Samaralla 600 000 km
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Samaralla 600 000 km
Viimeviikolla vietettiin samara-vanhuksen kanssa juhlahetkeä. Matkamittariin pyörähti taas kerran pyöreä lukusarja:00000! Kun mittarissa ei riitä numerot, niin tämähän tarkoitti sitä, että lähdettiin seittemännelle kierrokselle, ajettu siis nyt vähän yli 600 000 (siis kuusisataatuhatta kilometriä). [mittarivirhettä ei ole, vasta viikonloppuna tsekkasin välillä Muonio-Rovaniemi-Pello-Muonio, matka sekä tienvarsiopasteiden että matkamittarin mukaan n. 500 km.]
Auton ostin uutena kesäkuussa 1988 ja sen jälkeen ei oo tarttenu paljon moottoriremonteista huolehtia. Ainoa, mitä itse koneelle on tehty on se, että kun mittarissa oli n. 400 000 km vaihdettiin männänrenkaat (yksi oli poikki). Määräaikaishuolloista huolehdin säntillisesti n. 200 000 km:iin asti, sen jälkeen olen käyttänyt autoa huollossa erittäin satunnaisesti, n. kerran vuodessa ennen katsastusta. Toki kuluvia osia on vaihdettu, kytkin kolmesti, bensapumppuu pari kertaa, molemmat vertonivelet kerran jne, mutta vähällä olen selvinnyt näistäkin. Ruostekukkasia alkaa olla helmoissa vähän joka puolella eikä "viatonta" lommotonta peltiä juuri löydy, mutta nehän eivät kulkua haittaa! Katollaan auto on käynyt kerran ja porokolareita mahtuu matkan varrelle 2 kpl. "Ratakiskoista" tehdyt puskurit ovat osoittaneet lujuutensa ja tarpeellisuutensa, kun muutaman kerran joku riisikuppi on testannut niihin peltejään tai muovipuskureitaan.
Ladisteille vinkkinä voisin sanoa, että se mitä auto kaipaa on kova käyttö ja turhan säälin välttäminen. Näillä Lapin pitkillä etäisyyksillä asfalttikilometrejä kertyy aika paljon vuotta kohti, mutta paljon on Ladan kanssa rytyytetty pirun huonoja metsä- ja hiekkateitä, traktorinuria tai kangasmailla on menty kalalle ja marjaan tai retkelle tiettömiäkin taipaleita, jos vaan mettä on sen verran harvaa, että puiden välistä sopii menemään.
Vasta äskettäin tuli taas tarjous auton vaihdosta; vaihtamalla uuteen Ladaan Samara-vanhuksesta lupasivat 2000 euroa, mutta aion kuitenkin jatkaa entisellä; kuukauden sisällä pitäs hakea taas katsastusmieheltä leima ja ajella taas menemään.
Lieköhän muilla minkälaisia matkoja yhdellä bensa-autolla taitettuna?
Voi kun Konela ois vielä hengissä ja Samaran maahantuonti Neuvostoliitosta jatkuisi, niin kokemukseni Samarasta kelpaisivat kohta varmaan asiakaslehteenkin.
P.S. Vaimollani on myös Samara (vm. 1990), sillä on ajettu paljon vähemmän ja nyt jo toinen moottori menossa.
Auton ostin uutena kesäkuussa 1988 ja sen jälkeen ei oo tarttenu paljon moottoriremonteista huolehtia. Ainoa, mitä itse koneelle on tehty on se, että kun mittarissa oli n. 400 000 km vaihdettiin männänrenkaat (yksi oli poikki). Määräaikaishuolloista huolehdin säntillisesti n. 200 000 km:iin asti, sen jälkeen olen käyttänyt autoa huollossa erittäin satunnaisesti, n. kerran vuodessa ennen katsastusta. Toki kuluvia osia on vaihdettu, kytkin kolmesti, bensapumppuu pari kertaa, molemmat vertonivelet kerran jne, mutta vähällä olen selvinnyt näistäkin. Ruostekukkasia alkaa olla helmoissa vähän joka puolella eikä "viatonta" lommotonta peltiä juuri löydy, mutta nehän eivät kulkua haittaa! Katollaan auto on käynyt kerran ja porokolareita mahtuu matkan varrelle 2 kpl. "Ratakiskoista" tehdyt puskurit ovat osoittaneet lujuutensa ja tarpeellisuutensa, kun muutaman kerran joku riisikuppi on testannut niihin peltejään tai muovipuskureitaan.
Ladisteille vinkkinä voisin sanoa, että se mitä auto kaipaa on kova käyttö ja turhan säälin välttäminen. Näillä Lapin pitkillä etäisyyksillä asfalttikilometrejä kertyy aika paljon vuotta kohti, mutta paljon on Ladan kanssa rytyytetty pirun huonoja metsä- ja hiekkateitä, traktorinuria tai kangasmailla on menty kalalle ja marjaan tai retkelle tiettömiäkin taipaleita, jos vaan mettä on sen verran harvaa, että puiden välistä sopii menemään.
Vasta äskettäin tuli taas tarjous auton vaihdosta; vaihtamalla uuteen Ladaan Samara-vanhuksesta lupasivat 2000 euroa, mutta aion kuitenkin jatkaa entisellä; kuukauden sisällä pitäs hakea taas katsastusmieheltä leima ja ajella taas menemään.
Lieköhän muilla minkälaisia matkoja yhdellä bensa-autolla taitettuna?
Voi kun Konela ois vielä hengissä ja Samaran maahantuonti Neuvostoliitosta jatkuisi, niin kokemukseni Samarasta kelpaisivat kohta varmaan asiakaslehteenkin.
P.S. Vaimollani on myös Samara (vm. 1990), sillä on ajettu paljon vähemmän ja nyt jo toinen moottori menossa.
Re: Samaralla 600 000 km
hehsamara88-600 000 km kirjoitti: Voi kun Konela ois vielä hengissä ja Samaran maahantuonti Neuvostoliitosta jatkuisi, niin kokemukseni Samarasta kelpaisivat kohta varmaan asiakaslehteenkin.

Konelahan on edelleen "hengissä" mutta Neuvostoliitto ei, ja Samaraakin tehdään vain Ukrainassa.

Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
lada 600000
Hatun noston arvonen paikka lada vanuhkselle.Toivottavasti viellä kestää eteenki päin. 

- Lada-Jussi
mä olen kans (vähän pienemmillä kilometrimäärillä) yrittänyt todistella että Samara on laatuauto, ei takavedolla tollasiin suorituksiin päästäisikään.
Ei varmaan kannata autoa mennä uuteen vaihtamaan, ei siitä ainakaan meno paljoa parane.
Ei varmaan kannata autoa mennä uuteen vaihtamaan, ei siitä ainakaan meno paljoa parane.

600 000km Samaralla
Onnea vaan minultakin. Kyllä minäkin olen pitänyt Samaraa laatuautona mutta en olisi uskonut että ihan tuollaisiin kilometrilukemiin päästään. Ota jos viitsit valokuvia päivänsankarista ja lisää tuonne galleriaan. 600 000 km on sama matka kuin 15 kertaa maapallon ympäri!
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Ladahan tunnetusti toimii aina hyvin, mikäli se ei joudu seisontaan. Nimimerkki: kokemusta on.Jokari kirjoitti:Hienoa! Siinä ei ole Samara kovin montaa seisontapäivää nähnyt koska tuohan tekee melkein 100 km/päivä...
Koitahan päästä yli millin

Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Pitkä on pätkä yhdellä Rontilla. Itse olen ajanut yhteensä yhdeksällä eri Ladalla (7 x Samara ja 2 x 110), mutta ajomäärä on vielä kaukana tuosta määrästä. Toivottavasti on vielä paljon kilometrejä edessä! Tuo Samara on vielä ehtaa neuvostoliittolaista laatua, noissa sentään kori kestää. Ei varmasti olisi paljoa korista jäljellä, jos olisi noin paljon ajettu esim. -95 mallinen Samara...
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Hypnotic Silver
Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Enpäs ole tullut ajatelleksikaan, että ajoa kertyy KESKIMÄÄRIN lähes sata km/päivä; 600 000 km / 18 v.
Näyttää se olevan mahdollista näillä Lapin etäisyyksillä. Esim. Rovaniemen (lähin kaupunki) reissuja tulee 1-2 kuukaudessa ja se tekee n. 500 km/päiväreissu. Mökki on Kuusamossa, jossa käynnistä kertyy n. 1000 km/reissu ja esim. matka naapurikuntaan on 80 km/suunta.
Joten vaikka seisontapäiviäkin kertyy tulee joskus istuttua Autossa pitempäänkin.
Näyttää se olevan mahdollista näillä Lapin etäisyyksillä. Esim. Rovaniemen (lähin kaupunki) reissuja tulee 1-2 kuukaudessa ja se tekee n. 500 km/päiväreissu. Mökki on Kuusamossa, jossa käynnistä kertyy n. 1000 km/reissu ja esim. matka naapurikuntaan on 80 km/suunta.
Joten vaikka seisontapäiviäkin kertyy tulee joskus istuttua Autossa pitempäänkin.
Näin keskisuomessa asuvana lapin etäisyydet tuntuvat tosi pitkiltä. Helposti tulee auton mittariin kilometrejä, jo ihan asiallisista ajoista. Minä hyväksyisin pohjoiseen vapaat nopeudet, ainakin asutusalueiden ulkopuolelle. Tuntuu varmaan tylsältä körötellä 80 nopeutta, vaikka tiellä ei tuntiin tapaa muuta liikennettä.
warre 353w sedan,