Pörinäputket

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Ainakin orkkistakapönttö on ihan surkea esitys. Muuten tuossa vakioputkessa ei mun mielestä ole mitään erikoisen huonoa. Toki kaikki taitokset on vähän ahtaan näkösiä (riippunee vähän valmistajastakin), mutta tuskin on kummempaa merkitystä näillä tehoilla. Orkkisputkisella Ladalla en ole ajanut ikinä tieliikenteessä, joten en pysty sanomaan siitä mitään.

Tuosta mun uudesta loppuputkesta tuli mun mieleen jopa liiankin hiljainen. Kuuntelin kun ukko lähti pihasta silleen normaalisti, äänet on kuin orkkisputkessa mutta ihan aavistuksen matalempana. Kovempaa vedettäessä lähtee kyllä ihan muikeat äänet, aika matalat ja hillityt loppupeleissä.
Yhden havainnon tein myös, eli nyt tuolla uudella Marteliuksen ovaalitakapöntöllä putkenpää kuumenee normiajossakin niin kuumaksi, ettei kärsi pitää näppejä hetkeäkään. Sillä vanhalla venäjän pyöreällä läpihönkivällä putkenpää oli vain lämmin. Eli taitaa tuo nykyinen virrata vähän paremmin.

Mainitaan se nyt vielä että kaverin kelikassa on kaksi orkkisvaimenninta+rosteritakapönttö ja äänet on sellaiset että ei kyllä yhtään enempää voi olla, ettei pää hajoa ajaessa. Revitettäessä ulkona on kyllä niin rajut äänet että huhhuh. Eli teho tuo myös väistämättä lisää möykkää ainakin vähän vireemmissä vapareissa :lol:

Sellasta täälläpäin...kyllähän tuo nyt eeehkä hintansa arvoinen satsi oli. Ainakin Ladan arvo yli kaksinkertaistui taas jälleen :wink:
Viimeksi muokannut Jokari, 5.8.2006 1:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Itse olen ajanut sekä orkkisputkella että tuolla simonssin päätevaimentimella "kevennetyllä" vastaavalla eikä niissä kyllä tehoissa huomaa mitään ihmeellistä eroa. Ehkä hivenen herkemmin ottaa jenkaa, mutta ne äänet :P Pörisee kivasti ja onhan se krominen tuplaulostulo komia :wink:

Tosin tuo orkkisputki mikä mulla oli kiinni niin vuoti siitä taka-akselin ylityksen ja pöntön saumasta.. Jotta saattoi hengittää hieman paremmin. Ja noista putkista, niin Motonetin tekeleet vaikuttaa melko laadukkailta, siistit hitsaukset eikä ole mutkat rutussa. Suosittelen :wink:
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja dJONY »

Lähinnä takoitin sitä että penkittäisi ihan orkkis putkella ja koneella, ja sitten pörinäputkella...

Onko mitään merkittävää eroa? pariheppaa sinne tänne ei tunnu missään...
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

tuntuu se sen verra :D kyl se avaremmalal putkistol ottaa jengat paremmi
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Näin perstuntumalla niin kyllä tuollanen 2" putkisto simonsin läpivirtaavalla pöntöllä 1200 koneessa niin yläkierroksilta kiekasee paremmin. Ja ääntäkin ihan kohtuullisesti lähtee.. Ei liikaa kyläpyöritykseen mutta matka-ajoon ihan liikaa. Vetoja huomattavasti enemmän ku ei ahista putki. Alakieroksilla kutekin rankasee aika paljon.. Ei meinaa jaksaa 40 vauhissa nelosella vetää kunnolla.. Vakio putkella taas yläkierroksilla ei lähellekkään yhtä rivakasti mene mutta alhaalta vääntää paremmin.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

No ei ainakaan 1500S jaksa kunnolla mennä nelosella 40 km/h, niin kuinka sitten nappis :lol: Kierroksia on tuossa vauhdissa noin 1500, joten ei mikään ihme. Tai no se meneehän tasasella jotenkin, mutta jo pienessä nousussa hyytyy ja käy jyristämään...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
jta
Viestit: 4445
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Kyllä tuolla vakioputkella vetää ihan hyvin nelosella 40 vauhissa. Mutta jos ylämäkeä tulee niin kuitenkin ihan suosiolla puottaa kuitenkin pienempää vaihdetta. 30 vauhissa vetää vakio putkella samanlailla kuin isommalla putkella 40 vauhissa nelosella. Mutta eikös nappiksessa taas olekkin vähän kevyempi välitys kuin tuossa 1500s?
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

jta kirjoitti:Kyllä tuolla vakioputkella vetää ihan hyvin nelosella 40 vauhissa. Mutta jos ylämäkeä tulee niin kuitenkin ihan suosiolla puottaa kuitenkin pienempää vaihdetta. 30 vauhissa vetää vakio putkella samanlailla kuin isommalla putkella 40 vauhissa nelosella. Mutta eikös nappiksessa taas olekkin vähän kevyempi välitys kuin tuossa 1500s?
Nappiksessa 4.3 ja 1500s 4.1 :wink:
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Juu nappiksessa on perä 4,3 ja 1500S 4,1, nelosvaihteet on suorat kummassakin...selittäähän se jo vähän. Tai sitten se pikkulohko vaan vääntää niin diiselimäisesti :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Mää pystyn ajaan 40km/h vauhtia vitosvaihteellakin!

Kierroksiakin on jotain himpun päälle 3000RPM :!:


:wink: :idea: :?:
Kuva
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

^^ On se Niva kyl monipuolinen peli :!: :wink: Pääseks sit vitosella 6000 rpm 80 km/h? :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Salaisuus taitaa löytyä jakolaatikosta.. :wink: Muutes 80-luvun mitsuissa ( Lancer, colt jne.) pystyi myös valitsemaan joko hitaan tai nopean välityksen eli vaihdekepin vieressä oli toinen keppi josta sai valita joko Power tai Econ asennon :lol: No tää nyt oli ihan offtopik löpinää mutta hyvä tietää :wink:
Avatar
dJONY
Viestit: 567
Liittynyt: 2.7.2004 13:20
Paikkakunta: Anjalankoski

Viesti Kirjoittaja dJONY »

TOVERI NIVA kirjoitti:Mää pystyn ajaan 40km/h vauhtia vitosvaihteellakin!

Kierroksiakin on jotain himpun päälle 3000RPM :!:


:wink: :idea: :?:
Ite ajelen 40 alueella vitosella sellaset 45... Ja viimekesänä oli auto täynnä porukkaa, ni kokeilin vähän ladaa, eli ykkösellä 10 vauhtia ja vitonen silmään... Kyl se jakso ihan hyvin vetää... Ja noin kilsan päästä oli kouvolan keskustassa jo toista sataa vauhtia... :D

Mut kyl toi vakio putkella kevempaa meni otti kevyesti sen 160 nyt pitää olla alamäki missä sen kiihyttää 160 ja sit tasasella se kyl viel kiihtyy, mut ei paljoa...
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Viesti Kirjoittaja markku »

No katselin tossa omaa omaa orkkis putkea niin ottaa kiinni runkoon ja ei mitenkään terve ole .... jotenka taidampa anttilan pojalle ladan viedä hengittävämmän putken asennukseen kun viikolla 33 1600 kone menee paikalleen....... ei ainakaan huononnu luulempa niin :wink:
tiemu

Viesti Kirjoittaja tiemu »

siinä ääntä missä voimaa :twisted:
Vastaa Viestiin