LADACAT kirjoitti:Autokoulut voisivat hankkia vaikka
vanhoja,kunnossa olevia Ladoja,niin
oppilaat tietäisivät minkälaista on
ajaa Autolla.
Eivät välttämättä senjälkeen luottaisi
sokeasti ajonvakautuksiin tai luiston-
estoihin,kun pari ajokertaa ajais Ladalla.
Voin kuvitella jonkun hentosen naisihmisen Ladan ratissa...renkaiksi vaikka 205 ja 13" pikkuruori ja eikun taskuun vääntämään...
onneksi Ladassa kuitenkin on max 175 ja isoratti mutta on sitä naiset pystynyt 60-70 luvullakin autoja ajamaan, mut ei nää tän päivän naiset mitään enää jaksa
nastarenkaat on muuten hyvä turvavaruste!
"Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
No onhan ne tutkitusti ihan hyviä järjestelmiä, mutta huomattavasti turvallisuutta kehittävämpää olisi muuttaa autoilijoiden yleistä asennetta liikenteessä ja ajotaitoja tulisi ylläpitää entistä tehokkaammin.
Nykyisin autot on niin hiljaisia ja omistajat ovat lisäksi turtuneet siihen "turvallisuuden tunteeseen", jotta sitten kolareissa kopsahtaa ja kovasti.
80 törmäysnopeus on sama niin nykyään kuin 70- luvullakin ja se on oikeasti kova nopeus. Eilen viimeks pelotti ajaa pimeällä 100 nopeusrajoitusalueella satasta ja porukka painaa ohi ihan hurjana, eikä tunnu missään. Turvajärjestelmien tuoma hyöty menetetään tuplaten hölmöillessä!! Ja vielä se, että itse tykkään vaikuttaa oman auton ajokäyttäytymiseen 100%, siihen ei tietokoneet puutu.
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Aino oikea turvavarustus on Subarun jatkuva neliveto, joka omasta 2.2:sta Legacy käyttöautosta löytyy
Tosin on siin ABS:kin, mutta minä en niitä kaipaa... toisaalta kun tuo kauniimpi osapuoli ajelee kanssa, niin ehkä se on hyvä että sellasetkin on.
Onneksi näissä ei mitään ajonvakautushässäköitä ole... Ladassahan on turvavarusteena paksut pellin ja yleensä kuskilla nopeat kädet (takavetoisilla ainakin)
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/ Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
nivailija kirjoitti:Kyllä se luistonesto on vaan mukava, kun auto lähtee aina helposti liikkeelle esimerkiksi talviliukkailla liikennevaloista. Todella hyvä varuste.
Paitsi ylämäessä mokoman paskavarusteen pudottaessa tehot auto ei etene senttiäkään ilman kytkimen polttamista.
Itseltä yksi luistonestetty menopeli pysähtyi vauhdista ylämäkeen kun teho putosi joka pienimmästä ruopaisusta kunnes moottori oli tyhjäkäynnillä eikä jaksanut enää vetää. Sammua töksähti koko paska.
Kykettyäni mokoman soitontoiston pois päältä matka jatkui sopivasti rivuuttelemalla.
Qulle kirjoitti:Tosin on siin ABS:kin, mutta minä en niitä kaipaa...
Niin no mitäs noilla ABSeilla. Tokihan jokainen oikea rattipena osaa siinä yllätystilanteessakin annostella jarrua sen verran sopivasti että onnistuu vielä väistämään.
Ja jos ei osaa niin onhan se miehekkäämpää luistella pyörät suksenaan suoraan siihen kohteeseen...
Qulle kirjoitti:Tosin on siin ABS:kin, mutta minä en niitä kaipaa...
Niin no mitäs noilla ABSeilla. Tokihan jokainen oikea rattipena osaa siinä yllätystilanteessakin annostella jarrua sen verran sopivasti että onnistuu vielä väistämään.
Ja jos ei osaa niin onhan se miehekkäämpää luistella pyörät suksenaan suoraan siihen kohteeseen...
Juurikin näin
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/ Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Jusu kirjoitti:
Paitsi ylämäessä mokoman paskavarusteen pudottaessa tehot auto ei etene senttiäkään ilman kytkimen polttamista.
Itseltä yksi luistonestetty menopeli pysähtyi vauhdista ylämäkeen kun teho putosi joka pienimmästä ruopaisusta kunnes moottori oli tyhjäkäynnillä eikä jaksanut enää vetää. Sammua töksähti koko paska.
Kykettyäni mokoman soitontoiston pois päältä matka jatkui sopivasti rivuuttelemalla.
Kannattaa ottaa automaatti
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Turvavimpaimet eivät ole "sielunvihollisen" aikaansaannosta, vaikka sellaista jotkut yrittävät täällä väittää. ESP ja ABS ovat erittäin kivoja tosipaikan tullen suurimmalle osalle autoilevasta massasta, eli tavallisille autonkäyttäjille, jollaiseksi itsenikin luen. Eri asia ovat kankkuset ja vataset, jotka ajavat sivuslaidissa koko ajan ja sitten harmittaa kun ilkeä elektroniikka estää hauskanpidon.
Meillä on emännän työajossa perheen ykkösautona kaikilla turvamausteilla varustettu kottero ja minäkin sillä toisinaan sompailen. On oikein mukavaa lähteä ajamaan pidempiä matkoja, kun tietää olevansa keskimääräistä paremmassa turvassa.
ESP vaan pakolliseksi kaikkiin uusiin autoihin! Kaipa venäläisetkin ennen pitkää keksivät miten ESP:stä saa tehtyä mekaanisen version ja saadaan Ladaankin viimeisen muodin mukainen suojakerroin.
Eihän ne pahasta ole:
a) niin kauan kuin toimivat niin hyvä, kuvittelepa 2005 mallin viimeisenpäälle turvavarusteltu auto vuonna 2025 tai jopa 2035. Autot tulevat entistä lyhyempi ikäisiksi.
b) niin kauan kuin kuljettaja ei tuudittaudu turvallisuuden tunteeseen ja kuvittele että epsit ja apsit yms pelastavat jos ajaa 140km/h jäisellä moottoritiellä ja pitäisi nopeasti pysähtyä...
Puntossani on ABS:t ja kaksi turvatyynyä. Kummatkin koen ihan käteviksi vempaimiksi. Vanhemmissa autoissa paras turvavaruste on järki päässä silloin kun tie on jäässä
Viimeisimmässä TM:ssä kerrotiin kuinka Kia maasturilla oli ajettu testiajossa lähes kolari.Syynä oli luistonestojärjestelmän häiriö.Jos olisi tulllut ruumiita niin se olisi huomioitu suurin otsikoin.Kuitenkin turvajärjestelmät vähentävät onnettomuuksia,joita autoilijat ulosmittaavat suurempina tilannenopeuksina.Eräänlaista nollasummapeliä siis.
onhan ne luistonesto laitteet järkeviä
esm. eräs taksi mies valitti kun toista sataa heppasella mersulla jäi kiinni pehmeeseen hiekkaan
syynä oli se että sutimisen esto rupes jarruttaan ja lopulta loppu automaatti mersusta voima
minkäs sille mahtaa kun tietokone luulee kuskia hulluks kun noin hurjastelee
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Asiahan ei mulle kuulu......, mutta varmasti 95%:lle autoilijoista nuo kilkkeet on ihan hyviä ja turvallisuutta lisääviä varusteita....
Itse edellistä autoa ostaessani kiinnitin huomiota taasen siihen seikkaan, että autossa ei ole ainakaan airbagejä sun muuta joutavaa hilpetööriä, vaikeuttamassa ajamista... Autossa oli sentään abs jarrut jotka tuli vanhojen erittäin huonojen kokemusten johdosta kytkettyä pois heti.... Olis jo kaks kertaa varmuudella "tuonelan" viikate niittäny jos olis tuudittautunu abs:ien suomaan turvallisuuteen... Kilpa-autoilun pohjalta refleksit on ainakin vielä sen verran herkässä, että ilman abs:ä pystyy pahas paikas vasurilla ohjaa etuvetoista tehokkaammin kun on "veto" päällä....
Mutta mutta...., kuskeissa on eroja kuten myös mieltymyksissä varusteita kohtaan....
Kaikista surkein asia on halpojen uusien käyttöautojen kohdalla, kun survotaan kaikenlaista elektronista vakautusjärjestelmää kiinni eikä kiinnitetä mitään huomiota auton alustan toimimiseen
Tästä on olemassa jossain alan lehdessä enemmänkin juttua (oiskos ollu TM), kun on vain helpompi lyödä kilkkeet kiinni kuin rakentaa oikeasti toimiva alusta...
Joskus kuitenkin saattaa käydä niin, että hieno tekniikka sekoaa ja lähtee osittain tai kokonaan pois päältä ja sitten onkin kiva koittaa paikkailla, kun alusta on ihan rekusta
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/ Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
jatkuva neliveto on ihan hyvä ja väh 215leveet talvikumit.
en oo kokeillu liukkaalla ajoilonestolaitteillavarustettua masiinaa.
kai ne absit ihan pätevä keksintö on