Lisäkokemuksia Lada 110:sta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Kaatamon3

Viesti Kirjoittaja Kaatamon3 »

Juu, sitä sympatiaa voi tuntea, mutta siihen se saa jäädäkin. Kun uuden Ladankin kohdalla puhutaan jo noin sadan vanhan tonnin sijoituksesta, on kyseessä ihan eri asia kuin koottavassa Ladapienoismallissa (jos niitä nyt on). Meillä menee kuukaudessa kaikkeen mahdolliseen mikä liittyy Ladaamme, noin kolme vanhaa tonnia. Eli pelin pitää olla myös sen mukaisessa kunnossa.

Minulla kävi renkaiden suhteen niin (uuden autonomistajan mokia numero -----), että ajelin noin seitsemän tonnia kolmella epätasapainossa olevalla kesärenkaalla. Ne oli uutena tasapainotettu Tampereen Deltassa, kyllätyin tärinän suhteen vastauksiin tyyliin "Ladan ominaisuus,,,,ei pitäisi olla mitään vikaa,,,,ootas kun katson päätteeltä,,,,,ei täällä mitään ole asiasta ja remontin tekijäkin on jo lähtenyt kotiin,,,,jo se nyt vielä tuntuu niin soita aika niin katsotaan,,,,,,kai voit jättää auton tänne koko päiväksi". Nokian Euromasterilla tasapainotus, neljästä renkaasta kolme epätasapainossa. En ottanut mukaan mitään paperia ja jätin asian kirjallisena annettavaan palautteeseen. Pirun tarkka pitää olla, sen ainakin olen oppinut, tuntuu välillä että mitähän niille autoille oikeasti tehdään. Kaverin isä menee oman autonsa kanssa mukaan huoltoon katsomaan mitä tapahtuu. Itse olen Mansen suunnalla alkanut käyttämään aikaa sitten Nokian autotaloa, pienempi paikka, parempi palvelu, halvempaa, rahan vastaanottaja tietää tarkalleen mitä autolle on tehty. Tämmöinen kokemus minulla ainakin siitä paikasta on. Veli pisti Deltan jollekin pomolle viestiä kun kyllästyi taannoin uuden Fiatinsa noin seitsemän viikon huoltoväliin ja jatkuviin vaadittujen korjausten tekemättä jättämisiin. Tää keino muuten auttoi. On tosin Tampereen Deltassa ollut hyviäkin hetkiä, mutta niitä huonoja on liikaa. Eli ihan sama mitkä olosuhteet korjaamoissa on, autonomistajien täytyy saada paras mahdollinen palvelu, muu on selittelyä ja paskan jauhamista.

Ja totuus on muuten se, että monenlaisia autoista tietämättömiä ihmisiä kustaan suvereenisti silmään. Allekirjoittanut kuuluu myös osittain tähän ryhmään.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Seisonnassa sata päivää

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kun tuo kevätkin näyttää tulevan ja takuuaika koko ajan vähenee pähkäilimme vaimon kanssa,että otetaan auto käyttöön.Soitin vakuutusyhtiöön vakuutuksen avaamiseksi.Vein tänään täyteen ladatun akun (12,8V) autolle ja asensin sen paikoilleen.Akun kenkiä paikalleen laittaessa kuulin kun keskuslukitus avasi loput ovet.Auto käynnistyi heti sahaamatta ja alkoi käydä tasaista tyhjäkäyntiä.Testasin kaikkia laitteita-kaikki näytti toimivan.Annoin käydä auton niin,että lämpömittari näytti 90astetta.Asetin kellon oikeaan aikaan.Kello siirtyy nopeutettuna eteenpäin nuppia jatkuvasti painettaessa.Kertapainalluksilla minuuttiviisari siirtyy 1 min. eteenpäin.Käyttöohjekirjassa ei tästä ole mainintaa.Huommenna sitä taas saa ajaa kun liikennevakuutus on voimassa.
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

No niin nyt on Telttan korvaamat Conttit etu fillareina ens talveks.....
Muuten hoitu Telttalta tuo rengas homma hyvin mutta unohtivat tasapainotuksen............. Että edelleenki kusee tuo Konalan Telttan huolto ja työnjohto........

No onhan se kiva kun pääsee antamaan kunnon palaute ryöpyn joka kerta.....

Että näillä eväillä eteen päin........
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Käsjarru ottaa hyvin,mutta sen lukituskynsi ei aina "naksuta".Asiaan auttaa vetämällä käsijarrukahvan nupista ulospäin.Pitää suihkauttaa käsijarrukahvan suojakotelosta silikonia sisään,jos se auttaisi.Kohta tulee aika,jolloin sisätilan lämmitintäkään ei tarvi,joten sen voi irroittaa asennuskiskostaan nykäisemällä.Tuulilasinpyyhkijät koventuneet edelleen,voi olla,että hankin uudet kesän mittaan.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Luin tuossa eilen eräästä autokirjasta pyyhkijän sulkien värinästä:"Sulkien värinä voi johtua monesta syystä,mutta yleisin aiheuttaja on pyyhkijän varren kierous.Tämän voi tarkistaa irroittamalla sulat.Varsien päiden tulee olla keskiasennossa yhdensuuntaiset lasin kanssa.Säätö tapahtuu tarvittaessa vartta varovasti taivuttamalla."
Käsittääksen tapahtuu näin:Pyyhkijä pyyhkii toiseen suuntaan hyvin.Takaisin palatessa pyyhkijän lamelli ei käännykään kiertosuuunnasta poispäin,kuten pitäisi vaan "kyntää" kiertosuuntaa vastaan,mikä aiheuttaa pomppimista sulan kontaktissa lasiin ja huonon pyyhintuloksen.
Jos asia on näin ominaisuus on vika,joka olisi takuunalainen.Kuitenkin on hieman erikoista,että asiakas antaa oikeita korjausohjeita maahantuojan autoliikkeelle.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Eilisessä sateessa kun pyyhkijöitä sai käyttää oikein kunnolla,niiden narina lakkasi.Olisiko se sittenkin pyyhkijän sulkien kovuus syynä?Kun niitä käyttää pidemmän aikaa,ne alkavat toimia.Varsien päiden suoruutta lasiin nähden en ole vielä tarkistanut.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Vaihdoin tänään omaan 110 farmariini kesäkumit alle. Huomioita etupäästä. Kuskin puolella oli jarrujen kulumisanturin johto mennyt poikki kahdesta kohtaa. Repsikan puolella on vielä kasassa, mutta ei kauan. Vaikka panta, joka sitoo johdon jarruletkuun, onkin joustavaa muovia, kuluttaa silti johtoa. Toki ei tuo varoitusvalon puutuminen minusta nyt niin paha asia ole. Kyllä ne kulumisvarat pystyy siinä renkaanvaihdon yhteydessä katsomaan.

Ladan nosturi kyllä on varsinainen insinööritaidonnäyte. On päässyt oikeen luovuus vauhtiin, tai eväsjuomana on ollu vodkaa. Luoja paratkoon, jos sen kanssa joutuisi sorapohjaisella tiellä renkaanvaihtoon. Kyllähän sillä auto kevyesti nousee, mutta se pystyssäpysymisen varmuus.

Alkavat nämä autot olla nykyään sellaisia, että niitä ei parane paljo nostella muilla vehkeillä, kuin mukana tulleilla tunkeilla. Näin on ollut ainakin vaimon 93 Cliossa, nykyisessä Yariksessa ja tässä mun Ladassa.
Ladassa nyt on senverraan vielä maavaraa, että sinne saa laitettua johonkin kantavaan kohtaa nestetunkin, mutta kun ei enää viittis olla rähmällään, jos ei ole pakko.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Minäkin vaihdoin 110 HB:n renkaat.Auton mukana tuli Uniroyalin sadekelinrenkaat Italialaisilla alumiinivanteilla.Renkaat löysivät autossa hyvin entiset paikkansa,koska pyörimissuunta määrää kummalle puolelle rengas tulee ja jarrupalapölystä näkee mikä on eturengas.Oikean eturenkaan tuntee vielä siitä,että siinä on naarmu pojan ajettua sen rotvallin reunaan :evil: ! Tunkki nostaa hyvin,kun se on kovalla alustalla ja auton liikahtaminen on estetty käsijarrulla.Eilen vaihdoin erään tutun Ford KA:n renkaat.Siinä tunkki on puolet sirompi kuin minun Ladassa ja siinä kierretanko näytti kulkevan nailonisen mutterin läpi! Rengaspaineet näytti huoltoasemalla 2,1,mikä on 0,2 kp/cm2 liikaa.Laskin ne ohjearvon 1,9:ään.Ilmankos kulku tuntui pehmeämmältä ja miellyttävämmältä kuin vielä viime syksynä.Huoltoasemien mittareiden kalibrointi ei varmaan kuulu kenellekään.Tuo edellämainitsemani 0,2 kilon ylipaine tekee niinkin kevyen auton kuin Lada 110 on kulun jytistäväksi kun alla on 175 leveät renkaat.Kävin ajamassa parin kilometrin koeajolenkin.Ohjaus keskittää enemmän meno on muutenkin maittavampaa.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Havaitsin tänään,että kuljettajan puoleinen takalasin sähköikkuna ei toimi.Ainakin painikkeen tuntuma on sama kuin toimivissa ikkunoissakin.Kun vien auton Deltalle,pitää mainita käsijarrun nupista,joka kanittaa edelleen ja voi aiheuttaa käsijarrun vapautumisen sen ollessa vedettynä.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Naksuttelin itsepintaisesti toimimattoman ikkunan käyttökytkintä-se alkoi pelata taas.En ehtinyt tilata aikaa Delta-autoon.Hyvä näin,mitä tässä hosumaan.
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Jos ikkuna jää jumiin niin kannattaa kokeilla eli painaa katkasijasta ja vetää oven kiinni jolloin täräys voi auttaa....
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Olisikohan lasinnostimen moottorin liikkeellelähtömomentti niin suuri,että oven sulkemisen aiheuttama tärähdys liikauttaa moottorin ankkuria ja se lähtee pyörimään.Takaikkunoita muutenkin availlaan vähemmän,joten ne voivat "pikeentyä" paikoilleen.
Jotkut edelleen valittavat Ladan "hajusta".Kun ostin auton,mielestäni siinä oli tyypillinen uuden auton haju.Muutenkin hajut laimenevat pikkuhiljaa auton pinttyessä.Appiukolla on 22 vuotta vanha Corolla ,jossa on tyypillinen 80-luvun Toyotan haju.Aina kun istun siihen autoon tulee mieleen samanlainen Corolla,joka itsellänikin aikoinaan oli.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Ovien alareunojen tiivisteet painautuvat tiiviisti kynnyskoteloa vasten.Sen voi testata laittamalla paperin kynnyskotelon päälle ja sulkemalla oven-paperi pysyy tiukasti paikallaan.Edellä mainuttu ominaisuus aiheuttaa kynnyskotelon naarmuuntumista pitkällä aikavälillä.Jos maalipintaa ei huolleta välillä niin ruoste alkaa syömään kynnyskoteloa ennenpitkää.Kannataa tarkkailla auton ikääntyessä paikkaa ja puuttua asiaan ajoissa.Sama tilanne on varmaan lähes kaikissa nykyautoissa.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Jaska HKI kirjoitti: Jotkut edelleen valittavat Ladan "hajusta".
En minä ole uusissa Ladoissa mitään muuta erityishajua huomannut, kuin ruosteenestoaine. Ja se taas häviää aikaa myöden. Minulla on autotallissa yli 40 vuotta vanha sairaseläkkeellä oleva (toivottavasti määräaikaisella) Moskvitsh. Se kyllä haisee Moskvitshille. Johtuu kuulemma penkkien merileväisistä toppauksista. Jos ne tosiaan on merilevää, niin sittenhän täysin räjähtäneet voi käyttää kasvimaalla maanparannusaineena. Kelpaa luomuviljelyynkin. :)
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Jaska HKI kirjoitti:

Rengaspaineet näytti huoltoasemalla 2,1,mikä on 0,2 kp/cm2 liikaa.Laskin ne ohjearvon 1,9:ään.Ilmankos kulku tuntui pehmeämmältä ja miellyttävämmältä kuin vielä viime syksynä.Huoltoasemien mittareiden kalibrointi ei varmaan kuulu kenellekään.Tuo edellämainitsemani 0,2 kilon ylipaine tekee niinkin kevyen auton kuin Lada 110 on kulun jytistäväksi kun alla on 175 leveät renkaat.

Tuota tuota... Itselläni on 110:ni alla 195/50-15 rengastus ja ilmanpaineena 2,6 bar. Meno on maantiellä erittäin mukavaa, mutta kun erehtyy sivuteille meno ei olekaan enää niin mukavaa... Onhan auto kyllä raskas käännellä näillä renkailla, mutta se kasvattaa lihaksia :wink: Ohjaus palauttaa jopa normaalia paremmin, mutta jytinä on huonolla tienpinnalla aikalailla kova. Pitäisi varmaan paneutua äänenvaimennukseen, kunhan tässä joskus olisi sen verran varoissaan. Auto on ollut minulla nyt kolme viikkoa ja en ole yhtään katunut päätöstäni (vielä) ostaa kyseinen kapine.[/quote]
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Vastaa Viestiin