Virranjakajan muutos ja paineen kesto

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Virranjakajan muutos ja paineen kesto

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Nyt saattaa tulla tyhmä kysymys mutta kysyn kuitenkin. Kun turbokäytössä pitää sytytysennakkoa saada "myöhästymään" eli ilmeisesti jonnekkin 15-20 asteen tietämille normaalin noin 35 asteen sijasta. Apuna tässä voi käyttää V.Vierin konstruktiota alipainesäätimen muuttamisesta painesäätimeksi eli kääntämällä kellon toimintasuuntaa jousen avulla.
Voiko tämän saman efektin toteuttaa rajoittamalla keskipakoennakon toimintaa eli estää niiden liike joka aiheuttaisi liiallisen sytytysennakon. Jakajan sisällähän on eräänlaiset nuijat jotka ajautuvat ulkokehälle keskipakovoiman vaikutuksesta kierrosten noustessa. Eli keskipakovoima voittaa jousivoiman jolla nämä "nuijat" palautuvat sitten takaisin alkuperäiseen asentoon kierrosten pienentyessä. Nyt siis ajatuksena olisi estää näiden nuijien liikettä siten että maksimi ennakko olisi esim 20 astetta. VAkiojousia käyttäen liike olisi ainakin lineaarinen. Joskus olen vastaavan muutoksen tehnyt vaparikoneeseen jonka tarkoituksena oli estää yläennakon meno yli 36 asteen.

Ja toinen kysymys eli kyssäri tähän perään. Paljon kestää Ladan vakio kaasutin painetta turbokäytössä ennenkuin alkaa paikat ratkeamaan. Käytössä on vm-80 mallinen eli mekaanisesti molemmat kurkut levälleen kaasutin. Ja millainen sen toiminta on paineistettuna. Näissä karvahattu turbotuksessa on kuuleman mukaan käytetty myös volvon strömberiä eli sitä juuttuvakurkkuista, kestää hyvin painetta ihan sellaisenaan ja lisärikastus on helppo toteuttaa pienellä vivustolla jolla pudotetaan suutinputkea alemmas, eli ryyppyä päälle.

Näillä kysymyksillä jos millä munaan itseni mutta eipähän ole ensimäinen kerta :oops:
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Mielestäni tuo keskipakosäätimen toiminnan rajoittaminen ei ole ratkaisu tuohon sytkä myöhästämiseen koska nuo "nuijat" tottelevat kierroksia eivät ahtoja. Eli matalilla kierroksilla vedätettäessä ahtoja tulee reilusti mutta sytkä ei myöhästy.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Hmm. Näinhän se taitaa olla. Kuten huomaatte en juuri tajua turbotekniikasta mutta parempi lienee kuitenkin kysyä viisaammilta ennenkuin lähtee kokeilemaan miten ahtaa, vaikka veivin lohkosta läpi. Tästä tulee nyt kyllä päähän pinttymä mutta mietin silti mahdollisuutta pelata näiden ennakkojen suhteen jousivoimilla ja muuttamalla näiden ns. nuijien painoja jne jne. Aikani turattuani tyydyn todennäköisesti kohtalooni ja teen tämän V.Vieri tyyppisen ratkaisun.

Mutta tähän toiseen kysymykseen, paljonko kestää vai kestääkö. Tarvittaessa hankin vaikka uuden kaasuttimen jos se tarjoaa apua.
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Mulla on nyt kattiladan kaasarilla 1bar eikä ole ainakaan vielä haljennu.
Muistelisin että tuossa vanhemmassa on kohokammion huohotus ulkopuolinen joten se pitää tukkia ja vetää letku ahtoputkeen. tuskin siinä muuta suurta ongelmaa on suutinten kanssa vaan saa tapella että saa seokset kohdalle, myös neulaventtiiilin voi joutua suurentamaan.

Niin ja tuosta keskipako ennakon rajoittamisesta mulla ainakin on jo täydet ennakot silloinkun ahdot rupeaa nousemaan joten kyllähän sen silläkin saa jotenkin tehtyä, silloin tosin ollaan aavistuksen myöhäisellä osakuormalla.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Nythän käy niin että polttoainepumppu pitää vaihtaa esim. jostain ruiskuautosta niin miltäpä kuulostaisi ajatus käyttää Ladan omaa kaasutinta sekä sähköohjattua lisäsuutinta joka hoitaisi tarvittavan rikastuksen. Toimintaa ohjaa painekytkin eli määrätyn ahtopaineen jälkeen aukeaa lisäsuutin joka syöttää polttoainetta suoraan esim. imusarjaan. Tällöin suuttimien kanssa taistelu saattaisi jäädä vähemmälle. Toteutettavissa esim. mersun kylmäkäynnistyssuuttimella.

Nämä on nyt vain näitä minun ajatuksia joissa ei välttämättä ole järkeä mutta koettakaa kestää. :wink:
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

No onnistuuhan rikastus lisä suuttimellakin, mutta ne valmiit ohjaus poksit on kalliita ja itse ei jaksa rakentaa, kun sitä ei voi tehdä pelkällä painekytkimellä koska silloin menee pensaa aina sama määrä kierroksista riippumatta eli pienillä kierroksilla rikkaalla ja suurilla laihalla.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Keskipakosäädin kahdella jousella...

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

....siten,että löysempi jousi säätää ennakkoa enemmän alakierroksilla,minkä jälkeen tulee vahvempi jousi,jonka säätö on vähäisempää kierrosten noustessa.Säätökäyrästä tulee kulmikas siten,että tämä kulma sijaitsee siinä pisteessä,missä löysemmän jousen säätö loppuu ja jäykemmän jousen säätö alkaa.
Toisen jousen löysyys saadaan aikaan tekemällä sen ja toisen pään silmukka soikeaksi.Silmukan muotoa ei pidä muuttaa,sillä silloin ennakkokäyrä muuttuu ja moottorin ominaisuudet huononevat.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Mutta, entäs jos tämän jäykemmän jousen hallitsemaa massaa lisäisi eli toiminta alkaisikin jo hennomman jousen vaikutuspiiristä eikäs tällöin toiminnan kulmikkuutta saada muutetuksi. Kuten jo aiemmin sanoin tästä tulee päähänpinttymä josta on vaikea päästä irti.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Mainitsemasi kahden jousen mukanaolo vaatisi tukipisteen muutoksen säätöpainoon nähden.Toinen ongelma oli se,että miten löytäisi sellaisen jousiyhdistemän,mikä toimisi säädön alkuvaiheessa riittävän lepsusti (ettei sytytysennakko säätyisi liian vähän),koska keskipakosäätö loppuu yleensä 1400r/min-2000r/min.
Kahdella jousella toteutettua sytysennakon säätöä voidaan verrata panssarivaunulla ajoon oikealle kaartuvalla tiellä,missä ohjausta saa kääntää kaksi kertaa hetken kerrallaan ja käännön jälkeen mennään suoraan.Vähän kankeata,mutta sinnepäin.
Sytytysennakon säädössä tälläisilla laitteilla päädytään kompromissiin tehon,polttoaineenkulutuksen ja pakokaasupäästöjen välillä.
Pöhö-Andrei
Viestit: 533
Liittynyt: 16.2.2004 9:55
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Pöhö-Andrei »

Selaisin tuossa äsken innoissani nettiä aiheeseen liittyen. Törmäsin tälläiseen kuin volvon r-sport turbosarjan virranjakajaan jossa alipainekello toimi myös painekellona eli muutteli ennakoita paineen mukaisesti joko myöhästäen tai aikaistaen niitä. Pitäsi kai tutkaillla tarkemmin saisiko tuollaista kelloa soveltamalla Ladan jakajaan. Tämän luulisi olevan toimiva systeemi jos kerran sellainen volvoon kelpuutettu. :wink:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10242
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

mites

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

entäs elektroninen jakajaton suorasytytysjärjestelmä, jota täällä on useampaan otteeseenkin oltu tekemässä, ratkaiseeko se näitä ongelmia?
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Turbiini
Viestit: 866
Liittynyt: 25.9.2003 20:58
Paikkakunta: Alavus

Re: mites

Viesti Kirjoittaja Turbiini »

Lada-Jussi kirjoitti:entäs elektroninen jakajaton suorasytytysjärjestelmä, jota täällä on useampaan otteeseenkin oltu tekemässä, ratkaiseeko se näitä ongelmia?
Kyllä mutta ladan osista ei käy kuin puolat ja tunnistimet, eli ohjain poksi pitää itse tehdä tai ostaa joku valmis ohjelmoitava.
Vapari ei ole vaihtoehto.
voimaa
Vastaa Viestiin