Eduskunta hyväksyi 19.4. lakiehdotuksen, jonka mukaan Suomessa polttoaineveron helpotuksiin oikeutetuilta kaasuautoilta ei jatkossa vaadita EURO 4 -tason pakokaasupäästönormien täyttämistä.
Käytännössä eduskunta päätos vapauttaa maakaasuautot päästörajoituksista tarkoittaa, että periaatteessa mihin tahansa muuten rekisteriin kelpaavaan kaasuautoon voi jatkossa tankata kaasua ilman pelkoa polttoaineveroista. Tämä mahdollistaa käytettyjen kaasuautojen tuonnin Euroopasta, ja ainakin periaatteessa lakimuutos saattaa mahdollistaa myös bensiinimoottoristen autojen muuttamisen kaasukäyttöisiksi rakennussarjoilla.
no jo siinä kauan kesti, että toi suomessa keksittiin, Neuvostoliitossa ajeltiin kaasuilla aktiivisesti jo 30 vuotta sitten.
täyttääköhän venäläisten kaasujärjestelmä kansainväliset standartit? niitä pitäisi nyt kerhon alkaa tuomaan suomeen, siten saadaan Ladat ympäristöystävällisiksi.
jos ton siis oikein ymmärsin niin ei edes käyttövoimaveroa meno kaasuautosta!?
Jokohan tulevaisuudessa noita kaasun tankkauspisteitäkin saataisiin muuallekin kuin Helsinkiin.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Mitenkäs nestekaasu? Muistan joskus ajaneeni Toyota-trukilla, jossa oli aivan samanlainen moottori, kuin silloisessa Corollassani. Nestekaasupullon lisäksi siinä ei näyttänut olevan paljonkaan lisälaitteita bensavehkeeseen verrattuna.
Pavlovits kirjoitti:Mitenkäs nestekaasu? Muistan joskus ajaneeni Toyota-trukilla, jossa oli aivan samanlainen moottori, kuin silloisessa Corollassani. Nestekaasupullon lisäksi siinä ei näyttänut olevan paljonkaan lisälaitteita bensavehkeeseen verrattuna.
Esim. Australiassa myydään bensa-asemilla bensaa ja nestekaasua mittareista. Siellä on siis autoja jotka käy molemmilla, tietty eri polttoaineilla on eri tankit, eli bensalle normaalitankki ja kaasulle sellainen kaasupullon tyylinen tankki. Nestekaasu selvästi bensaa halvempaa, mutta sillä ajettaessa moottorin tehot selvästi bensakäyttöä pienemmät.
- Ladoja vaan joka jätkälle niin ei tarvitse olla katkera naapurille -
Tätähän on odotettu kuin kuin sitä nousevaa kuuta! Mistäs sais halvalla (tai edes kalliilla) kaasusäiliön ja tankkausyhteen? Muut osat saa noista lähikaupoista kerättyä.
Katsokaa Pradvan takasivua. Seuraavassa lehdessä on Kaasu asiaa, eli kaikki tieto tämänpäivän kaasulaitteista Venäjältä ja mitä tarvitaan ja mitä maksaa yms. Jos Ladaan tahtoo kaasulaitteiston. Toivoisin, että odotatte seuraavaa lehteä, missä käsitellään tätä kaasuasiaa. Muuten kirjoitan turhaan jos tästä asiasta käydään täällä kaikki .
Odotan todella suurella mielenkiinnolla milloin ensimmäinen kaasukäyttöiseksi rakennettu lada liikkuu omin voimin.
Tämä ihan vain siksi kun ensin ratkaistaan tuon halvalla-yhtälön kaikki osatekijät ja sitten etsitään kuka ne vielä asentaisi ja toimimaan saisi niin olen melko varma siitä että 99% innokkaista tankkaa autonsa tulevaisuudessakin sieltä bensiinimittarista. Ottipa sitten tavallista tai tätä mieliä kuohuttanutta bio-bensaa joka käytännössä katsoen on ihan samaa tavaraa kuin perusbensakin. Tai no, onhan se eräänlainen bluffi kuten nuo lumelääkkeetkin. VAikutus lähinnä korvien väliin.
Kyllähän noita nestekaasu-Ladoja näkyi Kuopion katukuvassa 70- ja 80-lukujen vaihteessa.Mihinkähän sekin innostus lopahti?Niissä oli näkyvät mainokset, jossa kerrottiin "tämä Lada kulkee nestekaasulla".
Pessimisti ei pety, mutta optimistille ei tule iloisia yllätyksiä.
Minä en vain näe oikein tulevaisuutta tuollaisella kaasusysteemillä, Suomessa tankkaus on hankalaa, moottoriteho alenee, tankkausvälikin kasvaa, osien hankintahinnan takaisinmaksussa voi mennä jokin hetki vaikka kaasu olisikin halpaa. Tarkemmilla hintatiedoilla ja vaihdettavien osien määrällä tuosta saisi pareman kuvan.
Sinänsä koko muutos ei ole kovinkaan kummoinen, bensatankin tilalle kaasupullo, kaasulinja ja siihen paineenalennin, kaasuttimen tilalle kaasusellainen. Ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Kylmässä ilmastossa tosin olisi parempi jos auton voisi käynnistää bensiinillä ja vasta moottorin lämmittyä käyttäisi kaasua.
Minkähänlaiset päästörajat kaasuvehkeillä on, ja täyttääkö ne helposti rajansa?
destor kirjoitti:Minä en vain näe oikein tulevaisuutta tuollaisella kaasusysteemillä, Suomessa tankkaus on hankalaa, moottoriteho alenee, tankkausvälikin kasvaa, osien hankintahinnan takaisinmaksussa voi mennä jokin hetki vaikka kaasu olisikin halpaa. Tarkemmilla hintatiedoilla ja vaihdettavien osien määrällä tuosta saisi pareman kuvan.
Sinänsä koko muutos ei ole kovinkaan kummoinen, bensatankin tilalle kaasupullo, kaasulinja ja siihen paineenalennin, kaasuttimen tilalle kaasusellainen. Ja ei muuta kuin kovaa ajoa. Kylmässä ilmastossa tosin olisi parempi jos auton voisi käynnistää bensiinillä ja vasta moottorin lämmittyä käyttäisi kaasua.
Minkähänlaiset päästörajat kaasuvehkeillä on, ja täyttääkö ne helposti rajansa?
Tankkaus on vielä täällä suomessa hankalaa. Pääkaupunkiseudulla onnistuu helpommin.
Mutta moottoriteho ei kyllä alene mihinkään. Etelässä on bipower autoja pilvin pimein tarjolla. Jos kaasua ei ole tarjolla voi helposti ajella bensallakin. Muutamalla tuhannella saa jo tällaisia bipower autoja. kaasun ja bensankulutus on lähes sama. Kaasu vain on halvempaa. Ainakin etelässä...
Miksi rakennella itse, kun valmiitakin on tarjolla. Tietysti jos nauttii siitä värkkäilemisestä...
Minun muistin mukaan kaasuautot kaatui dieselveroon,kaasulla ajo oli muuten halvempaa kuin pensalla.Mutta autoilta perittiin dieselvero ja kaasupullojen kanssa pelaaminen oli hankalampaa.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6