Nelikärkitulpat

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Nelikärkitulpat

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Tuli ostettua boschilaiset nelikärjet keväällä takapotkuun.
On kyllä olleet ihan hyvät ja sillain, mutta kuulemma puola
ei tykkää niistä laisinkaan ja käyttöikä lyhenee selkeesti.
Näin kertoi töissä eräs vanhempi autonasentaja, onkos kellään
tullut ongelmia?
Avatar
pressa
Viestit: 10428
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kysyppä asentajalta mihin perustaa väitteensä
nelikärki tulpassa ei lyö kuin yhden kipinän kerrallaan aina pienimmästä välistä
jotkut luulee että siellä on neljä kipinää yhtä aikaa ja siksi kuormittaisi puolaa
aj

Viesti Kirjoittaja aj »

No mulla kärähti puola nelikärkitulppien kanssa, mutta ei se niistä varmaan johtunut vaan viallisesta puolasta.

Eihän ne loppupeleissä tosiaan mitenkään eroa yksikärkisistä, koska vain yhdestä kärjestä (eli helpointa reittiä) se kipinä aina menee.
Avatar
jta
Viestit: 4427
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jta »

Eli periaatteessa sen pitäis rasittaa vähemmän puolaa kun lyö kipinän aina pienimmästä välistä?
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

jta kirjoitti:Eli periaatteessa sen pitäis rasittaa vähemmän puolaa kun lyö kipinän aina pienimmästä välistä?
Kyllä. Eikös niissä ole oikeastaan se idea, että ne heittävät kipinän siitä välistä missä on pienin vastus, jolloin sytytys menee aina nappiin?

Aika pieni toi saavutettu etu tuntuu olevan...
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Jankos
Viestit: 964
Liittynyt: 6.10.2003 8:58

Viesti Kirjoittaja Jankos »

Joo ei voi mitenkään kuormittaa puolaa enempää, perustelut on tuossa jo tulleetkin.

Mitä taas tulee noiden toimivuuteen niin ainuttakaan tuollasta nelikärkitulppaa en ole saanut rikki viritetyissakään koneissa. Kaikkia muita tulppia on mennyt siihen tahtiin että ei meinaa roskiksien koko riittää.
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Nelikärkitulpat ovat olleet pari kuukautta,eikä mitään moitittavaa.Ehkä puola kuluu hieman nopeammin sen takia,että se sytyttää joka kerta ja näin puola "kuluu" sähköisen vanhenemisen johdosta.Jos kipinän syttyminen varmistetaan nelinkertaisesti niin sitä voisi verrata kengän nauhoihin,jotka on:
-sidottu vetosolmuun.....ja joihin on pantu kontaktiliimaa.....joka on varmistettu rautalangalla.......joka on surrattu yhteen :oops: :wink:
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

En tiedä vaikuttaako nuo kulutukseen,
mutta pienellä on 1200s mennyt,
maantieajossa laskin aika tarkasti 6,5l/100km.
Avatar
pressa
Viestit: 10428
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

kyllä kulutus voi tippua koska kipinä tulee aina
ja kirkkaasti eli seos syttyy paremmin
hiawis

Viesti Kirjoittaja hiawis »

Mäkin hankin haniin uudet tulpat tossa taannoin, Motonetistä tietenkin.. :wink: Myyjä anto hyllystä tollaset Boschin WR7DC+ SuperPlus -malliset. Taitaa olla karvalakkimallia jotenkin paremmat, mut kuitenkin yhellä kärjellä. :( Hintaa oli 3.50e/kpl, kun taas nelikärkinen Super4-WR78 (?) 4.50e per pytty..

Saa nähä miten pelittää, luultavasti tarpeeks hyvät tulpat noille tehoille :D :D
Avatar
LENNY
Viestit: 245
Liittynyt: 5.4.2005 21:54
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LENNY »

hiawis kirjoitti:Mäkin hankin haniin uudet tulpat tossa taannoin, Motonetistä tietenkin.. :wink: Myyjä anto hyllystä tollaset Boschin WR7DC+ SuperPlus -malliset. Taitaa olla karvalakkimallia jotenkin paremmat, mut kuitenkin yhellä kärjellä. :( Hintaa oli 3.50e/kpl, kun taas nelikärkinen Super4-WR78 (?) 4.50e per pytty..

Saa nähä miten pelittää, luultavasti tarpeeks hyvät tulpat noille tehoille :D :D
Käsittääkseni siinä ainoassa keskielektronissa on lovi keskellä,joka taas aiheuttaa sen että kipinä lyö keskielektronin reunalla.Näin se sytyttää polttoaineen paljon herkemmin.Palaminen on tehokasta,säästää bensaa,tulppa kestää pitempään ym..
NGK kehitti ensin V-lovi tulpan ja Bosch kopioi sen u-lovena.Jokatapauksessa yksinkertaisen nerokas keksintö.
Feel the power of...NIVA
SORONÓ Off-Road Team #2

Lennygalleria
hiawis

Viesti Kirjoittaja hiawis »

LENNY kirjoitti: Käsittääkseni siinä ainoassa keskielektronissa on lovi keskellä,joka taas aiheuttaa sen että kipinä lyö keskielektronin reunalla.
Jep, näky olevan.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

Tutkailin huoltokirjaa. Nyt on ajettu samoilla nelikärkitulpilla 47 000 km.
Ongelmia ei ole ollut; enkä ole edes ottanut tulppia välillä irti; pitäisiköhän välillä näin tehdä?
Avatar
Qulle
Viestit: 780
Liittynyt: 15.3.2006 11:18
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Qulle »

Meilläkin tuli tän 1500:n padan mukana nelikärkiset boschit ja tuntuvat ihan toimivan... mitään käryä ei oo, kuinka paljon niillä on ajettu mutta eipä oo tullu vastaan mitään syytä vaihtaa niitä toisiin tai uusiin vastaaviin.
Kulutuksesta on mahdoton sanoa mittään, koska ajotyyli on sellainen, että karsta on viimeinen asia mitä koneesta löytyy :D
1600SL "Jallulada" - kovassa ajossa \o/
Weber / Torsen / Plaza Sport -30mm
Sepesusi
Viestit: 328
Liittynyt: 14.5.2005 22:16
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sepesusi »

ladamaster kirjoitti:Tutkailin huoltokirjaa. Nyt on ajettu samoilla nelikärkitulpilla 47 000 km.
Ongelmia ei ole ollut; enkä ole edes ottanut tulppia välillä irti; pitäisiköhän välillä näin tehdä?
Voihan nuita välillä vilkaista ihan uteliaisuuttaan,näkee vähän väriä ja onko kuluneet.Omilla on ajettu vielä niin vähän,ettei vielä kehtoo.
Ladalla 1983-2007
Nyt ajossa
Kia Ceed 1.6 EX SW
Skoda Roomster 1.6
Vastaa Viestiin