruuville ja taas siis häipyi tyhjäkäynti. Vaihdoin kaasuttimen solenoidin ohjaimen uuteen venäjältä tuotuun. IHANAA auto käy tyhjäkäyntiä ja toimii muutenkin käynniltään hyvin. Olisiko tämä nyt ratkaisu niihin päästöihin, tarvii viedä mittaukseen.

Sitten säädin vielä käsijarrun, homma oli muuten helppo, mutta kiristimen sijainti pakoputken ja lattian välissä oli hieman hankala. Mutta nyt ottaa käsijarru kivasti parin naksun jälkeen.

vaihdoimpa viellä takavalon polttimon, vaikka katsastusmies ei ollut edes huomannut sen olevan rikki. Mutta ei kai ne valot vain katsastusta varten siellä ole. Takavalojen rakennehan on hivenen kehitelty versio 2105/2107 takavaloista, kaikkine hienoine piirilevyineen, mutta vaikutti kuitenkin vähän paremmin kasassa pysyvältä.

Jos päästöt nyt vain on kohdallaan niin eipä ollut monesta eurosta kiinni leiman saanti.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

jees

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Lujaa Laatua Samara! Viikonlopun tuunailun tulokset kävin testaamassa merkkihuollossa jossa mittasivat pakokaasupäästöt ja laittovat kuitille 16 euron hintaan. Ihan kunnossa ne nyt olikin, eli ei sen kaasuttimen ohjainboxin vaihtaminen ihan turha juttu ollut kun sillä sai CO:n putoomaan 9,5:stä 2,1:een. Tosin kuten arvata saattaa niin käynti vähän heikkeni ja auto on muutenkin vähän ähkympi kun säädettiin lopulliseen vireeseen. Tarvii kai kokeilla tohonkin 98 oktaanista, ei nää nykybensat yhdessä nykysäätöjen kanssa oikein toimi.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Eli nyt on Samara katsastettu, saa ajaa sen puolesta 3/2005 loppuun. Katsastusremontti ei ollut kovin kallis, 50 euron vikalistan korjaamiseen meni 5 euron kaasuttimen ohjainlaite ja varmuuden varalta vielä päästöjen täsmäytys merkkihuollon koneilla 16 euroa. Ilmeisesti toi 16 euroakin meni varsin turhaa, varsinaista säätöä ei juurikaan tarvinnut, oli ne huollossa vielä hivenen huonontanut tyhjäkäyntiä :D käsijarru oli helppo säätää itse, siitä ei tullut kustannuksia.

käsijarrun toiminnan todistaminen maksoi 16 euroa ja päästötodistuksen näyttäminen 5 euroa. Hivenen olis säästänyt jos olis säätäny käsijarrun ennen katsastusta ja vaihtanut sen boxin mutta eihän noita vikoja voi kaikkia tietää ennen kuin katsastusmies ne toteaa. :roll:
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

oho

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Huomasin Samarassa vikoja! ei pahoja, nyt kun on kuitenkin leima, mitään ei tarvii korjata vuoteen :roll:

Kovasti jarruttaessa on käsijarrun säädön jälkeen alkanut palamaan jarrun merkkivalo (!). Ohjekirjaa tutkittuani huomasin että silloin se tarkoittaakin että jarrujärjestelmässä on joku vika. Tarkoittanee tässä tapauksessa lopussa olevia jarrukenkiä? näin luulisin kun käsijarrun sai säätää lähes loppuun asti että otti kiinni. Lisäksi takajarruissa on suurehkoa eroa eri puolilla, tosin katsastuksen läpäisevissä rajoissa.

Toisen vian huomasin kaupasta lähtiessä, Samara oli laskenut alleen pienen öljyläikän, samanlaisen läikän näin aikanaan jarruremonttia tehdessäni kun auto seisoi pitkään samassa paikassa ja itse könysin siellä alla. Jossain vuotaa, mutta ei paljoa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

jos neste on jarrunestettä, en tule vähään aikaan Riihimäen seudulle :D
... siis ennekuin olet korjannut jarrrut!
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Etti vaan olis jarrunestevuoto? Jollei etusatulat ja takajarrukilvet näytä kosteilta, tarkista pääsylisterin tienoo huolellisesti.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

eih

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ei ole jarrunestettä, myös moottorista ei öljyä katoa (itseasiassa koskaan ei ole tarvinnut lisätä), joten olisko vaihteiston öljyt? niitä en ole vielä tarkistanut.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

stink-oil

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Jos se on lootaöljyä, niin se haisee helvetin pahalle.

Ei sitä syyttä kissankusiöljyksi haukuta...
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

hmm

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Sehän on kivan tuoksuista se voimansiirtoöljy 8) mut samaraan taidetaan laittaa moottoriöljyä lootaankin, ainakin useamman manuaalin mukaan.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Vastaa Viestiin