Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

samarai kirjoitti:
Kimmo86 kirjoitti:Pakko myöntää että olen itsekin katsellut Samaraa arkiajokiksi.. Näillä nykyisillä bensanhinnoilla kun tulee melko kalliiksi ajaa takatuupparilla ympäri vuoden :( Tietysti Lada se olla pitää, joten Sarana voisi olla passeli käyttis vaikka vetävät pyörät onkin väärässä päässä :wink:
ne on kuule varsinkin talvella monta kertaa "oikeassa päässä" jos ei ole joku tehnyt valmiiksi lumitöitä. :wink: Taitaa muuten noi takapotkuladailijat olla pääasiassa kerrostaloihmisiä joilla on aina tiet aurattu valmiiksi.. :lol:
Nyt on kyl kusetuksen makua :lol:

Ei mutta onhan sitä itelläänkin käynyt mielessä Samaran osto, ihan hyvä pelihän tommonen 1,5 ruisku olisi. Ja veis tosiaan vähän vähemmän soppaa. Tosin en oo ikinä ajanut saranaa, ei oo kyllä mitään hajua siis siitäkään :roll:

Tosin samara kyllä hukkuu massaan ja siitä puuttuu kokonaan takatuupparien pieni kapinanhenki sekä muutenkin sellanen mukava retrofiilis 8)
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

En ole minäkään saranaa ikinä ajanut, sillähän se kiinnostaakin kovasti. Ainakin sen perusteella mitä olen foorumia lukenut.. Vai romuttaakohan ensimmäiset kilometrit etuveto Ladan ratissa hyvät ennakkovaikutelmat :wink:
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Itse en ole ajanut takatuupparilla ikään siviililiikenteessä, mutta kyydissä olen ollut. Tässä joitakin huomioita Samaran hyväksi:

- huomattavasti hiljaisempi sisämelultaan
- moottori paljon pirteämpi ja reilusti pienempiruokainen
- ohjaus on normaalirenkailla kohtuu kevyt ja sopivan tunnokas
- ja talvella ne vetävät ovat oikeassa päässä
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Kimmo86 kirjoitti:En ole minäkään saranaa ikinä ajanut, sillähän se kiinnostaakin kovasti. Ainakin sen perusteella mitä olen foorumia lukenut.. Vai romuttaakohan ensimmäiset kilometrit etuveto Ladan ratissa hyvät ennakkovaikutelmat :wink:
Ei muuta kun kokeilemaan ja vielä kun saa allensa hyvän yksilön niin siinä käy äkkiä niin että takapotku tuntuu sen jälkeen aika kankealta ja kamalalta. :lol:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tänään ynnäsin kulutuksen edellisen tankillisen osalta. sekalaisessa ajossa 6,05 litraa/100 km tuolla Samara Sedanilla. Matka-ajoa 2/3 ja loput lyhyitä matkoja ja kaupunkia (Riihimäellä ja Tampereella). Ajotapani on kiihdyttelevä / jarrutteleva. Kaikin puolin tuntuu, että huoltojen ja ripeän käytön jälkeen on alkuun tuntunut kankeus alkanut Sedanista häipymään ja kulutus on pienentynyt.

Nopeusmittarin sekoilu vähän häiritsee matka-ajossa, todellisesta nopeudesta ei saa mitään tolkkua. Matkamittari näyttäisi olevan aika tarkka, kun vertasin matkan varrella oleviin liikennemerkkien ilmoittamiin välimatkoihin mittarin näyttämää.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Pari viikkoa sitten oli pitkän reissun kulutus 6.03 k/100 km.
Jos olisi kakkosauton tarve, yrittäisin etsiä hyvää takavetoista.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jos jatketaan tosta samara-takaveto vertailusta, niin itellä on kakkosautona Lada 2107. Erot on selvät ja autoille on selkeästi eri käyttötarkoitukset. Takaveto on parempi kärryn vetäjä ja katittomana huoleton metsäautoteiden kulkine. mutta 40 tkm vuodessa ajavalle aivan liian paljon huoltoa vaativa ja bensaa kuluttava. Takavetoon alkaa saada jo osiakin huonosti, jos ei jättäydy venäjän tuojien varaan. Takavetoiset mallit alkaa olemaan museopelejä, vielä löytyy sytkäosaa motonetistakin, mutta Biltemakin on jo luopunut. en tiedä millä kohta enää kärryjä repii, kun Samaran kytkin ei sitä kestä ja takavetoja ei voi enää käyttää.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Ei kai biltemassa oo koskaan ollu Ladan osia?
Yksi takavedon etu näin kesähelteillä unohtuu, tai ainakin aliarvostetaan: Se on lämpimämpi ku Samara.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

ennen kuin motonetti oli tuollainen megapuoti kuin nykyään ostin aina biltemasta kärkiä ja jakajan kansia sekä pyöriöitä yms. nyt kun kattelin viimeisimpää luetteloa niin sytkäosia Ladaan ei enää ollut. lyheteissä oli kyllä vielä mainittu tämä udssr järjestelmä, mutta tuotevalikoimassa sen merkkisiä ei ollut.

Kyllä samarassakin lämpöriittää, mutta lämmittimen teho on malli mallilta huonontunut, kun lämmintä ilmaa on enemmän alettu jakamaan ympäriautoa, pyöreelamppusissa oli potkua kun oli vaan ne suulakkeet keskellä kojetaulua.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

olihan siinä entisessä paikassa KehäIII:lla 90-luvun puolivälissä paljonkin Lada-osaa ja oli muuten mielestäni vielä enemmän Ruotsissa. Muistan että suosikkituote aikoinaan Biltemassa oli Samaran vesipumppu, jotka hävisivät saman tien hyllystä. (venäläiset tukkuostajat)

nämä näky vieläkin verkkokaupassa poistettuina:

69336 SYTYTYSOSASARJA LADA SAMARA 86- 9,90 €
640391 JARRULEVY LADA SAMARA 86- Poistunut valikoimasta 6,65 € Poistunut
70884 VAKIOISKUNVAIMENTAJA LADA Samara 86-92 eteen Poistunut valikoimasta 15,06 € Poistunut
70885 VAKIOISKUNVAIMENTAJA LADA Samara 86-92 taakse Poistunut valikoimasta 10,85 € Poistunut
72501 VETONIVEL LADA Samara ulompi Poistunut valikoimasta 19,76 € Poistunut
73604 NOEUSMITTARIN VAIJERI LADA Samara Poistunut valikoimasta 1,01 € Poistunut


Samaran lämpivyys johtuu monesti siitä aukeaako vesihana kunnolla vai jättääkö vaijeri sen puoliväliin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

eilen mittasin huiman matalan 5,95 eli 6 litraa/100 km kulutuksen, pitkälti matka-ajoa kyllä, mutta en muista että olisin aiemmin päässyt alle 6 litran, kun ajan välillä sen verran agressiivisesti. Ei siis edes Iso Samara kuluta juuri mitään.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Toi sedanin ilmanvastus voi olla hieman pienempi kuin tavallisella Samaralla. Ajossa ilma alkaa pyörteilemään sedanissa vasta takaluukun jättöreunassa kun normaalissa samarassa pyörteily alkaa jo takalasin yläosasta.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Niimpä, nippa nappa ettei lisäänny kun ajelee :-)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
4d sedan

Viesti Kirjoittaja 4d sedan »

Mittasin Samaran kulutukseksi edellisellä tankkausvälillä 6,4l/100km. Tuntuu reilut neljä vuotta takapotkuasteekilla ajaneesta melkoisen pieneltä kulutukselta.
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Tosiaan. Tarkoitinkin sedanilla samara sedania. Että se vie vähemmän polttoainetta kuin toi tavallinen samara.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin