Axtec-h(j)umala

Kaikenlaista asiaa Ladan virittämisestä ulkoisesti ja sisäisesti.
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Axtec-h(j)umala

Viesti Kirjoittaja cassu »

Tässäpä forumille hieman täytettä, Cassusetän sössötyksiä, vuodatuksia, toteamuksia, kokemuksia ja ajatuksia. Lukee ken jaksaa, nauraa ken haluaa ja kommentoi ken viitsii.

Lunta...

Koko talvi on mennyt kovasti pohtiessa. Katalysaattoriton 2105 on haluttanut kovasti jotta pääsisi huolettomampiin virityspuuhiin ja hieman helpompaan katsastusrutiiniin kiinni. Luopuako tästä paljon parjatusta Axtecista vai ei. Siinä on ollut pähkinää purtavaksi kyllästymiseen saakka.

Hankintahintaan nähden hyvä ostotarjous asteekista on jo ajat sitten saatu, joka on voimassa edelleen. Ostaja haluaisi omien sanojensa mukaan auton mökilleen leikkikaluksi, "jotta sillä voisi ajaa hulluna rallia ja sitten vetää täysiä katolleen ja ihan paskaksi"... :(

Sadan euron kipurahalla Lahtelaisesta autoliikkeestä 14.5.2005 adoptoimani vuosimallin 1995 2105 Axtec on kuin ihmeen kaupalla sulattanut sydämeni. Vakavasti ajateltuna ajoneuvosta luopuminen vihloo syvältä - jo ajatustasolla. Sen myyminen tuhottavaksikaan ei edes painajaisunissani kiinnosta.

Nollavitosta ei todellakaan ollut edellisen omistajan toimesta pidetty kuin kukkaa kämmenellä, pikemminkin päin vastoin. Kolhuja on siellä täällä, ja korroosio oli tehnyt tehtävänsä huonosti ruostesuojattuun pohjaan. Kovalla innolla kävin työhön ja sain kaverien avittamana ajoneuvon jälleen katsastusinsinöörin hyväksymään kuntoon. Autoon on tungettu tuskalla ja kovalla työllä ansaittuja ropoja auton todelliseen arvoon nähden paljon. Kukapa sitä harrastustoimintaan laittamiaan rahoja niinkään laskisi, mutta jos tähän mennessä autoon palanutta summaa katsoo, se on jo melkoisen miehekäs summa ... ja summa kasvaa jatkuvasti. "Elämä on"...


Loskaa...

Näin kevään orastaessa on tyydyttävä siihen lopputulokseen johon olen päätynyt jokaisen pähkäilyn päätteeksi koko talven ajan; Olen käyttänyt Axteciin niin paljon aikaa, rahaa ja rakkautta että eihän siitä voi luopumaan mennä. Särkisin vain sydämeni enkä koskaan enää tuntisi olevani kokonainen ihminen. Itkisin itseni uneen iltaisin ja katuisin tekoani lopun elämäni. Kas, siitähän on tullut kuin perheenjäsen!

Toisaalta haluan myös olla niin sanotusti erilainen nuori - kun muut kiroavat kilvan Axteceja syvimpään maanrakoon ja koittavat karttaa niitä, minä haluan erottua massasta ja ajaa sellaisella muitten vikuroinneista ja mielipiteistä huolimatta. Hyvin tuo axtec toimii muiden väitteistä huolimatta, kunhan siihen vain uhraa hieman aikaa, rahaa ja rakkautta...

Kun axtec jäi marraskuussa 2005 Kombin ostettuani seisomaan, tiesin että silloinen kaasutin oli solenoidien osalta tullut tiensä päähän. Seuraavaan katsastukseen olisi saatava toimiva kaasutin aikaiseksi. Ostin irrallisen ja hyväkuntoisen axtec-kaasuttimen jonka solenoidit olivat onnekseni lähes tuliteriä. Nyt kahden kaasuttimen risteytyksenä olen saanut täysin toimivan paketin aikaiseksi. Auto käy ja toimii kuin unelma. Kaasuttimen vaihdon yhteydessä vaihdoin myös irrallisena hankkimani imusarjan - jonka vaihdon yhteyteen oli helppo ympätä kanavien kohdistusoperaatio.

Nyt autoa ei enää millään voisi uskoa tuoksi samaksi nykiväksi ja huonosti käyväksi yksilöksi. Pieni vaivannäkö, huolenpito ja rahasijoitus toi onnen tälläkin kertaa. Enää on hakematta synninpäästö, eli päästölappu. Kanavien kohdistus ja kaasuttimen korjaaminen toi autoon huomattavasti enemmän menohaluja. Moottori on huomattavasti tarmokkaampi. Avara Tiittasen rakentama 2" pakoputkisto Simonsin läpihönkäävällä pöntöllä auttaa omalta osaltaan pakopuolen hengitystä kummasti. Moottorin puhdikkaampi alue on selvästi siirtynyt matalammille kierrosalueille. Korkeilla kierroksilla ei enää kummoisia tapahdu, ja tuntuvat nuo vaihteet loppuvan 4-lovisesta laatikosta kesken. Kolmosella pääsee nyt kuitenkin helposti tuonne 100km/h paremmalle puolelle.

Taka-akselille on vaihdettu kaikki tangot uusiin - ja takaiskareina toimivat tuliterät Monroet. Jouset pitäisi vielä vaihtaa. Eteen sijoitetaan uudet jouset, ja Nivan alkuperäiset iskarit. Samalla vaihdetaan pallonivelet. Täydellinen jarruremonttikin on tekeillä. Jarrut uusitaan täysin putkistoja ja pääsylinteriä myöten.

Olen suunnitellut ehjän 5-lovisen laatikon hankkimista jotta pääsee tuosta huutavasta ajosta motarilla. Aikaisemmin oli lähinnä kaupunkiajoa, mutta nyt kun pitää tuolla tiimin tallilla laukata ja sinne on sentään matkaa sen 50km/sivu. Samalla voisin vaihtaa kytkimen pää- ja työsylinterin letkuineen, sekä painelaakerin ja asetelman. Kytkinlevy ei ole montaakaan tuhatta ajettu, joten sitä en katso tarpeelliseksi vielä vaihtaa. Samalla kun vaihteiston irroittaa voisi kardaaninkin ottaa irti ja uusia ristinivelet ja tulilaakerin. Kardaanin voisi samalla putsata ja maalata vasaralakalla. Kun sitä kerran sitten noinkin paljon ottaa irti, voisi yksin tein pudottaa peränkin pois ja puhdistaa sekä maalata vasaralakalla. Lukkoperäkin on pyörinyt mielessä...

Moottoria näillä näkymin vähäpäästöisyydestä huolimatta hieman viilaillaan - ei siinä 150 heppaa tartte olla, jospa vaan vähän vielä piristelisi. Katsotaan sitten vieläkö saadaan menemään päästörajoista läpi. Mikäli ei enää mene, on myönnettävä karvas tappio ja vaihdettava 1700i tekniikka tilalle. Muussa tapauksessa kovaa ajoa...

Peltipakosarja himottaisi myös kovasti. Sellainen jossa olisi Lambdalle paikka, ja kait se olisi tuo EGR-venttiilikin siihen jotekin kiinni ympättävä. Se kun on jossain määrin oleellinen osa tuota pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmää joka ainakin vaihtoimusarjan kierrätysputkistoa tutkaillessa näyttäisi menevän tukkoon muutaman kymppitonnin ajon jälkeen. Käytännön merkitystä tuolla EGR:llä tuskin on, joten ehkäpä sen venttiilin voisi saumata kiinni peltisarjaan ihan vaan koristeeksi. Vapaasti virtaileva suodatin olisi lienee syytä myös hankkia. Pienen pieni moottorin toimivuuteen vaikuttava seikka, mutta menköön tähän samaan suunnitelmaan.

Tuolla vehkeellä ajaa kohta maailman loppuun saakka, vanhaa ei ole pian muuta kuin kori.

Että tällästä näin perjantaina 7.4.2006.

Nimim. Axtec on ihq!!11!!1!1! ;)

<edit>
Niin, ja kuvia asteekista löytyy sarjoittain täältä.
</edit>
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

8)
asiallinen lada!
kandee pitää hyvä asteekki :!: 8)
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Kimmo86
Viestit: 1429
Liittynyt: 12.10.2005 19:06

Viesti Kirjoittaja Kimmo86 »

Kyllä asteekki on sitä samaa Lujaa Laatua kuin muutkin Ladat, jos sitä vaan osataan/ viitsitään huoltaa kunnolla.

Tuossa omassa asteekki-jumalassa ei ole ollut minkäänlaisia huolia kaasarin kanssa, senjälkeen kun vaihdoin alipaineletkut uusiin ja kiristin ruuvit. Tätä nyt ei kukaan usko, mutta auto todellakin pelaa kuin unelma. Taidanpa ajella tuolla vielä piiitkään.. 8)
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Vaihdoin kanssa alipaineletkuja nyt kaasuttimen puljaamisen yhteydessä. On se vaan melkonen letkuviidakko...

Toivon että nuo nykyiset solenoidit kestäisivät pitkään. Toisaalta luulisin että kestävät, edellisetkin ovat palvelleet autossa kuitenkin huimat 11 vuotta.
hiawis

Viesti Kirjoittaja hiawis »

Kimmo86 kirjoitti:Kyllä asteekki on sitä samaa Lujaa Laatua kuin muutkin Ladat, jos sitä vaan osataan/ viitsitään huoltaa kunnolla.

Tuossa omassa asteekki-jumalassa ei ole ollut minkäänlaisia huolia kaasarin kanssa, senjälkeen kun vaihdoin alipaineletkut uusiin ja kiristin ruuvit. Tätä nyt ei kukaan usko, mutta auto todellakin pelaa kuin unelma. Taidanpa ajella tuolla vielä piiitkään.. 8)
Heh.. Kyllähän Axtecissa on tunnelmaa, onhan se kuitenkin nykyaikasin kaasari-Ladoista. Vähäpäästösellä ku ajaa, ni maailmanloppukin tulee ehkä ainakin vähän myöhemmin! :wink: Päästötkin pysyy rajoissaan, kun tosiaan jaksaa huoltaa kunnolla.

Iteki tässä miettiny, josko raaskis tosta Tecista luopua. Vähän ruostettaki alkanu kertyyn ja pikkuvikaa välillä.. Taitaa kyllä johtua vaan käytön puutteesta, sotiessa ku meni 9kk eikä Ladalle jääny oikeen aikaa. :(

Köyhällä opiskelijalla ei oikeen tahdo riittää valuuttaa autoiluun, joten ei parane liian hurjia projekteja suunnitella toistaseks. Ihan hyvin tollakin pääsee paikasta toiseen, ohan siinä sentään 5-lovinen laatikko, 4.3 perä, 2" pörinäputki, pipercrossin "sport"-suodatin ( :lol: ), ralliratti ja "urheilullinen" alusta.. Myös suht. hyvät poppivehkeet piristää matkantekoo. :)

Tosiaan Cassu, kyllähän Axteciakin voi piristää, vaikka eräänlainen tabu onkin. 8) Iteki varmaan kokeilisin kutitella, jos rahaa ja kiinnostusta olis enemmän. Lähinnähän toi vähäpäästösyys sulkee jyrkän nokan ja radikaalit muutokset polttoaineen syöttöön pois laskuista..

Kuulemma toi 1700i-ruiskutekniikanki siirtäminen olis laillista, joten olishan tossa vaikka mitä pientä tehtävissä, arvokkaammat osathan voi aina siirtää toiseenki Ladaan!

Pitäs kyllä aluvanteet ainaki viä saada tohon omaanki haniin, ellei muuta keksi.. :)
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Hieman on tilanne muuttunut tuosta kun tämän otsikon avasin 7.4.2006. Tippahan tässä meinasi linssiin tulla kun lukaisi mitä on rustannut ja muistelee sitä ihanaa aikaa Axtecin parissa...

Nyt tilanne on kuitenkin se, että muutaman mutkan kautta axtec-päätyi purettavaksi - elintenluovuttajaksi uudelle projektille. Näin siinä sitten kuitenkin pääsi käymään.
Virittelykärpänen puraisi, ja kun sattui tulemaan kattivapaa peli tyrkylle edullisesti niin harkintakyky taisi hieman herpaantua... Siitä tuli Axtecille kertaheitolla tuomiopäivä.
Rakkaan käyttöauton virkaa hoitaa nykyisin 1700i (ISOLOHKO ;) ) Kombi...
hiawis

Viesti Kirjoittaja hiawis »

Jees, niin muistelinki.. Ei vaan oo ny toiminu noi teidän sivut, ni en oo päässy katteleen. :wink:

Edit: kyllä nyt näyttäs toimivan! :D
hiawis

Viesti Kirjoittaja hiawis »

Mielenkiintosen tuntusia projekteja, etenkin tosi hyvä toi nettisivu! Tollasta otetta Lada-harrastukseen tarvitaankin. :wink:
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Viesti Kirjoittaja Jokari »

hiawis kirjoitti:Mielenkiintosen tuntusia projekteja, etenkin tosi hyvä toi nettisivu! Tollasta otetta Lada-harrastukseen tarvitaankin. :wink:
Allekirjoitan tämän, ihan alusta saakka olen seurannut...silloin oli vain yksi nappis (ja on vieläkin) 8)

Cassulle ja tiimille Kuva
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

hiawis kirjoitti:Jees, niin muistelinki.. Ei vaan oo ny toiminu noi teidän sivut, ni en oo päässy katteleen. :wink:

Edit: kyllä nyt näyttäs toimivan! :D
Jep, meitin palvelimena palvellut pöytäkone otti ja kosahti rikki. Sivut olivat pimeänä. Tällä hetkellä toimii vaihtelevasti kun sivut ovat pystyssä väliaikaisessa palvelimessa joka on melko hitaan nettiletkun päässä. Uusi, ihan kunnon palvelin on hankittu ja kuhan pingviini (linux) on ojennuksessa niin jo alkaa taas rokkaamaan sivut nopeamman piuhan päässä...

Ja jospa tuo kunnon palvelin kestäisi palvelinkäytössä hieman pidempään kuin tuollainen kotikäyttöön tarkoitettu kone. Aika tarkkaan kerran vuodessa kosahtanut kotikonehiluista kasattu kone rikki. Tyyris hankinta tuo palvelin oli, mutta kerran se vaan kirpasee...
Avatar
cassu
Viestit: 488
Liittynyt: 5.8.2004 1:54

Viesti Kirjoittaja cassu »

Sivut pistettiin muinoin pystyyn omaksi huviksi. On ollut mukavaa huomata, että sivusto on saanut osakseen yllättävän paljon kiinnostuneita silmäpareja. Kävijämäärät ovat yllättäviä ja positiivista palautetta on tipahdellut aika-ajoin.

Yllättävän, jopa harmittavan vähän tippuu kuvakommentteja sivuston kuville, vaikka kommentoiminen onkin kaikille avointa...

Kiitoksia peukusta Jokarille 8)
Leikkimielinen tiimimme on tätänykyä ehkä hieman vähemmän leikkimielinen kuin alkuvaiheessa (kaikkihan kuitenkin sai alkunsa eräästä känni-illasta), mutta pilke pidetään aina silmäkulmassa.
Avatar
'aatee'
Viestit: 2053
Liittynyt: 21.3.2005 15:25
Paikkakunta: Padasjoki

Viesti Kirjoittaja 'aatee' »

pirun hyvät sivut on
aina pitää kurkata että onko mtn uutta tapahtunu
-Humppa Motors-
WEBER CARBURETTORS!!!
Vastaa Viestiin