Eipä ole.dJONY kirjoitti:No ei noi suomen ydinvoimalat loppupeleissä sen turvallisempia o ku se "tsernopyli" samalla arkkitehtuurilla ne on tehty..
Ydinenergia
Tsernobylin onnettomuusreaktori oli RBMK-tyyppinen, grafiittihidasteinen ja ns. positiivisen tehokertoimen reaktori. Tämä tarkoittaa, että teho nousee, ellei laitosta valvota jatkuvasti.dJONY kirjoitti:Tottakai kannatan... No ei noi suomen ydinvoimalat loppupeleissä sen turvallisempia o ku se "tsernopyli" samalla arkkitehtuurilla ne on tehty. Mutta suomessa niitten huollossa ja käytössä on järki, eikä mikään energia ministeri pakota laittamaan miljoonan kertaisia tehoja mitä niistä maksimissaan on suunniteltu kestämään...
Suomen reaktorit ovat vesihidasteisia, negatiivisen tehokertoimen reaktoreita, tyypit BWR (Olkiluoto 1 ja 2), PWR (Loviisa 1 ja 2) sekä EPWR (Olkiluoto 3, rakenteilla). Siinä teho pyrkii yksinään laskemaan.
Venäläisten ydinvoimaloiden turvallisuus on länsiyhteistyön kautta parantunut merkittävästi - nykyään voidaan jo sanoa, että käsite turvallisuus ymmärretään. Edelleenkään ei kuitenkaan voida puhua edes samana päivänä täkäläisestä ja rajan takaisesta ydinlaitosten ylläpito- ja turvallisuuskulttuurista.
Kannatan ydinvoimaa, koska muita realistisia vaihtoehtoja ei ole. Samaan hengenvetoon kannatan myös energiansäästöä ja kestävää kehitystä sekä panostusta vaihtoehtoisiin energianlähteisiin. Nämä vain eivät ole toisiaan poissulkevia.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.
itse muistan hyvin ton Tsernobylin onnettomuuden ja vähän ihmetyttää miten noissa nykyisissä dokumenteissa kerrotaan pelkästään reaktorin räjähdyksestä ja sitä seuranneen tulipalon sammutustöistä jms.
Silloin 1986 suurta huomiota sai ns. "Kiina-ilmiö", jolloin sulaneen reaktorin alle tehtiin tunneli ja muistaakseni saatiin reaktorin uppoaminen maaperään pysäytetyksi typellä ja valamalla lisää betonia reaktorin alle. Vasta tämän jälkeen valettiin sarkofagi reaktorin ympärille. Mielessä on vieläkin ne kuvat työmiehistä tunnelissa sulaneen reaktorin alle kaivetussa tunnelissa.
Venäläisessä dokumentissa kiinailmiön kerrottiin johtuneen pääasiassa siitä, että ko. reaktorin pohjaa betonista valettaessa loppui Kiovasta sementti..
Vähän sama niinkuin nyt Lemminkäisen "hiekkasatsien" kanssa Olkiluodossa.. 
Silloin 1986 suurta huomiota sai ns. "Kiina-ilmiö", jolloin sulaneen reaktorin alle tehtiin tunneli ja muistaakseni saatiin reaktorin uppoaminen maaperään pysäytetyksi typellä ja valamalla lisää betonia reaktorin alle. Vasta tämän jälkeen valettiin sarkofagi reaktorin ympärille. Mielessä on vieläkin ne kuvat työmiehistä tunnelissa sulaneen reaktorin alle kaivetussa tunnelissa.
Venäläisessä dokumentissa kiinailmiön kerrottiin johtuneen pääasiassa siitä, että ko. reaktorin pohjaa betonista valettaessa loppui Kiovasta sementti..


Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
No tarkotin sillä et Neukkujon suunnittelemia nekin on... Ja suurin turvallisuus ero on se että Suomessa on se turva kupoli katolla joka estää että ei samantien kaikki pääse pölähtämään ilmaan jos joku onnettomuus sattuu...aon kirjoitti:Eipä ole.dJONY kirjoitti:No ei noi suomen ydinvoimalat loppupeleissä sen turvallisempia o ku se "tsernopyli" samalla arkkitehtuurilla ne on tehty..
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Jokari jo toi minunkin mielipitteeni asian suhten erittäin hyvin julkiJokari kirjoitti:Kannatan...tehokas tapa tuottaa energiaa ja Suomessa vielä todella turvallisella pohjalla. Kyllä yhden ydinvoimalan energiatuotannon määrään saa rakentaa aika hiton monta tuulimyllyä tms. vastaavaa. Ilman ei Suomikaan pärjäisi, sanokoot viherpiipertäjät mitä tahansa.
Tai sitte pitää valjastaa atsteekkilada pyörittämään generaattoria, niin maailma pelastuu


Tällä hetkellä ei Lataa, ja hermo lepää...
* Latakerho Sons of Kymi
* Latakerho Sons of Kymi
Loviisan reaktorit ovat kyllä n-liittolaista VVER-440 -tyyppiä, mutta tosiasiassa sisältävät suurimmaksi osaksi länsimaisia komponentteja. Kauppa oli melko poliittinen, joten laitos tilattiin N-liitolta, mutta se käytännössä rakennettiin uusiksi. Kaikki kytkimet, ohjaukset jne. olivat jo alunperin huomattavasti modernimpia kuin alkuperäisessä suunnittelussa, toisekseen laitokset modernisoitiin tehonkorotuksen yhteydessä 90-luvulla. Osa venäläisten keksinnöistä oli niin hämmästyttäviä, että niistä riittää vieläkin juttua suunnittelussa mukana olleiden insinöörien kesken...dJONY kirjoitti: No tarkotin sillä et Neukkujon suunnittelemia nekin on...
Olkiluoto 1 ja 2 taas ovat ABB Atomin (nyk. Westinghouse Atom) valmistamia kiehutusvesireaktoreita, joiden suunnittelussa N-liitolla ei ollut osaa eikä arpaa.
Kalusto: Octavia RS -12, Cadillac Fleetwood -81, Samara -86 (projekti). Delta-Auto vs. Maailma.