ensimmäinen autosi
muistelen
Kyllä se oli vapuksi ostettu Vauxhall Viva ja joskus vuonna 79 ostettu. Vuosimallia jotain 60 luvun lopulta muisataakseni. Meni muuten vappu v... silloin. Ja olihan se nimensä veroinen Vaiva. Teki sitä tai tätä, niin kardaani huusi niin että kuului naapuripitäjäänkin. Hermostuin ja vaihdoin kannettavaan Stereonauhuriin ja 100:seen markkaan. Sen jälkeen kuului vain basson jytke eikä mikään ulina. 

Ensimmäinen oma oli syksyllä 2005 ostettu Lada 1700i combi. Sitä ennen vanhemmillani oli aluksi vihreä 1200L jonka jälkeen valkoinen 1200S, sitten sininen 1200S, punainen 1500S, toinen punainen 1500S, vielä yksi punainen 1500S katalysaattorilla, beige 1300 Combi ja lopuksi valkoinen Samara.
Ensimmäisessä tai toisessa punaisista Ladoista oli jotakin vikaa, mutta en enään muista mitä, koska olin tuolloin alle kymmene vuotias.
Omasta Ladasta meni heti aluksi laturi. Pari kuukautta sitten meni rikki sytytyksen ohjausyksikkö, joka olisi Delta-autossa maksanut 600 € mutta satuin löytämään Kotkasta punaisen 1700i sedanin joka maksoi vain 400 €. Viimeisin vika tuli pari viikkoa sitten, kun vesipumppu meni rikki, mutta varaosan sain punaisesta Ladasta.
Ensimmäisessä tai toisessa punaisista Ladoista oli jotakin vikaa, mutta en enään muista mitä, koska olin tuolloin alle kymmene vuotias.
Omasta Ladasta meni heti aluksi laturi. Pari kuukautta sitten meni rikki sytytyksen ohjausyksikkö, joka olisi Delta-autossa maksanut 600 € mutta satuin löytämään Kotkasta punaisen 1700i sedanin joka maksoi vain 400 €. Viimeisin vika tuli pari viikkoa sitten, kun vesipumppu meni rikki, mutta varaosan sain punaisesta Ladasta.
Eka pirssi oli (on) Saab 900 vm. -87. Toisena autona on tuo nykyinen 21013 vm. -79. http://allmostpro.net/kuvat/sergei.jpg
- Mosse-Aksu
- Viestit: 1686
- Liittynyt: 31.3.2004 13:24
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Ensimmäinen auto oli 50-luvun lopun Kupla, mutta ensimmäinen Auto oli Moskvitsh 430, eli umpikylkipaku. Se oli ostohetkellä 11 vuotta vanha ja maksoin siitä 600,- mk, joka oli tuohon aikaan kova hinta vanhasta Mossesta. Vain noin vuoden ehdin ajella sillä, kun yksi Viva tuli tasa-arvoisessa risteyksessä vasemmalta suoraan päin etulokasuojaa.
Minulla oli pihalla varaosa-autona 403. Aloinkin sitten vaihtaa osaa siitä. Etulokasuojat tuli molemmille puolille sekä maski vilkkuineen. Sisältä lähti ohjaamon takaa väliseinä pois ja tavaratilan lattia lyhennettiin takapenkkiä varten. Kyljistä leikattiin pois peltiä ja tilalle laitettiin ovet. Vielä Skandinavian koristelistat kylkiin ja uusi kaksivärimaalaus. Näin 3D van muuttui 5D combiksi. Katsastusmies katsoi mittanauhan avulla, että takapenkille mahtuu kolme henkeä ja reksiteriotteeseen tuli henkilöluvuksi viisi. Alkuperäisessä farkussa se olisi ollut neljä.
Autosta tulikin pitkäikäinen elämänkumppani. Sillä ajettiin nuoruuden huimat seikkailut, se oli hääautona, sillä haettiin lapset laitokselta. Se oli yhtenä kuljetusvälineenä seitsemässä muutossa. Siitä tuli osa minun identiteettiäni.
Ostin sen vuonna -74, kakkosauto siitä tuli -84 ja vara-auto -87. 91 poistin sen rekisteristä, kun neljän auton ylläpito alkoi tuntua ylivoimaiselta. Nyt se viettää eläkepäiviä tallissa ja ehkä se vielä joskus pääsee taas tien päälle omalla konevoimalla. Joko entisöitynä tai sitten nykyasussa. Meillä on siis ollut jo yhteistä elämän taivalta 32 vuotta. Vaimokin on pysynyt samana jo 29 vuotta. Aika harvinainen tilanne.
Minulla oli pihalla varaosa-autona 403. Aloinkin sitten vaihtaa osaa siitä. Etulokasuojat tuli molemmille puolille sekä maski vilkkuineen. Sisältä lähti ohjaamon takaa väliseinä pois ja tavaratilan lattia lyhennettiin takapenkkiä varten. Kyljistä leikattiin pois peltiä ja tilalle laitettiin ovet. Vielä Skandinavian koristelistat kylkiin ja uusi kaksivärimaalaus. Näin 3D van muuttui 5D combiksi. Katsastusmies katsoi mittanauhan avulla, että takapenkille mahtuu kolme henkeä ja reksiteriotteeseen tuli henkilöluvuksi viisi. Alkuperäisessä farkussa se olisi ollut neljä.
Autosta tulikin pitkäikäinen elämänkumppani. Sillä ajettiin nuoruuden huimat seikkailut, se oli hääautona, sillä haettiin lapset laitokselta. Se oli yhtenä kuljetusvälineenä seitsemässä muutossa. Siitä tuli osa minun identiteettiäni.
Ostin sen vuonna -74, kakkosauto siitä tuli -84 ja vara-auto -87. 91 poistin sen rekisteristä, kun neljän auton ylläpito alkoi tuntua ylivoimaiselta. Nyt se viettää eläkepäiviä tallissa ja ehkä se vielä joskus pääsee taas tien päälle omalla konevoimalla. Joko entisöitynä tai sitten nykyasussa. Meillä on siis ollut jo yhteistä elämän taivalta 32 vuotta. Vaimokin on pysynyt samana jo 29 vuotta. Aika harvinainen tilanne.

Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
- lada-juntti
- Viestit: 482
- Liittynyt: 23.5.2006 8:42
- Paikkakunta: Ilmajoki
Okei, taas töppäsin jotain, texti hävisi jne... Aloitan alusta. Eka autoni oli Sunbeam Imp 900 -vm 1972. Ostovuosi oli 1978 eli auto oli vain kuusi vuotta vanha, mutta kuten suht koht rehellinen autokaupan myyjä totesi, moottori oli sökö. Hinta oli 800mk. Muuan ammattikoulun auto-asentaja linjalla oleva kaverini avasi Impin moottorin ja totesimme, että kolme mäntää oli rikkoutunut, palat löytyi öljypohjasta, Männät olivat siis kansistaan pirstaleina. En vieläkään tiedä mitenkä se on mahdollista, mutta isäni osti autoon uudet männät ja moottorin koottuamme auto ihan siististi käynnistyi. Ajoin ajokortin ja pääsin itse kokeilemaan Sumppia tielle. Talven sumppi toimi hyvin, mutta kun kesä tuli, Sumpin surkea jäähdytysjärjestelmä näytti todellisen nahkansa ja kansipahvi paloi. Vaihdoin auton 1972 Fiat 127:kaan, joka oli taas luku sinänsä.
tulipa kokeiltua Ladaa... no comments
eka pirssi
No sehän oli muistaakseni fiat 127- 81 tai jottain. Tuli mulle joskus mopokaupan yhteydessä. Sillä sitä tuli sitte reviteltyä.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
- ihkulainen
- Viestit: 160
- Liittynyt: 29.3.2006 17:30
- Paikkakunta: SuurSalo
kavereitten kanssa hankittiin Fiat 127 vm-81 20euroa maksettiin bensoista
, sillä sitten ajeltiin jäällä ja mettäteillä parivuotta... Myin sen sitten pois 150e !
Ostin kevväällä Lada 2105 1500 -95 78tkm ajettu ... Nyt se on Äitillä käyttöautona. n.6-7tkm ajettu, ja ei mitään vikaa!

Ostin kevväällä Lada 2105 1500 -95 78tkm ajettu ... Nyt se on Äitillä käyttöautona. n.6-7tkm ajettu, ja ei mitään vikaa!

Niva -87 2.0TC ikuisuusprojekti
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
vaz 2103 - 1300S -80
vaz 2106 - 1600 -87
Austinia kutsuttiin myöskin puukengäksi.afrika kirjoitti:puukenkä eli saab 96 tais olla vuosimallia 74, yks parhaimmista autoistani ikinä.
Mutta aivan vastaava Saba on meikäläiselläkin ollut ensiautona, ja tietenkin vihreänä. Tuosta kuupasta juontuu nickinikin.
Auto edelleen tallessa ajokuntoisena.
Lada 1200s, tuli pihaan viime keväänä ilman tekniikkaa ja ruosteisena. peltiä oon hitsannu aika paljon siihen. nyt on kaikki reiäit ummessa mutta sitä, ah niin ihanaa pakkelointia riittää...
maalatakkin pitäs kait tänä syksynä tai ensi keväänä. 1.7 ruisku kone pitäs talven aikana nostaa paikalleen.
maalatakkin pitäs kait tänä syksynä tai ensi keväänä. 1.7 ruisku kone pitäs talven aikana nostaa paikalleen.
Lada 1200s/1700cc