Eli aikomuksenani on asentaa omistamaani 2101 Ladaan turboahdin. Selvittäessäni katsastuskonttorilta tätä mahdollisuutta ajatus sai kyllä heiltäkin vihreää valoa tosin sillä edellytyksellä että vertailumoottorina käytetään 1300 konetta +20% tehoa. Tästä yhtälöstä tulokseksi tulee 79.9hv mikä kuullostaa mielestäni tosi vähältä. Itse pidin oletusarvona että vertailumoottorina käytettäisiin 1700 moottoria +20%tehoa eli se hieman yli 100hv. Ihmetellessäni miksi näin oli katsastusmiehen vastaus yksiselitteinen. Pyöreälamppuisen ladan suurin moottori on ollut 1300 kuutioinen kun taas kanttilampusta löytyy 1700i. Kysymys on siis täysin eri mallisarjasta vaikka tekniikka pysyisikin täysin samana, edes rinnakkaismallia ei siis hyväksytä. Itse katsastus meneekin sitten muutoskatsastuksena, vaadittavat dokumentit oli dynopaperi josta selviää maksimitehot, ahtopaine jne, sekä maahantuojalta saatava paperi että 1200 ja 1300 mallit vastaavat toisiaan alustan sekä jarrujen osalta.
Onko muut törmänneet tälläiseen tulkintaan vai onko tämä nyt ainoa lajissaan?
Kovin suuria muutoksia tuskin moottorille tarvitsee tehdä että tämä lain kirjaimen 79.9hv täyttyy ahdinta hyväksikäyttämällä. Mutta hyvähän sitä tietysti on varautua siihen että joku päivä lait muuttuisivat ja tehoa saisikin yhtäkkiä olla enemmänkin... Sitähän ei koskaan tiedä
Kuulostaa taas aika alueelliselta tulkinnalta. Itse en ole yhtään ladaa muutoskatsastanut mutta kyllä tietääkseni myös pyöreälamppuiseen on käytetty tuota 1700 vertailumoottoria sillä edelletyksellä että siihen on asennettu jarrutehostin.
Löytyisiköhän maahantuojalta paperia että tuo 1200 tehostin asennettuna vastaa alustaltaan ja jarruiltaan 1700:sta? Mielestäni tuon pitäisi ainakin ratkaista ongelma, ja ainahan voi käydä eri konttorien mielipiteitä kyselemässä.
En millään nyt löydä kuvaa konelan todistuksesta jonka mukaan kaikkiin takavetoisiin sai vaihtaa kaikkien takavetojen koneen. muistaakseni tääläkin on linkki ollu siihen.
AKE:n tilastoissa ja esim. vakuutus yhtiön mallistoissa ladat eritellään malleitain
2101/2102 = nappikset
2103/2106 = tuplalamput
2105/2107 = kantit
Samarat
110:t
joten tota käyttäen 1200L rinnastettaisiin 1300 malliin, onhan tuossa pienimmässä korissa, pienemmät renkaat, kapeampi raideleveys ja kevyempi painokin kuin seuraavissa malleissa....
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
micco kirjoitti:
Eikös tuo oikeuta 84 hv+20% eli siis 100.8 hv
Virallisesti ei koska tuossa ei sanota kuin että saa yksittäis tapauksissa. Eli siinä ei anneta lupaa käyttää sitä vertailu autona, mutta tämä riippuu katsastusmiehestä toivottavasti ei ole liian virkaintoinen.
Onneksi alavudella on tuo konttorin päällikkö aika ymmärtäväinen harrasteautoja kohtaan ei turhista valita. Käyttöautot sitten tutkitaan vähän tarkemmin.
Ymmärränkö tuon paperin aivan väärin vai saako tuon mukaan vanhempiinkin ladoihin vaihtaa 1.7 ruiskukoneen ilman jarrutehostinta?
Tuosta raideleveyksien erosta, missä kohtaa tuo ero syntyy? Vaihdon 2107:aan etualatukivarren vanhasta pyöreälamppuisesta ja ainakin tukivarret olivat silmämääräisesti täysin samanlaisia.
Pitää vielä kysyä näiltä muilta ja ehkä myös lähialueen konttoreilta tarjous, mihin siellä verrattaisiin tätä projektia. Hieman nolo on kyllä viedä autoa muutoskatsastukseen turbon takia ja varsinkin kun ahtoina on käytetty huimaa 0.1baarin painetta ettei vertailumoottorin tehot ylity.
Jokainen varmasti tietää miten heikko ihminen on ja kuinka suuri houkutus tälläisessä tapauksessa hieman suurentaa näitä paineita myöhemmässä vaiheessa.
Stefa kirjoitti:Ymmärränkö tuon paperin aivan väärin vai saako tuon mukaan vanhempiinkin ladoihin vaihtaa 1.7 ruiskukoneen ilman jarrutehostinta?
Tästähän oli juttua jo aiemminkin mutta tuossa todistuksessa oli se virhe ettei siinä huomioitu jarrutehostinta ollenkaan. Tehostin siis täytyy olla jos meinaa 1.7-litraisen tms. moottorin laittaa.
Missä vuosimallissa tuli tähän 2101-malliin tehostin? Tuo minun on tehty vuonna -79 ja siinä se jo on tehtaan asentamana. Otin tulosteen tuosta Konelan todistuksesta ja käyn tänään kysymässä muilta konttoreilta heidän tulkintansa vertailumoottorin suhteen. Eli huomenna olen jo tosi paljon viisaampi.
1978 tuli kaikkiin uusiin Ladoihin jarrutehostin, aikaisemminkin sitä oli halvempiin malleihin saatavana lisävarusteena (jälkiasennuksena) näin olen joskus jostain lukenut.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Sama laulu tuntuu olevan joka paikassa. Eli vertailuna käytetään 1300-moottoria +20% eli karvan vajaa 80hv. Kehoitettiin kuitenkin kysymään suoraan AHK:lta heidän tulkintaansa eli aiemmin esillä olleeseen Konelan paperiin vedoten voisi pieni mahdollisuus olla että vertailumoottorina käytettäisiin tätä 1700i mallia. Tämän asian selvitän tänään, vaikka lopputuloksen saatan jo tietääkkin.
Kysymys on eri mallisarjasta vaikka tekniikka olisikin täysin sama niin jarrujen, alustan kuin voimansiirronkin suhteen. Erään tulkinnan mukaan 2105 mallisarjassa verrokkina käytetään 1500 konetta sillä se on suurin tuohon mallissa oleva kone. 2107:ssa voidaan käyttää jo 1700i moottoria. Ja tietenkin 2101 sarjan voimapesänä ollutta 1300-pataa. Ei lopu vaikeusaste tässä asiassa ei...
Huvittavaksi tämän asian tekee se että kovin suuria virityksiä ei koneelle tarvitse tehdä vaparina että tämä 80hv ylittyy, tällöin kukaan ei kuitenkaan kysele mitään.
Onko kukaan asentanut viimeaikoina 2101-malliin ahdinta siten että verrokkikone on ollut 1700i. Tämä kiinnostaisi nyt tosi paljon, sillä nyt tuntuu sille että tässä asiassa on alueellisesti hyvinkin suuria eroja.