1700i Nivaan
1700i Nivaan
Vihdoin pitkän etsimisen tuloksena kyseinen moottori odottaa tallissa Nivaan istuttamista.Kone on aiemmin palvellut combi mallissa.Mukana on koneen lisäksi sytkäboksi,rele hässäkkä,tankki,täydellinen Ladan johtosarja,aktiivihiili suodatin ym.ym..
Tankkia en Nivaan ala sovittamaan,eli joudun hommaamaan pumpun joka tuottaa vaaditut 1.9-2.1 bar painetta.
Mitenkä on kytkennät sähköjen ja bensaletkujen kans helpoin toteuttaa?Tai niin että toimii.
Onko aktiivihiilisuodatin välttämätön?Entä oktaanitunnistin,enginevalo ym..?
Mites kun nopeustunnistinta ei tullut mukana,onko pakollinen?
Eli mitkä on pakolliset kytkennät että saan koneen toimimaan?
Tankkia en Nivaan ala sovittamaan,eli joudun hommaamaan pumpun joka tuottaa vaaditut 1.9-2.1 bar painetta.
Mitenkä on kytkennät sähköjen ja bensaletkujen kans helpoin toteuttaa?Tai niin että toimii.
Onko aktiivihiilisuodatin välttämätön?Entä oktaanitunnistin,enginevalo ym..?
Mites kun nopeustunnistinta ei tullut mukana,onko pakollinen?
Eli mitkä on pakolliset kytkennät että saan koneen toimimaan?
Bensapumpun voit toteuttaa monella tavalla, itse saattaisin tehdä sen kahdella pumpulla. Ensimmäinen pumppu on imevä siirtopumppu tankilta välisäiliölle (~30e), ja siitä välisäiliön (tilavuus parisen litraa) pohjasta lähtee korkeapainepumpulla sitten tavara ruiskulle. Tuollaisen ulkoisen korkeapainepumpun saa esim. alfa romeon tai jonkin muun auton alta varaosakaupan pumppulistasta. Hintaa noin 130e ->. Tietysti voit hyödyntää sen ladan oman pumpun kun upotat sen sinne välisäiliöön, toimii se niinkin. Välisäiliöstä on jatkuva bensan kierto takaisin tankkiin, ja korkeapainepuolen paluuputki voi tulla joko tuohon välisäiliöön tai sitten ihan tankkiin suoraan. Varman päälle en tiedä, mutta voisin kuvitella että tuo sedan mallisen ruiskun pumppu sopisi lähes heittämällä sinun nykyiseen bensatankkiin, sen kus vaihdat tankin päälliset laipat päikseen ja lyhennät laipasta roikkuvaa pumpun pitojalkaa niin se saattaisi sopia. Kannattaa katsoa ehdottomasti.
Sähkäkytkentöjähän tuo ruisku ei paljoa tarvitse, lähes kaikki tarpeellinen on sen omassa johtosarjassaan liittimin toteutettuna. Itse joudut kytkemään virtalukolle sen valkoisen johdon siitä nipusta missä on myös CE valo, jotta se herättää ruiskun kun käännät virrat päälle. Sitten pitää kytkeä ruiskulle päävirta akulta, eli johtosarjassa on kait 2 johtoa jotka vain lyöt + akunkenkään kiinni jolloin boksi saa virtaa. Maadoitus tulee niillä kahdella ruskealla johdolla jotka kytketään rengasliittimillä siihen lohkon päälle, vanhanajan virranjakajan kiinnityspultin kohdalle. Ovat myöskin johtosarjassa valmiina ja eivät edes ylety juuri muualle kuin oikeaan paikkaan.
Bensapumppu tarvitsee maadoituksen ja se on toteutettu yhdellä johdolla peräkontin etureunaan sedan mallissa, sen voit laittaa kanssa mihin tahdot, kunhan tulee hyvä maadoitus. Siinäpä ne sähköt olikin, siis kaikkiaan 4 erillistä kytkentäkohdetta, ja vieläpä hyvin helppoja.
Tuleehan siitä bensapumpun liittimeltä itseasiassa 4 johtoa, yksi on pumpun + joka tulee boksilta suoraan, yksi on se miinus johka kytket maihin, ja ne kaksi muuta ovat bensamittarin johdot.
Jos haluat kierroslukumittarille signaalia niin ohjausboksilta lähtee siniruskea johto, joka saattaa mennä sellaisen värittömän/valkoisen liittimen läpi. Tämän asian tarkistan vielä. Siitä sitä signaalia kuitenkin saa.
Aktiivihiilisuodatinta et tarvitse, sillä se kerää vain bensatankista auton seistessä tulevat huurut itseensä ja päästä ne koneelle poltettavaksi kun ajat yli määrättyä nopeutta ja käytät riittävästi kaasua. Jätä se hiilipöntön venttiili siihen johdon jatkoksi niin ei pala CE valo turhaan.
Oktaanitunnista ei edes ole, vaan johtosarjassa on tulitikkuaskin kokoinen mahdollisesti kutistesukalla peitetty mötti roikkumassa apukuskin lokasuojan tietämillä, tämän mötin sisällä pitäisi olla jokin säätöruuvi, mutta minulla siinä oli 5W 270ohm vastus.. Joten se siitä säätämisestä. Anna sen palikan roikkua mukana, tuskinpa se ilmankaan sitä toimii.
CE valo kannattaa säilyttää ja pitää toimintakuntoisena niin on helpompi diagnosoida vikoja mahdollisesssa ongelmatilanteessa. Jos et halua sisustaa ihan viimeisen päälle niin voit jättää sen valon vaikka johonkin roikkumaan josta se on helppo bongata. Siitä lampun toisen nastan kauttahan kulkee myös se boksin herätevirta joten tuon valon poistaminen ei ole käytännössä edes mahdollista jossei irroita pelkkää poltinta.
Se nopeustunnistin vaikuttaa tuohon hiilipönttöön joten sitä ei käytännössä edes tarvitse mutta sekin on CE valon kannalta pakollinen. Melkeinpä se pitää hankkia jos aikoo CE valoa käyttää, ja suosittelen todellakin käytettäväksi. Siitä en tiedä ottaisiko boksi varaohjelman käyttöön jos tuo tunnistin puuttuu, mutta jos se tekee niin häviää koneesta jonkin verran tehoa ja päästötkin nousevat.
Itse tein bensaputken siten että käytin ruiskun omia bensaletkuja/putkia tankin ja ruiskun päässä. Siten että katkaisin alkuperäisen putken metalliputken kohdalta ja vedin siihen 8mm paineilmaputken helmiliitoksella kiinni. Näin sain suoraan bolt-on liittimen kumpaankin päähän, ja taas keskelle putkea helposti vedettävän paineilmaputki osuuden. Liitokset kannattaisi tehdä siten että laittaa oikean paineilmaliitoksen muoviputken puoleiseen päähän, ja siihen sopivalla sovituskappaleella sitten helmiliitos metalliputken päähän.
Jos jokin jäi epäselväksi niin kysy pois, nykyisen tunnen tuon laitteen melko hyvin.
Sähkäkytkentöjähän tuo ruisku ei paljoa tarvitse, lähes kaikki tarpeellinen on sen omassa johtosarjassaan liittimin toteutettuna. Itse joudut kytkemään virtalukolle sen valkoisen johdon siitä nipusta missä on myös CE valo, jotta se herättää ruiskun kun käännät virrat päälle. Sitten pitää kytkeä ruiskulle päävirta akulta, eli johtosarjassa on kait 2 johtoa jotka vain lyöt + akunkenkään kiinni jolloin boksi saa virtaa. Maadoitus tulee niillä kahdella ruskealla johdolla jotka kytketään rengasliittimillä siihen lohkon päälle, vanhanajan virranjakajan kiinnityspultin kohdalle. Ovat myöskin johtosarjassa valmiina ja eivät edes ylety juuri muualle kuin oikeaan paikkaan.
Bensapumppu tarvitsee maadoituksen ja se on toteutettu yhdellä johdolla peräkontin etureunaan sedan mallissa, sen voit laittaa kanssa mihin tahdot, kunhan tulee hyvä maadoitus. Siinäpä ne sähköt olikin, siis kaikkiaan 4 erillistä kytkentäkohdetta, ja vieläpä hyvin helppoja.
Tuleehan siitä bensapumpun liittimeltä itseasiassa 4 johtoa, yksi on pumpun + joka tulee boksilta suoraan, yksi on se miinus johka kytket maihin, ja ne kaksi muuta ovat bensamittarin johdot.
Jos haluat kierroslukumittarille signaalia niin ohjausboksilta lähtee siniruskea johto, joka saattaa mennä sellaisen värittömän/valkoisen liittimen läpi. Tämän asian tarkistan vielä. Siitä sitä signaalia kuitenkin saa.
Aktiivihiilisuodatinta et tarvitse, sillä se kerää vain bensatankista auton seistessä tulevat huurut itseensä ja päästä ne koneelle poltettavaksi kun ajat yli määrättyä nopeutta ja käytät riittävästi kaasua. Jätä se hiilipöntön venttiili siihen johdon jatkoksi niin ei pala CE valo turhaan.
Oktaanitunnista ei edes ole, vaan johtosarjassa on tulitikkuaskin kokoinen mahdollisesti kutistesukalla peitetty mötti roikkumassa apukuskin lokasuojan tietämillä, tämän mötin sisällä pitäisi olla jokin säätöruuvi, mutta minulla siinä oli 5W 270ohm vastus.. Joten se siitä säätämisestä. Anna sen palikan roikkua mukana, tuskinpa se ilmankaan sitä toimii.
CE valo kannattaa säilyttää ja pitää toimintakuntoisena niin on helpompi diagnosoida vikoja mahdollisesssa ongelmatilanteessa. Jos et halua sisustaa ihan viimeisen päälle niin voit jättää sen valon vaikka johonkin roikkumaan josta se on helppo bongata. Siitä lampun toisen nastan kauttahan kulkee myös se boksin herätevirta joten tuon valon poistaminen ei ole käytännössä edes mahdollista jossei irroita pelkkää poltinta.
Se nopeustunnistin vaikuttaa tuohon hiilipönttöön joten sitä ei käytännössä edes tarvitse mutta sekin on CE valon kannalta pakollinen. Melkeinpä se pitää hankkia jos aikoo CE valoa käyttää, ja suosittelen todellakin käytettäväksi. Siitä en tiedä ottaisiko boksi varaohjelman käyttöön jos tuo tunnistin puuttuu, mutta jos se tekee niin häviää koneesta jonkin verran tehoa ja päästötkin nousevat.
Itse tein bensaputken siten että käytin ruiskun omia bensaletkuja/putkia tankin ja ruiskun päässä. Siten että katkaisin alkuperäisen putken metalliputken kohdalta ja vedin siihen 8mm paineilmaputken helmiliitoksella kiinni. Näin sain suoraan bolt-on liittimen kumpaankin päähän, ja taas keskelle putkea helposti vedettävän paineilmaputki osuuden. Liitokset kannattaisi tehdä siten että laittaa oikean paineilmaliitoksen muoviputken puoleiseen päähän, ja siihen sopivalla sovituskappaleella sitten helmiliitos metalliputken päähän.
Jos jokin jäi epäselväksi niin kysy pois, nykyisen tunnen tuon laitteen melko hyvin.
Joo.. Tuun kun.Mutta saattaa mennä lomien (alkaa huomenna) yli,ennen ku alan vaihtaan.Nonnis kirjoitti:Tuu kattoon mallia meiän ruiskunivasta
Tuli viime viikolla vähän lisää hommia,ku meni vetarin tumppi edestä jälleen kerran ja perästä jotain,mahdollisesti vetoakseli.
Mutta kysymys: Pitäisköhän mulla olla em. koneen sähköflekti.Meinaan vaan että vaatiiko ECM boksi / CE valo toimiakseen sen?
Sähköflektiä et tarvitse, boksi kyllä antaa sähköflektille ohjauksen koneen lämpötilan mukaan jos haluat sellaista käyttää. Ohjaus on "tyhmä" joten se ei huomaa onko siellä oikeasti mitään kuormaa releen takana. Ohjaushan tälle ropellille tulee hentoa punertavaa johtoa pitkin mikä menee vakiona sulakerasiassa olevalle flektin releelle. Jos haluat käyttää tuota flektin ohjausta niin voin ottaa johdosta kuvan ja selittää kytkennän.
Destorille!
Tos kattelin taas sitä hässäkkää mikä on tankilla.Pumpulla kaks letkukaraa,toinen meno ja toinen paluu mitä ilmeisemmin.Sit siinä tankissa on kaks letkukaraa joihin ilmeisesti menee siltä höyryjen kerääjältä letku.Siinä hässäkässä on takaiskuventtiili ja pari muuta "mottia".Yks letku siitä menee täyttöaukolle,ilmeisesti joku ilmaletku.Kaks menee tosiaan tankkiin.
JOs saan sen orkkis pumpun Nivan tankkiin,voisko ajatella laittaa siltä höyrypöntöltä lähtevä letku takaiskuventtiilin kera paluuletkuun vai pitäiskö se koko hässäkkä viedä tankille?
Tos kattelin taas sitä hässäkkää mikä on tankilla.Pumpulla kaks letkukaraa,toinen meno ja toinen paluu mitä ilmeisemmin.Sit siinä tankissa on kaks letkukaraa joihin ilmeisesti menee siltä höyryjen kerääjältä letku.Siinä hässäkässä on takaiskuventtiili ja pari muuta "mottia".Yks letku siitä menee täyttöaukolle,ilmeisesti joku ilmaletku.Kaks menee tosiaan tankkiin.
JOs saan sen orkkis pumpun Nivan tankkiin,voisko ajatella laittaa siltä höyrypöntöltä lähtevä letku takaiskuventtiilin kera paluuletkuun vai pitäiskö se koko hässäkkä viedä tankille?
Tankin kaikki huohotusletkut ovat vain huohotusta varten, letkuissa on erinäisiä höyrystimiä ja gravitaatio (kaatumisen tunnistin) venttiileitä, mutta voit yhdistää kaikki nuo huohotusputket ja viedä ne yhdellä putkella sinne täyttökorkin kupeeseen. Voit myös tukkia muut reiät ja jättää yhden huohotusreiän jäljelle jonka viet sitten täyttökorkin viereen. Sen hiilipöntön takia tuolla on noin paljon turhaa hässäkkää, joten voit raksia nuo ihan huoletta mäkeen ja järjestää vain tavallisen huohotuksen tankille.