Kerkko kirjoitti:"Kätevän" Hitsauskoneen saa tehtyä auton akusta ja vanhasta apuvirtakaapeleista
eli laitetaan kaapelit akun napoihin kiinni laitetaan toiseen kaapeliin hitsauspuikko kiinni ja toinen kaapeli kiinnitetään hitsattavaan peltiin kiinni sitten painetaan puikko peltiin ja aletaan hitsaamaan
HUOM EN SUOSITTELE KENENKÄÄN KOKEILEVAN TÄTÄ KOSKA AKKU SAATTAA RÄJÄHTÄÄ OIKOSULKUUN JOUTUESSAAN!!!!!
en ole itsekkään tätä kokeillut mutta tuskin tällä saa peltiä liitettyä
AVOT HARASOO
Melkein noinhan Macqyver teki aikanaan, pari akkua ja toisen johdon hauenleukaan kiinni dollari. Sitten vaan täppimään generaattorin katkennutta kiertokankea ja taas toimii
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Muistaako kukaan semmosta TM:n juttua jostain 80-luvulta, jossa oli kuva jostain Ladasta missä ei ollut kuskin jalkatilassa pohjaa enää laisinkaan ja joku katsmies kurkki siitä läpi
Mahtaisikohan kumisaappaiden hapertumista saada estettyä säännöllisellä jarrunestekäsittelyllä. Tuli vain mieleen kun havaitsin, että yksi muuten ihan hyvä ja alle kymmenen vuotta vanha kiinalainen saapas on murtunut varrestaan, ja varmaan saa joka käyttökerta olla paikkailemassa uusia murtumia
Tulipa tänään kokeiltua se täältäkin tuttu "köyhä patentti" kardaanin tasapainottamisesta. Tuli nimittäin vaihdettua tohon Transitiin kaikki (3) ristiniveltä (prässätyt ilman sokkia ja piti hitsata "sokkaprikat" päihin) ja se tukilaakeri ja tärisemäänhän se alkoi 80 km/h vauhdissa.
On sen verran paksu kardaani, etten käyttänyt putkiklemmaria vaan laitoin taakse kierrenauhan pultilla kireelle (entisen tasapainon) vastapuolelle. Ihan yllätyin itsekin - tärinä hävisi- ei tarviikaan viedä Juvanmalmille tasapainotukseen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
aon kirjoitti:Mahtaisikohan kumisaappaiden hapertumista saada estettyä säännöllisellä jarrunestekäsittelyllä. Tuli vain mieleen kun havaitsin, että yksi muuten ihan hyvä ja alle kymmenen vuotta vanha kiinalainen saapas on murtunut varrestaan, ja varmaan saa joka käyttökerta olla paikkailemassa uusia murtumia
Jarrunesteestä en tiedä ,mutta silikononisprey käsittely säännöllisesti vähentää hapertumista.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Puhjenneesta kumiveneestä saa hyvän autonkorjausalustan kun leikkaa saksilla reunat pois.Keskiosa on hyvin puhallettavissa ilman jalkapumppua.Alustaa voi kuljettaa rullattuna peräkontissa.Rantaleluksikin tuo käy ja väliaikaiseksi telttapatjaksi
Vanhaa akkuporakonetta ei kannata heittää pois,vaikka siihen ei saisi akkuakaan.Porataan kahvaan reikä.Työnnetän 2-napainen johto reiästä sisään.Solmu vedonpoistajaksi.Kuoritut johdonpäät tinataan liittimiin kiinni.Johdon pituus noin 3 metriä.Virta tupakansytytttimestä.Voisi siihen kytkeä hehkulampunkin liipaisimen taakse niin näkisi porata hämärässäkin.
Jaska HKI kirjoitti:Vanhaa akkuporakonetta ei kannata heittää pois,vaikka siihen ei saisi akkuakaan.Porataan kahvaan reikä.Työnnetän 2-napainen johto reiästä sisään.Solmu vedonpoistajaksi.Kuoritut johdonpäät tinataan liittimiin kiinni.Johdon pituus noin 3 metriä.Virta tupakansytytttimestä.Voisi siihen kytkeä hehkulampunkin liipaisimen taakse niin näkisi porata hämärässäkin.
Mites tollanen kestää ~13 volttia, eikös nuo toimi jolla 9V:lla? Vai..?
Ohan niitä 7,2..9,6..12..14,4..18 volttia noin suurinpiirtein. Muutama voltti ylimääräistä ei nyt liene haittaavan kuin kovemman pyörimisnopeuden muodossa. Eikai kukaan sentään käy ruuvaileen työkseen ylivoltitetulla, langallisella koneella...sitten kun laittas vaan ison akun perään niin sehän olis raahattava akkukone
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.