Solenoidi on varmaankin tullut tiensä päähän. Kärjet ovat palaneet ja hitsaavat kiinni -> startti jää päälle. Samoin tuo että välillä starttaa ja joskus ei, voi myös johtua solikasta.
Omassa nappiksessani kenkkuili startin apurele. Koskaan se ei tosin hitsannut kiinni. Rele sijaitsi oikean lokarin päällä.
Starttaile ja kuulostele, naksuuko noilla tienoilla jokin rele. Helppo ja halpa vaihtaa ensimmäiseksi, vaikka sitten vain varmuuden vuoksi.
EDIT: kaikissa vuosimalleissa ei apurelettä ole. Oma nappis oli vm. -88.
Pave kirjoitti:Oikea osasto ja oikea auto. Tervetuloa!
Omassa nappiksessani kenkkuili startin apurele. Koskaan se ei tosin hitsannut kiinni. Rele sijaitsi oikean lokarin päällä.
Starttaile ja kuulostele, naksuuko noilla tienoilla jokin rele. Helppo ja halpa vaihtaa ensimmäiseksi, vaikka sitten vain varmuuden vuoksi.
EDIT: kaikissa vuosimalleissa ei apurelettä ole. Oma nappis oli vm. -88.
Nappiksessahan ei koskaan tietääkseni oo vakiona ollu tuota apurelettä vaan se on aina laitettu jälkeen päin.
Joo, näin on. Kyse ei ole kuitenkaan ollut mistään kotikutoisesta virityksestä, vaan käsittääkseni maahantuojan /myyjäliikkeen tekemästä lisäyksestä.
En osaa sanoa muuta, kuin että toisissa Nappiksissa tuo on ja toisissa ei.
Lisäys tehtiin, jotta virtalukon kautta ei startatessa kiertäisi turhan suurta virtaa -sillä kun on tapana polttaa kontaktipinnat karrelle.
Jotenkin tuntuu, että rele ei jättäisi starttia päälle. Se on silti mahdollisista vikakohteista helpoin ja halvin tsekattava.
Startti jäi päälle, todettiin, että virtalukko jumitti sen (ei palautunut pois starttiasennosta, uudelleenstarttaus auttoi). Heitin samana iltana virtalukkoon ja muihinkin lukkoihin aseöljyä (paras lukkoöljy). Seuraavana aamuna startti ei sitten pyörähtänyt. Kopautin voimakkaasti teräsputkella startin kuoreen ja starttasi normaalisti.
Nyt on toiminut jumimatta ja normaalisti startaten noin kolmen viikon ajan (ja ajoa 2-4 kertaa lähes joka päivä).
Oli kanssa tuota ongelmaa eli välillä ei startannut, rele vaan naksahteli. Kerran työkaverin startaessa jäi startti päälle. Lopulta vaihdoin koko startin ja siihen loppuivat ongelmat. Vähän kun tunki metallia starttiin ja antoi kipinöidä, jotta pyörähtää, lähti auto käyntiin.
Mulla ei nyt varsinaisesti tähän ketjuun kuuluvaa kysymystä ole, mutta en viitsinyt uuttakaan topiccia avata.
Eli nyt sain tuon entisen virtalukon pohjan irti.. Mut se tuli osina pois sieltä:D Tota miten toi uusi virtalukon pohja siellä pysyy kiinni? Laitoin sen paikalleen, ja oikealle paikalle sen sain osumaan kun virrat pelasivat. Mutta vaikka kiinnitin ne 2 ruuvia siihen niin se lähti siltikin ihan vetämällä pois, tai tippui itsestään.. Eli miten se siellä pysyy?
Käytimme tuossa startin pois ja siellähän se solenoidissa vika piileksi.. Oli ne solenoidin kuparit ihan appelsiinin kuoren näköiset eli olivat jumineet toisiinsa kiinni ja pikkaisen palaneet..