Mikä on mielestäsi kaunein itäauto ?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
joo toi tarton kasaama lava-auto olikin uutta, mutta olenkin vähemmän tutustunut noitten remonttipajojen versioihin.
kuulemma virossakin ollut Volgan kokoonpanotehdas aikanaan, siksi kai omassakin viron tuonti Volgassa poikkeaa varustelut vähän venäläisistä manuaaleista. En sit tostakaan tehtaasta tiedä sen enempää, nyt idän ihmeissä kuulin tällaista väitettävän?
mitähän noi ZILin skorpioonit ja jezhik:it oikein on tarkemmin? 4105:stä olen ennenkin kuullut, mutta koskaan ei ole kerrottu sen olevan panssaroituversio, se selittäisi uuden mallimerkinnän.
olikos muuten 4102 joka oli peräti etuvetoinen prototyyppi, tosin siinä oli kai korikin vähän erillainen kuin näissä 115 sarjasissa.
kuulemma virossakin ollut Volgan kokoonpanotehdas aikanaan, siksi kai omassakin viron tuonti Volgassa poikkeaa varustelut vähän venäläisistä manuaaleista. En sit tostakaan tehtaasta tiedä sen enempää, nyt idän ihmeissä kuulin tällaista väitettävän?
mitähän noi ZILin skorpioonit ja jezhik:it oikein on tarkemmin? 4105:stä olen ennenkin kuullut, mutta koskaan ei ole kerrottu sen olevan panssaroituversio, se selittäisi uuden mallimerkinnän.
olikos muuten 4102 joka oli peräti etuvetoinen prototyyppi, tosin siinä oli kai korikin vähän erillainen kuin näissä 115 sarjasissa.
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)Joo, pientä juttua noista Viron "kauniista itä-autoista".
Toi Tarton "Autode Remondi Katsetehas" luotiin 1949 ns. remonttipajana "kaikille autoille". Jo vuoden perästä (1950) se erikoistui ainoastaan Gaz-kuorma-autojen ja bussien remonttiin. Ensimmäisen oman koeauton (bussi TA-1) se valmisti jo vuonna ensimmäisenä toimintavuotenaan. Tästä lähti samalla liikkeelle bussien ja umpinaisten tavara-autojen valmistus, joka kesti Neuvostoliiton alaisuudessa aina vuoteen 1988 asti. Sen tuotannossa oli n.70 erilaista mallia, joista suurin
rakennettiin Gazin alustalle. Lisäksi tehtiin 30 mallia erikoistilausautoja, esim. televisio-, laboratorio-, tienhuolto jne. Sitä voidaan kyllä pitää mielestäni jo aivan "oikeana" autotehtaana nimestään huolimatta. (tai sitten Uusikaupunkikin on vaan "remonttipaja"
)
Tehtaan historia runsaine kuvineen löytyy kokonaisuudessaan:
http://kodu.pri.ee/ta/?
-galleriasta löytyy muuten todella kauniita "itäautojakin" -mm. urheiluauto "Tartu" (taisi olla Warren tekniikalla?)
Koerun Autode Remonditehas nr.2 (Virossa oli näitä remonttipajoja yht.4kpl) oli taas oikeastaan puhdas remonttipaja, siellä ei suoritettu uusien Volgien kokoonpanoa vaan se teki pelkästään Volgien "täysremontteja" eli se oli ns. valtiollisessa käytössä oleva "remonttipaja". Alkuun se remontoi 21 malleja ja myöhemmin 24 malleja. Jokaisella valtion (NL) Volgalla oli tehtaan puolelta määrätty tietty "elinikä". Kun "kilometrit oli täynnä", lähetettiin Volga remonttipajaan, missä kunnostettiin kori, kaikki "pyörivät osat" ja lisäksi vielä sisustus uusittiin kokonaan. Autoon ei kuitenkaan koskaan käytetty sen omia "komponentteja" vaan ns. "valtion vaihtopankista" jo aikaisemmin kunnostettuja tai sitten kokonaan uusia. Auton kunnostukseen käytettyjen varaosien laatu riippui paljon "tilaajasta" - oliko tästä hyötyä tehtaalle tai esim. mitä lahjoja tms. tällä oli tarjolla. "Pahimmassa tapauksessa" auto sai huonommat varaosat kuin tuotaessa.
Tehtaasta lähtiessä kyseessä oli käytännössä uudesti syntynyt Volga, mutta auton alkuperäisyydestä ei ollut enää mitään jäljellä. Entisestä luxusautosta oli tullut "amistuunattu" ja huonolaatuinen "työkalu". Autoa kunnostaessa ei välitetty eri vuosimallien osien erovaisuuksista. Auton maalaus ei myöskään vastannut originaalia ja koritöiden laatu oli myös huono.
Koska em. täysremontin takia auton originaalisuudesta ei jäänyt mitään jäljelle, auto sai myös uuden identiteetin. Gazin tehtaan VIN-kilpi korvattiin tehtaan ART-2 (Autoremonditehas 2) kilvellä ja auto sai näin uuden tehdastunnuksen. Kyseessä oli näin tavallaan Virossa "kokoonpantu" Volga, jota ei kuitenkaan voi verrata originaali Gazin tekemään. Kutsumanimeltään ne ovatkin Virossa "Koeru-Volgia".
lähde: volga.ee
Tässä Koerun "remonttipajassakin" on kuitenkin kyseessä osa Neuvostoliiton autohistoriaa, eikä senkään autoja kannata historiallisessa mielessä väheksyä. Tällainen ART-2 Volga on selvää "museokamaa".
Toi Tarton "Autode Remondi Katsetehas" luotiin 1949 ns. remonttipajana "kaikille autoille". Jo vuoden perästä (1950) se erikoistui ainoastaan Gaz-kuorma-autojen ja bussien remonttiin. Ensimmäisen oman koeauton (bussi TA-1) se valmisti jo vuonna ensimmäisenä toimintavuotenaan. Tästä lähti samalla liikkeelle bussien ja umpinaisten tavara-autojen valmistus, joka kesti Neuvostoliiton alaisuudessa aina vuoteen 1988 asti. Sen tuotannossa oli n.70 erilaista mallia, joista suurin
rakennettiin Gazin alustalle. Lisäksi tehtiin 30 mallia erikoistilausautoja, esim. televisio-, laboratorio-, tienhuolto jne. Sitä voidaan kyllä pitää mielestäni jo aivan "oikeana" autotehtaana nimestään huolimatta. (tai sitten Uusikaupunkikin on vaan "remonttipaja"
Tehtaan historia runsaine kuvineen löytyy kokonaisuudessaan:
http://kodu.pri.ee/ta/?
-galleriasta löytyy muuten todella kauniita "itäautojakin" -mm. urheiluauto "Tartu" (taisi olla Warren tekniikalla?)
Koerun Autode Remonditehas nr.2 (Virossa oli näitä remonttipajoja yht.4kpl) oli taas oikeastaan puhdas remonttipaja, siellä ei suoritettu uusien Volgien kokoonpanoa vaan se teki pelkästään Volgien "täysremontteja" eli se oli ns. valtiollisessa käytössä oleva "remonttipaja". Alkuun se remontoi 21 malleja ja myöhemmin 24 malleja. Jokaisella valtion (NL) Volgalla oli tehtaan puolelta määrätty tietty "elinikä". Kun "kilometrit oli täynnä", lähetettiin Volga remonttipajaan, missä kunnostettiin kori, kaikki "pyörivät osat" ja lisäksi vielä sisustus uusittiin kokonaan. Autoon ei kuitenkaan koskaan käytetty sen omia "komponentteja" vaan ns. "valtion vaihtopankista" jo aikaisemmin kunnostettuja tai sitten kokonaan uusia. Auton kunnostukseen käytettyjen varaosien laatu riippui paljon "tilaajasta" - oliko tästä hyötyä tehtaalle tai esim. mitä lahjoja tms. tällä oli tarjolla. "Pahimmassa tapauksessa" auto sai huonommat varaosat kuin tuotaessa.
Tehtaasta lähtiessä kyseessä oli käytännössä uudesti syntynyt Volga, mutta auton alkuperäisyydestä ei ollut enää mitään jäljellä. Entisestä luxusautosta oli tullut "amistuunattu" ja huonolaatuinen "työkalu". Autoa kunnostaessa ei välitetty eri vuosimallien osien erovaisuuksista. Auton maalaus ei myöskään vastannut originaalia ja koritöiden laatu oli myös huono.
Koska em. täysremontin takia auton originaalisuudesta ei jäänyt mitään jäljelle, auto sai myös uuden identiteetin. Gazin tehtaan VIN-kilpi korvattiin tehtaan ART-2 (Autoremonditehas 2) kilvellä ja auto sai näin uuden tehdastunnuksen. Kyseessä oli näin tavallaan Virossa "kokoonpantu" Volga, jota ei kuitenkaan voi verrata originaali Gazin tekemään. Kutsumanimeltään ne ovatkin Virossa "Koeru-Volgia".
lähde: volga.ee
Tässä Koerun "remonttipajassakin" on kuitenkin kyseessä osa Neuvostoliiton autohistoriaa, eikä senkään autoja kannata historiallisessa mielessä väheksyä. Tällainen ART-2 Volga on selvää "museokamaa".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
ei hajua, mutta viittaisko noi sanat jotenkin ulkonäköön ja olisi siitä annettuja "lempinimiä"Lada-Jussi kirjoitti:
mitähän noi ZILin skorpioonit ja jezhik:it oikein on tarkemmin?
Tuli vaan mieleen, kun venäläisillä näkyy olevan tapana kutsua esim Samaraa -"Zubilaksi" eli "Taltaksi". Talttaa toi Samaran keula kyllä vähän muistuttaakin..
PS. tässä olisi noita venäläisten käyttämiä autojen lempinimiä, siinä toi "jezhik" on Izhin "haukkumanimi". Olisko noilla tekemistä jonkun esim. keulamaskin kanssa tai jonkun tietyn tunnuksen (vrt. "hirvi-volga").
Viimeksi muokannut samarai, 16.8.2006 5:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Sergei Mihailov onLada-Jussi kirjoitti: onko 4104 kuitenkaan virallisesti ollut 115, onko kukaan käynyt lukemassa tyyppikilpiä?
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
no jummi jammi siellä se model 115 lukeesamarai kirjoitti:Sergei Mihailov onLada-Jussi kirjoitti: onko 4104 kuitenkaan virallisesti ollut 115, onko kukaan käynyt lukemassa tyyppikilpiä?
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)Eli kyseessä on malli 313/1Toveri Sladimir kirjoitti:Tarkoitan sitä 2-paikkaista versiota, vaikkei tuo tavallinen kupeekaan hirveän ruma ole.Toveri Sladimir kirjoitti:Wartburg Sport Coupe!

Tässä proto 313/2

Muistuttaa melkoisesti Renaultia..
Wartburg 311 palkittiin 50-luvun lopulla mm.Brysselin autonäyttelyssä kansainvälisillä muotoilupalkinnoilla.
Tosi hyvä aihe!
Mitähän tähän laittais, kun näitä suosikkeja on niin paljon...
Isommista ainakin ZIL 41047, GAZ 13 ja 14...
Perusautoista GAZ 24 ja 21, AZLK 412 ja 2140 ja tottakai Ladat.
Erikoisimmista jo nuo esillä olleet Warret. Ehkä niitä voisinkin väittää kauneimmiksi. Myös perusmalli on nätti. Todella upeita ilmestyksiä ovat myös oikeastaan kaikki Tatrat, mutta etenkin vanhemmat, erikoista muotoilua ja aika erikoista tekniikkaakin.
Mikähän se oli muuten semmoinen jossain vanhassa autolehdessä ollut venäläinen urheiluauto, jokin haudattu suunnitelma, latolöytö, perä muistutti corvettea tai Opel GT:tä. Mulla saattaa olla se artikkeli mutta muistikuvat on hämäriä...
Mitähän tähän laittais, kun näitä suosikkeja on niin paljon...
Isommista ainakin ZIL 41047, GAZ 13 ja 14...
Perusautoista GAZ 24 ja 21, AZLK 412 ja 2140 ja tottakai Ladat.
Erikoisimmista jo nuo esillä olleet Warret. Ehkä niitä voisinkin väittää kauneimmiksi. Myös perusmalli on nätti. Todella upeita ilmestyksiä ovat myös oikeastaan kaikki Tatrat, mutta etenkin vanhemmat, erikoista muotoilua ja aika erikoista tekniikkaakin.
Mikähän se oli muuten semmoinen jossain vanhassa autolehdessä ollut venäläinen urheiluauto, jokin haudattu suunnitelma, latolöytö, perä muistutti corvettea tai Opel GT:tä. Mulla saattaa olla se artikkeli mutta muistikuvat on hämäriä...
☭ GAZ 24 Volga ☭ VAZ 2121 ☭ VAZ 2106 ☭ VAZ 2103 ☭ VAZ 21013 ☭ VAZ 21083 RU 21099 RU 21093 RU VAZ 21083 ☭ VAZ 21093 ☭ Moskvitsh 1500SL ☭ MTZ-501
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
ex VAZ 21063 VAZ 21051 VAZ 210993
Mun mielestä kauneimpia itäautoja ovat nappisilmä Lada, Lada 110 HB hieman tuunattuna sekä Lada Siluet ja jotkin Volgan uudemmat harvinaiset mallit. Imeisesti ehkä jotain prototyyppejä.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
-
Magnum2300
Pahasti off-topikiksi menee, mutta nykyisin tuossa Koerun Volga-korjaamossa tehdään sähkömoottoreita KCI Konecranesin nostureihin.samarai kirjoitti:Tässä Koerun "remonttipajassakin" on kuitenkin kyseessä osa Neuvostoliiton autohistoriaa, eikä senkään autoja kannata historiallisessa mielessä väheksyä. Tällainen ART-2 Volga on selvää "museokamaa".
- Lada-Jussi
- Viestit: 10252
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Olisiko esim. joku näistä Zil-sarjan urheiluautoista ?raul kirjoitti:
Mikähän se oli muuten semmoinen jossain vanhassa autolehdessä ollut venäläinen urheiluauto, jokin haudattu suunnitelma, latolöytö, perä muistutti corvettea tai Opel GT:tä. Mulla saattaa olla se artikkeli mutta muistikuvat on hämäriä...
Tai tästä se voi olla enää linkin päässä
Neuvostoliiton aikana oli runsaasti Virossa tehtyjä kauniita kilpa-autoja.
Tässä esim. Tartu-1
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Minibussi "START"

Auto oli tuotannossa Severodonetskin autotehtaalla Luganskin oblastissa Ukrainassa vuosina 1964-1965. Tehdas tuotti näitä 12-paikkaisia busseja n. 200 kpl ? (vähän vaihtelee toi määrä lähteistä riippuen). Startin kori valmistettiin noihin aikoihin uudesta materiaalista -lasikuidusta. (olisko vähän samaa kuin Zwickau/Trabant?).
Moottori, vaihdelaatikko, akselit + monet pisteosat ovat Volga 21:stä. Paljon myös valmistettiin omassa kokoonpanotehtaassa.
Lasikuidusta tehty kori näkyy hyvin tässä pihanperäyksilössä ja tässä entisöitävästä yksilössä
Entistetty yksilö:
oikea kylki edestä
vasen kylki takaa
oikea kylki takaa
keula
Auto on Venäjällä tunnettu lähinnä vanhasta (1966) neuvostoliittolaisesta komediasta "Kaukaasian vanki".

Auto oli tuotannossa Severodonetskin autotehtaalla Luganskin oblastissa Ukrainassa vuosina 1964-1965. Tehdas tuotti näitä 12-paikkaisia busseja n. 200 kpl ? (vähän vaihtelee toi määrä lähteistä riippuen). Startin kori valmistettiin noihin aikoihin uudesta materiaalista -lasikuidusta. (olisko vähän samaa kuin Zwickau/Trabant?).
Moottori, vaihdelaatikko, akselit + monet pisteosat ovat Volga 21:stä. Paljon myös valmistettiin omassa kokoonpanotehtaassa.
Lasikuidusta tehty kori näkyy hyvin tässä pihanperäyksilössä ja tässä entisöitävästä yksilössä
Entistetty yksilö:
oikea kylki edestä
vasen kylki takaa
oikea kylki takaa
keula
Auto on Venäjällä tunnettu lähinnä vanhasta (1966) neuvostoliittolaisesta komediasta "Kaukaasian vanki".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
[quote="Lada-Jussi"]eikös turist ollut tällainen kovakattoinen, vaik ei noissa kyl paljon eroa näyttäisi muuten olevan
tuolla rc:llä näytti olevan tästä vähän juttua. Keskustelun perusteella kyseessä pitäisi olla sama auto. Eli toi "Turist" piti olevan irroitettavalla kovakatolla. Tossa avomallissa pikkasen hämää silti mua kyllä toi "convertible-takaosa"
Sen perusteella voisi kyllä sanoa, että se ollut myös rätilläkin..
Eikös se joku uus pösö ole just irtokatolla ja siihen saa myös rätinkin. 
tuolla rc:llä näytti olevan tästä vähän juttua. Keskustelun perusteella kyseessä pitäisi olla sama auto. Eli toi "Turist" piti olevan irroitettavalla kovakatolla. Tossa avomallissa pikkasen hämää silti mua kyllä toi "convertible-takaosa"
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»

