Tosi tarina Mobilisti -lehdestä 5/2003
Tosi tarina Mobilisti -lehdestä 5/2003
Tässä on haastetta jo Ladaileville Puukon veljeksillekin.
Arizonassa vaikuttanut "harrastaja" päätti terästää 1967-mallisen Chervolet Impala 2D Hardtoppinsa kulkupuolta hieman avokätisemmin. Tosin hän ei hiiskunut ideasta kenellekkään, vaan Arizonan maantiepoliisin edustajat löysivät sittemmin kallioseinämästä sulaneen ja palaneen metallikasan, jonka johdosta epäiltiin aluksi pienkoneonnettomuutta. Tutkimukset osoittivat kyseessä olleen yllättäen 67 -mallisen Impalan! Vaadittiin pitkällisiä patologista sekä salapoliisityötä tapahtumasarjan selvittämiseksi, mutta lopulta kaikki kirkastui.
Impalan omistaja oli saanut jostain käsiinsä RATO (Rocket-Assisted Take-Off) -apuraketin, jollaisia käytetään avustamaan raskaasti kuormattuja sotilaskoneita nousukiidon ratkaisevaksi lyhentämiseksi pienempien kenttien lyhyemmiltä kiitoradoilta. No, Hemmo oli kiinnittänyt rakettimoottorin Impalan kattoon ja ajanut pitkän aavikkoasfalttisuoran päähän tarkoituksena kokeilla, miten "Antilooppi " karauttaa. Ja karauttihan se!
Poliisin arvioiden perusteella mies käynnisti rakettimoottorin noin viiden kilometrin päässä onnettomuuspaikalta. USA:n ilmavoimien mukaan kyseinen moottori saavuttaa suurimman työntövoimansa arviolta viidessä sekunnissa, jonka kuluessa Impala oli periaatteessa ehtinyt saavuttaa noin 560 km/h nopeuden, siis selkeää Top Fuel Dragster -tason kyytiä. Tämän jälkeen raketti on toiminut vielä noin 25 sekunnin ajan, joiden aikana kuljettaja (vai pitäisikö häntä kutsua lentäjäksi?) on vastaanottanut sellaisia G-voimia kuin F-14 hävittäjälentäjä ja varmasti menettänyt tajuntansa. Ennen tajunnan menetystä kuljettaja on kuitenkin onnistunut hetkellisesti (lue:parisen kilometriä) pitämään Impalan tiellä, jonka jälkeen hän on yrittänyt epätoivoisesti painaa jarrupoljinta . . .
Poliisi varmisti jarrutusyritykset sillä perusteella, että jarrukomponentteja, renkaanpalasia ja pyöränripustusten jäänteitä löytyi käsittämättömän pitkältä matkalta. Ajo-ominaisuuksiin tilanteella tuskin oli enää vaikutusta, koskapa vaunu oli siinä vaiheessa jo muuttunut lentokoneeksi. Impala lensi vielä parisen kilometriä ennen iskeytymistä kallioseinämään noin 37 metrin korkeudella! Kallioon jäi palanut, lähes metrin syvyinen louhos. Poliisin arvioiden perusteella loppunopeutta kertyi noin 675 km/h ...
Tässä on tosi yritystä
Jyrki-boy
Arizonassa vaikuttanut "harrastaja" päätti terästää 1967-mallisen Chervolet Impala 2D Hardtoppinsa kulkupuolta hieman avokätisemmin. Tosin hän ei hiiskunut ideasta kenellekkään, vaan Arizonan maantiepoliisin edustajat löysivät sittemmin kallioseinämästä sulaneen ja palaneen metallikasan, jonka johdosta epäiltiin aluksi pienkoneonnettomuutta. Tutkimukset osoittivat kyseessä olleen yllättäen 67 -mallisen Impalan! Vaadittiin pitkällisiä patologista sekä salapoliisityötä tapahtumasarjan selvittämiseksi, mutta lopulta kaikki kirkastui.
Impalan omistaja oli saanut jostain käsiinsä RATO (Rocket-Assisted Take-Off) -apuraketin, jollaisia käytetään avustamaan raskaasti kuormattuja sotilaskoneita nousukiidon ratkaisevaksi lyhentämiseksi pienempien kenttien lyhyemmiltä kiitoradoilta. No, Hemmo oli kiinnittänyt rakettimoottorin Impalan kattoon ja ajanut pitkän aavikkoasfalttisuoran päähän tarkoituksena kokeilla, miten "Antilooppi " karauttaa. Ja karauttihan se!
Poliisin arvioiden perusteella mies käynnisti rakettimoottorin noin viiden kilometrin päässä onnettomuuspaikalta. USA:n ilmavoimien mukaan kyseinen moottori saavuttaa suurimman työntövoimansa arviolta viidessä sekunnissa, jonka kuluessa Impala oli periaatteessa ehtinyt saavuttaa noin 560 km/h nopeuden, siis selkeää Top Fuel Dragster -tason kyytiä. Tämän jälkeen raketti on toiminut vielä noin 25 sekunnin ajan, joiden aikana kuljettaja (vai pitäisikö häntä kutsua lentäjäksi?) on vastaanottanut sellaisia G-voimia kuin F-14 hävittäjälentäjä ja varmasti menettänyt tajuntansa. Ennen tajunnan menetystä kuljettaja on kuitenkin onnistunut hetkellisesti (lue:parisen kilometriä) pitämään Impalan tiellä, jonka jälkeen hän on yrittänyt epätoivoisesti painaa jarrupoljinta . . .
Poliisi varmisti jarrutusyritykset sillä perusteella, että jarrukomponentteja, renkaanpalasia ja pyöränripustusten jäänteitä löytyi käsittämättömän pitkältä matkalta. Ajo-ominaisuuksiin tilanteella tuskin oli enää vaikutusta, koskapa vaunu oli siinä vaiheessa jo muuttunut lentokoneeksi. Impala lensi vielä parisen kilometriä ennen iskeytymistä kallioseinämään noin 37 metrin korkeudella! Kallioon jäi palanut, lähes metrin syvyinen louhos. Poliisin arvioiden perusteella loppunopeutta kertyi noin 675 km/h ...
Tässä on tosi yritystä
Jyrki-boy
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Tämä "tositarina" on sillee WANHA urbaani legenda, että se on kuultu
ensimmäisen kerran jo vuonna 1961, tosin silloin oli 2 JATOA katolla ja autona Ford -40.

ensimmäisen kerran jo vuonna 1961, tosin silloin oli 2 JATOA katolla ja autona Ford -40.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
no se on ainakin tosijuttu, kun Ladaan laitettiin 90-luvun lopussa F1-moottori, niin Ladan koppa jäi paikoilleen ja kone lähti lentoon. Tämä oli ihan YLEn uutisissa, jossa tapahtuman todisti entisen Soneran hall. pj. Tapio Hintikka. Tässä em. jutussa on kyllä vähän samoja aineksia..

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Onhan niitä meilläpäin
Haminassa on tunnettu henkilö, jota kutsutaan keksijä Langiksi. Hänelle oli tulossa hydroon lentokoneen moottori ja pitihän se koekäyttää. Muutamat työtahdit posahteli pienellä polttoainemäärällä ja puoli kylää kauhuissaan siitä mikä räjähti. Itsetehty lentokone on mukana keksinnöissä ja muuta tällaista pientä. Mukavin oli luistelu kone. Ei muuta, kun luistimet jalkaan ja kone selkään. Kone käyntiin, joka alkoi pyörittää potkuria ja eikun menoiksi. Laskuista oli jäänyt pois kaatumisen mahdollisuus. Lanki römähti turvalleen, eikä laitteessa ollut tappokatkaisijaa. Siinähän ukko makasi mahallaan niin kauan kunnes polttoaine loppui. Pakkasella mukavaa lepäilyä.
Jyrki-boy
Jyrki-boy
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)