1600 Nivan koneen viritys

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Juu noi jutut se kirjoitteli paperiin kun hain sen nokan, ei tullut kysyttyä mitä noi "BW" ja "H5" meinaa mutta kai senkin voi vielä kysyä mutten tiedä jaksaako soitella sen takia.

Nokkakotelosta lähti sen verran kuin perusympyrältä eli joku reilu milli en nyt muista noita mittoja (vakio vs hiottu) mutta voin ne kattella kun ehdin.

Maksoi sen 90 eur eli toi pukin hionta ei tehnyt extraa.

Ei siis tullut mikään radikaali nokka mutta toivotaan että kiakasee kuitenkin vähän paremmin :) Tavoitteenahan oli/on hyvä käyttökone eikä suinkaan mikään älykireä :lol:
124/2101 practical beauty
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Koskas kasaat koneen? Kerro sitten että millainen tuli.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
arpati
Viestit: 757
Liittynyt: 4.10.2003 21:05
Paikkakunta: Punkalaidun

Viesti Kirjoittaja arpati »

Osat nyt pääosin kaikki mutta vielä olis hankittavaa eli vesipumppu, kytkimen osat ym apulaitetta ja tietysti se koneen kasaus vielä edessä mutta en ole vielä ehtinyt aloitella kun on muutakin puuhasteltavaa.

Kerron kyllä millainen tuli kunhan saan paikalleen 8)
124/2101 practical beauty
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Palotilat alkaa olla valmiina ja kannen voisi kohta viedä koneistukseen, mutta noista imukanavista vielä sen verran, että kannattaako/tarviiko niitä suurentaa, vai riittääkö tuo kiillotus?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Nonniin, tänään lähti kansi koneistukseen. Tilasin otettavaksi 1,2mm siivun kannesta tasaisesti. Seeteihin ajetaan kolme kulmaa (soveltuvalta osin), ja 2mm leveä seetipinta. Venttiilit ei tule uudet, vaan hiotaan vanhoista.
Saas nähdä mikä tulee...
Sitten pääsee viimeistelemään.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

nivaviritys

Viesti Kirjoittaja 99 »

Nestehukka
Koskas kerrot minkalainen koneesta tuli? vai onko vielä nipussa.
käyttökokemuksia!!!!!!!
99
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Juu, takuuvarmasti tarinaa tulee heti kun on vehje nipussa. Koko projekti nyt odottelee sitä, että saan auton leimattua. Oli sen verrna hyvät päästöarvot, että ajattelin tällaisenaan sen nyt leimata, pitää vaan korjata havaitut (ihan oikeat) viat, ja viedä toiselle konttorille. Odottelin tuossa että kuluu se kuukausi. Asennevikainen katsastusmies kun tuomitsi koko auton suurinpiirtein alimpaan helkuttiin. :(
Kunhan tässä joulukiireistä päästään, niin ryhdyn tositoimiin. Voisi periaatteessa vaihtaa nokkaketjun samalla rähinällä.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
99
Viestit: 170
Liittynyt: 29.9.2003 16:29
Paikkakunta: Punkalaidun

1600koneenviritys

Viesti Kirjoittaja 99 »

Selvä pyy! onnea leimalle
99
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Ladan viritys

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Itselläni on koneeseen tehty seuraavanlaisia pieniä muutoksia

-Lohkon yläpinnasta 1,5mm pois (olis voinut ottaa 1,8-2mm)
-Kannesta koneistettu 1-1,5mm
-Palotilat muotoiltu
-Kanavat suurennettu ja kiillotettu
-Kaasari Weber 36/36 läpät yhdellä akselillä(löytyy 1510 Talbotista)
-Venttiili ohjurit porattu lyhyemmiksi(ei tule kanaviin)
-Öljynpaine nostettu pumpun muokkaamisella
-Vauhtipyörä kevennetty 1.5kg(ei vaikuta vääntöön alakierroksilla liiaksi)
-Venttiilin varret muotoiltu sirommiksi

Erona vakio koneeseen on huomattavasti parempi kaasuun vastaavuus, ja vääntö huipputeho on parempi, tarkempia kokemuksia kerron kunhan saan ladan katsastettua


Kannen koneistusohjeet suomeksi löytyvät Googlesta hakusanalla: "Ladan kannen kannen viritys" tai jotain muuta vastaavaa
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
suutari

Viesti Kirjoittaja suutari »

kaasareiks sopis mukavasti talbot 1.5L kaasarit..kahella samanlaisella kurkulla ja aukee synkassa eli halvimmat tuplat maailmassa saa niistä kyllä :)..
Lada_VFTS
Viestit: 209
Liittynyt: 22.1.2004 12:15
Paikkakunta: Korpilahti
Viesti:

Talbotin kaasari

Viesti Kirjoittaja Lada_VFTS »

Talbotin kaasaria käyttäessä kannattaa tarkastaa että kiihdytyspumppu toimii kunnolla erityisesti ettei pumpunvipua liikuttava muoviosa ole kulunut,vian huomaa painaessa kaasua nopeasti meinaa sammua. Ja suuttimet kannattaa vaihtaa tai porauttaa pari kymmenystä isompiin(ilma- ja pääsuuttimet).
Rahalla saa ja Nivalla pääsee
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Jaahas... Saas nähdä jos tällä viikolla saisi aikaiseksi tuon kannen ja nokan vaihdon.
Harmittavasti vaihtokansi on vielä kokonaan kokoamatta, kun täällä omissa nurkissani en ole saanut sitä pestyä metallinpuruista. Talvella ei oikein inspiroi mennä pesuvatin ja bensan kanssa tuonne uloskaan sutimaan, ja sitten kun ei ole edes paineilmaa.

Noh, täytyy käydä se tuolla porukoitten tallissa pesemässä ja puhaltelemassa.

Tänään kävin muuten tekemässä "höpinäputken" :wink: .
Vaihdoin alkuperäiseen alkukäyrästöön kokonaan uuden kollektorin, jossa on 2" lähtö ja sitä sitten taakse asti. Kaksi Simonsin suoraa vaimenninta.
Höpinät on sen verran miehekkäät, että nyt on pakko saada voimaakin niiden taakse, että kehtaa ajella 8)

Yllättävästi muuten täytyy todeta, että vakio 1600 koneessa huippukierrokset eivät nousekaan, niinkuin tapahtui 1200 Ladassa. Näin siis ainakin Nivan tapauksessa, ja siinä kyllä onkin varmaan käytetty eri vaimentimia, mutta niiden tukkoisuudesta en osaa sanoa.


alkuputki
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

No niin, nyt on auto taas ajossa, ja uusi kansi ja nokka kiinni.

Vähän jännitti, että saanko nokkaketjun kiristymään... Kyllä joutui sen pienen jatkopalan laittamaan. Täytyy vaihtaa tuo ketju joskus.

Seuraavan sydämentykytyksen aiheutti, kun kone kävi kuin Harley Davidson alkuun, kunnes keksin, että jarrutehostajan letku jäi irti :mrgreen:

Sitten kävi jo kunnolla kierroksilla. Tyhjäkäynnillä seokset ovat todella laihalla. Joutuu vetämään ryypyn lämpimällä koneella melkein täysille, että alkaa käydä tasaiseen.
Arvatenkin ykköskurkulla menee myös ajossa laihalle, koska tulpat ovat olleet valkoisena jo vakionakin. Sellainen käytöskin on, eli alle kolmen tonnin ei tapahdu paljon mitään. Voi tosin johtua siitäkin, että nokka on ehkä hitusen sallittua enemmän myöhäisellä, mikä siirtää vääntöä kohti yläkierroksia.
Jo näilläkin säädöillä neljästä tonnista ylöspäin tapahtuu ihan mukavasti, ja kone kiertää iloisesti 7000rpm asti.
Saas nähdä sitten mikä on lopputulos, kun saa säädöt kohdalleen.[/u][/i]
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Oniminus

Re: 1600 Nivan koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Oniminus »

Meneekös tuonne nivan konepellin alle miten helposti jokin muu ladan kone? Itselläni kun tuo oma kone on vähän heikossa hapessa ja olen miettynyt toisen koneen hankintaa, mutta minkälainen yhteensopivuus noilla on keskenään?
Avatar
Mara
Viestit: 1403
Liittynyt: 11.5.2006 17:44
Paikkakunta: Kymenlaakso™
Viesti:

Re: 1600 Nivan koneen viritys

Viesti Kirjoittaja Mara »

Kaikki Nivan/takavetoLadan moottorit ovat keskenään vaihtokelpoisia.
2102 16V ex.
2103 -75
Vastaa Viestiin