Nivaan konetta tai turboa
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Nivaan konetta tai turboa
Kun Niva on -90 vuosimallia ja ilman kattia, niin olikos tässä kuitenkin jotakin kommervenkkejä, että konetta ei saa vaihtaa tai turbottaa, vaikka tehot jäisikin sallittuihin rajoihin todistettavasti?
Jotenkin muistelisin, että olisi asennettava katti tai sitten teetettävä ajonaikainen päästömittaus vtt:llä?
Tarkoitus olisi joko matalapaineturbottaa kone, tai sitten vaihtaa Chroma CHT:n kakslitu mylly.
Turbottaminen toisaalta kiinnostaisi, kun toi Chroman kone on atomeina, ja puutteellinen, ja toisaalta tuo oma kone on vielä ihan hyvä.
Jotenkin muistelisin, että olisi asennettava katti tai sitten teetettävä ajonaikainen päästömittaus vtt:llä?
Tarkoitus olisi joko matalapaineturbottaa kone, tai sitten vaihtaa Chroma CHT:n kakslitu mylly.
Turbottaminen toisaalta kiinnostaisi, kun toi Chroman kone on atomeina, ja puutteellinen, ja toisaalta tuo oma kone on vielä ihan hyvä.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Re: Nivaan konetta tai turboa
1.7.1987 alkaen ensirekisteröityyn ei-vähäpäästöiseen autoon pitää käytännössä asentaa katalysaattori jos kone ahdetaan.Idän Ihme 1 kirjoitti:Mehtään ehkä menee, mutta -87 -- -92 koneellisiin tarvii turbotuksessa laittaa katti, muttei sen tarvii toimia jos menee päästöistä läpi..?
Päästörajat ei muutu miksikään, eli sikäli menee varmasti helposti läpi mittauksesta vaikka katti ei toimisikaan, mutta kyllä sen katin tulee toimia. Auto siis on tarkkaan ottaen laiton jos katti ei toimi.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Re: Nivaan konetta tai turboa
Ei ne ala sitä tarkistelemaan toimiiko se katti(ainakaan kaikki). Se vaan pitää olla sielä, vaikka pelkät kuoret.Tuomas kirjoitti:1.7.1987 alkaen ensirekisteröityyn ei-vähäpäästöiseen autoon pitää käytännössä asentaa katalysaattori jos kone ahdetaan.Idän Ihme 1 kirjoitti:Mehtään ehkä menee, mutta -87 -- -92 koneellisiin tarvii turbotuksessa laittaa katti, muttei sen tarvii toimia jos menee päästöistä läpi..?
Päästörajat ei muutu miksikään, eli sikäli menee varmasti helposti läpi mittauksesta vaikka katti ei toimisikaan, mutta kyllä sen katin tulee toimia. Auto siis on tarkkaan ottaen laiton jos katti ei toimi.
Lada 1200s/1700cc
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
milläs sen todistat että se katti ei oo laillinen
ei ne varmaan rupee katsastuksessa purkaan ja kattomaan että onko siellä mitään sisällä
jos ne päästö rajat ei muutu niin luulis oleen ihan mahdollista
voihan sinne ainakin katsastuksen ajaks laittaa ihan toimivan katin mikä on suositeltavaa

ei ne varmaan rupee katsastuksessa purkaan ja kattomaan että onko siellä mitään sisällä
jos ne päästö rajat ei muutu niin luulis oleen ihan mahdollista

voihan sinne ainakin katsastuksen ajaks laittaa ihan toimivan katin mikä on suositeltavaa
21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Ei mua nyt niin kauheasti haittaisi, vaikka siellä olisi ihan toimivakin katti, kunhan tarpeeksi iso. Ei oo tarkoitus repiä mitään isoja tehoja, vaan tehdä lähinnä sellainen ihan alhaalta vääntävä laajavääntöinen kone.
Perinteinen vapariviritys paljasti sen, että vanhanaikaista tekniikkaa oleva 1600 kone on maasturissa liian pieni siihen, ja vääntö katoaa helposti.
Mites se muuten on se turbon öljynkierto, vastustaako se itsessään niin paljon öljyn kiertoa, että ei tarvitse erikseen mitenkään kuristaa, että koneellekin riittää vielä voitelua?
Niin joo, katin kans tietysti taitaa olla se homma, että se ei kaasaripelissä välttämättä oikein kestä vai kuinka?
Perinteinen vapariviritys paljasti sen, että vanhanaikaista tekniikkaa oleva 1600 kone on maasturissa liian pieni siihen, ja vääntö katoaa helposti.
Mites se muuten on se turbon öljynkierto, vastustaako se itsessään niin paljon öljyn kiertoa, että ei tarvitse erikseen mitenkään kuristaa, että koneellekin riittää vielä voitelua?
Niin joo, katin kans tietysti taitaa olla se homma, että se ei kaasaripelissä välttämättä oikein kestä vai kuinka?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Täytyy miettiä että mihin riittää inspiraatio. Just yhden ruiskun rakentaneena (jossa oli sentään valmis boksi) ei kauheasti olisi inspiraatiota samanlaiseen urakkaan. ...ainakaan ihan lähiaikoina. 
Yks ajatus olis käyttää jotakin 1700i:n ruiskua, mutta onko siitä mihinkään?

Yks ajatus olis käyttää jotakin 1700i:n ruiskua, mutta onko siitä mihinkään?
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
isot pojat väitti että se vakio ykspiste kökkö ei oikein pelais (tai saahan sen varmaan. Kaikki kun on mahdollista)
semmonen nelipiste ruisku vaan niin ei oo sen puolin ongelmia (ainakaan niin paljoo)
tosiaan se kompressoori olis varmaan näppärä tohon nivaan (riippuu tietysti minkälainen)
lähtis meinaan sopivan alhaalta vetään
semmonen nelipiste ruisku vaan niin ei oo sen puolin ongelmia (ainakaan niin paljoo)
tosiaan se kompressoori olis varmaan näppärä tohon nivaan (riippuu tietysti minkälainen)
lähtis meinaan sopivan alhaalta vetään

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
Re: Nivaan konetta tai turboa
kyllä siellä pitää olla katalaysaattori, ja vielä ihan toimiva sellainen. Pelkillä kuorilla se on laiton.Aapo89 kirjoitti:Ei ne ala sitä tarkistelemaan toimiiko se katti(ainakaan kaikki). Se vaan pitää olla sielä, vaikka pelkät kuoret.
Varmasti menee helposti läpi pelkillä kuorillakin kun eivät varmaan jaksa oikeasti alkaa tutkimaan mitä siellä katin sisällä on. Laiton on kuitenkin laiton riippumatta siitä sattuuko siitä jäämään kiinni.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Nivaan konetta tai turboa
niin laitonhan se onTuomas kirjoitti:kyllä siellä pitää olla katalaysaattori, ja vielä ihan toimiva sellainen. Pelkillä kuorilla se on laiton.Aapo89 kirjoitti:Ei ne ala sitä tarkistelemaan toimiiko se katti(ainakaan kaikki). Se vaan pitää olla sielä, vaikka pelkät kuoret.
Varmasti menee helposti läpi pelkillä kuorillakin kun eivät varmaan jaksa oikeasti alkaa tutkimaan mitä siellä katin sisällä on. Laiton on kuitenkin laiton riippumatta siitä sattuuko siitä jäämään kiinni.
ja se on oma valinta haluaako ajaa laittomalla autolla...
väittäisin kuitenkin että on paljon pahempiakin laittomuuksia
kaikkihan sitä jotain lakia joskus rikkoo koska kukaan ei ole täydellinen

21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Re: Nivaan konetta tai turboa
Eihän se noin mene! Kaikki rikkoo lakia joskus sen takia, että laki ei ole täydellinen!START kirjoitti:
niin laitonhan se on
ja se on oma valinta haluaako ajaa laittomalla autolla...
väittäisin kuitenkin että on paljon pahempiakin laittomuuksia
kaikkihan sitä jotain lakia joskus rikkoo koska kukaan ei ole täydellinen

Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Re: Nivaan konetta tai turboa
Kukaan ei ole täydellinen, ei edes lakiNesteHukka kirjoitti:Eihän se noin mene! Kaikki rikkoo lakia joskus sen takia, että laki ei ole täydellinen!START kirjoitti:
niin laitonhan se on
ja se on oma valinta haluaako ajaa laittomalla autolla...
väittäisin kuitenkin että on paljon pahempiakin laittomuuksia
kaikkihan sitä jotain lakia joskus rikkoo koska kukaan ei ole täydellinen

Lada 1200s/1700cc
- START
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 2542
- Liittynyt: 20.7.2006 12:54
- Paikkakunta: JÄMSÄ kehityksen keskipiste
Re: Nivaan konetta tai turboa
paitsi LADA ja minäAapo89 kirjoitti:Kukaan ei ole täydellinen, ei edes lakiNesteHukka kirjoitti:Eihän se noin mene! Kaikki rikkoo lakia joskus sen takia, että laki ei ole täydellinen!START kirjoitti:
niin laitonhan se on
ja se on oma valinta haluaako ajaa laittomalla autolla...
väittäisin kuitenkin että on paljon pahempiakin laittomuuksia
kaikkihan sitä jotain lakia joskus rikkoo koska kukaan ei ole täydellinen



21013 1500 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti
21013 2300 16vTIC projekti