Eli hieman tavallista rajummissa kiihdytyksissä ja myös normaalissa kaasupolkimen painamisessa ylämäissä alkaa moottorista tai jostain muualta kuulua jotain outoa kalkatusta. Aivan kuin jokin ruuvi tai mutteri olisi löysällä ja alkaisi tärinöiden aiheuttamana hakkaamaan ympäriinsä...
Nokkaketju kiristettiin tossa toissapäivänä ja se eliminoikin kaikki sivuäänet moottorista paitsi juuri tämän kiihdytyksissä/ylämäissä esiintyvän kalinan.
Mistä ihmeestä voisi johtua? Onkohan moottorissa vieläkin jotain löysää?
Edit: vaihde vapaalla kun antaa kaasua niin ääntä ei kuulu, tai sit sitä ei vaan huomaa
Juu pitää tossa huomenna kattella jos pakoputki/katti kolisee jotain vasten mutta kyllä vähän kuulostais siltä että moottorista se tulee (esiintyy oikeastaan vain 4 ja 5 vaihteilla). Eli kun kone saa tehdä kunnolla työtä elantonsa eteen kiihdytettäessä tai ylämäessä niin silloin se nakutus alkaa ja loppuu vasta kun kaasua höllää taas...
Käännä virranjakajaa ihan aavistus myötäpäivään ja käy koeajolla kuuntelemassa muuttuiko mikään. Mullakin nakuttaa aika ilkeästi kovassa kiihdytyksessä ja muutenkin kovan kuormituksen alla jos sytyn säätää kynällä sinne 7-8 asteen tuntumaan. Eli todellinen ennakko lienee vielä isompi, tuo kynä kun ei ole mikään tarkka sytkän säädössä.
Kyllähän nuo sytkäennakotkin voivat vähän heitellä kun kulumaa alkaa tulemaan...kokeilemalla se selviää, tosin pitäisi päästä itse kuulemaan sitä ääntä
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Juu kyllä se siitä ennakosta on näköjään kiinni, naputus väheni huomattavasti kun pistin tänään kokeilumielessä 98:a tankkiin. Ja mylly toimi muutenkin paremmin ja nätimmin, tehoa tuntui löytyvän rutkasti lisää!
Mutta ei sitä 98:ia mielellään tankkiin laita kun bensa on jo muutenkin niin kallista
Tuli sit ostettua stroboskooppilamppu motonetistä mutta olen kyllä hieman ulalla parista seikasta. Ensinnäkin, stroboskoopissa on nuppi jolla voi säätää asteita 0.05:sta 66.0:aan, säädin tämän lukeman 4.00:aan ja sit kattelin lovea ja käänsin virranjakajaa myötäpäivään kunnes lovi oli suunnilleen sen keskimmäisen viivan kohdalla (niistä kolmesta moottorinkyljessä olevista).
Stroboskoopissa on myös kierroslukumittari ja kierrokset olivat tyhjäkäynnillä tämän säädön jälkeen noin 800, ennen säätöä vähän päälle 1000:ssa. Nakutus kuormituksella katosi kyllä mutta nyt kone pöpöttää pikkasen ja pysyy hädin tuskin käynnissä tyhjäkäynnillä (tai ainakin siltä vähän vaikuttaa) sekä nykii hieman ajossa.
Eli mikä luku siihen stroboskooppiin kannattaa laittaa ja mitä viivaa pitää katsoa moottorista?
No päädyin sitten säätämään sen ihan korvakuulolla, etsin kohdan jossa paras tyhjäkäynti ja sitten vähän takaspäin. Nyt toimii hyvin ja auto ei nyi eikä pidä ylimääräisiä ääniä mutta lampun mukaan sytytys on kuitenkin päin persettä. Lovi näkyy noin reilun sentin verran ylimmän viivan (sen lyhimmän) yläpuolella...
Autossa on 98 bensaa tällä hetkellä, vaikuttaakohan se sytytyksen säätämiseen millään tavalla?
Monesti sytkän säätämisen jälkeen pitää säätää myös tyhjäkäynti erikseen. Sytkä on parasta säätää juurikin korvakuulolla, tai tarkemmin oikeastaa ajon perusteella. Silloin kun kone ei nakuta, ja muutenkin kuullostaa hyvältä kaikissa kuormituksissa ja tilanteissa, sekä vetää hyvin eikä pätki on sytytys kohdallaan. Ei muuta kuin ajamaan ja tussi + 13mm lenkki mukaan. Siitä sitten merkataan lähtötilanne tussilla jakajan jalkaan lohkoon nähden ja ruvetaan hakemaan ajamalla oikeata kohtaa.