Ladaan jarruja
Ladaan jarruja
Ei ole Ladaa vielä hallussa, mutta kaverilla olisi ylimääräinen ja minulla taas pientä hinkua moisen laittamiseen. Välillä tulee suunniteltua kaikenlaista sen varalle, saa nähdä päästäänkö toteuttamaan.
Jarrujen laitto on hiukan mietityttänyt. Jos Ladan saa liikkumaan, niin olisi varmaan hyvä pysähtyäkin, eli jarrut pitäisi olla hyvät. Siinä kaverin Ladassa on vielä satulan korvake murtunut Ladalle tyypillisesti, eli tarttis varmaan tehdä jotakin.
Sopiiko Ladaan järeämmät etujarrut suoraan tai kohtuullisella työllä esimerkiksi mistään läntisestä autosta? Minkä kokoiset nuo vakiojarrut on, eli levyn halkaisija ja sylinterien koko?
Jarrujen laitto on hiukan mietityttänyt. Jos Ladan saa liikkumaan, niin olisi varmaan hyvä pysähtyäkin, eli jarrut pitäisi olla hyvät. Siinä kaverin Ladassa on vielä satulan korvake murtunut Ladalle tyypillisesti, eli tarttis varmaan tehdä jotakin.
Sopiiko Ladaan järeämmät etujarrut suoraan tai kohtuullisella työllä esimerkiksi mistään läntisestä autosta? Minkä kokoiset nuo vakiojarrut on, eli levyn halkaisija ja sylinterien koko?
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Vakiona levynhalkaisija 252,7mm
Sylinteri 48mm
Jarrut ovat kahdella sylinterillä eikä millään haistapaska liukusatulalla.
Taakse voi laittaa fiatin levyjarrullisen taka-akselin helposti.
Sylinteri 48mm
Jarrut ovat kahdella sylinterillä eikä millään haistapaska liukusatulalla.
Taakse voi laittaa fiatin levyjarrullisen taka-akselin helposti.
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
Lieneekö sillä satulan rakenteella merkitystä jos toimii
Ehkä pitäisin liukutappisatulaa parempana kuin halkeilevaa Ladan satulaa, harvemmin niistä tapeista riesaa on. Joidenkin satuloiden liukuholkit sitten kyllä ovat itse sa*tanasta.
Olisi ylimääräistä rahaa sekä talli niin kävisin heti hakemassa kaverin Ladan pois kuljeksimasta, mutta kun on jo yksi talli täynnä yhtä projektiautoa niin ei viitsisi ottaa toista projektia riesaksi. Pitäisi ensin saada ainakin se yksi taas ajokuntoon. Projekti siitä Ladasta kyllä tulee, kun ei se ole ihan leimakunnossa enkä oikeasti halua sitä 60-lukulaista askeettisuutta. Ulkonäköpuoli hoituu onneksi kuntoon helposti, pyöreälamppuisessa ei sen suhteen ole ongelmia. Uutta maalia vaan ja pientä päivitystä yksityiskohdille, mutta edes väriä ei tarvitse vaihtaa kun alkuperäinen punainen on ihan hyvä väri, kunhan on kunnossa. Siihen vielä lakka pintaan niin loistaa kuin pukin munat kuutamolla. Puskurit saavat pysyä paikoillaan eikä muutenkaan ole aikeita turmella sitä
Tekniikka, alusta ja jarrut on sitten se osasto joka eniten kaipaa tlc:tä. Sisustankaan tyylissä ei oikeastaan ole vikaa, kunhan sen saisi siistiksi. Äänieristys saisi toki olla parempi eikä ISA-normin (italialainen standardi-apina) mukainen istuma-asentokaan ole ehkä se kaikkein paras, mutta ei kai huonoinkaan. Kuskin penkki siitäkin autosta tosin on rikki.
Tekniikkapuolelle olisi jotain suunnitelmiakin olemassa, mutta sekin on toinen juttu koska niihin on varaa. Muutakin rahareikää sen auton kanssa varmasti keksitään
Toivossa on hyvä elää juu.

Olisi ylimääräistä rahaa sekä talli niin kävisin heti hakemassa kaverin Ladan pois kuljeksimasta, mutta kun on jo yksi talli täynnä yhtä projektiautoa niin ei viitsisi ottaa toista projektia riesaksi. Pitäisi ensin saada ainakin se yksi taas ajokuntoon. Projekti siitä Ladasta kyllä tulee, kun ei se ole ihan leimakunnossa enkä oikeasti halua sitä 60-lukulaista askeettisuutta. Ulkonäköpuoli hoituu onneksi kuntoon helposti, pyöreälamppuisessa ei sen suhteen ole ongelmia. Uutta maalia vaan ja pientä päivitystä yksityiskohdille, mutta edes väriä ei tarvitse vaihtaa kun alkuperäinen punainen on ihan hyvä väri, kunhan on kunnossa. Siihen vielä lakka pintaan niin loistaa kuin pukin munat kuutamolla. Puskurit saavat pysyä paikoillaan eikä muutenkaan ole aikeita turmella sitä

Tekniikkapuolelle olisi jotain suunnitelmiakin olemassa, mutta sekin on toinen juttu koska niihin on varaa. Muutakin rahareikää sen auton kanssa varmasti keksitään

Toivossa on hyvä elää juu.
Alfa 75 3.0 V6 America
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Alfa 159 2.4 JTDm
Saab 900 turbo 16 Lux
Alustaa ja tekniikkaa kannattaa varmaan ensimmäiseks alkaa paranteleen, vakiot jarrut varmaan menee vielä "perheautotehoilla".
Mun mielestä Lada pysähtyy vakiojarruilla melko riittävästi.
Mikäs auto sulla on ensisijaisena projektina? Osta vaan se Lada pois, ni sais Mansesterikin yhden ladistin lisää!

Mikäs auto sulla on ensisijaisena projektina? Osta vaan se Lada pois, ni sais Mansesterikin yhden ladistin lisää!

- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
enpä oo nähny yhtään halennutta satulaa.
Onkos siinä halennu se sylinteri vai se putki johon palat kiinnitetään niillä nastoilla?
Onkos siinä halennu se sylinteri vai se putki johon palat kiinnitetään niillä nastoilla?
Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
jarrut
Kyllä Ladan vakiojarrut riittää hyvin. Ladan jarrut ovat yli mitoitetut auton painoon/tehoon nähden. Mikäli tahtoo ettei jarrut ns. katoa niin voi hommata rei'itetyt levyt ja paremmat palat eteen. Takajarrut riittävät sellaisenaan. Alkuperäisessä VFTS-Ladassakin oli vain reikälevyt edessä ja normijarrut takana ja hyvin riitti.
Mitä tarkoittaa mahdoton? En tunne sanaa.
PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)
team LADA VAZ HERE
PIMPPIÄINEN (2105(1) 1200s (vaihdettu 1500cc kone) -90)
team LADA VAZ HERE
Merkkiluokassa taisi jarrut olla säännöissä määrätty. Rallissa sitten jarrut ovatkin paljon pienemmällä rasituksella, mutta jostain syystä siltikin löytyy muitakin kuin vakiojarruja kilpureista... Veeäfteeässäthän on ehkä hitusen wanhoja..?
On kyllä totta että ladan jarrut ovat isot kokoisekseen ja ikäisekseen autoksi. Mainittakoon vaikka racing mirafiori jossa 227mm etulevyt.
Jarrupalojen kiinnityksethän noista osaamattomalla käsittelyllä saa rikki.
Isompia levyjä kohti katse lancioihin ja fiatteihin, joista löytyy tuollasia 280-310mm jäähdytettyjä vaihtoehtoja jo useita. Tai pienellä lisätyöllä 100-jakoisiin ja sitten löytyykin jo vaikka mitä. Sovittamista tosin vaativat kaikki,eli ei ole oikotietä onneen. Ladan levyt ovat myös varsin "syvät" mikä tuo oman haasteensa jarrumuutoksiin ja vannevalintoihin.
On kyllä totta että ladan jarrut ovat isot kokoisekseen ja ikäisekseen autoksi. Mainittakoon vaikka racing mirafiori jossa 227mm etulevyt.
Jarrupalojen kiinnityksethän noista osaamattomalla käsittelyllä saa rikki.
Isompia levyjä kohti katse lancioihin ja fiatteihin, joista löytyy tuollasia 280-310mm jäähdytettyjä vaihtoehtoja jo useita. Tai pienellä lisätyöllä 100-jakoisiin ja sitten löytyykin jo vaikka mitä. Sovittamista tosin vaativat kaikki,eli ei ole oikotietä onneen. Ladan levyt ovat myös varsin "syvät" mikä tuo oman haasteensa jarrumuutoksiin ja vannevalintoihin.
Vauhdin tae - alamäki
Sattuipa silmään Croman satulat ja levyt jos jotakuta kiinnostaa.
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=14033
http://fiatforum.ath.cx/viewtopic.php?t=14033
.
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
itellä tuntuu nuo ladan jarrut katoavan aina kisoissa kun ajaa.. eli jarrut pelaa kyllä hiiskatin hyvi alku kierroksilla mut ku on jo 3 kierrosta ajettu ni polin menee jo melkeen pohjaan ja eipä niitä jarruja liikaa ole kesä keleissä... edessä 195/50 15" uudet palat olen laittanu ja nesteitä vaihellu mut aina ne tuntuu katoavan.. mut paloissakin on varmaan eroja...
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa
jarrujen häviäminen ei johdu jarrupaloista,levyistä tai sylintereistä.
Se johtuu PASKOISTA jarrunesteistä jotka ei kestä lämpöä eli alkavat kiehua.
Jos autossa on alkuperäiset nesteet,niin turha kuvitella rata-ajossa niiden kestävän yli tuota 3 kierrosta.
Tavallinen dot 4 kestää kilpurissakin vain pakon edessä ja jos ajaa vasurilla kuten itse niin eipä juuri ole jarruja kun pääsee maaliin.
Rataajoon kunnon nesteet,ne kilpakäyttöön tarkoitetut. Maksavat kylläkin enemmän kuin tuo DOT 4, täällä toi halvin hinta tuntuu olevan tärkein kriteeri kun autoa viritetään.
Se johtuu PASKOISTA jarrunesteistä jotka ei kestä lämpöä eli alkavat kiehua.
Jos autossa on alkuperäiset nesteet,niin turha kuvitella rata-ajossa niiden kestävän yli tuota 3 kierrosta.
Tavallinen dot 4 kestää kilpurissakin vain pakon edessä ja jos ajaa vasurilla kuten itse niin eipä juuri ole jarruja kun pääsee maaliin.
Rataajoon kunnon nesteet,ne kilpakäyttöön tarkoitetut. Maksavat kylläkin enemmän kuin tuo DOT 4, täällä toi halvin hinta tuntuu olevan tärkein kriteeri kun autoa viritetään.
- larssi21074
- Viestit: 1941
- Liittynyt: 14.10.2004 10:22
- Paikkakunta: Mikkeli
Mitä ei saa halvalla, täytyy saada ilmaiseksi..
Kun pääasia on että rakennetaan jarruja niin silloin rakennetaan jarruja! Eihän sitä kannata kiinnittää huomiota siihen mitä rakentelusta seuraa, pääasia että touhuaa ja yrittää parhaansa.

Kun pääasia on että rakennetaan jarruja niin silloin rakennetaan jarruja! Eihän sitä kannata kiinnittää huomiota siihen mitä rakentelusta seuraa, pääasia että touhuaa ja yrittää parhaansa.

Kalusto kuvien muodossa löytyy täältä:
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
http://ladakerho.fi/ladagalleria/index.php?cat=10129
- ladoilla radalle
- Viestit: 883
- Liittynyt: 12.8.2005 20:20
- Paikkakunta: Joutsa/Heinola
juu tuokin on ollu mielessä että jostai hommais paremmat kun ne dot4 nesteet sinne mut saamattomuus on senki tuhonnu... minkäslaista jarrunestettä te rallimiehet käytätte??Ladaracing Pori kirjoitti:jarrujen häviäminen ei johdu jarrupaloista,levyistä tai sylintereistä.
Se johtuu PASKOISTA jarrunesteistä jotka ei kestä lämpöä eli alkavat kiehua.
Jos autossa on alkuperäiset nesteet,niin turha kuvitella rata-ajossa niiden kestävän yli tuota 3 kierrosta.
Tavallinen dot 4 kestää kilpurissakin vain pakon edessä ja jos ajaa vasurilla kuten itse niin eipä juuri ole jarruja kun pääsee maaliin.
Rataajoon kunnon nesteet,ne kilpakäyttöön tarkoitetut. Maksavat kylläkin enemmän kuin tuo DOT 4, täällä toi halvin hinta tuntuu olevan tärkein kriteeri kun autoa viritetään.
Urakalla Porukalla Ja Laskuun! Se On Jämpti!
-
- Viestit: 672
- Liittynyt: 17.2.2005 8:01
- Paikkakunta: Dresden,Saksa