Epäonnistuneet rempat.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Epäonnistuneet rempat.
Ite tuossa viikonloppuna vaihdoin öljyt, tulpat ja jäähdytysnesteet ja termostaatin.
Tai niin olin suunnitellut...
Ensin rupesin vaihtamaan termostaattia, ja se meni aika vaivattomasti, laitoin kaikki letkut paikoille, ja latrasin jäähdytys nesteet ja pistin koneeseen. Sitten koeajelulle, ja huomasin että syyläri vuotaa ylhäältä koneelle menevän letkun juuresta.
Ajattelin sitten vaihtaa öljyt ja käydä nukkumaan. Vaihdoin öljyt ja kävin nukkumaan.
Suraavana päivänä, aloitin sitten syylärin vaihdolla. Jotta saisin tarpeeksi valoa, nin laitoin kuskin puolelle etusiiven päälle lampun, ja avasin kuskin oven ja työnsin b-palkista taakse selällä, että saisin auton vähän parempaan paikkaa, ja pääsisin monttuu auton alle. No lamppu tippui lattialle ja hajosi, no siinä sitä manaillessa (muutama sekunnin kymmenys) ja sitten kuulin kuinka pelti väänty kun kuskin avonainen ovi osui tallin pystypuuhuun ja ovi sitten vähän väänty yli... Kyllä silloin oli hauskaa... En muista koska olisi ottanut yhtäpaljon päähän...
Mutta onko kellään vastaavia kokemuksia?
Tai niin olin suunnitellut...
Ensin rupesin vaihtamaan termostaattia, ja se meni aika vaivattomasti, laitoin kaikki letkut paikoille, ja latrasin jäähdytys nesteet ja pistin koneeseen. Sitten koeajelulle, ja huomasin että syyläri vuotaa ylhäältä koneelle menevän letkun juuresta.
Ajattelin sitten vaihtaa öljyt ja käydä nukkumaan. Vaihdoin öljyt ja kävin nukkumaan.
Suraavana päivänä, aloitin sitten syylärin vaihdolla. Jotta saisin tarpeeksi valoa, nin laitoin kuskin puolelle etusiiven päälle lampun, ja avasin kuskin oven ja työnsin b-palkista taakse selällä, että saisin auton vähän parempaan paikkaa, ja pääsisin monttuu auton alle. No lamppu tippui lattialle ja hajosi, no siinä sitä manaillessa (muutama sekunnin kymmenys) ja sitten kuulin kuinka pelti väänty kun kuskin avonainen ovi osui tallin pystypuuhuun ja ovi sitten vähän väänty yli... Kyllä silloin oli hauskaa... En muista koska olisi ottanut yhtäpaljon päähän...
Mutta onko kellään vastaavia kokemuksia?
2107 1600SL 91 MYYTY
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
2101 1200L 88 Projekti
2107 1300S 90 R.I.P.
2105 1500S 92 Ratapeli
2107 1300S 90 Projekti
2107 1700i 96 Nykyinen menopeli
2107 1600SL 94 Kunnostusta vailla
2105 94 Purkuauto
2101 1200l 88
2105 1200S 88 Purkuauto
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3663
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Onnistui lopulta
Minulla meni kesällä pyyhkimien moottori rikki. Lada seisoo kuusen alla ja oli jotain mahlaa valunut lasille, totuttuun tapaan ruiskasin vettä tuulilasille ja läpsyttimet päälle, eipä liikahtanutkaan vaan kuului kova pamaus kun pyyhkijän sulat irtosivat lasista. Nostin sulat ylös ja kokeilin menikö mitään rikki, ei mennyt ja sain tuulilasin puhtaaksi. Mutta seuraavalla kerralla pyyhkijät eivät enää liikkuneetkaan, surina kuului ja kun sulat irroitti lasista niin liikkuivat. Purin koko systeemin pois ja vaihdoin toiset, ei mitään ongelmaa, hyvin toimii. Seuraavalla sadesäällä (siihen meni varmasti kuukausi aikaa) pyyhkimien ollessa päällä tuli sisään palaneen kumin käryä. Tätä se sitten teki aina kun ne päällä olivat. Hämeenlinnan meetingistä palatessa satoi kaatamalla vettä ja yhtäkkiä alkoi tuulilasille tulla pesunestettä oikein urakalla, pysäytin tien sivuun kun vaahdolta ei tietä enää meinannut näkyä ja nyppäsin pissapojalta johdon irti, samalla kokeilin pyyhkijän moottoria joka oli tulikuuma, ilmankos haisee. Seuraavana päivänä sitten tutkin minkä takia pissapoika meni itsestään päälle, kytkimeltä tuleva johto kulkee sulakeboksin päältä ja pyyhkimien sulake oli käynyt niin kuumana että oli sulattanut johdon kuoren ja virta oli siihen tullut sulakkeelta. Vielä en alkanut pyyhkijän moottoria vaihtamaan vaan lykkäsin sitä vielä. Sitten sateella pyyhkimet lakkasivatkin toimimasta, sulake paloi. Seuraavana päivänä kun oli satamatta aloin vaihtamaan sitä. Tallissa kun oli koko vivusto niin vaihdoin koko systeemin, nuo paikoillaan olleet kun eivät ihan priimat olleet. Aikani ähersin niitä eikä tuntunut sopivan paikoilleen, irroitin ne ja pujottelin uudestaan paikoilleen, eikä sovi vieläkään. Nyt alkoi jo tarvitsemaan asennussanastoa! Taas irroitin ne ja ihmettelin, sitten hoksasin että jokin lukitusnippeli pyyhkijän varren reiässä tuleekin sivulle eikä ylös kuten yleensä. Sitten otin pihassa seisovasta -74 Ladasta systeemin irti, ne siihen laitoin joskus pari vuotta sitten 1700i:stä, niissä ei tuota lukitusnippelisysteemiä ollut lainkaan ja menivät heittämällä paikoilleen. Kaksi tuntia sain tuohon hommaan aikaa kulumaan! Kyllä tuli yksinkertaisesta hommasta monimutkainen. Ainakin sen opin ettei kannata kuusen mahloja pestä lasista pois ennen kuin kokeilee että sulat on irti lasista!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Juu.. Jos luettelisin tässä kaikki vituiksi menneet rempat ihan mopo ajoista alkaen niin boardi menisi varmasti tukkoon
No viimeisin minkä huomasin: 2107:n perä tihkuu rempan jäljiltä öljyä melko reippaasti murikan ja banjon välistä. Laitoin ilmeisesti liian vähän sitä tiivistesilikonia, jolla korvasin orkkis paperitiivisteen. Otettava taas irti se murikka sieltä..

No viimeisin minkä huomasin: 2107:n perä tihkuu rempan jäljiltä öljyä melko reippaasti murikan ja banjon välistä. Laitoin ilmeisesti liian vähän sitä tiivistesilikonia, jolla korvasin orkkis paperitiivisteen. Otettava taas irti se murikka sieltä..
Kun käy tarkemmin miettimään, niin kaikki rempat jotka olen aloittanu, on myös saatu päätökseen melko onnistuneesti
En siis ole vielä rempannu tarpeeksi...takaiskuja on kyllä ollut yhden miehen tarpeiksi, kun kaikki rempat on tehty nollakokemuksella.
Ei niinkään remppa mutta kaikkein turhin homma ikinä oli edesmenneiden 4x100 15" alujen sovittelu Ladaan. Ostat kahdet erilaiset pultit, levikepalat ja kohta huomaat että kahdessa renkaassa on julmetut vekit kyljissä. Ja renkaat raapivat takana jousiin. Ja vanteiden kiinnilaitto on aivan syvältä sieltä sekä pultit syövät materiaalia vanteiden pultinrei'istä. Onneksi tuon farssin kulut menivät just +-0

Ei niinkään remppa mutta kaikkein turhin homma ikinä oli edesmenneiden 4x100 15" alujen sovittelu Ladaan. Ostat kahdet erilaiset pultit, levikepalat ja kohta huomaat että kahdessa renkaassa on julmetut vekit kyljissä. Ja renkaat raapivat takana jousiin. Ja vanteiden kiinnilaitto on aivan syvältä sieltä sekä pultit syövät materiaalia vanteiden pultinrei'istä. Onneksi tuon farssin kulut menivät just +-0

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Tällaine tulee mieleen ekasta nappiksesta.
Oli siis tarkoitus kiinnittää 2105-mallinen keskikonsoli autoon. Kardaanitunneliin reikiä poratessa onnistuin poraamaan jarruputken poikki. Ja niinhän siinä kävi että kaikki takapään putket joutui vaihtamaan. Välttämättä ei kaikkia olisi tarvinnut vaihtaa, mutta kun muistaakseni puolet oli mennyt poikki, revin loputkin irti ja asensin uudet.
Oli siis tarkoitus kiinnittää 2105-mallinen keskikonsoli autoon. Kardaanitunneliin reikiä poratessa onnistuin poraamaan jarruputken poikki. Ja niinhän siinä kävi että kaikki takapään putket joutui vaihtamaan. Välttämättä ei kaikkia olisi tarvinnut vaihtaa, mutta kun muistaakseni puolet oli mennyt poikki, revin loputkin irti ja asensin uudet.
- NesteHukka
- Viestit: 722
- Liittynyt: 4.10.2003 12:37
- Paikkakunta: Tampere
Tässä ei oikeastaan mikään epäonnistunut, mutta oli vaan huonoa tuuria ja turhaa työtä!
Löysin kerran itelleni paremman autoprojektiaihion, joten päätin ottaa kuivatelakalla olevan projektin käyttöön, ja hukata mätä samaa mallia oleva auto. Noh, nostin siitä mädästä koneen projektin nokalle, ja laitoin sen ajokuntoon. Muistaakseni vielä laitoin jonkun huonon pienemmän koneen siihen mätään autoon paikalleen.
Sitten tuli päivä jolloin piti se parempi projekti mennä noutamaan. Kaupat oli siitä sovittu. Soitin, että tultais hakemaan, niin kaveri langan päässä tuumas, että joo että ei oo enää autoo, että se on myyty!!!
Siinä vaiheessa teki mieli laittaa koko halli maan tasalle!
Noh, kun toivuin alkujärkytyksestä, niin mädästä autosta kone pois ja projektista kone pois ja taas takaisin siihen mätään autoon, ja paluu alkuperäiseen päiväjärjestykseen. Kyllä v¡tutti!
Yks hyvä sähläys oli kans, kun totesin, että vaihdelaatikko huutaa niinkuin klapisirkkelillä yrittäis pätkästä metallitankoa...
Noh, vaihdoin laatikon, ja meteli lisääntyi!!!
Paskana olikin perä, ja paikalleen vaihtamani laatikko oli huonompi kuin se minkä otin pois!
Sitten piti vielä perä vaihtaa, ja sekin oli sen verran erilainen, että oli oikean mittaisesta kartaanista hakua...
Einhellin sähkökäyttöinen siimaleikkuri on kans sellainen, että siihen olen tehnyt jo varmaan yli viis kertaa epäonnistuneen korjauksen, kun ei sitä onnettoman heppoista laitetta saa millään kestämään... Viimeksi täytyi jo hitsata moottorin akseliin jatkoa, kun ei muuten siimapäätä saanut enää kiinni mitenkään.
Löysin kerran itelleni paremman autoprojektiaihion, joten päätin ottaa kuivatelakalla olevan projektin käyttöön, ja hukata mätä samaa mallia oleva auto. Noh, nostin siitä mädästä koneen projektin nokalle, ja laitoin sen ajokuntoon. Muistaakseni vielä laitoin jonkun huonon pienemmän koneen siihen mätään autoon paikalleen.
Sitten tuli päivä jolloin piti se parempi projekti mennä noutamaan. Kaupat oli siitä sovittu. Soitin, että tultais hakemaan, niin kaveri langan päässä tuumas, että joo että ei oo enää autoo, että se on myyty!!!
Siinä vaiheessa teki mieli laittaa koko halli maan tasalle!
Noh, kun toivuin alkujärkytyksestä, niin mädästä autosta kone pois ja projektista kone pois ja taas takaisin siihen mätään autoon, ja paluu alkuperäiseen päiväjärjestykseen. Kyllä v¡tutti!
Yks hyvä sähläys oli kans, kun totesin, että vaihdelaatikko huutaa niinkuin klapisirkkelillä yrittäis pätkästä metallitankoa...
Noh, vaihdoin laatikon, ja meteli lisääntyi!!!
Paskana olikin perä, ja paikalleen vaihtamani laatikko oli huonompi kuin se minkä otin pois!
Sitten piti vielä perä vaihtaa, ja sekin oli sen verran erilainen, että oli oikean mittaisesta kartaanista hakua...
Einhellin sähkökäyttöinen siimaleikkuri on kans sellainen, että siihen olen tehnyt jo varmaan yli viis kertaa epäonnistuneen korjauksen, kun ei sitä onnettoman heppoista laitetta saa millään kestämään... Viimeksi täytyi jo hitsata moottorin akseliin jatkoa, kun ei muuten siimapäätä saanut enää kiinni mitenkään.
Puliukkojen takuuvarma neuvo: Ole varma ja vapaa. Osta tenaa.
Minäpä aloin vaihtamaan taannoin Nivaan moottoriöljyjä, ja reippaasti proppu auki. Aloin haistelemaan että ei morjens, peräöljy haisee. Olin sitten vapauttanut öljyt etuperästä. No, ei muuta kuin uutta öljyä sinne sitten. Hyvähän ne on vaihtaa. Mutta kas vain, sinne hulahti sitten GL-4:sta. Eihän sillä uskaltanut kovin pitkään ajaa, joten piti sitten vielä kerran vaihtaa ne öljyt oikeaan hypoidiöljyyn GL-5:een.
Lopulta sain ne moottoriöljytkin vaihdettua, mutta siihenkin meni kaksi päivää koska pohjapropusta oli kierteet paskana (oli melkein irti) ja sai metästää uutta.
Lopulta sain ne moottoriöljytkin vaihdettua, mutta siihenkin meni kaksi päivää koska pohjapropusta oli kierteet paskana (oli melkein irti) ja sai metästää uutta.
Reippaina käymme rekkain alle 

Minulla on öljytynnyristä rälläköity pohja, joka on täynnä polttoöjyä ja siinä on katevä liottaa koneenosia tms. Kun korjasin Ladan etujarruja, niin päätin laittaa siihen jarrusatulat yön yli likoamaan sen paremmin miettimättä. Lika lähti hyvin, mutta jarrumäntien pölytiivisteet olivat turvonneet niin isoiksi, ettei niitä enää saanut paikallaan pysymään. Samoin ne ilmausruuvin kumihatut kasvoivat niin koomisen suuriksi, että nyt mahtuu koko ilmaruuvi juurineen sen alle
, toisaalta se ei ole ainakaan huonompi juttu. Jarrusylinterin tiivisteet eivät kuitenkaan muuttaneet muotoaan.
Joten nyt tiedän, löpö turvottaa.

Joten nyt tiedän, löpö turvottaa.
tälläsiä on käyny:
isi oli just saanu mosse picup etuoven pakkeloitua, auto oli vielä pukilla ja ajattelin ottaa sen sieltä valmiiksi lähtökuntoon.. koska en omistanut korttia, en käynnistänyt autoa vaan työnsin.. toinen jalka kytkimelle ja toinen työntää ja työntää ja ei liiku sitten molemmat jalat työntää vaihde vapaalla ja hups, auto lähti pukilta alas enkä ehtinyt tehdä mitään ovi vain vääntyi etulokarin päälle ja juuri laitettu ja hiottu pakkelointi(n 3 kilon purkkia) lensi AUTOTALLIN SEINÄÄN.
isi oli just saanu mosse picup etuoven pakkeloitua, auto oli vielä pukilla ja ajattelin ottaa sen sieltä valmiiksi lähtökuntoon.. koska en omistanut korttia, en käynnistänyt autoa vaan työnsin.. toinen jalka kytkimelle ja toinen työntää ja työntää ja ei liiku sitten molemmat jalat työntää vaihde vapaalla ja hups, auto lähti pukilta alas enkä ehtinyt tehdä mitään ovi vain vääntyi etulokarin päälle ja juuri laitettu ja hiottu pakkelointi(n 3 kilon purkkia) lensi AUTOTALLIN SEINÄÄN.
Wartburgin jäähdyttäjän puhallin oli mennyt rikki booreistan ja pyöri tyhjää.Niinpä kätevänä miehenä tein rosteripellistä 2-lapaiset puhaltimensiivet.Silloin en tiennyt että ne eivät olleet aivan tasapainossa ja värähtelevä liike sai rosteripellin kylmämuovautumaan ja lopulta katkeamaan.Eräänä päivänä ajellessani konehuoneesta kuului kova pamaus ja konehuoneesta purkauti höyryä.Toinen värähtelevä puhaltimensiipi oli tullut konepelistä läpi.Jäljelle jäänyt siipi väänsi puhaltimenakselin mutkalle katketen myöskin.Samalla se halkaisi jäähdyttimen vesiletkun.Koska Warburgissa vesipumpun akseli oli integroitu kannen yhteyteen niin jouduin katkaisemaan puhaltimen akselin.Sähköpuhaltimen otin vanhasta rellusta.Puhaltimen käynnistys tapahtui kytkimellä lämpömittaria seuraten.
Mistähän johtuu, että aina kun tekee jotain remonttia, niin vaikka kuinka tietäisi, miten joku homma tehdään, niin aina on joku tappi, joka ei millään mene siihen reikään, tai sormet ei millään mahdu siihen ahtaaseen paikkaan tai se lenkkiavain ei mahdu siihen lokeroon tai se pulrri ei aukea kirveelläkään.
Jenkeillä kaikki on helpompaa. Kun katsoo Jimin Corvetten entisöintiä, niin poistetaaqn kojelauta, nips, asennetaan vaihteisto, naps, korjataan moottori, hups hei, ja joka väliin suihkaus sopivaa sprayta pullosta. Ja kaikkiin työvaiheisiin löytyy sopiva sähköllä tai paineilmalla toimiva työkalu.
Jenkeillä kaikki on helpompaa. Kun katsoo Jimin Corvetten entisöintiä, niin poistetaaqn kojelauta, nips, asennetaan vaihteisto, naps, korjataan moottori, hups hei, ja joka väliin suihkaus sopivaa sprayta pullosta. Ja kaikkiin työvaiheisiin löytyy sopiva sähköllä tai paineilmalla toimiva työkalu.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.