Syyläri takakonttiin
Syyläri takakonttiin
Onkos kukaan siirtänyt ladan syyläriä takakonttiin. Lähinnä kiinnostaa jaksaako vesipumppu kierrettää vettä, kun tulee aika pitkät vesiputket? Ei olisi loppupeleissä paha projekti. Ja kyse on jäärata-autosta.
-
- Viestit: 848
- Liittynyt: 12.4.2005 20:38
- Paikkakunta: jämsä�
Anteeksi mutta teiltä on saanut vastausta kysymykseeni. Kyselyjä vain miksi ja miksi. Miksi joku siirtää akun takakonttiin tai toinen laittaa alumiinivanteet?
Sitä paitsi miksi tarvitsis laittaa jotain letkua kun voi käyttää vesijohtoputkea. Eikä ilman kierrättäminenkään takakontin kautta ole ongelma.
Sitä paitsi miksi tarvitsis laittaa jotain letkua kun voi käyttää vesijohtoputkea. Eikä ilman kierrättäminenkään takakontin kautta ole ongelma.
- ladaraider
- Viestit: 100
- Liittynyt: 15.1.2004 11:44
- Paikkakunta: Kitee
Re: Syyläri takakonttiin
Viime kesänä jututin erästä jokkisladakuskia joka oli siirtänyt syylärin ja akun takakontin puolelle, ja muistaakseni pumppu oli ihan omansa ja toimi kai ihan hyvin.v1lh0- kirjoitti:Onkos kukaan siirtänyt ladan syyläriä takakonttiin. Lähinnä kiinnostaa jaksaako vesipumppu kierrettää vettä, kun tulee aika pitkät vesiputket? Ei olisi loppupeleissä paha projekti. Ja kyse on jäärata-autosta.
Ja kyllähän syyläri kannattaa taakse siirtää, jos ei tilanpuutteen takia niin painojakauman takia, ja etenkin jokkiksessa syylärillä on takakontissa huomattavasti turvallisempi olo mitä keulilla.
Re: Syyläri takakonttiin
Putken pituus tuskin on ongelma. Jokainen mutka sen sijaan on. Ne kun jarruttaa tai pysäyttää kokonaan painovoimaisen(Lämmin nousee ylös, kylmä laskee alas) kierron. Tuollaisen järjestelmän ilmaaminen ilman lisä pumppua voi olla myös melko haastava homma. Painoakin systeemille kertyy ihan hyvästi, eli joitakin hyötyjäkin voisi listata:v1lh0- kirjoitti:Lähinnä kiinnostaa jaksaako vesipumppu kierrettää vettä, kun tulee aika pitkät vesiputket?
-Parempi jäähdytys, kun vettä on enempi ja se kiertää rautaputkissa ympäri autoa, eikä lämmitä konehuonetta. Olettaen että syylärin ilmankierto on kunnossa.
-Jäähdytys järjestelmä paremmin turvassa esim. penkkaan ajoissa.
-Taakse tulee painoa lisää.
Omaa henkilökohtaista kokemusta ei (taaskaan) ole.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
no juu ei oo kokeiltuv1lh0- kirjoitti:Anteeksi mutta teiltä on saanut vastausta kysymykseeni. Kyselyjä vain miksi ja miksi. Miksi joku siirtää akun takakonttiin tai toinen laittaa alumiinivanteet?
Sitä paitsi miksi tarvitsis laittaa jotain letkua kun voi käyttää vesijohtoputkea. Eikä ilman kierrättäminenkään takakontin kautta ole ongelma.

mut täytyyhän sitä yrittää saada joku järkevä selitys että miksi moiseen ryhtyisit

ei kai siinä mitään ylitse pääsemätöntä oo mut hyöty työmäärään nähen voi olla huono jos ei oo välttämätöntä
niin ja jos meinaat että syyläri hajoaa mahdollisessa penkkaan ajossa niin helpompi ratkasu on laittaa puskuri eteen

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Tuskin on kyse pumpun koosta, vaan sen tyypistä.pressa kirjoitti: ja onhan takamoottoir skodissakin ollut syyläri edessä
eikä niissäkään ole yhtään suurempi vesipumppu kuin ladassa
Normaali etumoottori auton vesipumppu kykenee siirtämään suuria määriä vettä, jos sen ei tarvi saada aikaan paine-eroa. Mutta mikäli vesi joutuu jossakin kohti putkistoa menemään "vastavirtaan"(Kuuma vesi alaspäin tai kylmä vesi ylöspäin), loppuu veden liikkuminen hyvinkin helposti.
En tunne skodan vesipumppua/putkistoa, mutta ainakin moottori on aika pieni tehoinen ja matala viritteinen, joten hukka lämpöä ei tule ongelmiksi asti, vaikkei veden virtaus kovin kummoista oliskaan.
,_,/ukka
Autoton on huoleton
noissa takamoottori Skodissa taisi kuitenkin olla juuri "akilleen kantapää" toi riittävä vedenkierto kesällä -kone keittää helposti jos joutuu koville. Muistelen ainakin, että yksi kaveri viritteli Skodaansa vesipumppuun jotain toisen kokoista hihnapyörää, että se pyörisi nopeammin tms.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
kultaisia muistoja takamoottori skodan keittämisestä silloin kun ilon pikkupoikasamarai kirjoitti:noissa takamoottori Skodissa taisi kuitenkin olla juuri "akilleen kantapää" toi riittävä vedenkierto kesällä -kone keittää helposti jos joutuu koville. Muistelen ainakin, että yksi kaveri viritteli Skodaansa vesipumppuun jotain toisen kokoista hihnapyörää, että se pyörisi nopeammin tms.

-
- Viestit: 1751
- Liittynyt: 25.10.2004 20:09
- Paikkakunta: Laitila
Lues vähän tarkemmin, ettei vaan joku olis maininnut painojakaumastakin. Ja aina varmemmin se syyläri säilyy siellä kontissa ehjänä. Sama homma itellä edessä jokkis-Fiatin kanssa.'aatee' kirjoitti:ei kait penkat oo nii kovia et syyläri menis pas2 ?
tai sitte ei aja penkkoihin
Bmw E39 520 2.2i vm.-01, käyttis.
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com
Opel Kadett B 1.1 vm.-70, rojekti.
+muutama muu Opeliksi ja muita romuja.
http://R_iku.kuvablogi.com