Pakoputken paukkuminen on rasittavaa ... Miksi ihmeessä se pitäisi saada jyskymään? Koneeseen viilaamalla lisää menohaluja ja avarampi putkisto. Silloin on mehukkaammat äänet ja oikeata voimaakin mukana.
Tuntuu tuo pelkän kahden tuuman putkistokin tekeminen saamaan pientä paukuntaa aikaseks ainakin pihalla kaasutellessa. Mutta ei se mitään hirveetä paukuntaa ole. Saiskin vain tuon vähäisenkin pois niin olis kiva.
Putken paukkuminen on tuttua mm. turbokoneisissa ralliautoista. Niissä on erillinen suutin, joka syöttää polttoainetta pakoputkeen, kun kaasupolvin on ylhäällä. Tarkoituksena on pitää turbon paineet ylhäällä moottorijarrutuksessa. Näin on mulle isot pojat kertoneet.
Tuo virtojenkatkaisukonsti voi olla hieman tuhoisaa. Setä teki kyseisen tempun petroliwarrella. Warressa vain on 1. äänenvaimennin poikittain heti moottorin alla. Pönttöön kertyi annos kuumaa pertrolia, joka räjähti ja koko vaimennin hajosi riekaleiksi.
Kyllä muuten toimii tuo Pöhön patentti. 4mm reikää en edes porannut pakoputken alkupäähän, mutta katkaisijan laitoin sytytysvirralle. Virrat pois ja moottorijarrutusta muutaman sekunnin, ehkä pari nopeaa pumppausta kaasua, ja virrat takaisin päälle koskematta kaasupolkimeen. Kyllä jysähtää. Aluksi pakoputkesta lensi hehkuvaa karstaa ja kipinöitä suuret määrät, mutta harjoituksen tuloksena putken päästä vilahtaa enää ~20cm ketunhäntä, ja voi sitä huomion määrää viikonloppuna kaupungilla kun ladan perässä välähtää ja korvissa soi muu kuin musiikki..
Seuraavaksi lisätään se 4mm reikä ja katsotaan mitä pakoputkelle tapahtuu.