110 farkku jätti tien päälle. Autosta hävis yhtäkkiä vaan virrat ja homma jäi siihen. Ei inahtanutykaan aluksi. Sitten kun oltiin seisty vähän aikaa, akku elpy vissiin ja startti vähän lupaili mutta ei jaksanut startata. Välillä se piti ihme nakutusta.
Sitten toinen auto paikalle, piuhoilla lähti käyntiin. Lada kaasutteli itsekseen vaikka kaasuun ei edes koskenut. Sitten virrat kokeeksi pois, ei virtaa riittävästi ja siihen jäi.
Mulla on ollu sähköongelmia viimeakoina aika paljon, liekö nyt laturi paskana? Akku on uusi.
muoks: typo
Viimeksi muokannut Owdy, 19.11.2006 20:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaukodiagnoosit aina vaikeita, mutta voisiko olla kyse laturin diodioikosulusta.
Kyseinen vika vie lataustehon ja voi johtaa akun purkautumiseen väärään suuntaan johtavan diodin kautta. Vika ei mitenkään välttämättä näy latausvalon palamisena.
Siinä palo laturin valo vähän aikaa ennenkuin virrat loppu. Siinä on edellisen omistajan toimesta ohitettu käynnistyksen esto. Se on toiminu tähän saakka ihan hyvin. Nyt reilu viikko sitten se jätti emännän kaupan parkkipaikalle, startti ei inahtanutkaan. Apuvirrasta ei apua. Pajalla ne vaihto jonkun releen jonka jälkeen auto kesti sitten 3 starttia kunnes mykistyi taas. Ei kun uusiksi pajallle. Ei ollut k.o rele rikki täälä kertaa. Hain se pajalta niin hemmo sano vetäneensä kaapelin suoraan starttiin sen releen ohi, kuulemma toimii hyvin niinkin. Nyt sitten tämä juttu. Liekö samoja peruja...?
Joo, täytyy varmaan hinauttaa pajalle se huomenna, en taida itte osata sille mitään tehdä. En usko että se voi olla maalatusta maakaapelista kiinni kun kerran on tähänkin saakka toiminu.
Pajalla vaihdettu rele on mahdollisesti käynnistysmoottorin solenoidin ohjausrele. Se on usein kiusankappale (mutta tavallisesti vasta useiden tuhansien käynnistysten jälkeen) ja aiheuttaa samantyyppisiä oireita käynnistyksessä kuin sähkön puute. Jos releen ohittaa, kulkee koko solenoidivirta virtalukon kautta. En suosittele.
Tyhjäkäynnin soutamistaipumuksen tutkisin vasta sitten, kun se (todennäköisesti) isompi vika selvinnyt ja korjattu. Ei nimittäin ole varmaksi sanottu, etteikö tyhjäkäynnin ongelmakin johtuisi sähköviasta.
Dg: laturi palanut karrelle. Lasku 170 € Miten 6 vuotta vanhasta autosta voi palaa laturi Lienee nää aikasemmatkin sähköongelmat johtunu finaalissa olevasta laturista.
On hyvin mahdollista, että generaattorin tasasuuntaajassa on kaksi päävirtadiodia mennyt oikosulkuun.
(Diodi on kapine, jonka pitäisi päästää sähkö vain yhteen suuntaan. "Oikosulussa" oleva diodi päästää sähköä molempiin suuntiin.)
Tällöin 1) generaattorin teho romahtaa 2) erityisesti silloin, kun generaattori ei pyöri (moottori seisoo) akku purkautuu voimakkaasti generaattorin kautta.
Tyypillisesti purkautuminen tapahtuu kahden vaihekäämin läpi. Ne kuumentuvat hyvin voimakkaasti, ja generaattori "palaa". Vaihekäämit saattavat kuumentua akkuvirran lisäksi myös siksi, että osa generaattorin tuottamasta sähköstä "purkautuu" vaihekäämien läpi.
Näin lienee tässäkin tapauksessa käynyt. Alkuun ei latausvalo anna asiasta mitään merkkiä. Vasta sitten, kun generaattorin käämit ovat tuhoutuneet (kenttävirtadiodien kautta tuleva jännite romahtaa), syttyy merkkivalo. Silloinkin himmeästi.
Diodien elinikä on rajallinen.
Keljua hommassa on, että vikaa ei tosiaankaan voi ainakaan latausvalosta huomata ennen kuin peli on jo menetetty.
Jännitemittarista asian voi nähdä. Alkuun, diodivian ollessa ajoittainen, jännite saattaa pudota aika ajoin noin sekunniksi selvästi alle akkujännitteen. Tällöin on aika ryhtyä toimiin. Käytännössä on selvitettävä, onko vika diodeissa, hiilissä vaiko jännitteensäätimessä.
Diodivian seuraavassa vaiheessa jännite putoaa pysyvästi noin 10 volttiin. Silloin on kiire. Auto seis ja akun miinuskenkä irti. Tässä vaiheessa generaattorista saattaa jo tulla savua ja akun-generaattorin yhdyskaapeli on lämmennyt.
Matkaa voi jatkaa akun voimalla, kunhan ensin irrottaa generaattorille tulevat paksut johtimet generaattorista, yhdistää ne hyvin toisiinsa ja eristää kunnolla.
HUOM! Jos autossa on palovakuutus, kannattaa tarkistaa, kattaako se myös sähkölaitepalot. Vika saattaa olla vakuutuksen piiriin kuuluva.
[quote="samarai"]Yleensä toi diodivika laturissa johtaa siihen, että akku purkautuu auton seistessä - eikä lähde enää esim. aamulla käyntiin.[/quote]
Minulle kävi juuri noin, yksi diodi oli pimeänä. Lataus riitti juuri ajamiseen ja starttiin kun ei käyttänyt esim. valoja tai muita virtalaitteita.
3 kenttävirtadiodia, joiden ja hiilien kautta lataussäätimen säätämä kenttävirta roottorille.
3 plus-diodia, joiden kautta "positiivinen päävirta kohti akun plus-napaa".
3 miinus-diodia, joiden kautta "negatiivinen päävirta kohti akun miinus-napaa".
Näin siis vähän yksinkertaistaen.
Jos yksi plus-diodi menee oikosulkuun, latausteho laskee ja akku purkautuu hitaasti kenttäkäämin kautta auton seistessä. Latausvalo palaa/hehkuu, kun moottori seisoo ja virta on pois päältä.
Jos kaksi plusdiodia oikusulussa, lataus käytännössä loppuu ja akku purkautuu kuten edellä.
Jos miinusdiodi oikosulussa, latausteho vähenee, mutta akku ei purkaudu auton seistessä, eikä latausvalokaan pala.
Jos kaksi miinusdiodia oikosulussa, lataus käytännössä loppuu.
Jos yhtäaikaa sekä plus- että miinusdiodi oikosulussa, akku tyhjenee voimakkaasti laturin kautta ja laturi saattaa "palaa", kuten aiemmassa viestissäni kerroin.