Syyläri takakonttiin

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
v1lh0-

Syyläri takakonttiin

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

Onkos kukaan siirtänyt ladan syyläriä takakonttiin. Lähinnä kiinnostaa jaksaako vesipumppu kierrettää vettä, kun tulee aika pitkät vesiputket? Ei olisi loppupeleissä paha projekti. Ja kyse on jäärata-autosta.
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Viesti Kirjoittaja START »

miks se pitäs saada takakonttiin?
tietysti jos on esim isompaa konetta tai isoa cooleria laittamassa niin tilanpuutteen takia
mut jäärata autoon jos ei ole kyse tilanpuutteesta niin aika iso homma laittaa (kallista koska letkut ei oo halpoja)
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
ralli lada
Viestit: 848
Liittynyt: 12.4.2005 20:38
Paikkakunta: jämsä�

Viesti Kirjoittaja ralli lada »

luulisi että on hankala saada ajoviima kiertämään taka-kontin kautta :?
21013 2300tic
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

no varmaa sinne tulis jatkuvasti pyörivä fleksi! mutta ei kait siin oo mtn järkiä siirtää taka konttii jos ei oo tilan puutetta :shock:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
v1lh0-

Viesti Kirjoittaja v1lh0- »

Anteeksi mutta teiltä on saanut vastausta kysymykseeni. Kyselyjä vain miksi ja miksi. Miksi joku siirtää akun takakonttiin tai toinen laittaa alumiinivanteet?
Sitä paitsi miksi tarvitsis laittaa jotain letkua kun voi käyttää vesijohtoputkea. Eikä ilman kierrättäminenkään takakontin kautta ole ongelma.
Avatar
ladaraider
Viestit: 100
Liittynyt: 15.1.2004 11:44
Paikkakunta: Kitee

Re: Syyläri takakonttiin

Viesti Kirjoittaja ladaraider »

v1lh0- kirjoitti:Onkos kukaan siirtänyt ladan syyläriä takakonttiin. Lähinnä kiinnostaa jaksaako vesipumppu kierrettää vettä, kun tulee aika pitkät vesiputket? Ei olisi loppupeleissä paha projekti. Ja kyse on jäärata-autosta.
Viime kesänä jututin erästä jokkisladakuskia joka oli siirtänyt syylärin ja akun takakontin puolelle, ja muistaakseni pumppu oli ihan omansa ja toimi kai ihan hyvin.

Ja kyllähän syyläri kannattaa taakse siirtää, jos ei tilanpuutteen takia niin painojakauman takia, ja etenkin jokkiksessa syylärillä on takakontissa huomattavasti turvallisempi olo mitä keulilla.
Lujaa Lada Laatua

Latagalleria
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: Syyläri takakonttiin

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

v1lh0- kirjoitti:Lähinnä kiinnostaa jaksaako vesipumppu kierrettää vettä, kun tulee aika pitkät vesiputket?
Putken pituus tuskin on ongelma. Jokainen mutka sen sijaan on. Ne kun jarruttaa tai pysäyttää kokonaan painovoimaisen(Lämmin nousee ylös, kylmä laskee alas) kierron. Tuollaisen järjestelmän ilmaaminen ilman lisä pumppua voi olla myös melko haastava homma. Painoakin systeemille kertyy ihan hyvästi, eli joitakin hyötyjäkin voisi listata:
-Parempi jäähdytys, kun vettä on enempi ja se kiertää rautaputkissa ympäri autoa, eikä lämmitä konehuonetta. Olettaen että syylärin ilmankierto on kunnossa.
-Jäähdytys järjestelmä paremmin turvassa esim. penkkaan ajoissa.
-Taakse tulee painoa lisää.

Omaa henkilökohtaista kokemusta ei (taaskaan) ole.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Viesti Kirjoittaja START »

v1lh0- kirjoitti:Anteeksi mutta teiltä on saanut vastausta kysymykseeni. Kyselyjä vain miksi ja miksi. Miksi joku siirtää akun takakonttiin tai toinen laittaa alumiinivanteet?
Sitä paitsi miksi tarvitsis laittaa jotain letkua kun voi käyttää vesijohtoputkea. Eikä ilman kierrättäminenkään takakontin kautta ole ongelma.
no juu ei oo kokeiltu :oops:
mut täytyyhän sitä yrittää saada joku järkevä selitys että miksi moiseen ryhtyisit :wink:
ei kai siinä mitään ylitse pääsemätöntä oo mut hyöty työmäärään nähen voi olla huono jos ei oo välttämätöntä
niin ja jos meinaat että syyläri hajoaa mahdollisessa penkkaan ajossa niin helpompi ratkasu on laittaa puskuri eteen :wink:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Avatar
pressa
Viestit: 10418
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

ahvenistolla ainakin oli yksi turbo missä oli syyläri peräkontissa
ja sähkö flekti
ja onhan takamoottoir skodissakin ollut syyläri edessä
eikä niissäkään ole yhtään suurempi vesipumppu kuin ladassa
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

pressa kirjoitti: ja onhan takamoottoir skodissakin ollut syyläri edessä
eikä niissäkään ole yhtään suurempi vesipumppu kuin ladassa
Tuskin on kyse pumpun koosta, vaan sen tyypistä.
Normaali etumoottori auton vesipumppu kykenee siirtämään suuria määriä vettä, jos sen ei tarvi saada aikaan paine-eroa. Mutta mikäli vesi joutuu jossakin kohti putkistoa menemään "vastavirtaan"(Kuuma vesi alaspäin tai kylmä vesi ylöspäin), loppuu veden liikkuminen hyvinkin helposti.
En tunne skodan vesipumppua/putkistoa, mutta ainakin moottori on aika pieni tehoinen ja matala viritteinen, joten hukka lämpöä ei tule ongelmiksi asti, vaikkei veden virtaus kovin kummoista oliskaan.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

noissa takamoottori Skodissa taisi kuitenkin olla juuri "akilleen kantapää" toi riittävä vedenkierto kesällä -kone keittää helposti jos joutuu koville. Muistelen ainakin, että yksi kaveri viritteli Skodaansa vesipumppuun jotain toisen kokoista hihnapyörää, että se pyörisi nopeammin tms.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
P.a.s.i

Viesti Kirjoittaja P.a.s.i »

samarai kirjoitti:noissa takamoottori Skodissa taisi kuitenkin olla juuri "akilleen kantapää" toi riittävä vedenkierto kesällä -kone keittää helposti jos joutuu koville. Muistelen ainakin, että yksi kaveri viritteli Skodaansa vesipumppuun jotain toisen kokoista hihnapyörää, että se pyörisi nopeammin tms.
kultaisia muistoja takamoottori skodan keittämisestä silloin kun ilon pikkupoika :) Aika herkästi nousi savut ainakin meidän skodasta lämpösillä keleillä.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

ei kait penkat oo nii kovia et syyläri menis pas2 ?
tai sitte ei aja penkkoihin :wink:
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
RussianTUNER
Viestit: 1751
Liittynyt: 25.10.2004 20:09
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja RussianTUNER »

'aatee' kirjoitti:ei kait penkat oo nii kovia et syyläri menis pas2 ?
tai sitte ei aja penkkoihin :wink:
Lues vähän tarkemmin, ettei vaan joku olis maininnut painojakaumastakin. Ja aina varmemmin se syyläri säilyy siellä kontissa ehjänä. Sama homma itellä edessä jokkis-Fiatin kanssa.
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Avatar
START
Lada kerhon jäsen
Viestit: 2542
Liittynyt: 20.7.2006 12:54
Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste

Viesti Kirjoittaja START »

no eipä se paljon paina
jos pelkän painojakauman takia siirtää niin on kyllä huippu urheilua :shock:

jos taakse painoa haluaa niin pistää sinne perään vaikka painoja :wink:
tai akun :wink:
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Vastaa Viestiin