Nivan-modifiointi osio!!!

Lada Niva mallisto, myyty Suomessa vuosina 1978-2012
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Nyt on nivassa 32x11,5r15 mutterit alla. Kuvaa tulee ku kerkeen.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tällainen Niva modifionti-sivu tuli vastaan:

http://www.turbo-nutter.com/

lopussa näytti olevan tukku ohjekirjoja Nivaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Miten prkl saan vetoakselit irti vetonivelestä, ei onnannu vaikka kuinka levitin sitä seger-tyylistä rengasta sie uras. Millai te ootte ottanu ne auki ja/tai mikä jippo siinä on??
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Älä koske niihin itte vetoakselissa oleviin sokkiin ollenkaan!

Ulompi tumppi irtoo nätisti ihan vaan lyömällä, helpottaa jos on vetari kokonaisuudessaan irti.

Jos vetari on irti niin pidä sitä kädessä tumppi alaspäin ja anna teräviä iskuja vasaralla siihen tähteen, kannattaa pyöritellä sitä vetaria ja lyödä eri kohtiin, jos ei suosiolla irtoo niin sitten sama homma mutta kääntele sitä niveltä ja taas iskuja, pyöritä ja kääntele, kyllä se irtoo.

Jos se pitää irrottaa paikallaan niin sama periaate mutta on vähän ahtaampaa, liukuvasara on toinen vaihtoehto jos paikallaan irrottaa.

Sisempi tumppi purkaantuu helpoiten niin että irrottaa sen ison sokan sieltä vetarin maljan reunalta ja vetää vetarin tähtineen/kuulineen ulos tumpista ja lyö sen tähden irti vetarista vasta pöydällä/ruustukissa.
Kuva
apriliaman

Viesti Kirjoittaja apriliaman »

Juu vetari on mulla pöydällä jo. Minä kiitän ja lähen nyt talliin.!!!!!!
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Innostuin sitten tänään aloittamaan vähän lokasuojan kaarien modausta, kun takana nuo Insa Turbo 205/80 -16 renkaat ottaa kiinni sisäänjoustossa kaaren takareunaan.
Ikävä kyllä huomasin, että vahinko on jo päässyt tapahtumaan, eli jäljistä päätellen peruuttaessa on tapahtunut kontakti, ja noin 6-10 nappulasta on leikkaantunut pellin reunaan puolet pois.
Eteenpäin ajaessa kosketustilanteessa lähinnä vaan kaareen jää vähän kumia.
Tästä harmistuneena ehkä tilaan yhden renkaan lisää, ja laitan tuon varanakiksi.

Mites olette niitä lokasuojia kohdelleet? Tuon takakulman leikkaushan tekee aukon, koteloon.
No itse rälläköin ensin kaaresta palan pois, mutta en sitä sisempää peltiä. Sen leikkasin vähän lähempää rengasta, ja sitten hakkasin sen muotoon tuon leikatun ulomman pellin kanssa. Hitsauskoneena oli puikkokone, ja en omilla taidoilla onnistunut tekemään kuin pisteitä, että paketti pysyy kasassa, ja tiivistin homman alustamassalla. Ei ole mitenkään rujo, vaikka siltä kuulostaakin. Toisen puolen kun avaan, niin täytyy kyllä huolehtia että on mig käytössä.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Avatar
TOVERI NIVA
Viestit: 742
Liittynyt: 2.10.2004 3:54
Paikkakunta: Itä-Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TOVERI NIVA »

Kolmee eri tyyliä on meilläpäin käytetty.

Ne on selitetty kuvien kera tuolla->

http://www.kotikone.fi/toveriniva/docs/rengastus.htm
Kuva
Avatar
NesteHukka
Viestit: 722
Liittynyt: 4.10.2003 12:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja NesteHukka »

Tattista! Jos tuo nyt tehty patentti pitäis paskat ulkopuolella ens kesään asti, niin tekis sitten kunnolla tuon homman. Luulenpa että ihan hitsaamalla tulee kyllä tehtyä.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
allu1975

Viesti Kirjoittaja allu1975 »

Primorskin aluella mies rakenti oma Niva :D
GAZin-69 akselit

Kuva
-P-

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja -P- »

Nostetaans hiukka ylöspäin.

Ja samalla kyssäri:
Onko nyt jotain luotettavaa kanavaa, mistä saa kohtuuhinnalla hyvälaatuista varaosaa jne Nivakkeriin?

Alkais olla tarvetta osien hankinnalle.

-P-
lidli

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja lidli »

Tulipahan vaihdettuu kurja opeli :wink: "vähän" ajettuun nivaan. Pitäs alkaa pikku hiljaa rakentelee. Uudet renkaat ja korotukset aluks.
Avatar
iigorr
Viestit: 553
Liittynyt: 23.8.2004 19:33
Paikkakunta: karjalohja

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja iigorr »

mimmones on uudessa nivassa ohjaustehostin? oisko mahdotonta asentaa takavetoon :D
Ex:niva:-89
2101:-75,77,87,89
2104:-88,97
2105:-82x2,88,91x2,93,
2107:-86,87,89,94x3,95,96
2102 -85 1700+remmi,http://www.youtube.com/watch?v=ENUIMdz21y0
nykyiset:konela turbo
Mikkem

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkem »

Ostin tuossa pari viikkoa takaperin nivan ja sitä pitäisi ruveta laittelemaan.

Mielessä olisi pistää pösön 1.9td kone siihen, mutta mistään ei oikeen löydy tietoa siitä miten se käytännössä tapahtuu. Eli pitääkö moottorin kiinnityksiä muuttaa tai muuta muutella. Ja mistä saa sellaisen välilaipan vaihdelaatikon ja koneen väliin?

Ja saako 215/85-15 renkaat otteeseen?

Siinä muutama kysymys aluksi.

T:Aloitteleva Nivailija
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tossa on kuvat ja varaosanumerot koneen korvia varten http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=175_15688

tossa kuvat ja varaosanumerot vaihdelaatikon kytkinkoppaa varten
http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=175_15791

kytkin tossa kuvassa 21215 alkuisilla varaosanumeroilla
http://acat.autodealer.ru/index.php?tree=175_15788
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Mikkem

Re: Nivan-modifiointi osio!!!

Viesti Kirjoittaja Mikkem »

No mistäs noita voi sitte tilailla?
Vastaa Viestiin